Jenny schreef:Zeenaalden zie ik met zeer grote regelmaat in Zeeland, dus als je weer eens in NL bent
beestjes onderwater
beestjes onderwater
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: beestjes onderwater
Smartties schreef:Wat is het NL woord voor Pipefish? Ik dacht zeenaald.
Duik je veel in NL Of gaan we nu off topic? Als jij me een droogpak kan lenen ga ik wel mee hoor! Ben nog nooit in het Grevelingenmeer geweest, dat schijnt wel erg mooi te zijn.
ik heb geen droogpak voor je in de aanbieding Ties, maar die dingen kun je gewoon huren als je zou willen. en Nederland in een natpak is zeker in de zomermaanden prima te doen (maar jij bent waarschijnlijk te verwend!). de Grevelingen is prachtig duiken, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar de Oosterschelde. het zicht is daar meestal slechter, maar de biodiversiteit is groter.
de Nederlandse vertaling voor een 'pipefish' is inderdaad een zeenaald. toch komt het woord 'sea needle' ook voor in het Engels, maar dat is dan weer een bepaalde subclasse. en een 'ghostpipefish' is bijvoorbeeld weer een spookfluitvis... best lastig!
in Nederland zitten verschillende soorten zeenaalden, de grote zeenaald en de kleine zeenaald. het verschil tussen die twee zit niet in de grootte, maar in de vorm van hun snuit. een grote zeenaald kan immers ook klein zijn als-ie nog moet groeien
even wat foto's zoeken....
de Nederlandse vertaling voor een 'pipefish' is inderdaad een zeenaald. toch komt het woord 'sea needle' ook voor in het Engels, maar dat is dan weer een bepaalde subclasse. en een 'ghostpipefish' is bijvoorbeeld weer een spookfluitvis... best lastig!
in Nederland zitten verschillende soorten zeenaalden, de grote zeenaald en de kleine zeenaald. het verschil tussen die twee zit niet in de grootte, maar in de vorm van hun snuit. een grote zeenaald kan immers ook klein zijn als-ie nog moet groeien

even wat foto's zoeken....
dit is een zeenaald in Indonesie
deze jongen leeft ook in Indonesie, maar vanwege de dingetjes die aan zijn snuit hangen is dit een leafy seaneedle
dit is een spookfluitvis op Bali
- Smartties
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Mooie plaatjes hoor! Allemaal je eigen foto's? Wat voor camera gebruik je?
Ik zal mn archieven eens even naspeuren voor zeepaardjes en pipefish.
Zie de plaatjes onderaan. De meeste heb ik het afgelopen jaar in de Filipijnen gezien.
In 2006 heb ik gedoken toen hety een graad of 10 was. Dat viel op zich wel te doen. maar nu heb ik 4 jaar rodngezwommen in 30 graden in mijn zwembroekje en dus weet ik niet of ik het trek in een wetsuit.
Ik zal mn archieven eens even naspeuren voor zeepaardjes en pipefish.
Zie de plaatjes onderaan. De meeste heb ik het afgelopen jaar in de Filipijnen gezien.
In 2006 heb ik gedoken toen hety een graad of 10 was. Dat viel op zich wel te doen. maar nu heb ik 4 jaar rodngezwommen in 30 graden in mijn zwembroekje en dus weet ik niet of ik het trek in een wetsuit.

- Bijlagen
-
- Ghost pipefish, Padre Burgos, Southern Leyte, Philippines
- mini-IMG_1684.JPG (125.53 KiB) 716 keer bekeken
-
- Pipefish, Negros, Dauin, Philippines
- mini-IMG_1649 edit.jpg (100.65 KiB) 716 keer bekeken
-
- Robust ghost pipefish, Negros, Dauin, Philippines
- mini-edit IMG_1474.jpg (100.89 KiB) 716 keer bekeken
-
- Ghost pipefish, Negros, Dauin, Philippines
- mini-IMG_1461.jpg (61.19 KiB) 716 keer bekeken
-
- Seahorse, Mindoro, Sabang, Philppines
- mini-edit IMG_0775.jpg (105.59 KiB) 716 keer bekeken
-
- Pipefish , Bohol, Philipines
- mini-IMG_3330.JPG (92.32 KiB) 724 keer bekeken
-
- pipefish Koh Tao
- mini-DSC05573.JPG (44.38 KiB) 724 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Smartties op 27 sep 2010 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
''het leven is simpel, het moeilijkste dat er is is simpel leven''
Ties Lahlali
Padi Specialty Instructor #972625
Koh Tao, Thailand
www.DuikenInThailand.info
Volg ons op Facebook
Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
Bovenstaande foto's heb ik allemaal met mijn Canon G10 genomen.
Bij deze een foto van een zeepaardje bij Zierikzee met m'n oude OW camera: Dit jaar zit/zat er weer eentje, maar helaas heb ik die niet weten te vinden.....
Ze zijn ook zo klein en hebben zulke goede schutkleuren!
Hetvolgende (pygmee)zeepaardje komt van Bali:
Zijn er nog meer mensen met leuke foto's van beestjes (mogen ook andere dieren zijn) of mensen met vragen erover? Niet dat ik alles weet, maar ik weet wel iets van onderwaterbiologie.... Komende weekend weer een 3-daagse cursus.
Bij deze een foto van een zeepaardje bij Zierikzee met m'n oude OW camera: Dit jaar zit/zat er weer eentje, maar helaas heb ik die niet weten te vinden.....

Hetvolgende (pygmee)zeepaardje komt van Bali:
Zijn er nog meer mensen met leuke foto's van beestjes (mogen ook andere dieren zijn) of mensen met vragen erover? Niet dat ik alles weet, maar ik weet wel iets van onderwaterbiologie.... Komende weekend weer een 3-daagse cursus.
- Smartties
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Oh! gaaf dat je een G10 hebt! Zelf heb ik sinds dit jaar een G11. Echt een supercamera, alleen heb ik nog geen externe flits. die zijn nogal duur en met duiken verdien je niet zoveel.....
Heb mn vorige bericht nog aangepast met wat fototjes erbij. Ik ben alleen de pygmy vergeten. Die zet ik er hier onder.
Gaaf trouwens dat je in NL ook zeepaardjes hebt! Ik zou toch wel wat meer in NL willen duiken. Heb in Zeeland maar 2 duiken gemaakt en verder ongeveer 20 duiken in zoet water.

Heb mn vorige bericht nog aangepast met wat fototjes erbij. Ik ben alleen de pygmy vergeten. Die zet ik er hier onder.
Gaaf trouwens dat je in NL ook zeepaardjes hebt! Ik zou toch wel wat meer in NL willen duiken. Heb in Zeeland maar 2 duiken gemaakt en verder ongeveer 20 duiken in zoet water.
- Bijlagen
-
- Pregnant Pygmee seahorse. Padre Burgos, Souther Leyte, Philippines
- mini-edit IMG_3518.jpg (34.57 KiB) 716 keer bekeken
Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
Die Pygmee is wel erg gaaf! Leuke compositie en weinig stof.
In Nederland zitten wel zeepaardjes, maar er worden elk jaar maar 1-2 gemeld. Je moet heel veel geluk hebben om er eentje te zien. Maar wat ik al zei: zeenaalden kom je wel regelmatig tegen, en die zijn natuurlijk ook leuk.
Verder ben ik dol op sepia's en slakken. Een paar maanden geleden zelfs een slakkenspecialty gevolgd
In Nederland zitten wel zeepaardjes, maar er worden elk jaar maar 1-2 gemeld. Je moet heel veel geluk hebben om er eentje te zien. Maar wat ik al zei: zeenaalden kom je wel regelmatig tegen, en die zijn natuurlijk ook leuk.
Verder ben ik dol op sepia's en slakken. Een paar maanden geleden zelfs een slakkenspecialty gevolgd

- Smartties
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Heyhey,
Ja die pygmee daar ben ik ook wel trots op. Shirley had hem gespot. Het was wel heel erg moeilijk om deze in de stroming te fotograferen en ik heb hem moeten bewerken en croppen etcetera.
Elk jaar 1 of 2 gemeld? Whow das wel heel erg weinig zeg. Ik weet niet hoe het in NL is maar mijn ervaring is dat ze vaak in the middle of nowhere zitten in het zand en dan tussen rommeltjes op de bodem. Rond Koh Tao zitten ze ook maar je moet echt liefhebbers hebben om ze te vinden. Als je ze nl niet vind dan heb je die duik dan ook weinig gezien.
Ben jij ook een slakkenfanaat? Ik ben dol op slakjes! Zullen we een slakkentopic starten? Zullen we? Zullen we?
Ja die pygmee daar ben ik ook wel trots op. Shirley had hem gespot. Het was wel heel erg moeilijk om deze in de stroming te fotograferen en ik heb hem moeten bewerken en croppen etcetera.
Elk jaar 1 of 2 gemeld? Whow das wel heel erg weinig zeg. Ik weet niet hoe het in NL is maar mijn ervaring is dat ze vaak in the middle of nowhere zitten in het zand en dan tussen rommeltjes op de bodem. Rond Koh Tao zitten ze ook maar je moet echt liefhebbers hebben om ze te vinden. Als je ze nl niet vind dan heb je die duik dan ook weinig gezien.
Ben jij ook een slakkenfanaat? Ik ben dol op slakjes! Zullen we een slakkentopic starten? Zullen we? Zullen we?

Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
Van mij mogen de slakken hier erbij, dat zijn toch ook beestjes? Ik heb zo hier en daar al eens eerder wat slakken neergezet, maar ik weet niet meer waar. Ik heb nu echter geen tijd...
nog een zeenaald uit Egypte:
en bij deze een slak van dezelfde vakantie (Marsa Alam): Het leuke aan deze slak is dat zijn voorplantingsorgaan, dat blauwe piefje aan de zijkant, zo goed zichtbaar is.
en bij deze een slak van dezelfde vakantie (Marsa Alam): Het leuke aan deze slak is dat zijn voorplantingsorgaan, dat blauwe piefje aan de zijkant, zo goed zichtbaar is.
- Smartties
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Smeerlap!
Heb je trouwens gezien dat de bestandsnaam van dit slakje 666 is?
Wat heb jij veel duikreizen gemaakt zeg! Mooie foto's ook. Heb jij een externe flister?
Op de Filipijnen heb ik meer slakjes gezien dan ik ooit eerder gezien heb. Echt onvoorstelbaar zo gaaf. Soms was ik de hele duik alleen maar bezig foto's van slakjes te maken.
Vanavond zal ik eens kijken of ik een paar mooie kiekjes kan vinden.
Groetjes

Heb je trouwens gezien dat de bestandsnaam van dit slakje 666 is?
Wat heb jij veel duikreizen gemaakt zeg! Mooie foto's ook. Heb jij een externe flister?
Op de Filipijnen heb ik meer slakjes gezien dan ik ooit eerder gezien heb. Echt onvoorstelbaar zo gaaf. Soms was ik de hele duik alleen maar bezig foto's van slakjes te maken.
Vanavond zal ik eens kijken of ik een paar mooie kiekjes kan vinden.
Groetjes
Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
- Smartties
- Wereldreiziger
- Contacteer:
HoiHoi,
Jazeker! Ik leef nog!
Ben echter ziek geweest de afgelopen tijd. Een of andere rare jungle fever. de dokter dacht dat het Dengue was.
Nu is het regenseizoen hier op Koh Tao begonnen en het stormt vreselijk en tevens regens het aan een stuk door.
Eergisteren heb ik mijn laatste duikcursus afgerond met een stel Nederlanders en Belgen en de duikomstandigheden waren vergelijkbaar met Nederland (3-4 meter zicht) . Desondanks hebben we echt superveel lol gehad.
Het weer is hier echter zo slecht dat de ferries al dagen niet meer op en af varen.
We hopen dat er vandaag weer een boot gaat zodat mn studenten het eiland af kunnen.
Nog een nadeel dat de boten niet varen is dat de menukaarten van de restaurants steeds kleiner worden.
De aanvoer van vlees en groente etc stop dan namelijk ook!
Groetjes,
Ties
Jazeker! Ik leef nog!
Ben echter ziek geweest de afgelopen tijd. Een of andere rare jungle fever. de dokter dacht dat het Dengue was.
Nu is het regenseizoen hier op Koh Tao begonnen en het stormt vreselijk en tevens regens het aan een stuk door.
Eergisteren heb ik mijn laatste duikcursus afgerond met een stel Nederlanders en Belgen en de duikomstandigheden waren vergelijkbaar met Nederland (3-4 meter zicht) . Desondanks hebben we echt superveel lol gehad.

Het weer is hier echter zo slecht dat de ferries al dagen niet meer op en af varen.
We hopen dat er vandaag weer een boot gaat zodat mn studenten het eiland af kunnen.
Nog een nadeel dat de boten niet varen is dat de menukaarten van de restaurants steeds kleiner worden.
De aanvoer van vlees en groente etc stop dan namelijk ook!

Groetjes,
Ties
Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
Ties Lahlali
Koh Tao, Thailand
Volg ons op Facebook
Ziek zijn, bah....
3-4 meter zicht is voor de Grevelingen en Oosterschelde zeker niet slecht! Voor de OS zelfs goed.... Op dit moment schijnt het zicht in Vinkeveen zelfs meer dan 10 meter te zien, maar ik ben niet zo'n zoetwaterduikert. Duik sowieso heeel weinig op dit moment, te druk met werk en studie.
Hetvolgende slakkenkoppeltje kwam ik laats in Zeeland tegen. Het zijn twee bruineplooislakken.
Gisteren lag de nieuwe duikgids van Zeeland op de mat (cadeautje, omdat er foto's van mij in staan), ik ben toch wel tot de ontdekking gekomen dat er veel is wat ik nog moet zien!
3-4 meter zicht is voor de Grevelingen en Oosterschelde zeker niet slecht! Voor de OS zelfs goed.... Op dit moment schijnt het zicht in Vinkeveen zelfs meer dan 10 meter te zien, maar ik ben niet zo'n zoetwaterduikert. Duik sowieso heeel weinig op dit moment, te druk met werk en studie.
Hetvolgende slakkenkoppeltje kwam ik laats in Zeeland tegen. Het zijn twee bruineplooislakken.
Gisteren lag de nieuwe duikgids van Zeeland op de mat (cadeautje, omdat er foto's van mij in staan), ik ben toch wel tot de ontdekking gekomen dat er veel is wat ik nog moet zien!