treinen timetable China ?
Geplaatst: 17 apr 2010 10:08
Nog even een vraagje: Waar vind ik een betrouwbare timetable en pricetable voor de treinen in China? Het verschilt allemaal zo enorm wat ik onder ogen krijg.
Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
https://www.aroundtheglobe.nl/messageboard/
https://www.aroundtheglobe.nl/messageboard/viewtopic.php?t=6644
Dat waarschijnlijke van je klopt niet, dus ik zou die attitude ook wat minderenSeeker schreef:
@RemcoB
Soft = Zacht
Hard = Hard
Dus waarschijnlijk soft is met zachte matras en hard zo'n hard bed, nogal duidelijk he Soft en Hard.
Moeilijk te zeggen, al mijn slaaptrein-ervaring was door een reisorganisatie georganiseerd. Maar ik ben recent vanuit Beijing naar Shanhaiguan geweest (geen slaaptrein) waarbij ik wel zelf de kaartjes heb geregeld, twee dagen voor vertrek zat de trein nagenoeg vol. En de borden op het station gaven voor de meeste slaaptreinen eenzelfde beeld. Ik hoor/lees overigens ook vaak dat ho(s)tels ook kaarten kunnen regelen, en dat het ook een optie is een zitplaats te nemen en in de trein alsnog te upgraden naar sleeper. Een nacht in een softseater kan ik me overigens nog wel voorstellen (maar is nauwelijks goedkoper dan hardsleeper), hardseater daarentegen lijkt me voor een lange rit wel een hele beproeving (lees: hel op aarde).Seeker schreef:Hoeveel dagen van te voren precies? Want ik weet niet of ik wel langere dan 4 dagen in Guangzhou zal spenderen. Maar als je een zit plaats neemt ben je nog goedkoper uit, alleen lijkt me dat niet zo prettig.
Iets als dit. Bedenk wel dat ze in Guangzhou Cantonees spreken, aan de uitspraak heb je daar dus niks. De tekens zijn echter wel hetzelfde, dus aanwijzen werkt wel.Seeker schreef:Phrase book bedoel je uitspraken? Waar vindt je zoiets op internet, mijn printer zal niet erg vinden om flink wat te printen zolang inkt het waar redt.
1) inderdaad, Engels is nog steeds hopeloosRemcoB schreef:Waarom opschrijven en aanwijzen? Wordt er zo slecht Engels gesproken in China?
Zoals je zelf al aangeeft 4 vs. 6 bedden per compartiment (met als extra voordeel dat je bij softsleeper op het bovenste bed ook echt rechtop kan zitten), en bij softsleeper zit er ook een deur (en eigen lichtschakelaar!). Lengte en hardheid van de bedden verschilt volgens mij niet of nauwelijks, sowieso kan dat nog per trein verschillen. Bij veel (oudere) hardsleepers kan je je bagage ook alleen kwijt op rekken boven de gangpaden, bij nieuwere rijtuigen en bij softsleepers is je bagage alleen vanuit het compartiment benaderbaar. En nog een praktisch voordeeltje: de softsleepers zitten over het algemeen dichter bij het restauratierijtuig, en zijn ook vaker (maar zeker niet altijd) voorzien van westerse toiletten.RemcoB schreef:Kan iemand met ervaring mij misschien vertellen wat het verschil tussen Soft en Hard sleeper nou precies is en of dat de moeite waard is?
Ik heb altijd een hard sleeper genomen in China. Als je met de lokale bevolking in contact wilt komen, dan is een hard sleeper de place to be. In de soft sleeper zul je waarschijnlijk voornamelijk toeristen tegenkomen. En zoals wizzard al zegt, het prijsverschil is het niet waard.RemcoB schreef:Bij hard slaap je met 6 mensen in een soort open gang en bij soft met 4 op een kamer. Met mijn vraag bedoel ik meer wat de ervaren mensen aanraden. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord dat een hard sleeper veel authentieker is omdat je dan met echte Chinezen in contact komt, maar misschien is dat ook wel in een Soft sleeper. Ook hoor ik wel eens dat het matras van een hard sleeper wat korter is waardoor wat langere mensen iets ongemakkelijker liggen. Het prijsverschil is meestal 2 tot 3, en vandaar de vraag, wat raden de ervaren reizigers nou aan.