Wat doe jij zodra je op je reisbestemming aankomt?
Wat doe jij zodra je op je reisbestemming aankomt?
Wat doe als eerste jij wanneer je op je reisbestemming aankomt? Eerst uren nodig om te aclimatiseren en duik je meteen het bed of de douche in om de volgende dag actief op te staan, of ga je meteen de straat op om te checken wat er te doen is?
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Wat doe jij zodra je op je reisbestemming aankomt?
tja, ehhh hangt nogal van het tijdstip af dat je aankomt.....
Ik doe wat je hoort te doen op het tijdstip ter plekke. Dus als het nog geen bedtijd is ga ik de plek verkennen en als het bedtijd is dan ga ik naar bed. Of ik nu slaap heb of niet.
Wel probeer ik zo snel mogelijk in het locale ritme te komen dus ik ga vaak de eerste avond op tijd naar bed en de volgende ochtend er op tijd weer uit zodat mijn lichaam snel went aan het tijdsverschil.
Hoe leuk en uitdagend bangkok bijv ook is...als ik na 14 uur vliegen aankom om 7.00 's ochtends dan weet ik ook dat ik om 20.00 die avond al in bed lig. Dat uitgaan kan ook de volgende dagen.
Ik doe wat je hoort te doen op het tijdstip ter plekke. Dus als het nog geen bedtijd is ga ik de plek verkennen en als het bedtijd is dan ga ik naar bed. Of ik nu slaap heb of niet.
Wel probeer ik zo snel mogelijk in het locale ritme te komen dus ik ga vaak de eerste avond op tijd naar bed en de volgende ochtend er op tijd weer uit zodat mijn lichaam snel went aan het tijdsverschil.
Hoe leuk en uitdagend bangkok bijv ook is...als ik na 14 uur vliegen aankom om 7.00 's ochtends dan weet ik ook dat ik om 20.00 die avond al in bed lig. Dat uitgaan kan ook de volgende dagen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
-
- Reisexpert
Eerst probeer ik wat eten te scoren, primaire behoefte. Nadien slaap ik een 2tal uurtjes (als het smorgens is of namiddag) en nadien doe ik meestal een klein wandelingetje in de buurt van het hotel.
vnl. wat op het gemak houden en zo dicht mogelijk rond het normale 'bedtijd' uur gaan slapen.
vnl. wat op het gemak houden en zo dicht mogelijk rond het normale 'bedtijd' uur gaan slapen.
De eerste uren na aankomst bij het hotel of guesthouse is altijd wel bikkelen vind ik, vooral bij verre vluchten. Gek genoeg ervaar je dat anders als je net het vliegtuig uit stapt om op zoek te gaan naar dat hotel. Misschien omdat je dan nog druk bezig bent?!
Hebben jullie snel last van een Jetlag?
Hebben jullie snel last van een Jetlag?
- bolletjeom
- Reisexpert
tja, wat is een jetlag? Ik heb een vriendin die er ziek voor thuis blijft en er weken over kan klagen.
Persoonlijk vind ik dat nogal ver gaan. Ik heb er weinig last van en als ik er wel last van heb is het nu ook weer niet zo dat je er ziek voor thuis hoeft te blijven.
Met name vluchten van (zuid)amerika naar Nederland hakken er bij mij in. Het heeft als gevolg dat ik om 3.00 's nachts mijn bed uit ga om achter de compu te gaan zitten, verder heb ik trek op de verkeerde momenten en heb je een algeheel moe en gammel gevoel.
Heb je na een zwaar weekend stappen ook. toch?
Persoonlijk vind ik dat nogal ver gaan. Ik heb er weinig last van en als ik er wel last van heb is het nu ook weer niet zo dat je er ziek voor thuis hoeft te blijven.
Met name vluchten van (zuid)amerika naar Nederland hakken er bij mij in. Het heeft als gevolg dat ik om 3.00 's nachts mijn bed uit ga om achter de compu te gaan zitten, verder heb ik trek op de verkeerde momenten en heb je een algeheel moe en gammel gevoel.
Heb je na een zwaar weekend stappen ook. toch?
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik kom na een lange vlucht meestal hondsberoerd uit het vliegtuig, en ga in zo'n geval dan ook meestal eerst een tijdje gestrekt. Niet dat het echt helpt, maar toch. En daarna toch maar proberen iets stevigs te eten, dat pakt vaak goed uit, dan kan ik er ook meteen de rest van de dag tegenaan, zit ik ongeacht het tijdverschil direct in het juiste ritme. Maar helaas, soms pakt dat ook juist helemaal verkeerd uit, dan zie ik verder die dag niet veel meer dan m'n hotelkamer en de binnenkant van m'n oogleden...
Wat betreft jetlag, daar heb ik meestal vooral na de terugvlucht nog een behoorlijk aantal dagen last van. Enerzijds omdat je dan wel terug moet in je normale ritme of je nu wil of niet, nog even een uurtje extra bijslapen is er niet bij, de baas verwacht me toch om 9 uur op kantoor. Maar het zal vast ook deels psychisch zijn, kwestie van motivatie.
Wat betreft jetlag, daar heb ik meestal vooral na de terugvlucht nog een behoorlijk aantal dagen last van. Enerzijds omdat je dan wel terug moet in je normale ritme of je nu wil of niet, nog even een uurtje extra bijslapen is er niet bij, de baas verwacht me toch om 9 uur op kantoor. Maar het zal vast ook deels psychisch zijn, kwestie van motivatie.
- LovesStedentrips
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Douchen! Na lange vluchten heb ik toch meestal een blegh-gevoel. Daarna meeleven met ritme ter plaatse. Mocht ik echt doodop zijn, dan even 2 uurtjes tukken en daarna mee met het ritme. Ben vaak erg enthousiast, dus wil meteen dingen zien, al zijn het maar de straatjes/cafés in de buurt van het hostel.
Jetlag heb ik wel, maar voel me er niet ziek van. Wel vaatdoekerig en op rare moment slaap/honger. Altijd heel naar! Maar na een paar dagen is het wel over.
Jetlag heb ik wel, maar voel me er niet ziek van. Wel vaatdoekerig en op rare moment slaap/honger. Altijd heel naar! Maar na een paar dagen is het wel over.
Heb je leuke tips over stedentrips?
Je kunt ze kwijt op http://www.mooistestedentrips.nl
Je kunt ze kwijt op http://www.mooistestedentrips.nl
Meestal douchen en verder hebben wij er een gewoonte van gemaakt om na een "reisdag" niet te veel te doen maar juist een paar biertjes gaan drinken! Als we al vroeg aankomen 's middags, en anders ondanks de vermoeidheid toch 's avonds...
Hier in Zuid-Amerika loopt dat een beetje uit de hand misschien omdat we iedere zoveel dagen een lange busreis hebben die we als reisdag beschouwen haha
En jetlag: ja, vaatdoekerig is wel een goede omschrijving, en een raar, gammel gevoel in mijn buik... verder gelukkig geen echte problemen.
Hier in Zuid-Amerika loopt dat een beetje uit de hand misschien omdat we iedere zoveel dagen een lange busreis hebben die we als reisdag beschouwen haha

En jetlag: ja, vaatdoekerig is wel een goede omschrijving, en een raar, gammel gevoel in mijn buik... verder gelukkig geen echte problemen.
Een jetlag is voor bejaarden
. Je kunt toch wel een nachtje overslaan? Ik had vorig jaar wat fraais: 's ochtends 09:00 opgestaan in NL, 14:00 vlucht naar Hong Kong, kwam daar om 07:30 aan. Stad ingeweest. 16;00 vlucht naar Auckland. Kwam daar om 08:00 aan. Hele dag doorhalen en om 23;00 gaan slapen om gelijk in het plaatselijke ritme op te gaan. +- 45 uur wakker geweest (kan niet slapen in vliegtuigen).
Ook wel eens gedaan: Weekendje naar Madrid. Daar 's avonds uitgaan tot 04:00, gauw douchen en dan het vliegtuig in naar Nederland.
Ik spring z.s.m. onder de douche als ik op bestemming ben. Daarna ligt het eraan hoelaat het is.

Ook wel eens gedaan: Weekendje naar Madrid. Daar 's avonds uitgaan tot 04:00, gauw douchen en dan het vliegtuig in naar Nederland.
Ik spring z.s.m. onder de douche als ik op bestemming ben. Daarna ligt het eraan hoelaat het is.
- bolletjeom
- Reisexpert
Helemaal mee eens!! ik ben niet meer piep jong en merk gewoon dat 3 nachten achter elkaar doorhalen niet meer gaat. Hoe graag ik ook zou willen. Vroeguh ging dat makkelijk!Een jetlag is voor bejaarden .

Last hebben is ook een groot woord. Het enige irritante is als je niet kunt slapen op de tijdstippen die handig zijn. Daar heb je eigenlijk alleen last van als je thuiskomt en je wekker zegt dat je naar je werk moet. De rest qua vaatdoekerig enzo dat heb je ook na een heftig weekend.
Als je niet moe bent ga je toch niet slapen? Ga dan slapen als je wel moe bent (zal echt niet lang duren als je al 20+ uur wakker bent. En slaap dan een uurtje of 2 á 3 en ga dan weer slapen als het avond is.
Als ik 3 á 4 nachtdiensten heb gedraaid en ik kom om 08:00 uur thuis moet ik niet 10 uur gaan slapen anders slaap ik 's avonds niet. Dus ik slaap tot 12:00 en kan dan 's avonds gewoon weer om 23;00 slapen. Wellicht heb ik makkelijk praten als "jochie".
Als ik 3 á 4 nachtdiensten heb gedraaid en ik kom om 08:00 uur thuis moet ik niet 10 uur gaan slapen anders slaap ik 's avonds niet. Dus ik slaap tot 12:00 en kan dan 's avonds gewoon weer om 23;00 slapen. Wellicht heb ik makkelijk praten als "jochie".
- bolletjeom
- Reisexpert
als je niet moe bent ga je toch niet slapen?!?!
ehm...als je de volgende dag naar je werk moet en midden op de dag eigenlijk heel moe was ga je keurig om een uur of 11/12 naar je bed. daar ga je dan liggen draaien tot een uur of 3. dan ga je er uit om tv te kijken, een boek te lezen, de compu aan te zetten en dan probeer je het om 4 uur nog een keertje. tegen een uur of 5 val je in slaap en om 7 uur gaat de wekker.
en dat kan rustig een nacht of 3/4 aanhouden. Niet echt lekker te combineren met fulltime werken.
ehm...als je de volgende dag naar je werk moet en midden op de dag eigenlijk heel moe was ga je keurig om een uur of 11/12 naar je bed. daar ga je dan liggen draaien tot een uur of 3. dan ga je er uit om tv te kijken, een boek te lezen, de compu aan te zetten en dan probeer je het om 4 uur nog een keertje. tegen een uur of 5 val je in slaap en om 7 uur gaat de wekker.
en dat kan rustig een nacht of 3/4 aanhouden. Niet echt lekker te combineren met fulltime werken.
De porceleinen pony testen. Hangt wel een beetje van het tijdstip van aankomst af. Mijn stoelgang heeft nl ook last van jetlags, en aandrang blijft lang komen rond 10.00 NL tijd. Vervelend als dat door tijdverschil 05.00 plaatselijke tijd is ofzo
.

idd ff een korte douche en dan er een rustig dagje van maken met een ergens in de dag een terrasje/park/oid opzoeken om ff rustig uit te rusten. 

-
- Reisexpert
los van een jetlagj, maar moest ff denken aan die porseleinen pony van hierboven. Ik ben altijd te enthousiast wat lokale drankjes (hoeft niet altijd alcohol te zijn
) en eten betreft. Eet dan meestal te veel en ook veel te pikant waardoor ik de eerste dagen, aangezien mijn maag en darmen dit niet gewoon zijn, last heb van overgeven, diarree,...
Leer het maar niet af. want heb dit meestal elke keer.

Leer het maar niet af. want heb dit meestal elke keer.