Route uitstippelen voor 2 tot 3 maanden

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
thelklutsen
Vakantieganger

Route uitstippelen voor 2 tot 3 maanden

Bericht door thelklutsen »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op deze site voor het laatst van me liet horen. Destijds was ik nog niet klaar met school, inmiddels wel. Dat betekent ook dat ik nu zeker weet dat ik ga reizen dit jaar, de vraag is alleen nog waarheen. Op dit moment heb ik ongeveer 3000 euro en ik kan nog werken van augustus t/m november. 4 maanden dus. Met het bedrag dat ik hier aan over houdt zal ik waarschijnlijk niet naar Australie kunnen, mijn eerste doel, maar Azie lijkt me alsnog goed mogelijk (ook ivm met een vliegticket dat al stukken goedkoper is).

Ik wil dus begin december richting Azie vertrekken, samen met een vriend van me. De beste stad om naartoe te vliegen is echter nog even een goede vraag. Hoe lijkt het tegenwoordig met de onrust in Bangkok? Op moment van schrijven weet ik iets van een mogelijke bomaanslag, maar is het verder vertrouwd hier naartoe te gaan? Ik heb sowieso nog niet het idee dat ik per se naar Thailand toe moet, dus misschien moet ik een andere stad als beginpunt kiezen. De landen die ik sowieso wil zien zijn Vietnam en Cambodja, misschien dat jullie nog een goed voorstel hebben qua routes. Ik ben in het verleden niet heel vaak op reis geweest, dus wil graag zoveel mogelijk verschillende natuurgebieden/ klimaten zien, maar weet niet of dit mogelijk is.

Ik denk dat we sowieso wel het bedrag hebben voor 3 tot 4 maanden weg, maar wil me misschien ook beperken tot een iets kortere periode om vervolgens nog een deel van Afrika te zien (wellicht in combinatie met vrijwilligerswerk). Een periode van 2 tot 3 maanden in Azie dus. Zou Hongkong een goed beginpunt zijn om vervolgens naar het westen richting Vietnam en Cambodja te gaan? Uitwijken naar de Himalaya - of toch de andere kant op richting Java oid? Ik weet dat dit vooral een persoonlijke kwestie is, maar er zijn waarschijnlijk wel meer echte natuurmensen die zo hun voorkeuren hebben waar ik wat aan heb! Graag hoor ik van jullie suggesties en ongeveer het budget dat hierbij zal horen.

Al vast bedankt :D
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Route uitstippelen voor 2 tot 3 maanden

Bericht door Tikva »

Je budget is prima voor azie.. Als ik het goed begrijp ben je dus een echt natuurmens?
In dat geval zou ik niet kiezen voor zuid-oost azie, de natuur is best wel oke hoor maar omdat er zoveel mensen wonen is het overal toch best vol. Als je echt voor de spectaculaire natuur wil gaan en je overweegt om uit te wijken naar de Himalaya dan zou ik dat zeker doen. Landen zoals Nepal zijn echt prachtig en spectaculair en je hebt door ook de vriendelijke mensen etc waar landen zoals Laos en Thailand om bekend staan.

Als je echt graag naar het strand wil enzo dan moet je Nepal wel combineren met andere landen, bijvoorbeeld goa in India. Alhoewel India wellicht wat te veel van het goede is. Maar met jouw budget zou een vlucht van kathmandu naar bangkok ook toch de mogelijkheden behoren.

Wat zoek je op je vakantie en wat voor een natuur spreekt je aan?
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
thelklutsen
Vakantieganger

Bedankt voor de snelle reactie. Ik was misschien niet helemaal duidelijk, want ik wil sowieso Vietnam zien. De hele geschiedenis van dit land spreekt me namelijk erg aan. Daarnaast hou ik inderdaad van natuur, maar af en toe languit op het strand heb ik ook geen problemen mee :)

Ben wel blij dat ik er met het budget sowieso kom,dat geeft toch een soort opluchting en kun je nu echt verder met de volgende stap. Ik heb dus Vietnam en Cambodja al vast staan, maar dit zal wellicht in 5 weken wel lukken. Is het mogelijk om de richting van de Himalaya op te gaan of lig ik hiermee dan te ver uit de route? In dit geval lijkt Bangkok als de meest voor de hand liggende startplaats denk ik. Aan de andere kant heb ik ook genoeg moois over Indonesie gehoord, maar ik neem aan dat dit qua natuur meer op Vietnam ed. lijkt. Dus dan valt mijn hele idee van zoveel mogelijk verschillende landschappen zien een beetje in het water :D
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Hi,

Gezien je budget zou ik voor Azie kiezen. Afrika is een relatief arm continent, maar niet heel goedkoop om te reizen. Wij zijn tijdens onze reis in Egypte, Ethiopie, Kenia, Oeganda, Rwanda en Tanzania geweest. Hoogtepunten waren o.a. safari, gorilla's in Rwanda en relaxen aan het strand van Zanzibar, allemaal niet echt budgetvriendelijk. Bovendien is een ticket naar Afrika ook niet goedkoop en als je ook naar Azie wil, zal je twee keer een ticket moeten kopen. Vrijwilligerswerk is zoals het woord als zegt vrijwillig, dus daar zal je geen geld mee verdienen. Je kan ook overwegen om in Azie vrijwilligerswerk te doen.

Vietnam en Cambodja in 5 weken is te doen. Als je toch in de buurt bent en nog nooit in Thailand geweest is, is dat ook een leuk land om een paar weken te verblijven. In thailand heb je meerdere nationale parken. Als je van landschappen houdt is Birma ook een aanrader, een trekking naar het Inle lake is erg leuk en het meer zelf is erg mooi, verder is Bagan met al zijn kleine tempeltjes over een uitgestrekte vlakte ook erg mooi en leuk om doorheen te fietsen. In Birma kan je in twee weken veel zien. Een enkeltje Kathmandu (Nepal) - Bangkok kost c. 250 USD, ik weet niet of dit omgekeerd hetzelfde is, maar het zal waarschijnlijk in lijn liggen. Trekken in de himalayas is echt geweldig. Wij hebben ons beperkt tot een trip naar het everest base camp, maar er zijn ook nog mooie meren waar je naartoe kan. Trekking vanaf Lukla naar het Base camp en weer terug kost ca. 2 weken. Er zijn mensen die het sneller doen, maar zorg dat je voldoende tijd ervoor uittrekt. Het is zonde als je in het begin te snelt stijgt, daardoor last krijgt van de hoogte en het eindpunt niet haalt (dit overkomt heel veel mensen). Je vliegticket kan je redelijk makkelijk verzetten als je eerder terug bent..... Ik zou je ook aanraden om als je naar het base camp gaat dit gewoon zelf te doen, eventueel met gids, maar niet in een groep. Als de groep te snel voor je gaat, heb je meestal pech en zullen ze je waarschijnlijk achterlaten en je op de terugweg weer ophalen (vraag vantevoren goed hoe ze hiermee omgaan als je een groepstrip boekt). Verder schijnen mensen in een groep vaker last van hoogteziekte te krijgen omdat je vanwege de groepsdruk doorgaat als je eigenlijk even moet rusten. Als je op eigen gelegenheid gaat ben je flexibel. Wij zijn zonder gids gegaan en hebben onze bagage zelf gedragen. Dat was goed te doen (en wij zijn niet echt heel sportief maar hebben wel redelijk wat doorzettingsvermogen).

Met een paar dagen Kathmandu erbij en een trip naar Chitwan National Park (neushoorns, olifanten en tijgers) ben je minstens 3 weken kwijt in Nepal.

Vanuit Nepal kan je vervolgens overland naar India. India is een van de goedkoopste landen in Azie om te reizen. Bovendien is het een heel groot land met veel mogelijkheden van de Taj Mahal, tot gouden stranden tot wilde tijgers (ok, de kans dat je die ziet is niet zo groot, maar wij zijn mensen tegengekomen die het gelukt is) tot besneeuwde bergtoppen, tot woestijn en kamelen en nog veel meer. Vanuit Nepal ligt de route Varanasi, Delhi en een rondje Rajasthan het meest voor de hand, maar vliegen in India is niet zo heel duur, dus alles is mogelijk.

Laat even weten als je specifieke vragen over budget hebt.
thelklutsen
Vakantieganger

Opnieuw een erg nuttige reactie, bedankt! De reis die je zo omschrijft, klinkt perfect. Afrika kan ik inderdaad wel laten schieten, we wilden misschien de laatste week afsluiten in Tunesie of iets dergelijks, maar dan een all in hotel, maar dat hangt natuurlijk af hoeveel geld we over houden.

Ik heb de gehele route even op papier gezet en kom ongeveer op de volgende schatting:
- Aankomst Bangkok, paar dagen bijkomen en richting kust. Totaal Thailand ongeveer 2 weken.
- Van Thailand naar Cambodja, hier vervolgens ook 2 weken blijven.
- Vietnam: een maand. Dit land wil ik echt goed bekijken dus neem hier ruimschoots de tijd voor.
- Van Vietnam terug naar Bangkok op meest snelle manier (ik meende dat dit met de trein vrij gemakkelijk kon?)

Uiteraard is het ook mogelijk om er een echt rondje van te maken en Cambodja in 2x een week te doen, maar weet niet hoe dit zit met visums ed. Hier zal ik mij later nog wel even in verdiepen.

Totaal Zuid- Oost Azie moet dus in twee maanden te doen zijn. Vervolgens een vlucht van Bangkok naar Kathmandu.
Voor Nepal trek ik dan ook wel een maand uit, zo'n tocht de Himalaya in lijkt me echt de moeite waard. Van hieruit gaan we door richting India, waar we dan nog enkele weken kunnen blijven. Delhi wordt dan het eindstation.

Als we in december vertrekken, pakken we ongeveer in elk land het ideale klimaat mee. Waar ik alleen een beetje mee zit is dat we aankomen in Bangkok en terugvliegen uit Delhi. Is dit gemakkelijk te regelen vooraf (later boeken in Delhi en dan datum terugzetten), maar vooral: is dit niet veel duurder?

Volgende vraag: is deze reis (inclusief tickets) te financieren van zo'n 5000 euro? Er gaat waarschijnlijk sowieso 1000 aan tickets al vanaf. De totale lengte van de reis schat ik nu op een kleine 4 maanden. Eventueel zou ik die extra weken in India kunnen laten schieten, en vanuit Nepal terug vliegen naar Bangkok. Dan zou ik een retourtje kunnen kopen, maar dit is naar mijn idee weer zo omslachtig en maak je onnodig veel vlieguren.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Om je budget zo optimaal mogelijk te benutten zou ik eerst goed zoeken wat er qua vliegtickets mogelijk is en hoeveel dit je gaat kosten en mede daarop je uiteindelijke route af te stemmen. Enkele vluchten zijn namelijk vaak net zo duur of zelfs duurder dan retour vluchten (raar, maar waar). Vorig jaar wilden we met mijn ouders terug naar NL vliegen vanaf Bangkok. Zij hadden voor €375 een retour Dusseldorf - Bangkok, voor ons zou een enkeltje Bangkok - Dusselsdorf op hetzelfde moment geboekt en met hetzelfde vliegtuig rond de €600 euro kosten...... Het kan dus zo zijn dat het goedkoper is om vanuit India terug te vliegen naar Bangkok en voor de hele reis een retour Bangkok te kopen. Wij hadden geluk dat er een aanbieding van Malaysian Airlines was en wij waren uiteindelijk iets meer dan €200 p.p. kwijt voor een enkeltje Kuala Lumpur - Amsterdam, en daar kwam een AirAsia ticket bij voor Bangkok - KL (rond de €25 p.p.).

Gezien jouw route lijkt Kuala Lumpur een beter startpunt dan Bangkok, alhoewel tickets naar KL vaak wel duurder zijn dan naar Bangkok. Soms heeft AirAsia aanbiedingen vanuit Londen naar Kuala Lumpur voor een enkeltje (dan moet je dus wel ook nog een ryanairticket naar Londen kopen, kan al voor €3 soms vanaf eindhoven). Of je koopt een retour AMS (of brussel of dusseldorf) - Kuala Lumpur. Dan kan je vervolgens een AirAsia ticket KL- Vietnam (Hanoi) kopen (dit kan eventueel ook vanuit Bangkok). Airasia tickets kunnen heel goedkoop zijn (rond de €25) en toen wij ermee vlogen hoefde je niet extreem veel extra te betalen voor bagage. Vanuit Hanoi naar beneden naar Ho Chi Minh, dan overland naar Cambodia, door Cambodja naar Thailand en vanuit Thailand naar Kathmandu vliegen, overland naar Delhi, dan ofwel vanuit Delhi enkeltje naar NL of AirAsia ticket terug naar KL en daarna naar AMS.

Nu ik er zo over nadenk kan je deze route misschien beter andersom doen, dus starten in Delhi, overland naar Nepal, Vliegen naar Bangkok, overland naar Cambodja, Vietnam, vanuit Hanoi AirAsia naar KL, en door naar Delhi en dan naar NL........Maar ik weet niet hoe dat uitpakt met het weer....

Vietnam, Cambodja en Thailand ben ik jaren geleden geweest, dus met budget voor die landen kan iemand anders je beter helpen, maar €1000 per maand lijkt me wel te doen.

Wij waren in Nepal voor 29 dagen iets minder dan €400 pp kwijt aan eten, overnachting en vervoer (inclusief tijdens de trekking). De spullen die we nog aangeschaft hebben voor de trekking waren c.€45 pp en hiervan ging het meeste naar de huur van slaapzakken en downjackets (€13 p.p.), boek met routes en overnachtingsplaatsen (heel nuttig geweest!) €5.50 pp, hoogtepillen en iodine (€7 pp), vooral Iodine is heel handig, want hiermee kan je het water onderweg zuiveren, beter voor het milieu en je bespaart aanzienlijk omdat je geen flessen water hoeft te kopen en dat is heel erg duur op de route (het is heel belangrijk dat je voldoende drinkt) en thermo-ondergoed, regenkleding, mutsen, sjaal handschoenen (€13.5 p.p.). Verder kostte een retourticket voor de vlucht naar het startpunt €165 p.p. en het visum c. €30 pp. In totaal waren we €630 p.p. kwijt (inclusief een voorraad illegaal gekopieerde films op DVD!!!). Naast 2 weken trekking naar het base camp hebben we Kathmandu bekeken, zijn we naar Chitwan geweest voor safari te voet, in een jeep en op de rug van een olifant en zijn we naar Pokhara geweest.

In India waren we gemiddeld €11 p.p. voor eten, overnachting en vervoer kwijt. Een visum kostte ons c. €37pp (aangevraagd in Tanzania).

Wij hebben wel goed op ons budget gelet, dus ik denk dat bovenstaande bedragen relatief laag zijn. Maar met €1000 per maand moet het je zeker lukken (wij waren er in maart/april 2009)
thelklutsen
Vakantieganger

Een retour van Dusseldorf naar Bangkok voor 375? Ik heb veel dingen al geprobeerd maar echt ver onder de 600 lukt het me sowieso niet iets te vinden.

Ik heb een enkeltje Dusseldorf - Bangkok voor kleine 300.
Van Hanoi naar Bangkok lukt al voor 35 (!).
Een enkeltje Bangkok naar Delhi lukt voor minder dan 200.
Van Delhi terug naar Dusseldorf is te doen voor 270.
Totaal kom ik dan op iets van 800. Dit vind ik dan nog een redelijke combinatie voor 4 vluchten :)

Als ik dit zo bekijk is vooral de vlucht van Bangkok naar Delhi aan de dure kant. Misschien dat ik hier nog wat weet te vinden.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Is zeker een goede prijs voor enkeltjes!!!! Met welke maatschappijen vlieg je?
thelklutsen
Vakantieganger

Dit is wel met Air Asia, dus weet niet hoe veilig etc. deze maatschappij is. Maar ik keek dan ook even snel, wellicht zijn er bij andere maatschappijen ook nog wel mooie aanbiedingen te vinden. Voor de vluchten in Azie zelf lijkt het me verder wel geschikt. Hanoi - Bangkok kost echt niks!
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

AirAsia is een hele goede maatschappij! Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik was met name benieuwd met wie de enkeltjes naar Bangkok en vanaf Delhi zijn?
thelklutsen
Vakantieganger

Dat zou ik weer even op moeten zoeken. Ik zag net wel op Airasia dat je voor 186 GBP van Londen naar Kuala Lumpur kunt! Vervolgens kun je van daaruit voor 108 MYR (26 euro) naar Ho Chi Minh vliegen of voor 180 MYR (45 euro) naar Bangkok. Of in een keer van Kuala Lumpur naar Hanoi voor 75 euro, en dan kan ik van daar uit naar onderen trekken, dat scheelt weer een vlucht.
Liesbeth Ivens

Facebook comment

Bericht door Liesbeth Ivens »

Bangkok is en blijft het goedkoopst volgens mij om op te vliegen en is in iedere geval een goeie uitvalsbasis naar Cambodja en Vietnam enzo......

Hongkong lijkt mij niet het ideale beginpunt alsook niet het goedkoopst om er heen te vliegen.
Plaats reactie