mekong river expedition

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

mekong river expedition

Bericht door Ron »

ben van plan om van uit bali halverwege juni naar vietnam te vliegen om daar de mekong river expedition te doen. dit is een route die door vietnam, combodia, laos en thailand gaat. naar wat lezen in me lonely planet staan er nog wel een aantal vragen!!!

ten eerte is er iemand hier die het al eens heeft gedaan en misschien nog goeie sugesties heeft.

vervolgens kom ik terecht op het onderwerp geld!!
heb al wel door dat je niet overal even makkelijk geld uit de atms kunt krijgen aangezien ze daar niet zo veel zijn vooral door het gebied waar de route gaat,. hoe doen jullie dat in dit geval!!! aangezien ik me voor kan stellen dat je niet met je zakken vol of geld gaat lopen.

ook las ik dat laos nog wel eens een gedoe kan zijn met visums!!
nu kom ik dus laos binnen door een kleine douane is het dan ook handiger om alvast in combodia me visum te regelen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

dag Ron

Ik ben niet bekend met het begrip/term "mekong river expedition"
is dat een geadviseerde route ofzo die je zelf gaat volgen?
als je mee laat weten waar die langs gaat enzo kan ik je misschien meer vertellen.

Wij zijn van vietnam door de mekong Delta naar Cambodia gegaan en door naar thailand. Misschien dat die route deels overlapt en ik je dus verder kan helpen met info.

de enige info die ik je nu kan geven is dat je in Cambodia maar op 1 plek cash kunt krijgen met je credti card en niet eens uit een ATM. dit is in Phnom Phen en ik geloof dat dit the Canadian bank was die dit deed. En met "enige" bedoel ik dat ze het gratis doen, dus geen extra kosten in rekening brengen.

Wij hebben in geschat hoeveel geld we nodig hadden en iets meer gehaald. je krijgt namelijk US$ dus die raak je altijd wel weer kwijt.
Overal in Cambodja betaal je met een mix van US$ en Dongs.

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

hey rudi

ik vond deze route in de southeast asia lonely planet.
en zo ver ik weet is er inderdaad een stuk van de mekong delta in.

in ieder geval begint de mekong river expedition in vietnam in de plaats;
ho chi minh city vervolgens gaat die naar mytho, ben tre, canto, rach gia, phu quoc island, chau doc
dan de grens over bij kaam gamnor vinhx hong dan gaat die verder in combodia door phnom penh, kompong cham, kratie, stung treng en de grens over bij voen kham.
dan in laos si phon don, champasak, savannakhet vervolgens over naar thailand. mukda han, that phanom, nakhon phan om, nong khaid dan terug loas in via vientiane, luang pranbang, dan de grens weer over naar thailand bij chiang khong en verder naar chiang saen en uit eindelijk het einde is in chiang khong.

vandaar neem ik de bus naar bangkok en vervolgens naar huis!!!

ook nog een vraagje qua schoenen adviseer je echt de wandelschoenen, heb ze zelf nooit in aussie gebruikt maar gewoon een paar goeie schoenen.

de rest probeer ik volgende week uit te zoeken is nu tijd om weer een paar dagen te reizen dus lees je antwoord waarschijnlijk rond zondag deze week of volgende week al vast bedankt voor je tijd ron
Es

Re: mekong river expedition

Bericht door Es »

Hoi Ron,

Als ik je plan zo lees, krijg ik meteen weer zin om weg te gaan!
De hele route die je beschrijft kan je prima op eigen gelegenheid doen, het bus- en bootvervoer is prima in Cambodja en Vietnam. Ook in de Mekongdelta. Ik ben net terug van een reis door Azië en ben vanuit Phnom Pehn in Cambodja met de boot de grens overgestoken naar Vietnam; eindpunt de plaats Chau Doc.
Je kunt tegenwoordig overigens overal pinnen bij ATM's! Ik heb gewoon met mijn Nederlandse giropas (dus niet creditcard) dollars uit de muur kunnen halen in Siem Reap, Phnom Pehn, Sihanoukville, Chau Doc, Ho Ci Mihn City, Phu Quoc .....
in Vietnam zijn overal ATM's waar je Dongs kunt pinnen.
Geen zorgen over geld dus!
Heel veel plezier op je reis!
Groetjes Esther
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Hou er rekening mee dat het grootste gedeelte van je route toch over land zal plaatsvinden en niet over de rivier. Sinds de aanleg van nieuwe wegen, is het watervervoer niet meer het beste transportmiddel. Ook hangt veel af van het waterpeil. In het regenseizoen (wanneer jij gaat) is het vaak gevaarlijk varen wegens een te hoog waterpijl.
Sommige trajecten kan je echter altijd per boot doen.
De grensovergang van Cambodja naar Laos gaat zowiezo over land. Visum moet je reeds in Phnom Pehn regelen, aan de grens gaat dit niet! (omgekeerde richting wel)
Deze grensovergang op eigen houtje doen, kan wel eens duur worden wegens de oplichters die daar rondhangen. Best vervoer regelen vanuit Stung Treng naar bvb Si Phi Don (echt backpackers oord).
Dollars worden alom aanvaard in Cambodia en Laos. Betaal in Dollar, en je krijgt wisselgeld in dollar. Tenzij het wisselgeld te klein is, dan krijg je er wat van de plaatsqelijke munt bij.
Zelf ben ik geen ATM's tegen gekomen in Laos en Cambodja, maar dat komt omdat ik genoeg cash dollars bij had en er niet op heb gelet. Weet van horen zeggen dat er in Siem Reap en Phnom Pehn idd ATM's zijn (blijkbaar ook op andere plaatsen lees ik nu).
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In Cambodja zijn er in de grotere steden voldoende ATMs, er komen gewoon dollars uit. De ATMs in Laos (ze zijn er wel) accepteerden maart/april vorig jaar nog geen buitenlandse pinpassen. Reken dus niet op pinnen in Laos!

De boottocht van Vietnam (HMC) naar Cambodja (PP) is op heel veel plaatsen te boeken, je zit dan met allemaal backpackers op een bootje, vaak gecombineerd met homestay in een dorp en het bezoek aan lokale markten enzo. Best leuk.

Van PP ben ik overland naar Kratie geweest. De zoetwaterdolfijnen daar zijn bijzonder om te zien.

Wil je Angkor Wat niet in je route opnemen?

Ik zou in Laos niet helemaal door gaan tot Savanaketh, maar bij Paske al de grens met Thailand over gaan. Tussen Savanaketh en Pakse is niks de beleven en Savanaketh zelf is best een saaie stad. De paar musea die er zijn, schijnen vaker dicht dan open te zijn. (Ze waren dan ook allemaal dicht toen ik er was.)

Groet,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

tjonge wat gaan de ontwikkelingen snel!
Mijn geld info is van juli 2004 waar we nog vruchteloos pinpassen in ATM konden steken in Cambodia :)
Ik zou ook zeker niet Ankor Wat overslaan. Dat is de kleine detour wel waard.
ik moet nog naar Laos en wij waren in het verkeerde seizoen voor Kratie dus dat staat nu op mijn lijstje voor mijn Azie trip eind dit jaar!

Voor de rest hebben alle andere al ongeveer gezegd wat ik je had willen vertellen :)
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

ik had ook in gedachte om ongeveer deze route te gaan doen.
Hoeveel tijd zou ik daar ongeveer voor moeten uit trekken volgens jullie??
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

De Mekong is lang, heeeeel lang :D ... en ik heb slecht een klein stukje gedaan :cry: (Pakse tot Kratie ongeveer)

In tegenstelling tot Jenny, vond ik het zien van de Irrawaddy dolfijnen niét geweldig. Je ziet hoogstens een vin of een snuit (één keer slechts kwam er eentje vlak naast de boot omhoog). Ik had ook geen 'Flippers' verwacht, maar dacht wel dat ik iets meer te zien zou krijgen dan ik eerder had gezien op de Ganges. En dat was niet het geval. De teleurstelling kan dus ook te maken hebben met de mate van verwachting.
Je weze gewaarschuwd :wink:

Tip: riviertraject tussen Siem Reap en Battambang :!:
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

hey allemaal

ten eerste bedankt voor alle info die jullie me hebben gegeven.
begint al weer te kriebelen om verder aan de trip te werken.

ook nog een vraagje qua schoenen adviseren jullie de echt wandelschoenen???, heb ze zelf nooit in aussie gebruikt maar gewoon een paar goeie schoenen als ik ging wandelen.

ga er zelf van uit dat ik 2 maanden nodig heb om deze route af te leggen denken julie dat dat genoeg is??
Marja

Bericht door Marja »

Ik heb zelf een stukje van de Mekong route gedaan vanuit Thailand naar Luang Prabang. Daar kun je wel gewoon over de Mekong. Het gaat misschien niet zo snel als over land, maar is (met de slowboat) wel zeker de moeite waard.
In Laos kon ik vorig jaar alleen in Vientiane met mijn Nederlandse pinpas pinnen. Je kunt volgens mij wel geldopnemen met een creditcard en travellers cheques inleveren.
bolletjeom
Reisexpert

over het stuk Noord-Thailand naar Luang Prabang gesproken....

ik lees veel reisverslagen over die slowboat en die valt soms wel tegen omdat hij niet alleen 2 dagen duurt maar ook omdat er gewoon meer zitplaatsen verkocht worden dan er zijn.
ik ben geen luxe paardje maar 2 volle dagen op een houten plankje zie ik ook niet echt zitten.

Zijn er alternatieven om via Noord-Thailand Laos in te trekken?
hoeft niet perse Luang Prabang te zijn mag ook ergens anders in het noorden zijn dat misschien de moeite waard is.
En zijn er andere plekken in Laos waar je een stukje boot kunt doen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoi Rudi (et al),

Ik heb niet de slow boat naar Luang Prabang genomen, maar ik ben na de grens overgestoken te zijn per bus naar Luang Nam Tha gegaan. Een bobbelige busrit, duurt eeuwen, maar is de moeite!

Luang Nam Tha is een klein stadje met een levendige markt, je kan mooie trekkings maken in die omgeving. Daarvandaan ben ik per bus/songtaw naar Noi Khiaw gegaan, een heerlijk afgelegen dorpje zonder telefoon en internet, maar met prachtige karstbergen. Daar heb ik over de Nam Ou rivier een boot naar Puang Prabang genomen. We zaten met zijn drietjes in de boot, volop beenruimte dus. En bergen, pitoreske dorpjes, spelende kinderen enz. Een absolute aanrader!!! Omdat ik echte in het droge seizoen deze tocht gemaakt heb, was het waterpeil wel een beetje aan de lage kant. Zo af en toe uitstappen dus om de boot te duwen, zo af en toe met een hamer de propeller van de motor in model slaan, maar ik hebhet overleefd :lol:

Voor meer info zie mijn site 8)

Groet,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
sacha

Bericht door sacha »

Heeej Halloo

Nou dat qua geld valt echt wel mee. Iedereen maakt je daarmee bang. Toen wij vanuit Thailand naar Cambodja gingen werd dat ook gezegd, dus wij snel geld wisselen met een hoge rate, terwijl je gewoon kan pinnen op veel plekken.

Cambodja; Sowieso pinautomaten in Siem Reap ( bij Ankor Wat)
En in Phnom Phenn heb je echt overal ATM's. In Sihanoukvill het zuiden, zij geen ATM's.

In Laos: Daar is het wel lastig. Er is alleen een ATM in de hoofdstad Vietienne. NOG IETS BELANGRIJKS! Een rabocard, creditcard van de RABOBANK, wordt NIET geaccepteerd bij de banken in Laos. Wel kunnen je voor een hele hoge rate eventueel geld halen bij travelagencies enzo, maar das niet aan te raden.

en wat betreft de visa naar Laos. Ik weet van horen zeggen (dus niet zelf ervaren) dat de grensovergang tussen laos en cambodja wel moeizaam is. Toen wij in het zuidelijkste puntje van Laos waren in de Mekong hoorden we dat je vanuit laos gezien in ieder geval alvast in Laos een visa geregeld moeten hebben voor Cambodja, omdat het bij die grensovergang ze heel vaak moeilijk doen.

De hele mekong experience, weet ik niets van, maar klinkt super!
Veel plezier!!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Wél zelf ervaren: grensovergang is een makkie en visum regel je aan de grens. Transport regel je wél best vanaf je vertrekpunt in Laos tot een stuk over de grens in Cambodja, en dit vanwege de oplichters die je woekerprijzen vragen omdat je toch geen andere optie hebt om vanaf de grens verder te reizen.
Plaats reactie