Costa Rica of Mexico?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
denise

Costa Rica of Mexico?

Bericht door denise »

Nadat we vorig jaar voor het eerst zelfstandig zijn gaan backpacken in Thailand (wat super bevallen is) zijn we voor december/januari aan het orienteren.
We willen graag naar Midden-Amerika en twijfelen enorm tussen twee reizen.
- Nicaragua, Costa Rica, Panama
of
- Mexico, Guatamal, Belize

Ik heb ministerie van Buitenlandse zaken al gebeld over de veiligheid in Mexico en weet dat Mexico onrustig is. Aan de andere kant is Panama ook wat onrustig tegen de kant van Colombia.
Ik zou graag weten of er mensen zijn met ervaring met deze landen.
Groetjes,
Denise
bolletjeom
Reisexpert

Re: Costa Rica of Mexico?

Bericht door bolletjeom »

ik vind beide onrusten niet zorgwekkend. Over het algemeen moet je flink je best doen om last te hebben van dat soort zaken.
Ik heb alleen het rondje mexico, belize Guatamala gemaakt en je andere optie nog niet. Toch zou daar mijn voorkeur naar uit gaan. Vraag me niet waarom
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
RVE
Wereldreiziger

Bericht door RVE »

Over Costa Rica hoor je (ik ben er zelf nog niet geweest) dat het loeiduur backpacken is en bovendien nogal Amerikaans. Wat betreft veiligheid in Mexico: die drugsoorlog speelt zich vooral af in de grensstaten met de VS. Wanneer je naar Yucatan, Chiapas, Oaxaca etc. gaat heb je daar echt geen last van. Dat is namelijk 3000 kilometer verderop. Guatemala vond ik echt schitterend en in Belize kun je mooi duiken/snorkelen. Ik zou het dus wel weten.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Costa Rica schijnt idd prijzig te zijn maar die natuur...en dan Panama en Nicaragua. Toch ook weer heel anders...

Mexico was ik niet zo kapot van. Vond de mensen niet vriendelijk en yucatan is mooi en veel te druk en toeristisch. Belize was geweldig en Guatamala was ook wel mooi en leuk maar dat was echt wel heel wisselend. De ene dag super en de volgende weer een stuk minder door onveilig gevoel of ander geneuzel.
Ik ben blij dat ik er geweest ben maar hoef niet zo nodig terug
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
denise

Bericht door denise »

:) Bedankt voor de reacties! Toch wel leuk om de verschillende ervaringen zo te horen. (maakt mn keuze niet makkelijker... :P )

Tja wat betreft veiligheid denk ik dat het ook wel meevalt, ministerie van buitenlandse zaken gaf aan dat het wel langzaam ook naar het zuiden aan het trekken is en gaf als tip om melding van je reisroute (in grote lijnen) door te geven aan de ambasade.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik ben ook niet zo dol op Mexico, en er blijft bij mij hangen dat ik vooral Guatemala onveilig vond. Ik zou Nicaragua, Costa Rica, en Panama doen. En dan de nadruk op Nicaragua (lekker goedkoop :-)), en Panama. Panama is net zo mooi als Costa Rica volgens mij maar minder toeristisch. Onveilig? Welnee, dat stuk richting Colombia kom je toch niet.....

Of: waarom niet van Cancun ofzo snel naar Belize (da's heel gaaf!), dan doorsteken naar Honduras en Nicaragua?
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Ik ben alleen in nicaragua en panama geweest, en eventjes in costa rica; de andere optie kan ik dus niets over zeggen.

het is daar echt supermooi! In nicaragua en panama vind je dezelfde natuur als in costa rica maar dan zonder de toeristen. natuur was voor mij ook echt het hoogtepunt van deze reis. vooral in panama vond ik de jungle fantastisch; heel veel wildlife (luiaard van zo dichtbij gezien dat ik m zou kunnen aaien en bijv. ook schildpad die eiren op t strand komt leggen). eilandjes zijn zo mooi dat je t niet kunt geloven; little corn in nicaragua (fantastisch duiken!) en san blas in panama zijn echt paradijsjes.
mix van culturen is ook interresant; mestizo en rasta en verschillende indianen; mooie koloniale stadjes.

nica en panama zijn idd een stuk goedkoper dan costa rica. costa rica ben ik alleen doorheen gegaan met de bus (twee keer) omdat het tussen nica en panama in ligt. Ik zie eigenlijk geen reden om daarheen te gaan; liever ga ik nog eens terug naar nica-panama.

panama is trouwens hartstikke veilig. wil je in de darien (grensgebied colombia) komen dan moet je tijd, kosten noch moeite sparen; maar heel weinig mensen gaan daarheen. dat is de enige plek waar je misschien wat gevaar loopt; en dan nog eerder door slechte (geen) infrastructuur, ziektes en wilde dieren dan door colombianen.
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik ben niet in Panama geweest en maar even in Costa Rica maar wel in de andere landen.

Wat mijn vraag is hoeveel tijd heb je? Als het een gewone vakantie is dan zou ik zeker niet kiezen voor drie landen maar 1 of hooguit 2. Of heb je echt twee maanden de tijd? dan kan je ook voor andere opties kiezen.

Ik vond Mexico wel erg mooi hoor, zeker als je van archeologische dingen houdt.. Het is wel een stuk toeristische en duurder dan de andere landen. Costa Rica is ook duur en toeristisch. Van alle landen is Guatemala het meest onveilig als langere tijd.

Als je maar 3/4 weken hebt zou ik voor alleen Guatemala kiezen (eventueel nog met Belize als je wil duiken) omdat ik dit land het meest afwisselend vond, kwa cultuur, natuur, relaxen en uitgaan.
Maar hangt ook erg van je eigen interesses af en ook of je spaans spreekt. Vond Nicaragua ook super voor de contacten met mensen en mooie natuur. Honduras geweldig duiken en voor actieve dingen zoals raften enzo.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
denise

Bericht door denise »

Bedankt voor de reacties! Krijg wel meer een beeld zo.
We hebben een maand de tijd, willen inderdaad niet maga-haasten maar willen ook wel graag zoveel mogelijk zien. In Thailand hebben we in 3,5 week ook noord, midden en wat eilanden gezien terwijl veel mensen dit teveel vonden.
Minder-toeristisch heeft wel meer de voorkeur voor ons, en natuurlijk is goedkoper ook beter! :P

We spreken (nog) geen Spaans. Wel wel van plan nog een beetje basis te gaan leren zodat we iets kunnen aangeven als we er niet uitkomen.

Daarnaast hebben we sinds vorig jaar onze PADI waardoor duiken ook zeker een wens is. Hoorde al wel dat je bij Belize en Nicaragua goed kunt duiken.

Weten jullie nog wat de prijzen in de verschillende landen ongeveer waren voor basisbehoeften (slapen, eten en reizen)?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Kijk voor de budgetten even bij de reisinformatie op deze website. Bijvoorbeeld geld en budget nicaragua

In nicaragua kan je niet echt mooi duiken hoor tenzij je naar de corn islands gaat. Daarvoor moet je vliegen of met de boot en dag met de bus ofzo. Niet heel makkelijk/goedkoop om te komen. Honduras of Belize is dan makkelijker.
Ik zou zelf 3,5 week echt veel te weinig vinden voor de plannen die je hebt. Het is ook niet zoals in thailand dat je makkelijk een rondje kan makkelijk.

Heb je ook al gekeken naar vluchten vanuit Europa, als budget belangrijk is kom je dan waarschijnlijk toch uit op Mexico of Costa Rica.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Met Jetairfly naar Cancun vliegen, dan naar het westen via Merida > Palenque > San Christobal > Quetzaltenango > Oost/Noord en dan via Tikal > Belize terug omhoog naar Cancun. Als je dan nog wat dagen over hebt kan je duiken / relaxen op Isla Mujeres. Maar 3,5 week is wel kort, anders had je mischien in Honduras Roatan er nog bij kunnen pakken.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

het duiken bij de islas del maiz of corn islands is echt fantastisch. Het is heel makkelijk om bij de corn islands te komen. over land en water is een leuk avontuurtje; mooie uitzichten geen andere toeristen en vooral de bootrit over de rivier van el rama naar bluefields is mooi. vanaf bluefields kun je de boot nemen of vliegen naar big corn vanwaar je een klein bootje neemt naar little corn. Je kunt ook vliegen vanaf managua.

Dive little corn is één van de twee duikshops op little corn. Je betaalt bij hen zo'n 20 euro per duik; ze zijn heel relaxed/gezellig maar letten ook heel goed op je safety.

Absoluut de moeite waard!!! Little corn is echt eén van de tofste plekken waar ik ben geweest.
amassakoul
loeperlive
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door loeperlive »

Nicaragua, Costa Rica, Panama
of
- Mexico, Guatamal, Belize
Hoi!

Ik zou voor de tweede combi gaan. In Mexico en Guatemala is een hoop te doen. Toen ik in Guatemala was, kwam ik aardig wat mensen tegen die vanuit Mexico reisden en ze hadden het allemaal overleeft ;-)
Zolang je de basis veiligsheidsmaatregelen neemt: heb nooit teveel geld op zak (wat ik altijd doe is een briefje van zeg $20 in een broekzak houden voor-het-geval-dat. Het meeste schorriemorrie schijnt daar tevreden mee te zijn), draag een kopie van je paspoort (maak een kopie met je visum voor Mexico!) en niet het origineel en neem na donker altijd een taxi! Als je je daaraan houdt, kom je al een heel eind. En als je daarbij nog luistert naar het nieuws ´on the ground´ (andere reizigers die je daar ontmoet en locals) moet het volgens mij makkelijk te doen zijn.
In Guatemala zijn een hele hoop dingen te doen, daar vermaak je je zeker.
En ook al Belize misschien een beetje aan de dure kant, je kunt er heerlijk ontspannen. EN ze spreken daar, als enige land in Centraal Amerika, Engels, wat ook een bonus is na al dat Spaans!

De reden dat de eerste optie mij minder interessant lijkt is vanwege Costa Rica. Het schijnt echt een Amerikaans vakantie oord te zijn en daarom het duurste land in Centraal. Daarbij heb ik een Costa Ricaan gesproken en hem gevraagd wat er te doen is in Costa Rica. Hij zei dat er natuurgebieden zijn (maar die heb je in de andere landen ook), vulkanen (dito), maar dat CR op het gebied van cultuur weinig te bieden heeft. Met andere woorden: hij verkocht het niet echt aan mij. Ik heb dan ook besloten dit land helemaal over te slaan en vanuit Nicaragua rechtstreeks naar Panama te gaan.

Succes en veel plezier!
Plaats reactie