China - buiten de gebaande paden

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

China - buiten de gebaande paden

Bericht door LaosFan »

Ik ben twee keer in China geweest. De eerste keer in 2006 en de tweede keer in 2009. Het land spreekt me erg aan en ik zit er over te denken om weer terug te gaan. Ik heb al het e.e.a. bezocht (vooral de meer bekende plaatsen) maar wil graag nieuwe dingen zien en ook gerust een van de meer bekende routes afwijken.

Ik heb tot nu toe het volgende gezien (dus die hoeven niet te worden genoemd :) ):

- Beijing
- Tai'an
- Jinghong
- Shanghai
- Nanning
- Suzhou
- Leshan
- Chengdu
- Dali
- Lijiang
- Xi'an
- Pingyao

Ik hoop dat er mensen zijn met mooie tips!
Laatst gewijzigd door LaosFan op 21 sep 2010 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: China - buiten de gebaande paden

Bericht door WizardOfOss »

Ben eerder dit jaar in Shanhaiguan geweest, iets van 2 uur van Beijing. Grote kans dat je daar de enige westerling bent, wij hebben er in ieder geval gedurende 2 dagen geen enkele gezien. Ze hebben er een mooie ommuurde stad die onderdeel van de Chinese muur vormt. Muur en poorten zijn redelijk authentiek, het gebied daarbinnen is voor een groot deel Disney-achtige herbouw (voor driekwart nog leegstaand), al staan er wel o.a. een mooie tempel en bel- en trommeltoren. Met een busje zit je zo bij Old Dragon Head, waar de Chinese muur in de zee uitkomt, ook hier is het authentieke er wel vanaf, maar desondanks toch wel leuk (en daar hebben we ook echt schofterig lekker gegeten...). En iets buiten de stad ligt Jiumenkou, een fraai stuk muur, deels gerestaureerd, maar als je wat verder loopt wordt het al snel minder.

Het is dat we onverwacht toch na een week vertraging al naar huis konden (aswolk...), anders zouden we nog naar Chengde zijn gegaan, met z'n zomerpaleizen en mini-Potala. Dat zal nu moeten wachten voor een volgend bezoek aan het land.

Daarnaast mis ik Yangshuo nog in je lijst, al is dat uiteraard mega-toeristisch met veel backpackers. Midden in de zomer zelfs in zo'n mate dat ik me er mateloos aan ergerde, kom buiten het seizoen en het valt wel mee. De omgeving is er hoe dan ook altijd schitterend.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het stuk tussen Dali en Chengdu is een aanrader. Denk hierbij aan Zhongdian en Litang. Hoge bergen, mooie landschappen, Tibetaanse invloeden.

Het echte Tibet is ook een aanrader :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Jenny schreef:Het stuk tussen Dali en Chengdu is een aanrader. Denk hierbij aan Zhongdian en Litang. Hoge bergen, mooie landschappen, Tibetaanse invloeden.

Het echte Tibet is ook een aanrader :)
Ja ik heb daar mooie dingen van gezien. Ik zat er dicht bij... Ik moet er inderdaad maar eens heen... Tibet komt nog wel. Dat moest vorige keer met begeleiding en dat zie ik niet zitten.

Wizard: bedankt!

Ik was Tai'an en Jinghong nog vergeten van de plaatsen waar ik ben geweest.

Als ik er weer heen ga wil ik naar Beijing vliegen en dan misschien in het noorden wat gaan bekijken. Shenzhen is ook een optie want daar woont een Roemeen die ik ken. Daarna misschien nog een keer naar Shanghai om wat mensen te bezoeken. Vanuit Shanghai kan ik dan wel naar Chengdu gaan en vanuit daar naar bovenstaande en later via Dali naar Laos.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het is inderdaad K* dat je met een gids moet in Tibet, maar ik zou het toch niet overslaan om die reden! 't Is zo mooi...
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Dat moet niet zo moeilijk zijn :)

Het lijstje:

* Datong en de omgeving. Je hebt de Yungang caves, nog een stuk van de 1e Chinese muur, hangende kloosters, mount Wutai shan met zijn kloosters en veel meer.
* De heilige berg Huashan bij Xi'an. Dit is plek waar niet veel westerse toeristen komen. Je kunt helemaal naar de 4 toppen lopen (over hele kleine plankjes ;-) ) Zeker om bij zons opgang boven op de toppen te staan moet fantastisch zijn. Ik heb het gemist toen ik Xi'an was. Maar ga daarvoor nog een keer terug.
* De rijst terrassen van Longsheng en dan moet je een tocht maken tussen de dorpjes
* Ik heb zelf in de omgeving van Xiahe & Langmusi ook nog veel plezier gehad. Maar dat waren meer wandeltochten met een zeer mooi uitzicht.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

LaosFan schreef:[Ja ik heb daar mooie dingen van gezien. Ik zat er dicht bij... Ik moet er inderdaad maar eens heen... Tibet komt nog wel. Dat moest vorige keer met begeleiding en dat zie ik niet zitten.
Ik heb in 2007 in Tibet gereist en heb alleen de eerste paar dagen in Lhasa in een 'vastgestelde' hotel geslapen wat bij mijn permitaanvraag zat inbegrepen. Daarna de rest van mijn tijd (bijna 4 weken) in Tibet zelfstandig rondgetrokken. Heb alleen mijn permit in Chengdu geregeld bij een guesthouse.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

hildo schreef:
LaosFan schreef:[Ja ik heb daar mooie dingen van gezien. Ik zat er dicht bij... Ik moet er inderdaad maar eens heen... Tibet komt nog wel. Dat moest vorige keer met begeleiding en dat zie ik niet zitten.
Ik heb in 2007 in Tibet gereist en heb alleen de eerste paar dagen in Lhasa in een 'vastgestelde' hotel geslapen wat bij mijn permitaanvraag zat inbegrepen. Daarna de rest van mijn tijd (bijna 4 weken) in Tibet zelfstandig rondgetrokken. Heb alleen mijn permit in Chengdu geregeld bij een guesthouse.
De regels zijn in 2008 ofzo aangescherpt. Mij werd afgelopen zomer buiten Lhasa dagelijks om een permit gevraagd. Soms bij het inchecken in het hotel, vaak bij checkpoints langs de weg, en zelfs wanneer ik een klooster of museum inwilde....
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

hildo schreef:
In 2006 was ik in Chengdu en heb ik het niet gedaan. Achteraf (altijd makkelijk) had ik dat wel moeten doen want toen waren de regels inderdaad een stuk soepeler. Maar het komt nog wel een keer. Tegenwoordig doen ze weer moeilijk dus.

Bedankt voor de tips van iedereen. Ik ga er nog eens goed naar kijken.
Plaats reactie