Ik ben inmiddels terug in Nederland. Voor de belangstellenden:
De trein van Belgrado naar Budapest doet er ongeveer 8 uur over. Het eerste deel van de rit, in Servie dus, is een beetje eentonig, maar verder goed te doen. Mocht je vanuit Budapest naar Wenen verder willen dezelfde dag, dan is het te hopen dat de trein vanuit Servie geen vertraging heeft (zoals bij mij), anders moet je bijna 2 uur op je aansluiting wachten. De verplichte resevering kost ongeveer 3 euro.
Het wachten op station Budapest viel me erg tegen, iedereen was zo onvriendelijk tegen de reizigers! Wellicht omdat het station overspoeld is met mensen door de as, ik weet het niet, maar iedereen snauwt tegen je en af en toe werd je zelfs geduwd of vastgegrepen door spoorwegpersoneel en schoonmakers. Vreselijk!!!! Ik ben eerder in Budapest geweest, en in de rest van de stad vond ik de mensen juist heel aardig....
De treinreis van Budapest naar Wenen duurt ongeveer 3 uur. Treinen gaan een stuk sneller in dit deel van Europa! Een reservering is niet nodig.
Vervolgens ben ik vanuit Wenen naar Praag gereisd. Er gaan meerdere treinen per dag, en de rit duurt ongeveer 5 uur. Kaartjes kosten incl reservering EUR 52.50. De trein vertrekt vanaf station Meindl (dus niet west!), maar deze twee stations liggen slechts 4 haltes met de metro uit elkaar. Een metrokaartje kost EUR 1.80. Kaartjes komen helaas niet uit de automaat, maar hiervoor moet je in de rij staan (bv op station west). Toen ik er gisteren was, was het erg druk, maar toch werd ik redelijk snel geholpen.
Tsjechie is geen euro-land, maar op het station kom je met een ING pinpas goed uit de voeten. Zowel de boekhandel als de Burgerking accepteert deze pas, je hoeft dus niet naar de pinautomaat te gaan en je later afvragen wat je met je overgebleven kronen moet!
De nachttrein van Praag naar Utrecht vertrek dagelijks om 18.31 vanaf station Praag en kost 139 euro voor een couchette. Wanneer je echter online boekt met meerdere personen (
http://www.db.de) dan krijg je samenreiskorting. De tweede persoon betaalt maar 50%, dit loont! Je komt 's ochtends rond 10 uur in Utrecht aan.
Niet-directe treinen vanuit Praag naar Nederland zijn vaak sneller, omdat deze trein in Duitsland een rare omweg maakt (Praag - Dresden - Berlijn - Bielefeld - Keulen - Dusseldorf - Oberhausen - Arnhem). Ik vond het echter een groot voordeel dat ik lekker in mijn bedje kon blijven liggen en niet midden in de nacht over hoefde te stappen, met als risico dat je je aansluiting mist. Aangezien ik het grootste deel van de reis geslapen heb, heb ik me geen seconde verveeld
In totaal heeft het traject Sofia - Utrecht me ongeveer 300 euro gekost. Ik ben ervan overtuigd dat dit normaal goedkoper kan - mits iets langer voor vertrek geboekt en mits het niet superdruk is omdat er niet/nauwelijks gevlogen wordt.
Foto's volgen later.