fototoestel invoeren vanuit Thailand

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
femkekits

fototoestel invoeren vanuit Thailand

Bericht door femkekits »

Hallo allemaal,

Wij gaan 1 augustus een tijdje rondreizen in thailand, laos, cambodja en viëtnam. Omdat wij daarvoor een goede fotocamera willen hebben (en die nu nog niet hebben) willen we een digitale spiegelreflex camera kopen. In Nederland liggen de prijzen van zo'n camera rond de 1000 euro, en we verwachten dat zo'n camera in Bangkok een stuk goedkoper zal zijn.

Nu vragen we ons af hoe veel goedkoper zo'n camera in Bangkok zal zijn, en wat we ons vooral afvragen; hoe zit het met het aangeven van zo'n camera bij de Nederlands douane?

Wat moet je betalen als je zo'n camera aangeeft, en wat zou je voor boete moeten betalen wanneer je de camera niet aangeeft, maar je betrapt wordt met zo'n nieuwe camera?

We hopen dat iemand ons hiermee verder kan helpen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Femke en Rik
(fikenrem.aroundtheglobe.nl)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Dag Femke en Rik

Gewoon niet aangeven! Ik heb tijdens onze eerste grote reis een copy van mijn aankoopbewijs van mijn camera meegesleept om aan te kunnen tonen dat ik hem in nederland had gekocht. Voor het geval ze zouden denken dat ik inderdaad de tax wilde omzeilen
Nou.....er heeft natuurlijk nog nooit iemand naar gevraagd!

Je moet natuurlijk wel de doos weggooien anders valt het misschien wel op maar er word echt bijzonder weinig gecontroleerd. Gewoon de camera kopen en in gebruik nemen en dan is er weinig aan de hand.

Waar je wel even over na moet denken is Garantie!
want dat heb je dus alleen in het land of continent waar je de camera koopt! En wij kunnen ( helaas) uit ervaring vertellen dat het heel jammer kan zijn als je geen Garantie hebt.
Onze camera ging stuk in Australie en kon daar niet gemaakt worden en het viel sowieso niet onder de garantie....dan moesten we hem in Europa ter reparatie aanbieden. Dus wij kopen noodgedwongen bij de officiele importeur (ergens op een industrie terrein in Sydney) een nieuwe.
5 dagen (!!!!!) later zijn we in Nieuw-Zeeland en is er iets stuk aan onze nieuwe camera (grmmbl) en je raad het al.......geen Garantie! Daarvoor moesten we terug naar Australie

wat betreft de prijzen voor de camera's in Bangkok....dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Het zal vast wel wat schelen.
Maar niet heel veel denk ik want de 1 gig geheugenkaartjes zijn daar niet goedkoper dan in Nederland!
Ik heb ooit in Singapore een enorm goede deal gesloten.....dacht ik. En toen bleek dat het inderdaad goedkoper was dan de officiele verkoop prijs in Europa maar dat diezelfde aanbiedingen ook in sommige nederlandse winkels en via internet te vinden waren.

ik heb mijn camera via het internet in Frankrijk besteld en dit scheelde me 150 euro met de nederlandse winkelprijs!. Kijk eens op vergelijksites.
De mijne kwam bij pixmania vandaan. Keurig binnen 3 dagen in huis!

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik wil je eventjes uit je droom helpen: je gaat geen prachtplaatjes schieten met een DSLR die je niet kent. Dat is net als nieuwe schoenen, die moet je ook eerst inlopen.
't Zou toch jammer zijn als je investeert, en de resultaten niet aan de verwachtingen voldoen omdat je de ervaring mist.
Een goede DSLR heb je ook al voor minder dan 1000€ (bvb bij Fotokonijnenberg). Vooral als je een 'cash back' actie hebt!
Probeer hem dus nu reeds te kopen zodat je alvast kan oefenen (en je geen problemen hebt ivm garantie zoals Rudi reeds zei) en koop je dan meteen ook een zoomlens.

Veel plezier nog met voorbereiden, en een goede reis!

ps: welk toestel had je trouwens in gedachten?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb mijn toestel destijds in Nederland gekocht en ging in Australië stuk. Daar kon ik wel terecht bij een dealer die de camera kostenloos gerepareerd heeft. Wel heb ik op tal van foto's een witte streep omdat er een lichtlek in de camera zat :P
femkekits

Bericht door femkekits »

Beste Rudi, Eva en Kohraya,

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden.
Als ik zo jullie berichten lees klinkt het niet aantrekkelijk om ter plekke een camera te kopen.
We zullen eens goed op internet e.d. rond zoeken en kijken of we daar goede alternatieven vinden.
Hoe dan ook, heel erg bedankt voor jullie tips!

Femke en Rik
traveller
Vakantieganger

Re: fototoestel invoeren vanuit Thailand

Bericht door traveller »

Femke en Rik
In Nieuw Zeeland ging onze videocamera kapot (ja echt we waren net aan het landen met het vliegtuig; lekker begin!!!) en dus meteen een nieuwe digitale videocamera aangeschaft ter plekke. Inderdaad doos en zo meteen weggegooit.
Bij aankomst op Schiphol de camera gewoon om de nek gehangen en niet weggestopt in een koffer of tas en we hadden metelkaar al afgesproken (we waren met z'n tweeen) dat deze camera geleend was van een familielid die deze al eerder had gekocht in het buitenland.
Maar er is ons niets gevraagd. Het is ook erg moeilijk te bewijzen lijkt mij.
Go Kiwi!!!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

traveller schreef:
Femke en Rik
In Nieuw Zeeland ging onze videocamera kapot (ja echt we waren net aan het landen met het vliegtuig; lekker begin!!!) en dus meteen een nieuwe digitale videocamera aangeschaft ter plekke. Inderdaad doos en zo meteen weggegooit.
Bij aankomst op Schiphol de camera gewoon om de nek gehangen en niet weggestopt in een koffer of tas en we hadden metelkaar al afgesproken (we waren met z'n tweeen) dat deze camera geleend was van een familielid die deze al eerder had gekocht in het buitenland.
Maar er is ons niets gevraagd. Het is ook erg moeilijk te bewijzen lijkt mij.
Maar was de camera ook goedkoper dan dat je hem in Nederland gekocht had?
traveller
Vakantieganger

Bericht door traveller »

Maar was de camera ook goedkoper dan dat je hem in Nederland gekocht had?
Ik heb er niet naar willen kijken om heel eerlijk te zijn....bang om tot de conclusie te komen dat we een poot uitgedraaid zijn. Maar je moet wat he. Nieuw Zeeland zal wel een ander prijsniveau hebben dan Thailand.
Go Kiwi!!!
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

kohraya schreef:Ik wil je eventjes uit je droom helpen: je gaat geen prachtplaatjes schieten met een DSLR die je niet kent. Dat is net als nieuwe schoenen, die moet je ook eerst inlopen.
't Zou toch jammer zijn als je investeert, en de resultaten niet aan de verwachtingen voldoen omdat je de ervaring mist.
Een goede DSLR heb je ook al voor minder dan 1000€ (bvb bij Fotokonijnenberg). Vooral als je een 'cash back' actie hebt!
Probeer hem dus nu reeds te kopen zodat je alvast kan oefenen (en je geen problemen hebt ivm garantie zoals Rudi reeds zei) en koop je dan meteen ook een zoomlens.

Veel plezier nog met voorbereiden, en een goede reis!

ps: welk toestel had je trouwens in gedachten?
dat valt reuze mee, vooral als je bekent bent met andere camera's van het merk. Ik ben zelf fan van Nikon en mijn pa heeft vorige week de D80 gekocht. Ik heb eergisteren zonder problemen een foto verslag gemaakt van een groot feest van de buren. Het gebruik van de camera was niet moeilijker dan het gebruik van mijn eigen Nikon F75 (analoge) camera.

Toch is het inderdaad geen gek idee om hier een toestel aan te schaffen en er gewent aan te raken, enerzijds omdat je er dan zeker van bent dat de camera de eerste paar gebruiks dagen overleeft en anderzijds omdat je dan met je bagage rekening kunt houden met de omvang van de digitale spiegelreflex en lenzen en andere toebehoren.

persoonlijk zit ik er aan te denken om een compacte digitale camera te halen. Kwalitatief natuurlijk wel minder, maar aanzienlijk gemakkelijker mee te nemen en minder opvallend in gebruik (en dus minder diefstal gevoelig lijkt me).

je kunt altijd via www.kieskeurig.nl op zoek naar een goeie camera. www.fotokonijnenberg.nl www.cameranu.nl en www.pixmania.nl zijn alle drie goeie en betrouwbare winkels.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

http://www.kelkoo.nl is ook een goede site om prijzen te vergelijken. Maar wanneer je weet wat je (ongeveer) wilt hebben, kun je beter gewoon alle reclame folders in de gaten houden, want dat is uiteindelijk meestal het goedkoopste.

Haha, uittesten van een camera in Nederland, iedereen weet het, maar neemt iedereen echt de moeite? Ik heb de dag voordat ik ging duiken in Indonesie de onderwaterhulst voor mijn (nieuwe) camera getest in de mandi bak. :oops: Lekker laat. Maar gelukkig werkte het!

Straks maar eens de foto's gaan bekijken... Had helaas geen PC tot mijn beschikking tussen de verschillende duiken in, dus heb ik maar lukraak geknipt. Leer ik het ooit? :D

Groet,

Jenny

P.S. Hoewel mijn voorbereidingen meestal slecht zijn, lukt het me toch nog redelijke plaatjes te schieten...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie