Wie ruilt gebruikte reisgidsen of laat deze onderweg achter?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
zaratoestra
Reisexpert

Wie ruilt gebruikte reisgidsen of laat deze onderweg achter?

Bericht door zaratoestra »

hey,

Ikzelf heb nogal iets met 'papier' ben gek van alle mogelijke boeken. Kookboeken, recente en tweede handse reisgidsen, tijdschriften mbt reizen en archeologische opgravingen, leesboeken,...
Tot nu toe hebben we de luxe gehad zo'n reisgids nooit te moeten weggooien omdat we jammergenoeg maar 1 land per keer aandeden.Nu gaan we volgend jaar voor een 9tal maand op schok en ik ga echt geen afstand kunnen doen van mijn gidsjes ;-) Opsturen wordt dus de boodschap.

Wie van jullie laat zijn gebruikte reisgids achter of ruilt deze? Wie heeft het hier ook moeilijk mee omwille van emotionele waarde??

Vorig jaar zijn we aan de Kawah Ijen vulkaan op Java aan de praat geraakt met een ouder koppel die reeds jaren reisden, wanneer ze een pocket roman aan het lezen was scheurde ze elke gelezen bladzijde er direct uit. 'Scheelt een hoop in gewicht", ze heeft natuurlijk wel gelijk maar dan krimpt mijn hartje als boekenliefhebber. Het kost me al moeite om een gelezen roman achter te laten in de herberg of weg te geven op het strand of in de trein :-(

Graag jullie meningen ivm bijhouden, opsturen, weggeven, ruilen van reisgidsen en de manier om met leesvoor op reis om te gaan?

Groetjes Ellen
tijn1980

Re: Wie ruilt gebruikte reisgidsen of laat deze onderweg achter?

Bericht door tijn1980 »

Ik geef ze altijd weg, of laat ze achter in een hostel. Voor mij heeft een reisgids echt geen emotionele waarde, als je thuis bent kijk je er toch nooit meer in, en zal je ze ook niet meer gebruiken, want tegen de tijd dat je een land opneiuw bezoekt zal er al lang een vernieuwde versie zijn. En zo'n stoere boekenplank vol met reisgidsen van landen waar ik ooit geweest ben, daar ben ik ook geen type voor.

Sterker nog, ik scheur mijn reisgidsen aan stukken. Een dikke gids in de hand tijdens het bezoeken van een stad? Ben gek zeg! Gewoon de pagina's meenemen die ik op dat moment nodig denk te hebben! De rest van de gids blijft in het hostel. Na afloop stop ik de pagina's netjes weer terug.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Ook ik kan het als boekenliefhebber niet over mijn hart verkrijgen om mijn reisgids aan stukken te scheuren of achter te laten. Ik schrijf belangrijke dingen of tips van anderen erin en stuur de boeken naar huis.
Wat ik fantastisch vond is dat je in veel hostels boeken kon ruilen. Ik heb hiervan heel veel gebruik gemaakt. Van boeken die ik eigenlijk niet achter wilde laten, heb ik de titel opgeschreven, zodat ik ze terug in NL nog kon opzoeken.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik ben 2.5 jaar aan het rondreizen en elke keer als we naar een land weer gaan koop ik een Lonely planet. Deze stuur ik allemaal naar Nederland. Ik wil die graag weer ooit in mijn kast stoppen als herinnering. Wij schrijven ook in de Lonely er staat dus een hoop in over ons en tips van reizigers. Ik zou er niet aan moeten denken daar afstand van te moeten doen. Ik zeul nu ook met 3 lonely rond die ik binnekort moet verzenden. Namelijk Nieuw Zeeland, de Pacific en Australie.

gr van Moira
IrisH
Reiziger

Bericht door IrisH »

Ook ik kan het niet aan om de reisgidsen weg te gooien! We zijn inmiddels 8 maanden onderweg en hebben na 5 maanden een stapel naar huis gestuurd. Nu hebben we er nog steeds heel veel maar deze gaan ook zeker mee terug naar huis.
Wat betreft leesboeken heb ik voor vertrek 3 goedkope pockets in Nederland gekocht en ondanks dat ik heel veel lees heb ik nog niets bij gekocht. Deze ruil ik dus wel in hostels en op campings. Maar met de "mooie" boeken die ik thuis lees zou ik dat ook niet kunnen hoor! Mijn vriend was bijvoorbeeld op moment van vertrek nog bezig in een boek van Dan Brown maar die mocht hij van mij niet meenemen... ;)
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

IrisH schreef:Ook ik kan het niet aan om de reisgidsen weg te gooien! We zijn inmiddels 8 maanden onderweg en hebben na 5 maanden een stapel naar huis gestuurd. Nu hebben we er nog steeds heel veel maar deze gaan ook zeker mee terug naar huis.
Met als gevolg dat je je rug dus al maandenlang belast met kilo's aan boeken die je eigenlijk niet gebruikt. Met alle respect, ik vind dit raar en zou het zelf dus nooit zo doen. Ik weet niet waar jullie zitten, maar je had die lp's toch vast ook wel kunnen omruilen met andere reizigers die uit de andere richting kwamen?

Wat is volgens jullie (en de andere bewaarders) dan de meerwaarde van het bewaren van die reisgidsen??
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

tijn1980 schreef: Wat is volgens jullie (en de andere bewaarders) dan de meerwaarde van het bewaren van die reisgidsen??
Handig als naslagwerk bij het ordenen van je foto's, het schrijven van een reisverslag of het geven van adviezen.

De meeste reisgidsen heb ik dan ook bewaard (ook als soort van souvenier), al heb ik een enkele reisgids achtergelaten in een guesthouse. M'n LP van Myanmar heb ik aan een monnik gegeven die z'n Engels wilde oefenen en meer van zijn land wilde weten.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

goh,

Waarom ik die bewaar... omdat er krabbels van andere reizigers instaan en tips van hen en onszelf...De boeken gebruik ik nadien om info uit te halen om een fotoboek aan te maken en een klein naslagwerkje (freak :P )
Ik kijk hier nog vaak in, heb een boekenkast vol met gebruikte reisgidsen, gidsen waar we nog heen willen (ok, is dan niet meer up to date, maar bezienswaardigheden veranderen niet echt meer, vervoer blijft qua afstanden en verbindingen meestal hetzelfde,en goedkope accomodatie vind je terplekke wel)
Tips van to do's hoor je wel op trein/bus in hostels van andere reizigers, spreek ook ter plekke met locals... Vervoer zie je wel ter plekke...

Ikzelf heb ook veel reisgidsen die ik misschien voor 50 cent in de bib gekocht heb bij de uitverkoop. Dan heb ik een idee wat er in een bepaald land of stad te doen is... En spreekt dit mij aan kan ik nog steeds een up to date boek kopen wanneer ik er echt heen wil.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

@tijn1980: Meerwaarde: de aantekeningen die je erin zet, gebruiken als naslagwerk om andere reizigers te helpen. Maar ik denk dat de kern erin ligt dat de gemiddelde boekliefhebber het gewoonweg niet over zijn hart kan verkrijgen om pagina's uit een boek te scheuren of het weg te gooien. Aangezien jij met gemak pagina's uit een boek schreurt (wat ik moeilijk kan begrijpen), zul jij het waarschijnlijk altijd moeilijk te begrijpen vinden dat anderen dat niet doen. Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je dan maanden met onnodige extra kilo's bagage loopt en meer kosten maakt om ze naar huis te sturen.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

tijn1980 schreef: Wat is volgens jullie (en de andere bewaarders) dan de meerwaarde van het bewaren van die reisgidsen??
Ik wil later de plaatsnamen nog weten.
Ik heb verschillende landen reeds voor een 2e maal gedaan, en dan neem ik gewoon weer die 10 jaar oude LP mee.
Ik leen ze liever uit aan vrienden dan ze achter te laten voor vreemden.
Ik ben opgevoed door ouders die steeds voorzichtig om gingen met boeken.
Ik noteer wel eens (e-mail)adressen of andere info in de LP die ik later nodig heb.
Ik vind die collectie mooi ogen in mijn (koloniale) interieur, ook al heb ik niet die ene gave van mijn ouders geërfd :@

Ik trek dus grote ogen als ik anderen inderdaad net als jij pagina's uit hun boek zie scheuren. Maar aan de andere kant ... het is maar een boek.
Dee

Bericht door Dee »

Wij zijn van plan om de boeken direct terug te sturen naar Nederland op het moment dat we een boek niet meer nodig hebben. Dan slepen we geen extra kilo's mee, maar hebben we als we thuis komen die boeken nog als herinnering en als naslagwerk.
IrisH
Reiziger

Bericht door IrisH »

Ik geloof dat ik niet zoveel meer toe te voegen heb over waarom ik de boeken bewaar. Maar je hebt helemaal gelijk dat het veel slepen is en niet altijd handig is!
Wat ik dus niet meer opnieuw zal doen is vooraf al die boeken aanschaffen. Hoewel ik ze bij de voorbereiding al veel gebruikt heb en het toen gewoon erg leuk vond, zou ik dat niet weer doen.
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Ok, dan is het ook wel erg simpel: als je je foto's thuis wilt beschrijven, is het makkelijk als je de reisgids er nog bij hebt. Onderweg zet ik mijn foto's op internet, en geef mijn foto's altijd direct op Flickr een omschrijving tijdens het uploaden. Dit is thuis mijn naslag weer. De beschrijvingen in de reisgids heb ik er dan niet bij nodig, en mocht ik nog iets willen weten, Wikipedia volstaat dan eigenlijk altijd.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

De rede voor mij om ze te bewaren is inderdaad aantekeningen die er in staan en herinneringen. Ik schrijf heel veel dingen in de Lonely planet. Daarnaast krijg je veel stickers bij het reizen met de boot en die plak ik er ook op. Het is heel persoonlijk natuurlijk. Ieder moet het voor zich weten lijkt mij.

gr van Moir
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik bewaar eigenlijk vrijwel al mijn reisgidsen echt wel. Op de wereldreis hebben we ze gewoon naar huis gestuurd, dat kost ook echt niet zoveel.

Ben nu super blij met ze in de kast. Gebruik ze regelmatig om door te bladeren.

Achter in de reisgidsen staat ook ons budget van die landen, hoeveel we per dag uit hebben gegeven, handig voor ARTG vragen van andere lezers. Plus andere tips. Nu bijvoorbeeld naar Londen geweest sleep dan gewoon onze gids uit 2006 weer mee hoor.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie