Vietnam Noord-Zuid

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Marte

Vietnam Noord-Zuid

Bericht door Marte »

Hallo!

Al enige tijd zijn een vriendin en ik bezig om dingen voor onze reis naar Zuidoost Azie te zoeken. We gaan naar Maleisie(Borneo), Vietnam en Cambodja. We hebben de visa, tickets, backpack etc al binnen. Nu hebben we via via gehoord over de optie om in Vietnam met een scooter van Noord naar Zuid te reizen. Dit leek ons wel tof, aangezien je dan je eigen reisschema kan aanhouden en niet afhankelijk bent van bus/trein tijden. Heeft iemand hier ervaring mee? Scooters kopen of huren? Is het erg gevaarlijk rijden daar?

Groeten Marte
bolletjeom
Reisexpert

Re: Vietnam Noord-Zuid

Bericht door bolletjeom »

ik kan me niet voorstellen dat je dat gaat halen in een maand.
Het klinkt heel leuk hoor maar ik heb wel eens 2 en 3 dagen op rij op een brommer gezeten en daar kom je gebroken vanaf. Al helemaal als je niet zelf rijd maar achterop zit.
Ik weet dat scooters tegen de €5000 kosten in Laos en Thailand als je ze nieuw koopt. Tweedehands...ik weet niet. Lijkt me allemaal nogal tricky met eigendomspapieren en verzekeringen enzo.
Daarnaast is een deel van Vietnam echt saai. Daar zou ik niet doorheen willen sukkelen. Ik zou gewoon regelmatig een scooter huren voor een dag of een paar dagen.
Vanuit Dalat bieden mannen aan om je achterop te brengen naar HCMC in een paar dagen. Ik vond ze duur maar er zijn ook mensen positief over
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

huren van een scooter is best mogelijk als je in Vietnam zelf blijft. Een verhuurder gaat niet toestaan dat je de scooter het land uit gaat nemen. Kopen kan wel maar zie die maar weer op tijd kwijt te raken. Daarnaast ben je niet verzekerd dus als je schade maakt ben je de sjaak zeg maar. Daarnaast ga je het ook niet redden voor 1 maand om zulke afstand af te leggen. 1 maand voor die 3 landen is sowieso veel te kort en zal veel vliegen worden.

gr van Moira
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Hoi,

Wij zijn in vietnam 2 Nederlandse meiden tegengekomen die samen op een scooter van Noord naar Zuid reden. Ze hadden de scooter van een andere toerist die van zuid naar noord was gereden overgekocht. De scooter had aan de zijkant een stellage waar ze hun rugzak in konden doen want met z'n 2-en op een scooter met bagage vraagt toch enige creativiteit. Een maand lijkt me erg kort dus je moet iets regelen met je visum. Want zoals bolletje ook al zegt na 2 dagen heb je echt een houten kont en als je een maand hebt moet je behoorlijk doorrijden! De wegen zijn bovendien niet overal goed begaanbaar. Maar ik moet zeggen het lijkt me een super gaaf plan en op een scooter zie je zeker veel meer en andere dingen dan wanneer je met de bus/trein reist!

In de laatste aflevering van 2008 van het Britse programma Top Gear maakten de programmamakers een reis van 1600 km. in 8 dagen per brommer van Saigon via Hanoi naar Halong Bay met als eindbestemming een bar op een boot in de baai. De presentatoren reizen naar Vietnam en moeten het hele land doorkruisen in amper acht dagen. Ze hebben een budget van enkele miljoenen dong om een voertuig te kopen. Maar al dat geld blijkt niet zo veel waard te zijn, 1 miljoen dong is namelijk amper 42 euro. Bovendien zijn de auto’s in Vietnam bijzonder duur.
Willen jullie het vervolg en de hilarische rondreis zien: http://www.destift.com/2008/12/30/top-g ... m-special/
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ken die aflevering. Fantastisch!!! Heerlijk programma. Had nooit gedacht dat ik als vrouw ooit met liefde de tv aan zou zetten voor een autoprogramma.

De maand waar ik het over heb, ik heb geen idee hoeveel tijd Marte heeft maar op een visum mag je maar een maand in Vietnam blijven. Vraag me serieus af hoeveel scooterverhuurders er blij mee zijn als jij de scooter aan de andere kant van het land achter laat en niet bij ze terug brengt.
Mocht dit mogelijk zijn (eventueel met adressen van verhuurders) dan hoor ik het graag!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kevin-cate

Bericht door kevin-cate »

Hi Marte,

Wij zitten op dit moment in Saigon en waren ook van plan om een scooter te kopen en naar Hanoi te rijden.
En scooter is geen 5000 euro maar iets van 300 euro en dan heb je een redelijk goede.
De verzekering is inderdaad wel een beetje lastig. Je kunt een vietnameze verzekering aanvragen maar dat duurt een maand.. Dus dat gaat voor ons niet lukken. Hoe dit precies moet weet ik niet, maar wellicht wete ze dat bij het vietnamese consulaat? Een verzekering is wel echt belangrijk.. je moet er natuurlijk niet vanuit gaan maar stel je krijgt een botsing en er gaat iemand dood?

Al zijn de wegen niet allemaal goed je kunt makkelijk van noord naar zuid of andersom. Het zal af en toe wel echt avontuur zijn, maar daar doe je het denk ik ook voor?
Je ziet hier overal scooters met zijspannen of andere uitbouwen. Als je een scooter koopt moet je nog wel regelen dat je je rugzakken ergens goed kwijt kunt. Het is echt vervelend reizen op een scooter als je steeds met je rugzakken aan het klojen bent.

Ik denk dat het idee romantischer lijkt dan het is. Je kunt ook een open bus ticket kopen voor ongeveer 40 dollar. Dan kun je tussen Saigon en Hanoi op verschillende plaatsen stoppen en als je weer verder wilt reizen moet je de dag van te voren gewoon even zeggen dat je verder wilt. En dan steeds een scooter huren en de buurt verkennen.
Je visum kun je ter plaatsen verlengen als een maand niet genoeg is..

Veel succes met je voorbereidingen en hopelijk is de reis erg leuk!!!

Groetjes,

Cate
Marte

Bericht door Marte »

Hoi allemaal!
Bedankt voor jullie reacties..Heb inderdaad ook die aflevering van Topgear gezien, erg leuk, maar denk dat het voor ons toch iets te lastig wordt om het te regelen en iets te veel gedoe, dan maar de bus ;-)

groeten Marte
kevin-cate

Bericht door kevin-cate »

Hi Marte,

Nog even een berichtje vanuit Vietnam over een scooter kopen.
Wij zijn nu in Nha Trang en hebben net een scooter trip gedaan vanuit Dalat. Het is echt een aanrader misschien kunnen jullie dit ook doen. In Dalat (in de bergen is dat) zijn easyriders, gidsen op moto's die je de omgeving kunnen laten zien. Je gaat dan voor een paar dagen (je kunt kiezen van 1 dag t/m hoe lang je maar wilt) op de moto de omgeving verkennen. Wij hebben een 3 daagse tour gedaan door central highlands.. Door de bergen, plantages en de prachtige natuur. We hebben echt heel veel geleerd over Vietnam en omdat je met een vietnamees op pad bent zie je ook hele andere dingen dan normaal.
Je eet samen en deelt de maaltijden en dat is echt leuk want je proeft zo veel verschillende dingen. We hebben bij mensen thuis geslapen en dat is ook een grappige ervaring. Als je iets speciaals wilt zien of doen kun je dat gewoon zeggen tegen de gids en dan gaat hij er naar op zoek.

Normaal gesproken zit je achterop bij de gids dus kun je zelf niet rijden. De gids heeft voor ons een moto gehuurd en toen zijn we zelf achter de gids aangereden, dit was stukken goedkoper en leuker omdat je zelf kan rijden. De gids zorgt dan dat de moto weer terug wordt gereden naar dalat dus dan hoef je niet in een rondje te rijden. Ik denk dat de 5 daagse trip naar Hoi an het leukste is. Helaas was mijn vriend ziek dus hebben we maar 3 dagen kunnen rondtoeren. Onze trip was ook super, we hebben het echte plattelandse leven gezien. Als je bezig bent met de trip wil je gewoon niet meer terug naar de stad!

Over de prijzen moet je flink onderhandelen. Wij hebben 65 dollar per dag betaalt, dit is incl alles (slaapplek, entrees, benzine, moto etc) behalve eten maar sommige betalen 65 dollar per persoon! Voor het eten betaal je echt heel weinig, omdat de gids weet waar het lekker en goedkoop is betaal je ongeveer 1,5 dollar per maaltijd + drinken.
Onze gids was heel erg aardig en sprak goed engels. Zijn naam is Denis en woont dus in Dalat. Zijn email: deniseasyrider@live.com en zijn mobiel: 0918.785.734
Je kunt makkelijk een rider vinden maar als je van te voren met hem afspreekt kan hij jullie van het busstation halen en langs een aantal hotels gaan (welke jullie zelf willen) Dit is gratis!

Het is echt een aanrader om zo'n toer te maken. Het is misschien een beetje prijzig maar je krijgt er echt heel veel voor terug.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag, wij zijn in vietnam dus we kunnen alles hier makkelijk uitzoeken..

Groetjes,

Kevin en Cate
Plaats reactie