allerlei vragen mbt NZ

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

allerlei vragen mbt NZ

Bericht door zaratoestra »

hey allemaal,

We zijn nog even aan het knutselen in de route maar de periode febr-maart-april-mei zullen we 6 a 8 weken in NZ doorbrengen. +- 7 maand Azie- max 2 maand NZ - +- 3 maand Paaseiland, stukje Argentinie (boven BA), Bolivia, stukje Peru (onder Lima).
Daarom moeten we dus rekening houden met verschillende klimaten. Borneo doen we als laatste voor NZ.Regenseizoen duurt in principe (volgens de boekskes) tem Februari.
**Is er volgens jullie een heel groot verschil tussen droog/nat seizoen aangezien het mij altijd vochtig lijkt aangezien je woud hebt.

**mbt klimaat in NZ blijkt het in maart al kouder te zijn. Is april-mei dan nog wel te doen? We beginnen onze trip op Zuidereiland.

** Wat vervoer op NZ betreft we willen een zo groot mogelijke zelfstandigheid (eigen vervoer) en ook mogelijkheid om buiten de bebouwde kom te overnachten ( geen hostels + auto lijkt ons)
Nu hebben we beiden totaal geen ervaring met kamperen, op enkele dagen Luxemburg na :P
we hebben beiden geen behoefte aan uitgebreide luxe en elke dag een warme douche hoeft ook niet.
Qua prijs lijkt het logisch om een spaceship of wicked te nemen tov een camper. (mobilhome)..
Maar ben precies niet heel gek van die campervans. Lijkt me niet prettig dat je niet kan rechtstaan, ik ben een mega sloddervos dus niet veel ruimte om kledij ed. op te bergen, te laten rondslingeren. Want je slaapt toch op een matras achteraan je busje. Dus dat is dan toch je enige bewegingsvrijheid lijkt me.
Als je een campervan hebt moet je toch het merendeel van de tijd op campings staan om je te kunnen wassen. Koken doe je buiten (wat met slecht weer???)

Ons lijkt het voor ons persoonlijk leuker/comfortabeler/ ruimer (je hebt je huisje altijd bij en kan ook meer wildcamperen) om een camper te nemen. Wat denken jullie? En wat zijn jullie ervaringen.
Verderop het forum las ik even mee camper/ campervan... maar hoor het toch eens graag.
Nu lijk ik hier wel op een luxepoes, dat is niet zo... maar wil gewoon een beetje ruimte

Groetjes Ellen
bolletjeom
Reisexpert

Re: allerlei vragen mbt NZ

Bericht door bolletjeom »

vraag 1: woud in NZ. weinig van gezien. Het klimaat is erg vergelijkbaar met onze regio. Er valt gewoon veel regen in NZ.

Vraag 2: wat betreft temperatuur is het antwoord ongeveer hetzelfde. Het is net noordeuropa. Het is nu lente, kijk naar buiten en je ziet een mooi zonnetje schijnen. maar ga je een paar uur buiten staan/lopen/slapen dan is 17 graden niet warm

vraag 3: campers zijn gewoon vele malen duurder. Wanneer jij het geld daarvoor over hebt moet je het doen. ik vind dat geklungel in een busje wel charmant. In een tent heb je vaak minder ruimte.
Lees voor meer tips ook eens: (wild) kamperen in Nieuw Zeeland
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
zaratoestra
Reisexpert

hey rudi,

bedankt om te antwoorden. maar het woud had betrekking op Borneo.
Ik vroeg mij af of er veel verschil is tov het zogenaamde regenseizoen of de iets drogere periodes?? wij zouden daar nl. rond februari zijn.

NZ zit wel vrij goed van klimaat vermoed ik. Momenteel is het nog afwegen camper of wicked of spaceship

Thanks
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

oh, Borneo. ja, regenseizoen maakt wel uit. Als het hele dagen regent is het toch minder leuk om rond te lopen dan wanneer het alleen maar een hoge luchtvochtigheid heeft.
Borneo heeft overigens nog maar schokkend weinig "woud" over dus stel je daar ook niet te veel van voor. Wil je de jungle in dan moet je daar moeite voor doen en een toertje organiseren.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

wild camperen in nieuw zeeland is vrij makkelijk, er zijn alleen een paar regels, maar die vind je snel genoeg uit.
ik heb verder verschillende mensen in een spaceship zien rond rijden, qua ruimte zijn ze iets kleiner dan een busje zo als die van wicked. maar ook prima te doen.qua weer wel zuider eiland is kouder dan het noord eiland. overdag is wel te doen in april en soms s avonds ook, maar het kan ook koud zijn.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
IrisH
Reiziger

Bericht door IrisH »

Wij hebben in Australie en NZ rondgereden in een Jucy crib (ongeveer zelfde als spaceship en de nieuwe Wicked vans) en op zich is het prima te doen totdat het hele dagen regent... want dan wordt het inderdaad wel erg klein. Wij hebben hier gelukkig geen problemen mee gehad, ook niet omdat we altijd op "fatsoenlijke" campings zijn gaan staan.
Ja, dat is wel duurder maar wij wilden wel graag iedere dag een warme douche en kozen daarom daarvoor in plaats van de gratis of bijna gratis campings. Het voordeel was dus dat de campings waar wij heen gingen bijna altijd ook voldoende ruimte hadden om binnen te zitten als het slecht weer was en ook een keuken hebben waardoor je niet afhankelijk bent van dat ene gasplaatje wat bij de camper zit. Dat laatste heeft trouwens inderdaad wel wat, en hebben we ook gebruikt maar af en toe iets meer mogelijkheden is toch ook wel fijn!

Wij waren in februari in NZ en hoewel we redelijk weer hebben gehad hebben we daar bijna niet buiten gezeten zoals we dat in Australie wel deden. Zoals Rudi ook al zei: het weer was prima om iets te gaan doen maar om lekker een paar uur buiten te zitten... nou nee. Het dekbed dat wij er bij hadden was redelijk goed, maar in het uiterste zuiden hadden we toch graag onze slaapzak er nog overheen gegooid 's nachts (niet gedaan uiteindelijk want tja... die lag onder het bed en vergaten we er iedere keer weer onderuit te halen o|O ).

ALS je de mogelijkheid hebt zou ik daarom misschien toch voor een grotere kiezen aangezien je daar goed binnen kan zitten (en dus misschien niet naar die duurdere camping hoeft als dat de enige reden zou zijn) en bovendien daar vaak ook een kacheltje in zit. Ik heb genoeg mensen gesproken die daar dolgelukkig mee waren...
Geen idee van de prijzen ten opzichte van de grotere merken maar Jucy heeft ook net iets grotere campers!
zaratoestra
Reisexpert

hey,

ik denk dan dat ik gewoon voor een camper kies. Voor mijn man maakt het niet zoveel uit,dus als ons budget het toelaat en we misschien in Azie wat hebben kunnen afknibbelen moet dit wel lukken.

Alleen het weer is jammer. Zou het graag wel wat warmer willen, maar 't lukt echt niet om te schuiven lijkt me.

thx voor de reacties
Plaats reactie