Hoe omgaan met vliegangst?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Hoe omgaan met vliegangst?

Bericht door Erik »

Ik lees veel verhalen van reizigers en zie daar ook regelmatig dat als men op reis gaat naar bijvoorbeeld Australië of Nieuw Zeeland dat dit de eerste keer is dat men vliegt. Uiteraard is dit dan enorm spannend.

Zelf ben ik ook geen held wat betreft vliegen, geef mij maar de auto :) Ok statistisch gezien zit je beter in het vliegtuig, zeker als je de promo van National Geografic moet geloven dat en op de weet ik veel hoeveel miljoen er aan komt te overlijden. Vaak is het volgens mij ook puur de gedachte dat je geen kant op kunt.

Met de steeds groter wordende concurrentie lijkt me de verleiding groot voor maatschappijen om onderhoud o.i.d. uit te stellen. Beetje de Onur Air perikelen. Zeker wanneer je naar landen als Azië gaat kun je best met een peppie en kokkie maatschappij vliegen omdat deze goedkoper is maar hoe zit het dan met de veiligheid?

De vraag is dan ook hoe gaan jullie hier op reis mee om en neem je de overweging mee in de keuze voor het aankopen van een ticket?
Tessa
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Tessa »

Ik vraag het altijd mijn papa :)

Hij is luchtverkeersleider geweest, en weet meestal wel te vertellen of het te vertrouwen is of niet. Alleen is hij nu al een tijdje met pensioen en er komen steeds meer nieuwe maatschappijen... dus soms kent hij de maatschappij ook niet.

In Azie heb ik nog geen ervaring, maar ik vlieg graag dus mij maakt het niet veel uit.

Maar als je het gewoon even relativeert: Is niet alles net ietsjes minder veilig en streng gecontroleerd in Azie? (ok, even kort door bocht gezien) Dus ook al is het vliegtuig misschien net iets minder veilig dan die van de KLM, het alternatief (bus, trein) is ook minder veilig dan je in Nederland gewend bent. Is maar net wat je kiest dus lijkt mij!

Dus als je al kiest om naar Azie te reizen, heb je al je keuze gemaakt om wat minder veilig te leven. Kan dat ene missende schroefje ook nog wel bij, denk ik. :twisted:
Broaden your minds
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hier is-ie weer, de meest recente 'zwarte lijst' met vliegmaatschappijen opgesteld door de EU (juni 2007): http://ec.europa.eu/transport/air-ban/pdf/list_en.pdf

Niet met deze maatschappijen vliegen? Ikke wel... Het risico (voor Indonesische maatschappijen, de andere getallen ken ik niet!) is 5 keer zo groot als met een gerenomeerde maatschappij. Voor mij een aanvaardbaar risico, zeker wanneer je veiligheid op de weg en op de boot in het achterhoofd houdt.

Je reisverzekering is het daar echter niet mee eens: als je verongelukt krijg je niks uitbetaald. Pap, mam, sorry, als ik sterf moeten jullie mijn bankrekening maar plunderen :twisted: :twisted: :twisted:
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

De maatschappijen op die lijst zijn ook wel van landen waarvan je denkt "hebben die uberhaupt een vliegtuigmaatschappij?"

Wel goed dat zo'n lijst er is! Gelukkig staat mjin vliegtuigmaatschappij er niet op :) Daarop heb ik overigens niet mijn keuze gebasseerd.

Jenny raar dat jij dan toch met dergelijke maatschappijen vliegt, ze staan toch niet voor niets op een zwarte lijst?
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Ik had er in het begin ook wel wat last van, net als wat je zelf al zegt door te kijken naar programma's als Air Crash Investigation :)
Erg leuke programma's om naar te kijken op een moment dat er meestal niets anders op TV is maar niet echt fijn als je weet dat je op korte termijn ook in zo'n ding moet stappen.

Door even wat te googlen kom je al snel wat informatie tegen, met dingen waarin ik mijzelf wel kon vinden.
http://www.vivat.be/00-00.asp?articleID=849 zo rij ik zelf ook liever dan dat ik iemand anders moet laten rijden (zoals in het artikel staat) Dus ik denk dat ik onder die groep val.

Mijn oplossing is geweest om gewoon in te stappen en er zo min mogelijk mee bezig te zijn. Leuk boekje mee, muziekje flink kletsen met de mensen met wie je reist en de vlucht is zo voorbij. Ok bij het opstijgen en landen is het altijd nog even spannend maar dat is hopelijk nog gezonde spanning :)
Plaats reactie