Duiken Australie
Duiken Australie
Hallo!
Ik ben op het moment plannen aan het maken om het volgende jaar 5 maanden naar australie te gaan.
Iets wat ik zeker daar wil doen is duiken, nou heb ik hier een paar vraagjes:
- Wat zijn de mooiste plekjes om te duiken in australie (en in het algemeen, de oostkust of de westkust?)
- Is het handig om in nederland al een duikcursus te volgen? Deze zal 100 a 150 euro duurder zijn dan
als je er in australie een volgt, maar dat scheelt wel weer 5 dagen bezig zijn dacht ik zo.
Heeft een van jullie hier ervaring mee? dan hoor ik dat graag!
Greetz
Ik ben op het moment plannen aan het maken om het volgende jaar 5 maanden naar australie te gaan.
- Wat zijn de mooiste plekjes om te duiken in australie (en in het algemeen, de oostkust of de westkust?)
- Is het handig om in nederland al een duikcursus te volgen? Deze zal 100 a 150 euro duurder zijn dan
als je er in australie een volgt, maar dat scheelt wel weer 5 dagen bezig zijn dacht ik zo.
Greetz
Re: Duiken Australie
Ik heb vorig jaar in Cairns mijn PADI Open Water gehaald bij Down under Dive & Adventure. In vier dagen voor 500 dollar inclusief medical test en handboek. Goede duikschool, goede spullen en instructeurs. Cairns is een populaire uitvalsbasis om te gaan duiken, er zitten daar erg veel duikscholen.
Voordeel van duiken in Australie is dat het water lekker warm is en er een hoop te zien is. Nadeel zou kunnen zijn dat alles in het Engels is maar dat lijkt me voor de gemiddelde reiziger geen probleem.
Ik heb gedoken bij Cairns (Saxon reef en Hastings reef) en bij de Whitsundays.
Voordeel van duiken in Australie is dat het water lekker warm is en er een hoop te zien is. Nadeel zou kunnen zijn dat alles in het Engels is maar dat lijkt me voor de gemiddelde reiziger geen probleem.
Ik heb gedoken bij Cairns (Saxon reef en Hastings reef) en bij de Whitsundays.
Bedankt voor je reactie, voor zover ik tot nu toe gevonden heb is de Great Barrier Reef de beste plek om te duiken (aan de oostkust dus). Zijn er aan de westkust uberhaupt ook plekken waar dit net zo mooi is?
- bolletjeom
- Reisexpert
aan de westkust schijn je ook mooi te kunnen duiken en snorkelen maar het is natuurlijk niet het Great Barrier reef.
Je kunt er oa duiken met walvishaaien. Dat kan aan de oostkant weer niet!
Je kunt er oa duiken met walvishaaien. Dat kan aan de oostkant weer niet!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wat ik hoorde is dat je bij het Nigaloo reef ook wel aardig kunt duiken. Dat is bij Nigaloo/Coral bay/Exmouth.
DionR schreef:Hallo!
Greetz
ik ga mn PADI halen op Koh Tao tijdens mn stopover in Thailand.. die laat ik 2 weken duren en daarna vlieg ik naar Sydney.. Kost ong 218 euro voor 3 dagen! Weet nie of je n stopover in Bangkok hebt maar t scheelt weer wat centen en je hebt m al opzak voordat je naar australie gaat!
succes!
oke thnx voor de tip! klink in ieder geval als een hele goede optie,
ik heb nog niks geboekt, ben op het moment eerst nog bezig met orrienteren enzo dus heb nog alle keus voor mijn planning!
Even nog die walvishaaien, die fascineren me toch aardig
zijn die er alleen in een bepaalde periode? (het staat me bij dat ik ergens op internet januari - juni heb zien staan, maar kan het niet meer vinden).
ik heb nog niks geboekt, ben op het moment eerst nog bezig met orrienteren enzo dus heb nog alle keus voor mijn planning!
Even nog die walvishaaien, die fascineren me toch aardig

Vanuit Townsville kun je op een scheepswrak duiken! Ook zeer de moeite waard!
-
- Reiziger
het Great Barrier Reef is natuurlijk wel DE plaats waar je moet gaan duiken als je naar OZ gaat
maar je kan langs de hele oostkust prima duiken, je vindt er veel scheeps wrakken (Yongala, Hmas Brisbane).
In het zuiden heb je de mogelijkheid om met zeehonden in het water te liggen en in het westen kun je met haaien duiken.
Kijk eens op deze website om een aardige indruk te krijgen waar je kan duiken en wat er op die plaatsen te zien is!
http://www.divearound.com.au/divearound/index.html
en mocht je in NL al willen beginnen met het leren van het duiken, dan kun je bijvoorbeeld je theorie en je zwembad sessies in NL doen ,en dan je laatste 4 duiken voor je Open Water Certificaat in AUS doen.. Je gaat dan gewoon naar een duikschool toe die dezelfde lesmethode gebruikt (PADI is de bekendste) en die vervolgt dan jouw cursus.
heel veel plezier!

maar je kan langs de hele oostkust prima duiken, je vindt er veel scheeps wrakken (Yongala, Hmas Brisbane).
In het zuiden heb je de mogelijkheid om met zeehonden in het water te liggen en in het westen kun je met haaien duiken.
Kijk eens op deze website om een aardige indruk te krijgen waar je kan duiken en wat er op die plaatsen te zien is!
http://www.divearound.com.au/divearound/index.html
en mocht je in NL al willen beginnen met het leren van het duiken, dan kun je bijvoorbeeld je theorie en je zwembad sessies in NL doen ,en dan je laatste 4 duiken voor je Open Water Certificaat in AUS doen.. Je gaat dan gewoon naar een duikschool toe die dezelfde lesmethode gebruikt (PADI is de bekendste) en die vervolgt dan jouw cursus.
heel veel plezier!
Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Zeker een plek die zeer speciaal is. Je kunt hier o.a. vanaf de Navy pier duiken. Dit is nog steeds Amerikaans grondgebied, dus je moet je paspoort meenemen. Duiken op het Great Barrier Reef vond ik erg speciaal en ik heb ook goede verhalen gehoord over het wrak waar Erik het over had. Dit heet Yongala en ligt op een paar uur varen vanaf Townsville. Tip: Als je toch door Ayr reist (ten zuiden van Townsville) hier vandaan is het veel korter met de boot.ketting schreef:Wat ik hoorde is dat je bij het Nigaloo reef ook wel aardig kunt duiken. Dat is bij Nigaloo/Coral bay/Exmouth.
Ik heb ook gedoken vanaf Magnetic Island, maar dit was niet de moeite waard. Erg weinig zicht en weinig vis of ander onderwaterleven. (Volgens de backpackers die daar werkten was dit normaal, het was niet dat ik toevallig pech had.)
Als je in Australie gaat duiken en het Great BArrier Reef overslaat krijg je spijt.
Ik heb helemaal geen cursus gedaan, Ben in Cairns naar de haven gelopen, en een eendags tour geboekt. Je gaat zo met ervaren duikers op introductieduik. Je maakt drie duiken op die dag op verschillende plaatsen. Zo zie je afwisselend meer vis en meer Koraal.
Dus als je verder niet per se je brevet hoeft te halen is dit een ideale manier. Ze hangen gewoon flessen op je rug, leggen uit hoe je en oren klaart en masker leegt en hoppa, duiken!
Ik heb helemaal geen cursus gedaan, Ben in Cairns naar de haven gelopen, en een eendags tour geboekt. Je gaat zo met ervaren duikers op introductieduik. Je maakt drie duiken op die dag op verschillende plaatsen. Zo zie je afwisselend meer vis en meer Koraal.
Dus als je verder niet per se je brevet hoeft te halen is dit een ideale manier. Ze hangen gewoon flessen op je rug, leggen uit hoe je en oren klaart en masker leegt en hoppa, duiken!
- zomersproetjes
- Reiziger
Heb iets van 7 jaar terug mijn open water gedaan bij een duikcentrum in Townsville. Eerst 2 dagen zwembad/klasjes & daarna 3 dagen 'liveaboard' op het great barrier reef met oa een duik op het Yongala wreck waar hierboven al een aantal anderen het over hadden.. Echt heel mooi daar, o.a. zeeschildpadden gezien. Geloof wel dat Cairns iets goedkoper is. Heb bij Ningaloo niet gedoken, wel gesnorkeld (mooi, maar idd wat minder indrukwekkend dan het Great Barrier Reef)en met walvishaaien gezwommen, volgens mij rond juni. Lees net op internet dat de haaien er zijn van eind maart/begin april tot juli...Ook zeker een aanrader! Veel plezier met plannen 

Thanks! Dit ga ik zeker meenemen! Ik was namelijk niet van plan om mijn duikbrevet te halen. Zo kan ik toch lekker een paar duikjes maken.Hink schreef:Ik heb helemaal geen cursus gedaan, Ben in Cairns naar de haven gelopen, en een eendags tour geboekt. Je gaat zo met ervaren duikers op introductieduik. Je maakt drie duiken op die dag op verschillende plaatsen. Zo zie je afwisselend meer vis en meer Koraal.

“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
- Smartties
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Hallo allemaal,
In 2005 heb ik samen met mijn vriendin mijn Divemaster cursus gedaan in Australie. Dit hebben we gedaan bij een duikschool in Mission Beach, ongeveer 90 km onder Cairns.
Reden dat we het niet in Cairns wilden doen is omdat je dan kans loopt dat je op een boot zit met 80 mensen.
Hier hadden we geen behoefte aan en dus kozen we voor een kleine duikschool in een kleinere plaats.
Mocht je gaan duiken in Cairns dan zou ik hier zeker eerst naar de volgende zaken vragen.
Hoe groot is de boot en hoeveel mensen zitten erop. Hoeveel mensen zitten er in een groep?
Duiken op het Great Barrier Reef is zonder twijfel prachtig maar ik ben bang dat de naam en de afmeting ''greater'' zijn dan het rif zelf. Uiteraard is het geweldig duiken maar op gebied van biodiversiteit is er aan de westkust en het noorden wellicht meer te zien. Bij het Ningaloo Reef bij Exmouth bijvoorbeeld schijnt het koraal en de hoeveelheid vis super te zijn en bovendien heb je hier in maart, april en mei dikke kans om met walvishaaien rond te zwemmen.
Als beginnende duiker zie je het verschil waarschijnlijk niet en zul je op het GBR net zoveel plezier hebben.
Mocht ik nog een teruggaan naar Oz dan zou ik zeker bij Ningaloo willen duiken. Nog een duikplek waar ik zelf niet geweest ben maar die je niet mag missen: Het Yongala shipwreck. Deze kan je beduiken vanaf Townsville en moet helemaal super zijn. Omdat we elke dag bezig waren met onze Divemaster cursus op het GBR hebben we deze duik helaas over moeten slaan.
ook zou ik graag helemaal naar het zuiden van Oz willen afreizen om hier in het koude water op zoek te gaan naar de Weedy en Leafy Seadragon. Deze dieren zijn lid van de zeepard familie en vermommen zich alsof ze een stukje zeewier zijn. Helemaal geweldig! (zie de bijgevoegde plaatjes)
Mocht je twijfelen tussen een aantal proefduiken of het behalen van je brevet dan zou ik vooral het volgende in overweging nemen:
Heb je tijd en geld genoeg? Doe dan meteen een cursus zodat je je brevet voor de rest van je leven op zak hebt.
Door elke keer een proefduik te doen geef je op de lange termijn alleen maar meer geld uit en bereik je behalve een geweldige ervaring niets. Tevens duik je vaak op duikplaatsen die , hoewel ze uiteraard heel mooi zijn, voor de wat ervaren duiker niet zo interessant meer zijn en mag je niet dieper dan 12 meter.
Ook is het gewoon gaaf om zelfstandig je spullen in elkaar te kunnen zetten en op den duur met een buddy te kunnen duiken. Je drijfvermogen zelf onder controle te hebben en gewoon een nieuwe hobby te ontdekken.
Gebruik maken van het PADI referal systeem is een mooie optie als je op vakantie niet in de boeken wil zitten. je doet dan al het zwembad en de theorie in NL en de duiken in Oz. Bedenk je wel dat in Oz veel duikscholen SSI (Scuba Schools International) zijn en deze niet te combineren zijn met een referal van PADI.
Als duikinstructeur doe ik zelf het liefst de gehele cursus met mijn studenten. Zo leer je elkaar tijdens de theorie wat beter kennen en kan je nadruk leggen op de dingen die jij als instructeur belangrijk vind maar je weet ook van je studenten hoe ze zich onder water gedragen en of ze zich op hun gemak voelen.
Voor de mensen die een stopover in Thailand maken en hier hun brevet willen halen:
Kom naar Koh Tao en doe je duikcursus gezellig en ontspannen in het Nederlands!
Niet alleen is het hier aantrekkelijk geprijsd maar ook loop je hier in bepaalde tijden van het jaar de kans om oog in oog te zwemmen met een walvishaai! Tevens heb ik gehoord dat hier de beste instructeurs zitten......
Mocht je meer info willen over duiken rond Koh Tao of je duikbrevet halen. Klik dan even op de link in mn handtekening of stuur me een berichtje via dit forum.
Alvast heel veel plezier in Oz en laat nog even weten hoe het geweest is!
Groetjes,
Ties
In 2005 heb ik samen met mijn vriendin mijn Divemaster cursus gedaan in Australie. Dit hebben we gedaan bij een duikschool in Mission Beach, ongeveer 90 km onder Cairns.
Reden dat we het niet in Cairns wilden doen is omdat je dan kans loopt dat je op een boot zit met 80 mensen.
Hier hadden we geen behoefte aan en dus kozen we voor een kleine duikschool in een kleinere plaats.
Mocht je gaan duiken in Cairns dan zou ik hier zeker eerst naar de volgende zaken vragen.
Hoe groot is de boot en hoeveel mensen zitten erop. Hoeveel mensen zitten er in een groep?
Duiken op het Great Barrier Reef is zonder twijfel prachtig maar ik ben bang dat de naam en de afmeting ''greater'' zijn dan het rif zelf. Uiteraard is het geweldig duiken maar op gebied van biodiversiteit is er aan de westkust en het noorden wellicht meer te zien. Bij het Ningaloo Reef bij Exmouth bijvoorbeeld schijnt het koraal en de hoeveelheid vis super te zijn en bovendien heb je hier in maart, april en mei dikke kans om met walvishaaien rond te zwemmen.

Als beginnende duiker zie je het verschil waarschijnlijk niet en zul je op het GBR net zoveel plezier hebben.
Mocht ik nog een teruggaan naar Oz dan zou ik zeker bij Ningaloo willen duiken. Nog een duikplek waar ik zelf niet geweest ben maar die je niet mag missen: Het Yongala shipwreck. Deze kan je beduiken vanaf Townsville en moet helemaal super zijn. Omdat we elke dag bezig waren met onze Divemaster cursus op het GBR hebben we deze duik helaas over moeten slaan.
ook zou ik graag helemaal naar het zuiden van Oz willen afreizen om hier in het koude water op zoek te gaan naar de Weedy en Leafy Seadragon. Deze dieren zijn lid van de zeepard familie en vermommen zich alsof ze een stukje zeewier zijn. Helemaal geweldig! (zie de bijgevoegde plaatjes)
Mocht je twijfelen tussen een aantal proefduiken of het behalen van je brevet dan zou ik vooral het volgende in overweging nemen:
Heb je tijd en geld genoeg? Doe dan meteen een cursus zodat je je brevet voor de rest van je leven op zak hebt.
Door elke keer een proefduik te doen geef je op de lange termijn alleen maar meer geld uit en bereik je behalve een geweldige ervaring niets. Tevens duik je vaak op duikplaatsen die , hoewel ze uiteraard heel mooi zijn, voor de wat ervaren duiker niet zo interessant meer zijn en mag je niet dieper dan 12 meter.
Ook is het gewoon gaaf om zelfstandig je spullen in elkaar te kunnen zetten en op den duur met een buddy te kunnen duiken. Je drijfvermogen zelf onder controle te hebben en gewoon een nieuwe hobby te ontdekken.
Gebruik maken van het PADI referal systeem is een mooie optie als je op vakantie niet in de boeken wil zitten. je doet dan al het zwembad en de theorie in NL en de duiken in Oz. Bedenk je wel dat in Oz veel duikscholen SSI (Scuba Schools International) zijn en deze niet te combineren zijn met een referal van PADI.
Als duikinstructeur doe ik zelf het liefst de gehele cursus met mijn studenten. Zo leer je elkaar tijdens de theorie wat beter kennen en kan je nadruk leggen op de dingen die jij als instructeur belangrijk vind maar je weet ook van je studenten hoe ze zich onder water gedragen en of ze zich op hun gemak voelen.
Voor de mensen die een stopover in Thailand maken en hier hun brevet willen halen:
Kom naar Koh Tao en doe je duikcursus gezellig en ontspannen in het Nederlands!
Niet alleen is het hier aantrekkelijk geprijsd maar ook loop je hier in bepaalde tijden van het jaar de kans om oog in oog te zwemmen met een walvishaai! Tevens heb ik gehoord dat hier de beste instructeurs zitten......

Mocht je meer info willen over duiken rond Koh Tao of je duikbrevet halen. Klik dan even op de link in mn handtekening of stuur me een berichtje via dit forum.
Alvast heel veel plezier in Oz en laat nog even weten hoe het geweest is!
Groetjes,
Ties
- Bijlagen
-
- 800px-Leafy_Sea_Dragon.jpg (70.36 KiB) 1919 keer bekeken
-
- 800px-Phyllopteryx_taeniolatus1.jpg (70.51 KiB) 1919 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Smartties op 27 sep 2010 03:18, 2 keer totaal gewijzigd.
''het leven is simpel, het moeilijkste dat er is is simpel leven''
Ties Lahlali
Padi Specialty Instructor #972625
Koh Tao, Thailand
www.DuikenInThailand.info
Volg ons op Facebook
Ties Lahlali
Padi Specialty Instructor #972625
Koh Tao, Thailand
www.DuikenInThailand.info
Volg ons op Facebook
Waar heb je die dragonet foto's gemaakt, Ties?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie