vraagje over USA wel/geen visum

Stel hier je vragen over Canada, de Verenigde Staten en Mexico.
Plaats reactie
Dee

vraagje over USA wel/geen visum

Bericht door Dee »

Als onderdeel van onze wereldreis willen mijn vriend en ik 2,5 maand door de Verenigde Staten reizen en daarna nog ca. 5 weken door Canada. Je kunt 90 dagen door de USA reizen zonder visum en wel een half jaar door Canada zonder visum. Dus op zich zouden wij zonder visum kunnen reizen en hoeven we voor de USA alleen zo'n ESTA in te vullen.

Op de website van het USA Consulaat in Amsterdam staat dat je als je binnen die 90 dagen nog naar Canada of Mexico reist en daarna weer terug in de USA komt je nog steeds binnen die 90 dagen moet blijven om zonder visum te mogen reizen, zie http://amsterdam.usconsulate.gov/travel ... tml#Mexico.

Wij beginnen in Boston en eindigen in Los Angeles, van daaruit gaan we naar Canada. Dus op zich is er niets aan de hand zou je denken. Maar daarna vertrekken we vanuit Canada naar Brisbane in Australie, bij veel vluchten maak je een tussenstop in de USA omdat een directe vlucht naar Brisbane niet mogelijk is. Telt een tussenstop dan weer als verblijf/bezoek in de USA of niet? Want we zitten dan namelijk over die 90 dagen heen. Ik denk zelf dat ze dat niet meetellen omdat je niet van de luchthaven afkomt, maar ik zou het graag zeker weten. Wil namelijk geen problemen krijgen daardoor. Als het wel meetelt moeten we een visum aanvragen en anders besparen we die kosten.

Wie heeft het antwoord? Ik heb veel info gevonden over wel of geen visum in de USA, maar dit kon ik helaas niet vinden(of heb ik mischien niet goed gezocht?).

Alvast heel erg bedankt!
jaydee
Reisexpert

Re: vraagje over USA wel/geen visum

Bericht door jaydee »

ik moest bij mijn tussenstops in de VS altijd door de douane heen (dus niet achter de douane naar mijn nieuwe vertrekhal) dus denk eigenlijk wel dat ze het mee tellen. Zijn nogal miereneukers daaro.

Maar als je het zeker wil weten kan je toch ook de ambassade bellen?!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik zou even de ambassade bellen. Wij hadden hetzelfde dat je met tussenstops door de douane moet maar volgens mij is het wel zo dat als je vanuit een ander land vliegt, je transit bent en doorvliegt naar een ander land, dan weer niet al dat gedoe hoeft?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Voor een transit in de VS moet je wel degelijk door de douane, dus inclusief ESTA en visa waiver.

Volgens mij zou je bij het verlaten van de VS wanneer je naar Canada gaat kunnen geven dat ze de groene kaart innemen. Bij die transit moet je dan gewoon alles weer opnieuw invullen (plus vooraf ESTA regelen), dan is het gewoon een nieuwe entry met een een nieuwe 3 maanden geldigheid.

Maar inderdaad, wellicht is het toch het verstandigst contact op te nemen met de ambassade, daar kunnen ze het vast met meer zekerheid vertellen.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

@Dee: Als je het antwoord weet, wil je die dan met ons delen?

Ik las daarnet trouwens in m'n Polen Lonely Planet, dat als je als niet-EU uit Amerika/Canada komt, je 90 dagen mag rondreizen binnen de Schengenlanden maar daarna 90 dagen buiten de EU moet zijn voordat je weer 'visum free' naar 'binnen' mag. Moest meteen aan dit topic denken... Ben benieuwd of dat bijv bij Amerika ook zo zou werken?
Dee

Bericht door Dee »

Nou ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik ben al wel iets wijzer geworden.
Visuminfo kun je opvragen bij het Consulaat van de USA in Amsterdam. Bellen is niet aan te raden want dan moet je €15,00 betalen per creditcard voordat je advies krijgt. Die informatie staat op de site die ik hierboven vermeld heb.
Je kunt ze wel mailen, dus dat heb ik maar gedaan. Daarnaast heb ik naar Visumburo Amsterdam gemaild en naar Visumdienst Breda gebeld. Ook heb ik informatie hierover bij Kilroy opgevraagd.

Ik kreeg van het consulaat te horen dat we wel een visum nodig hebben, Visumburo Amsterdam verwijst ons naar de ambassade ( www.usembassy.nl), maar kon ons zelf geen advies geven. Via de ambassade kom je uiteindelijk via een link op de website weer bij het consulaat in Amsterdam uit.

Volgens Visumdienst Breda en Kilroy hebben we geen visum nodig.

Dus ja... wat is nou het juiste antwoord..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik denk dat de kans groot is dat je wél een visum nodig hebt. Consulaat zegt het niets voor niets en heb het vermoeden dat ze bij de USA zelfde idee hanteren qua 90 dagen als Schengenlanden.

Staat er niet iets in de lonely planet over? Hoe het met die 90 dagen grens zit?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik zit een klein beetje met hetzelfde. Ik transit 2 keer van en naar Costa Rica. Het hangt net om die 90 dagen.
Maar wat ik ook erg graag wil weten. Hoe vaak per jaar mag ik de VS in???? en moet ik dan iedere keer een ESTA aanvragen...Dat heb ik tot nu toe nog nergens kunnen vinden.

Wel een tip voor het invullen voor een ESTA als transitter
Do nationals or citizens of countries that participate in the VWP require an ESTA if they are only transiting the United States en route to another country?
A: Yes. Eligible nationals or citizens of countries that participate in the VWP require either an ESTA or a visa to transit the United States.
If a traveler is only planning to transit through the United States en route to another country, when he or she completes the ESTA application, the traveler should enter the words "In Transit" and his or her final
destination location in the address lines under the heading “Address While In The United States.”
How long is a travel authorization via ESTA valid?
A: Each approved ESTA application generally will be valid for a period of two years and allows for multiple visits to the United States within that period without having to apply for another ESTA.

Travelers whose passports will expire in less than two years will receive an ESTA valid until the passport’s expiration date.
A new travel authorization is required if (1) the traveler is issued a new passport; (2) the traveler changes his or her name; (3) the traveler changes his or her gender; (4) the traveler’s country of citizenship changes; or (5) the circumstances underlying the traveler’s previous responses to any of the ESTA application questions requiring a “yes” or “no” response have changed.
Q:
Als ik dat lees dan lijkt het me dat je meerdere keren per jaar naar binnen mag op die ene ESTA en ik zie hier verder niets over die 90 dagen die ze op de andere site wel noemen

info van : http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/tra ... ta_faq.pdf

Heb je de VISA WIZZARD al gezien?? Daar kan je vrageninvullen en krijg je te horen of je wel of geen visum moet aanvragen
http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_wizard.html

daar vond ik
If transiting the United States to a destination in Canada, Mexico or the adjacent islands, the traveler may re-enter the United States on the return journey, using any mode of transport, as long as the total visit (including both periods of time spent in transit and in Canada, Mexico or the adjacent islands) does not exceed 90 days.
Maar dat wist je al.
Daar stond ook wat voor mij interessant is:
If transiting to a destination outside of Canada, Mexico, or the adjacent islands, the return journey must be on a qualifying Visa Waiver Program signatory carrier (most major air and sea lines) but need not be within 90 days, as the traveler will be required to make a new application for admission. You will however need to apply with the Electronic System for Travel Authorization — ESTA. On the final page of this wizard you will find a direct link to the ESTA application website
ik blijf het gek vinden De ESTA is 2 jaar geldig. voor multiple entry maar als ik dat laatste lees lijkt het wel als of ik hem opnieuw moet aanvragen.....
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Mijn vriend moet voor zijn werk meerdere keren per jaar naar de USA.

Je moet 2 dingen doen:
Je moet eerst een ESTA invullen. Dit is je ‘Travel Authorization’. Dit is een formulier waarin je zegt dat je op vlucht X binnenkomt en weer met vlucht Y het land verlaat. Daarnaast krijg je in het vliegtuig de gewone ‘green waiver’, waarin je moet zeggen dat je geen Nazi was, dat je nooit bent gearresteerd etc.

Ik dacht ook altijd dat de ESTA twee jaar geldig zou zijn, maar dat is niet zo; je moet namelijk vluchtnummers invullen. Wat niet hoeft, zijn alle 10 vingerafdrukken elke keer af te geven. Dat hoeft maar een keer (daarna telkens maar één vinger).
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Duidelijk.
Hoewel het absoluut niet duidelijk is op hun websites. dus gewoon voor iedere vlucht een nieuwe aanvraag...

Weet je ook hoe vaak per jaar je het land in mag? mag je max 90 dagen per kalenderjaar er zijn of mag je ook 2 keer 60 dagen gaan? bij wijze van spreken.
Niet dat dit me persoonlijk boeit want ik heb de intentie niet om zolang daar te zijn maar ik heb dit jaar wel meerdere transits in de USA
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Een vriendin van mij is afgelopen zomer naar de USA gegaan en februari weer teruggegaan en hoefde maar 1x Esta in te vullen :? Zelfde geldt voor een vriend van me, die is ook zowel vorig jaar als dit jaar geweest. Het is allemaal wel lekker verwarrend zeg.
Dee

Bericht door Dee »

Mijn vriend en ik hebben gemerkt dat het erg onduidelijk was of we nou wel of geen visum nodig hadden in ons geval (1,5 maand usa, maand canada en daarna weer een maand usa). We hadden het nagevraagd bij verschillende organisaties en de meesten dachten dat we geen visum nodig hadden. Omdat het consulaat aangaf dat we wel een visum nodig hadden hebben we uiteraard geen risico's genomen en wel een visum aangevraagd en gelukkig ook gekregen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hey Dee dank je wel voor het terugkoppelen!
Plaats reactie