zaklampen en licht

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

zaklampen en licht

Bericht door bolletjeom »

wie weet er iets van zaklampen en licht?

wij hadden op onze vorige reis van de koplampjes met ledjes mee.
Daar waren we heel tevreden over! het was handig, klein en de baterijen gingen eeuwig mee.

Maar toen gingen we een keer op een nacht jungle tocht en dan blijkt zo'n koplampje alleen heel dichtbij goe licht te geven maar dus niet tot aan de boomtoppen.
ook was er een verhaal dat geel licht beter zou zijn.

heeft iemand tips naar wat voor soort extra zaklamp we moeten gaan uitkijken als we oa 's nachts beestjes willen spotten

gr rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: zaklampen en licht

Bericht door Sjaak »

wat geel ligt betreft...dat hoor ik voor het eerst.

Maar ik zou het zeker bij zo'n koplamp houden!
Je hebt van die koplampen (bever, perry etc) die je kunt stellen op een brede straal of een scherpe straal.
Zo'n scherpe straal bedoel je waarschijnlijk.
Ze zijn er ook waterdicht, maar goedkoop zijn ze hier in Ned niet.

Succes!
Groet,

Sjaak
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

ik heb me laatst laten informeren over dit onderwerp en voor normaal gebruik zijn de koplampjes ideaal eventueel met zo'n extra knop met bundel. Die waren rond de 80 euro ofzo

maar ik kreeg daar de tip om een middelmaat Maclight zaklamp mee te nemen als ik echt een goede sterke lichtbundel wilde die ver kwam. Bijvoorbeel boomtoppen.
Ze kende het geel of wit licht verschil niet.
Het enige dat die jongen kon bedenken is dat geel licht minder vervelend is voor het Wildlife dan een sterk wit Led light aangezien je zelf ook niet in een LED lampje wil/mag kijken.

Een middenmaat Maclight zaklamp was 30 euro. Qua formaat viel hij wel mee maar het is wel weer iets extra's meesjouwen.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

's Nachts beestjes spotten, gebeurd vaak in gezelschap van een gids. Zij kennen de plekjes en weten waar ze op moeten letten. Daarom hebben ze steevast een krachtige lichtbron bij, zo eentje die je halve daypack in beslag neemt :?
Ik ga 's nachts niet in m'n eentje in de jungle rondlopen. Wél in een grot bvb, maar zoveel is daar nu ook weer niet te zien. Mijn gewone LED-hoofdlampje voldoet dus voor mijn eisen.

PS: lees je pb-tje voor meer info.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben nu ook weer niet zo heldhaftig dat ik 's nachts alleen de jungle in trek maar we hebben op de vorige reis vrij veel nachten doorgebracht in Nationale Parken en dan scharrelt er vanalles om je heen.
Het is dan heel leuk als je het ook kan zien...sterker.....het kan ook heel geruststellend zijn als je ziet wat er naast je huisje loopt :lol:

bedankt voor je PB!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
duikinazie

Bericht door duikinazie »

Wij hebben een koplampje mee en afgelopen weekend een staaflampje erbij gekocht.

Ik duik ook veel en dan is er een behoorlijk geschil tussen ledlicht en halogeen (geel) licht. Maar dat zit vooral in dat het mooier is om geel licht te zien. Het blauw/witte licht vlakt alles zo af. Maar ik vraag me af of beesten zich daar iets van aantrekken.

We hebben lang lopen zoeken naar een goede die op AA werkt (dus niet op accu of AAA) en uiteindelijk ook gekozen voor led licht. Die gaan gewoon veel langer mee. Het is een mooi stevig en licht lampje met een lichtbron die uitwaaierd en in het midden een sterke bundel heeft. http://www.zwerfkei.nl/cgi-bin/page.pl? ... rt00010334

Hebben al even lopen testen maar beesten in bomen spotten gaat erg goed. Al doe je natuurlijk altijd concessies vergeleken met onze grote maglite (groot, zwaar ding).
nanne
Contacteer:

zaklamptest

Bericht door nanne »

hey rudi,

ik heb ook even lopen zoeken naar een zaklamp en heb onlangs een gekocht (maglite 2D LED, zeer hoge lichtopbrengst).
maar op: http://www.knivesandtools.com/nl/info/v ... lampen.htm kun je wat een idee krijgen wat voor lichtopbrengst je kunt verwachten van een zaklamp. (schrik alleen niet van sommige prijzen). maar bij mijn weten hebben ze daar ook wel een verhaaltje over lumen (lichtopbrengst).

succes met het vinden van het juiste licht :wink:

greedzz, nanne
alles komt op tijd voor hem die wachten kan
Plaats reactie