rugzak advies gezocht

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
hariejak
Reisexpert

rugzak advies gezocht

Bericht door hariejak »

ik ben me aan het orienteren omdat ik een backpack wil kopen.

opzich denk ik wel dat ik weet hoe groot hij moet zijn en wat er handig is maar er is zoveel keus en er zit zoveel verschil in prijs.
Ik heb de neiging om voor goedkoop te gaan om mijn reisbudget te sparen maar wordt dat geen duurkoop als hij na een paar maanden uit elkaar valt?

Verder hoop ik van mensen een advies te krijgen over verschillende merken en hun ervaringen.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

er zullen er niet veel zijn die al 10 rugzakken hebben uit getest. Er zijn trouwens ook mannelijke en vrouwelijke modellen (draagcomfort aangepast aan "rondere" heupen).
Zelf reis ik al meer dan 10j met m'n eerste (mannelijke) Lafuma Tassili 65l.
Hij ziet er niet meer uit, is hier en daar hersteld, maar dat heeft niets te maken met de kwaliteit maar met de ruwe behandeling onderweg.
Hij kostte indertijd al zo'n 175€. Tegenwoordig heb je voor dezelfde prijs nog een degelijke rugzak. Vorig jaar kocht m'n vrouw een Berghaus C7 60+10l Bioflex. Hij heeft een systeem met een flexibele steun op de heup. Draagt héél comfortabel (zelf geprobeerd met m'n toch wel magere poep), maar het "steekt" zo'n beetje weg zodat hij wel eens ergens niet wil tussen passen of blijft hangen.

Als je je rugzak intensief wil gaan gebruiken, kies je beter voor kwaliteit en draagcomfort. En dan belandt je automatisch bij de duurdere merken (vanaf 150€).

Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar het belangrijkste vindt ik een dikke malse heupband die ver genoeg naar voor komt, dat het hele systeem verstelbaar is in de hoogte en liever een paar grote vakken ipv veel kleine vakken. Ook handig is een plek waar je makkelijk een fles water kwijt kan, een trui kan hangen of je Lonely Planet kan steken zonder veel moeite of tijdverlies.

Er is hier ook ergens een topic over een rugzak met een lange rits. Kan je ook eens opzoeken.

GRTZ.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb zelf een Nomad uit het jaar nul :)
ik kwam hem tegen bij het verdelen van mijn vaders erfenis....ik kan me nog herinneren dat hij hem kocht toen ik 17 jaar was ( ik ben nu 33)
De rugzak is dus 16 jaar oud en 22 maanden mee de wereld overgesleept door mij.
Hij is ondertussen vaal blauw en ik heb wat naadjes moeten laten versterken ( eigenlijk alleen aan de binnenvakken). Hij is ook nog van ouderwetse stof die niet helemaal waterdicht is.
Toch is ie dus beresterk en ben ik er erg aan gehecht.
Brede dikke heupband en lekker dikke schouderbanden enig nadeel is dat de schouderafstel banden niet soepel ( meer) lopen waardoor ik hem niet continue kan verstellen.

Jeroen was onder de indruk van mijn Nomad en kocht hetzelfde model maar dan in de nieuwste uitvoering voor 80 euro maar dat was dus met 50% korting.
Hij klaagde al snel over de dunne schouderbandjes die snijden en inderdaad zijn de mijne veel dikker. Toen we ongeveer een jaar onderweg waren zakte het rugframe eigenlijk gewoon door terwijl hij nooit meer dan 15 kilo in de tas had.
Hij heeft dan ook in Kuala Lumpur een nieuwe rugzak gekocht.
Een of andere kopie waarschijnlijk en fel oranje
Wat aan die nieuwe rugzak is dat de "deksel" met bandjes vast zit aan de hoofdrugzak ipv gewoon een doorlopende stof. Waardoor ie snel scheef zakt.
Het zou handig moeten zijn om je volume van je tas te kunnen vergroten en te verkleinen en de zijvakken zijn bijna onbenaderbaar doordat er een gekke sjorband om heen zit.

Jeroen wil dus voor de volgende reis weer een nieuwe rugzak
ik moet mijn binnenzak weer even vast laten zetten en dan mag het oudje nog een keer mee......of ik moet de staatsloterij winnen! dan koop ik er eentje met een lange rits in het midden
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag Hariejak,

De theorie achter een goede rugzak is dat de merk en prijs niet uitmaakt. Ieder rug is anders waardoor je echt rugzakken uit moet testen om te voelen of het een goede rugtas voor jou is.
Dus als je een goede rugtas voor jezelf wilt hebben, moet je er toch tijd insteken en tassen uittesten.

Ik weet niet of er een bever sport bij jou in de buurt zit, maar toentertijd had ik een assortimentsboekje bij hun opgehaald en daar stond het e.e.a. over in en waar je op moest letten. Waaronder ook wat ik hierboven heb geschreven. Daarnaast stond er zelfs de beste volgorde van inpakken in m.b.t. gewichtsverdeling voor je rug.

Ik had overigens zelf een hele goedkope tas bij de Lidl gekocht. Weet niet meer precies hoeveel hij koste. Er staat me iets bij van €25,- of €40,-. Maar eerlijk is eerlijk 't zit in vergelijking met wat duurdere versies niet al te best op mijn rug en ben blij dat ik geen lange wandeltochten mee heb moeten doen. Dus voor mijn doeleinden voldeed het gewoon.

Succes ermee!
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Sjaak »

ik zal een sportzaak instappen en je laten adviseren.

je bent idd min. 150 kwijt voor een redelijk goede rugzak.

Ikzelf heb een nomad op marktplaatst gekocht. Nooit geen spijt van gehad...
Groet,

Sjaak
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

bedankt allemaal
ik ben ook al gaan rondkijken in de verschillende winkels hoor!!

Maar ik heb wel eens het idee dat ze je daar iets moois en duurs willen verkopen omdat ze daar goed aan verdienen.....en als ik niet goed voorbereidt ben dan trap ik daar zo in :)

nog een vraag:
ik zag rugzakken met geintegreerde regenhoezen. Die zitten dan eels vast aan het ondervak waar ze inzitten.
Is dat handig of juist niet? niet beter een losse mee nemen?
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Sjaak »

wat betreft regenhoes:

kwestie van wennen.
als die erin zit, dan raak je hem niet kwijt, dus dat is wel makkelijk.
Ikzelf heb een losse, ook niets mis mee!
Groet,

Sjaak
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Maakt niet uit of ie is ingebouwd of niet. Als ie is ingebouwd, moet je'm niet meer apart betalen.

Wat betreft het testen van de rugzak: steek hem vol spullen in de winkel (zo'n 15kg) en test hem op die manier.
bolletjeom
Reisexpert

wij hadden een ingebouwde regenhoes in de dagrugzak en dat was best handig behalve dat ie dan ook lastiger is uit te leggen als je hem wilt drogen.
En als hij niet goed droogt gaat hij stinken of zelfs schimmelen.

En wat ons stoorde was dat ie dus in een bodemvakje gepropt wordt en dat daardoor je rugzak op een hobbelige ondergrond staat en blijft omvallen. Want mooi opvouwen tot een plat pakketje doe je niet of lukt je niet.
Maar ik weet niet of een zwaardere tas daar ook last van heeft
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ik heb een aantal tassen geprobeerd en uiteindelijk een Lowe Alpine gekozen, geloof dat het type Frontier heet maar dat weet ik niet meer zeker. Heeft tot nu toe een jaar backpacken, vele festivals en enkele korte trips overleefd zonder een enkele reparatie! De winkel heeft me dan ook levenslange garantie beloofd op naden, ritsen etc dus ik heb het bonnetje nog steeds... :D Koste dan ook best wat, meer dan 200 E in ieder geval. Heeft ook zo'n bovenste stuk wat 'los' zit omdat je dan door wat gespen te verstellen meer in de tas kan proppen. Ik vind het tot nu toe handig werken.

Ik heb ook wel goede verhalen gehoord over prijs/kwaliteit van de eigen merk tassen van Perry, en verder kun je in bijv. Azie echt overal goedkope backpacks kopen dus wellicht is dat een geruststellig als je met een 'goedkoop ding' op pad gaat! Succes!
GerritM

rugzak

Bericht door GerritM »

Ik ben afgestapt van een rugzak, en gebruik nu een duffer met wieltjes.
Je gebruikt hem toch alleen maar als je van je overnachting naar station of vliegvelg ga en je gaat er niet kilometers mee lopen!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Aheum! :roll:
Ik heb eens 2 weken lang +/- 15kg meegezeuld in de Himalaya. En dat doe je niet met zo'n wieltjesding :wink:
Enige alternatief: een sherpa :P (maar zo zit ik niet in elkaar want mijn motto luidt: "Reizen is lijden")

(maar eventueel wel het overwegen waard indien je idd maar korte stukjes wil wandelen)
GerritM

rugzak

Bericht door GerritM »

Tja, als je een himlaya gaat beklimmen is dat logisch, maar als je bijv, naar thailand of indonesia gaat waar je veel met openbaar vervoer reist is het gemakkelijker.
bolletjeom
Reisexpert

hmmmm Gerrit, vond jij dat handig in thaliand en indonesie???
ik had in eerste instantie verwacht dat je andere landen zou noemen, bijvoorbeeld australie ofzo

Wij hebben daar namelijk heeeeeel wat kilometers gemaakt met de rugzak op om van bus naar treinstation te lopen of soms wel twee uur lang op zoeknaar accomodatie.

Wat ik me afvraag, is zo'n tas niet heel snel vies en nat omdat je hem zo dicht over de grond sleept?
En al die kuilen in de weg? en ik vond een rugzak ook wel erg fijn als je op een half rijdende bus of trein moet springen. Dan lijkt mij een gewone tas een "blok" aan je been.
En is ie niet vrij "lomp" als je hem de lucht in moet gooien om op een bus te leggen, past ie wel lekker op schoot in een minibusjes, of in een bagagerek?

ik ben benieuwd of jij die problemen ook zo ervaart.
GerritM

rugzak

Bericht door GerritM »

Je moet dus wel een tas kopen die goed beschermd is tussen de wielen, en uitkijken waar je loopt. mijn tas is tussen de wielen met hard plastik bekleed.
Ik ben verder altijd op tijd bij de bus of trein.
Kilometers lopen doe ik niet in de hitte en neem dan een tuktuk of taxi, kost daar geen geld!
Meestal is in de busje altijd wel plaats en een rugzak van 15 kilo leg je ook niet even op de schoot.
En met een rugzak van 15 kilo spring je ook niet even op een wegrijdende trein of bus!
een rugzak van 15 kilo past ook niet in een bagage rek en is vaak net zo lomp dan een tas.
Plaats reactie