Maak jij gebruik van lokale gidsen?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Maak jij gebruik van lokale gidsen?

Bericht door Erik »

Net terug van een stedentrip en het viel me deze keer op dat er veel mensen waren die gebruik maakte van een lokale gids om zich voor te laten lichten in de stad en in gebouwen. De prijzen waren niet gering namelijk €40,- per uur. Ik vroeg me dan ook af jullie wel eens gebruik maken van een lokale gids of dat jullie alles vanuit het boekje doen?!
zaratoestra
Reisexpert

Re: Maak jij gebruik van lokale gidsen?

Bericht door zaratoestra »

hey,

Wijzelf doen het nooit omwille van de kostprijs en ook omdat ikzelf meestal gewapend ben met een reisgids of 2. ;-)
We hebben wel al enkele keren een gids genomen binnen in een gebouw of museum, en dit omdat je zonder gids niet binnen kon. Die enkele keren was dat voor mij geen meerwaarde.

We proberen wel op plaatsen te komen waar veel locals eten en drinken en op die manier enkele tips los te krijgen...
Dat is voor ons ook een meerwaarde.

Groetjes Ellen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik maak zeker wel eens gebruik van een lokale gids dit kan heel veel meerwaarde hebben. Ze weten vaak toch meer van een plek en kunnen je ook vertellen over het land en de cultuur.

40 euro vind ik wel weer extreem duur alleen, dat zal wel in Rome zijn geweest. Ik heb nog nooit een gids gebruikt in een westerse stad en ook niet op een plek waar toch al genoeg informatie over in je reisgids staat.

Maar bijvoorbeeld in India Jaipur hebben we wel eens voor een dag een gids/riksja gast genomen. Kost een paar euro maar heeft wel als voordeel dat je verder niet meer lastig gevallen wordt. En omdat we naar meerdere plekken gaat hoef je dan ook niet telkens te onderhandelen voor een riskja die je dan weer naar zijn/haar winkel mee wil nemen enzo.

En bij een meerdaagsse trekking is meestal ook gebuikelijk een gids mee te nemen.

Als een gids relatief goedkoop is, je hebt een goed gevoel bij een persoon en je bent bij een relatief onbekende attractie waarom zou je dat dan niet doen. Wij zijn bij meerdere gidsen ook thuis uitgenodigd. De kans dat je anders echt in een arme Indiase wijk komt of bij een Egyptenaar thuis gaat eten is anders niet zo groot.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik moet even diep graven voor deze vraag. Ik heb in Laos een keer een lokale gids gehad (samen met een andere Nederlander) toen we een grot bezochten. Dat leek ons ook goed en anders konden we de afgesloten grot niet in. Het was niet erg duur en ik vond het een mooie ervaring.

Verder in steden voor zover ik weet nooit een lokale gids gehad.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In Europa heb ik nooit gebruik gemaakt van een locale gids, in Azie en Afrika wel.

Meestal ben ik niet op zoek naar een gids, maar vind ik ineens iemand die als gids fungeert. Wanneer er een klik is met deze persoon, en het gezellig is, zal ik hem of haar niet afwimpelen, wat ik bij opdringerige mensen wel doe. Aan het eind van zo'n spontane rondleiding geef ik zo'n persoon ook een kleine vergoeding, en ik heb nog nooit gehad dat ik ineens veel meer moest betalen dan hetgeen wat ik in gedachte had.

Voorbeelden:

Ik liep ooit door de vogeltjesmarkt in Yogyakarta, en ineens begon een man tegen me aan te kletsen. Dat gebeurt wel vaker, dus in eerste instantie had ik het niet eens door. Op een gegeven moment viel het me op dat hij wel erg lang naast me bleeef lopen, hij stelde me ook voor aan allerlei bekenden. De goede man sprak geen Engels, en deed heel erg zijn best de Indonesische woorden die ik niet herkende te omschrijven. Ik kwam op plekjes die ik zelf nooit had kunnen vinden! Een beloning in de vorm van geld wilde de meneer niet, maar ik moest wel de groeten aan mijn ouders doen, en Indonesie promoten bij al mijn vrienden in Nederland. Bj deze :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

ligt een beetje aan de bestemming. Soms is het wel handig om een locale gids te nemen. Zo kom je toch wat meer inside info te weten. Maar bij een stedentrip (binnen europa) doe ik het sowieso nooit.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik heb zeker wel is gebruik gemaakt van lokale gidsen. afgelopen december nog in marokko; 4 dagen door de atlas gelopen en zonder deze gids zou dat een stuk minder boeiende ervaring zijn geweest. hij leidde ons naar afgelegen grotten waar mensen woonden (echte holbewoners jaja) die ik zelf nooit gevonden had. fungeerde gelijk als tolk en was een schat aan informatie over lokale cultuur.

In de jungle ga ik ook meestal met een gids, die zien wildlife veel eerder en weten welke dingen je kunt eten enzo. en zonder gids raak je de weg kwijt!

maar in steden ofzo zou ik ook nooit een gids nemen.
amassakoul
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hoeveel hebben jullie dan voor zo'n gids over?!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Tijdens mij gehele reis van 2.5 jaar nog nooit een gids ingehuurd. Ik hou er heel erg van om zelfstandig de dingen te bekijken. Ik heb wel altijd een reisgids onder mijn arm zodat ik info kan opzoeken het kan ook zijn dat ik later via google nog even wat info opzoek.
We hebben alleen dingen met gidsen gehad als je verplicht een tour moest doen zoals pas in NZ toen ik de glowwormen wilde zien of een boottocht in Milford Sound. Dan heb je geen keuze.

gr van Moira
XXLaura
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door XXLaura »

In Sydney (www.imfree.com.au) en Brisbane heb ik stadswandelingen gedaan met gratis gidsen. Het werkt op fooibasis, dus je betaalt net zo veel als je kwijt wilt. Vond het zelf erg leuk op deze manier, maar in steden zou ik er nooit veel geld aan uitgeven.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik gebruik zeker wel eens locale gidsen. Om verschillende redenen ( soms zelfs gewoon om de locale economie en de beste man/vrouw financieel een beetje te steunen)
Ik zou in een europesche stad niet snel een gids inhuren om me een stad te laten zien overigens.
Maar op sommige plaatsen zijn ze hun geld meer dan waard. Ook bij bezienswaardigheden kan het heel veel toegevoegde waarde geven als je weet waar je naar aan het kijken bent. Reisgidsen schieten dan vaak te kort. Hoewel je het wel moet treffen met je locale gids.

Gidsen op Safari's vind ik altijd hun geld waard. We hebben ook vaak zat zelfstandig door afrikaanse parken gereden maar zagen altijd beduidend minder dan met een ranger. Die weten in welke gebieden bepaalde dieren graag zijn, waar ze de afgelopen dagen rondhingen en waar ze op moeten letten.

Een tempelcomplex als Ankor Wat wordt een stuk interessanter als je er een goede uitleg bij krijgt. Anders wordt het al snel een hoopje stenen.

Voor uitleg in gebouwen en musea huren we zelden de aangeboden gidsen. Wel soms een audioguide. Verder cirkelen we nog wel eens rond in de buurt van een groep met gids om wat op te pikken van de verhalen :@

In Marokko werd je soms gek van de jongetjes die je wel even de stad wilde laten zien maar in het Atlas gebergte wilde een man ons zijn dorp laten zien (hij wilde achteraf niet eens betaald krijgen) en we hebben dingen gezien die absouluut niet in de reisgidsen stonden en waar we op eigen gelegenheid ook niet naar binnen hadden durfen stappen.

Gidsen in de bergen en door bossen/jungles etc vind ik ook vaak de moeite waard. Zeker als er risico's zijn en er geen duidelijke paden zijn.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Lance06

Bericht door Lance06 »

In Nw Zealand hebben we gewoon alles zelf uitgezocht en voorbereid, week over Zuid Eiland gereisd.Heerlijk, je komt de hele dag 1 auto tegen....
In China is het wel makkelijk, zeker tegen het Karst gebied aan.Dan hoef ik dus niet met een georganiseerde reis of zo, maar je kunt daar heel goedkoop een engelstalige Chinese inhuren, en samen een programma opstellen. Kwam ik op Gele Draak.nl tegen, en heb meteen gebeld, naar haar Eindhovense contactadres.
http://www.geledraak.nl/html/page475.html
"Ik ben goedkoper dan een Nederlands reisburo of gids De kosten voor mijn begeleiding en gidswerk zijn (per dag): 150 Rmb (ongeveer 10 Rmb in 1 Euro) voor 1 persoon, 100 Rmb per persoon bij een groep van twee, 85 Rmb per persoon bij een groep van drie of meer." ( RMB is ongeveer 1€ =9,5 RMB);Dus met zun 3en een geeltje per dag.
Prijs is een giller.
En aangezien we toch eind mei een maand naar China gaan, is of een week Beijing, of een week Yangshuo eo.
Voor China is ook Stipreizen.nl misschien een optie; de reissom is al veel lager dan een los ticket met CS-air.( af AMS)
Trouwens , voor mensen die creatief kunnen willen/zoeken ;vliegen vanaf Brussel via Amsterdam naar China scheelt de helft.Met BudgetAir.nl zijn we 440€ pp kwijt; BRU-AMS-PEK-CAN-NNG vv.
Via andere sites minimaal 800€
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

De eerste en enige keer dat wij een lokale gids hebben 'ingehuurd', was in Gambia. We zijn op fantastische plekken geweest die we zelf waarschijnlijk nooit hadden gevonden. Omdat je met een local op stap bent, heb je ook de mogelijkheid om 'achter de schermen' te kijken. Ook zijn we bij zijn compound en zijn familie geweest, waar we ontzettend enthousiast werden ontvangen! We zijn één dag met een georganiseerd toertje meegeweest, maar dat was m.i. veel te toeristisch en alles moest in een rap tempo gebeuren... :{ Met onze Gambiaanse gids hebben we alles Gambia stijl -oftewel in relaxte stijl- kunnen doen.

En heel eerlijk, ik geef mijn geld liever aan iemand die het goed kan gebruiken, dan aan een reisorganisatie...
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Plaats reactie