Jungle in Maleisie
Jungle in Maleisie
Ik was eigenlijk van plan om naar Thailand te gaan, maar gezien de situatie heb ik besloten om een plan B uit te gaan werken.
Het plan B word een week of 4 a 5 naar Maleisië en Maleisisch-Borneo. Een van de dingen die ik graag wil doen is een meerdaagse trekking de Jungle in.
Nou kan dat in Taman Negara, maar waarschijnlijk ook wel in Maleisisch-Borneo.
Wat is het beste park / gebied om een meerdaagse jungle tocht te doen om zo van de gebaande paden af te raken en met een gids echt door de jungle heen te gaan?
Het plan B word een week of 4 a 5 naar Maleisië en Maleisisch-Borneo. Een van de dingen die ik graag wil doen is een meerdaagse trekking de Jungle in.
Nou kan dat in Taman Negara, maar waarschijnlijk ook wel in Maleisisch-Borneo.
Wat is het beste park / gebied om een meerdaagse jungle tocht te doen om zo van de gebaande paden af te raken en met een gids echt door de jungle heen te gaan?
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Jungle in Maleisie
Taman Negara is een behoorlijk druk park. Op Borneo zijn er ook mogelijkheden. Overweeg ook om een riviersafari te doen. 2 dagen en 3 nachten op dezelfde plek aan de kinabatangan rivier en een aantal keer per dag met het bootje de rivier op om wild te spotten. Oa wilde Orang Oetans als je geluk hebt en de pygmee olifant!!!
Je doet op die dagen ook een wandeling.
is misschien niet helemaal wat je zoekt maar is een tip die ik je toch wilde geven
Je doet op die dagen ook een wandeling.
is misschien niet helemaal wat je zoekt maar is een tip die ik je toch wilde geven
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Van de gebaande paden af in Maleisie is lastig. Maleisie is een redelijk ontwikkeld land dus veel mooie natuur plekjes zijn national park geworden, waar je boardwalk wandelingen kan maken. Verder is veel jungle verdwenen door de aanleg van Palmolie plantages. Een optie is naar Mulu National Park te gaan en daar een trekking naar de Pinnacles. De tocht met boot over het water naar het beginpunt is erg leuk. Als het water te laag staat wordt er wel van je verwacht dat je meehelpt de boot te duwen. Vervolgens loop je een stuk door de jungle over een pad totdat je bij het kamp aankomt. Dat ligt aan een rivier (is echt heel mooi plekje). Je moet zelf eten en drinken meenemen en koken. Het kamp zelf is primitief. Je krijgt een plastic mat en ligt op een betonnen verhoging met meerdere mensen in een 'kamer'. De kamers bestaan uit half hoge muurtjes met een dak erboven. Het is dus wel open dus neem een muskietennet mee tegen de bijen en ander ongedierte. De volgende dag trek je met een gids naar de Pinnacles. Het is een behoorlijk zware tocht. De weg is oneffen met veel boomstronken en rotsen waar je overheen moet. Bij de top moet je echt via verticale ladders en klimmend tegen rotsblokken op. Het uitzicht is prachtig. De volgende dag kan je met een boot verder via een alternatieve weg het park uit. Dit doen niet veel mensen en is wat meer off the beaten track. Wij zijn via dezelfde weg teruggegaan naar het park. In het park zelf is ook een grot waar precies om 5 uur zwermen vleermuizen uitkomen. Dat is een heel bijzonder gezicht. Het blijft maar doorgaan. Ook kan je een boomtoppen wandeling doen (niet zo heel erg spannend, maar wel grappig) en op weg naar het kamp voor de Pinnacles trek kan je twee grotten bekijken.
Kinabatangan is ook wel leuk. Met een beetje geluk zie je oerang oetangs en olifanten (die laatste hebben wij helaas niet gezien), maar het is niet echt off the beaten track. Er varen veel bootjes over de rivier en zo gauw er olifanten gespot zijn haast iedereen zich er blijkbaar naartoe. Bij een wandeling daar zie je weinig behalve bomen en bloedzuigers (die zijn heel vervelend dus die kom je eigenlijk liever niet tegen!) maar dat is inherent aan de jungle. Het is zo dichtbegroeid dat je meestal geen beesten kan zien.
Kinabatangan is ook wel leuk. Met een beetje geluk zie je oerang oetangs en olifanten (die laatste hebben wij helaas niet gezien), maar het is niet echt off the beaten track. Er varen veel bootjes over de rivier en zo gauw er olifanten gespot zijn haast iedereen zich er blijkbaar naartoe. Bij een wandeling daar zie je weinig behalve bomen en bloedzuigers (die zijn heel vervelend dus die kom je eigenlijk liever niet tegen!) maar dat is inherent aan de jungle. Het is zo dichtbegroeid dat je meestal geen beesten kan zien.
- bolletjeom
- Reisexpert
kinabatangan is niet off the beaten track maar hoe erg dat is hangt ook af van je keuze van lodge. Uncle nog iets is heel druk
Ik heb de olifanten gehoord en geroken en de bladeren zien bewegen. Het is vooral leuk om al die verschillende apensoorten te zien vanaf het water. Tijdens wandelingen wild zien is sowieso vrij zeldzaam omdat we lompe mensen gewoon teveel herrie maken
Ik heb de olifanten gehoord en geroken en de bladeren zien bewegen. Het is vooral leuk om al die verschillende apensoorten te zien vanaf het water. Tijdens wandelingen wild zien is sowieso vrij zeldzaam omdat we lompe mensen gewoon teveel herrie maken
Hi,
Ik klonk misschien niet heel enthousiast over Kinabatangan maar het is heel leuk hoor om in het bootje over de rivier te zoeken naar apen, vogels en olifanten en de neusapen zijn absoluut ook heel bijzonder om te zien! Wij zaten in Nature Lodge Kinabatangan en dat was prima!
Ik klonk misschien niet heel enthousiast over Kinabatangan maar het is heel leuk hoor om in het bootje over de rivier te zoeken naar apen, vogels en olifanten en de neusapen zijn absoluut ook heel bijzonder om te zien! Wij zaten in Nature Lodge Kinabatangan en dat was prima!
- bolletjeom
- Reisexpert
ha! daar ben ik ook geweest. Was idd prima. Ik heb er oud&Nieuw gevierd.
Toen jullie allemaal PROOST riepen in Nederland (2007/2008) zagen wij een wilde orang Oetan. Letterlijk. Bij ons was het 7 uur 's ochtends en we hadden in de boot niet "happy new year for mainland europe" gefluisterd toen ie vlak voor ons op dook. Géwéldíg!
Toen jullie allemaal PROOST riepen in Nederland (2007/2008) zagen wij een wilde orang Oetan. Letterlijk. Bij ons was het 7 uur 's ochtends en we hadden in de boot niet "happy new year for mainland europe" gefluisterd toen ie vlak voor ons op dook. Géwéldíg!