Verwaande Tuk-Tuk'rs

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Sieniej

Verwaande Tuk-Tuk'rs

Bericht door Sieniej »

Ik ben nu al bijna in Thailand en heb het aardig naar me zin echter begin ik me nu aardig te irriteeren aan die Tuk Tuk drivers en taxi chauffeurs.

De taxi chaffeurs willen niet hun meter aan doen. Gister avond geprobeerd om naar Patong de avond markt te gaan en de meneer deed zijn meter aan. Toen het voorhem eenmaal duidelijk was dat ik geen pingpong show bedoelde maar patpong deed hij zijn meter uit en zei dat het niet mogelijk was!

De tuk tuk drivers vragen het dubbele als je geen tussenstop wilt doen en ze kijken heel moeilijk al je lager gaat en sommige lopen zelfs gewoon weg.

Om iedere keer een uur te onderhandelen is ook erg vermoeiend om je dag door te komen.
Vind ze inmiddels aardig verwaand en vind het heel erg jammer omdat ik tot nu toe alleen maar plezier heb gehad hier.

Ik doe dit allemaal vanaf ko san road. Heeft iemand misschien tips om dit beter aan te pakken? Of ben ik verdoemd om te veel te betalen? Want tot nu toe is het me niet gelukt om een normale prijs te krijgen terwijl ik toch wel weet wat die ongeveer moet zijn.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Re: Verwaande Tuk-Tuk'rs

Bericht door Nanneke »

Bekend probleem. Heb er zelf dé oplossing ook nog niet voor gevonden, dus hou me aanbevolen voor de gouden tip.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wanneer je op de hoogte bent van de prijzen, voet bij stuk houdt en bereid bent om te wachten op een volgende (of volgende....) tuktuk hoef je niet veel te veel te betalen. Maar leuk is inderdaad anders, en continu onderhandelen is inderdaad vermoeiend.

Aan de andere kant: wij zijn nu eenmaal een stuk witter en rijker dan zij, dus ergens is het best te begrijpen dat ze proberen daar een slaatje uit te slaan :Y
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sieniej

Bericht door Sieniej »

Ze vragen soms bedragen voor een 10 minuten durende rit, wat ik thuis nog niet eens betaal voor 45 minuten met de bus.
Bedankt voor de reacties! Jammer dat er geen oplossing voor is.

Ik ben een keer met een taxi geweest die wel op meter reed naar siam narit (als ik het goed heb onthouden) Dit was een avond show aan de andere kant van bangkok en dat was 130 bath.

Om dan naar chinatown te gaan en dan opeens 200 bath moet betalen terwijl dat 3x dichterbij is. Past niet echt in mijn budget. Ik zou er maar omheen moeten leren werken :P
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Het kan helpen als je die dure Rolex uit doet en je dikke camera niet om je hals hangt :P
Soms helpt het als je aan een local (of andere toerist) vraagt wat de normale prijs is (ook al denk je die te kennen). Vaak zeggen ze je dan wat de gangbare prijs is voor toeristen, maar dat moet je dan maar aanvaarden. Spreek af dat je voor die prijs naar een bepaalde plaats wil, en betaal niet op voorhand. De Tuktukker of taxichauffeur zal dan echt niet gaan omrijden omdat die weet dat hij toch niet méér gaat krijgen en zo snel mogelijk zijn volgende klant wil.
Kordaat zijn, je niet aan het twijfelen laten brengen, geen wanhopig gezicht trekken en steeds je zin voor humor bewaren, zijn zowat de belangrijkste troeven om met een Tuktukker om te gaan ;)
Soms helpt een leugentje wel. "Gisteren deed ik dit traject voor 100 Bath, vandaag betaal ik hetzelfde." Maar ga niet overdrijven, die mensen moeten ook hun brood verdienen. En het is geen gezonde job, zeker niet in Bangkok.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik heb in bangkok echt nooit problemen met tuk-tuks gehad. Mischien is het de locatie? in plaats van te gaan voor de mannetjes die bij Khoa San rond hangen loop je gewoon naar de grote weg en hou je een tuk tuk aan de voorbij komt.

Die rijden op de weg en zijn gewoon blij met klanten, terwijl chauffeurs die op toeristen plekken hangen (welk land dan ook) vaak een ander type zijn. Als jij niet zoveel betaald dan wachten ze net zo lief op een andere toerist die wel flink betaald.

Een andere vraag is waarom je in bangkok eigenlijk een tuk-tuk zou nemen? Je hebt de grote boot en de mega snelle bootjes in de kanalen, de skytrain en de bus. De eerste keer in bangkok vonden we dat ook een beetje eng maar nadat je het eenmaal door hebt heb je echt nauwelijks meer een tuk-tuk of taxi meer nodig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
marnix

Bericht door marnix »

Ik vind dit ook een probleem. Maar ik doe het als volgt
- koop een stratenplan van Bangkok
- wanneer het maar 2 à 3 km ver is ga tevoet
- gebruik zo veel mogelijk de skytrain of de metro
- kombineer al deze mogelijkheden
Het is veel sneller dan gelijk welke tuk-tuk of taxi
maar een wonderoplossing is het niet. Na 24.00 bent u aangewezen op tuk-tuk of taxi daar er geen skytrain of metro rijd
Hoop hierbij het probleem een klein beetje opgelost te hebben
Margahayu
Reiziger

Bericht door Margahayu »

Met taxi-meter heb ik slechts een enkele keer problemen gehad mbt aanzetten meter. Nadat de chauffeur echter had gezien dat hij ons niet om de tuin kon leidden, ging de meter als nog aan. Taxi-meter is niet veel duurder dan een tuc-tuc en je krijgt er airco bij.
Een tuc-tuc moet je gewoon als een eenmalige attractie beschouwen, om de 'hoogtepunten' te bezoeken. Je laat je voor die paar centen ook even langs 2 shops rijden, waar je vervolgens geinteresseerd rondkijkt en om een kaartje vraagt omdat je nu geen cash bijhebt, en iedereen is blij (totdat ze merken dat je helemaal niet terugkomt).
Je moet gewoon een beetje spelen met die mensen daar. Dat doen ze immers ook met jou. Ik vind het wel een aardig spel om te spelen gedurende die paar dagen in Bangkok. Zodra je doorreist naar andere steden, is dit sowieso bijna niet meer aan de orde.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

kohraya schreef:steeds je zin voor humor bewaren,
voila, de oplossing is er dus wel. je zult deze situatie altijd tegen komen. alle gegeven tips hier zijn erg handig, vooral om ff van kao san weg te lopen. maar de echte oplossing is dus gewoon niet geïrriteerd raken. Als je begrijpt hoe ze te werk gaan, en waarom, kun je het spelletje gewoon meespelen.
amassakoul
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

In Bangkok doe ik het altijd zo. Ik vraag de prijs aan een Tuk Tuk driver dan zegt ie eerst 20 bath. Dan zeg ik ja en nu de prijs zonder stops die is dan vaak 80 of 100 bath. Dan geeft ik al oke we gaan en als je 1 stop maakt dan betaal ik je niet. Dat werkt altijd hij probeert het dan nog wel 1 keer maar dan weet ie wat er boven zijn hoofd hangt. Dit heeft tot nu toe altijd gewerkt.
Ik ben er altijd gekomen en we zijn nog nooit gestopt. De taxi's daar begin ik in Bangkok niet meer aan wat een bende spreken maar 4 woorden engels en weten vaak niet waar je naar toe moet. Ik heb het nu al zo'n 5 keer meegemaakt. Som zou ik dan wel willen dat ik Thai sprak en dat doe ik niet ja 2 woorden.

Als ik dit typ krijg ik er weer helemaal zin in ben zelf vanaf 1 juli 2010 weer op Koh Tao te vinden voor 11 weken heerlijk.
Mijn 2de huis hihihi.

gr van Moira
Wietz
Reiziger

Bericht door Wietz »

Hoi,

Bekend probleem inderdaad. Wij zitten op dit moment in Thailand (Chiang Mai) en hebben dit vooral in Bangkok meegemaakt. Tuk Tuk chauffeurs op de Khao San liggen de hele dag te pitten in hun karretje, ontertussen zoveel mogelijk toeristen aansprekend, maar op het moment dat er mensen blijven staan om te onderhandelen zie je die eigenlijk altijd ook weer weglopen, gewoon omdat ze achterlijk hoge prijzen vragen. Lijkt wel of ze helemaal niet willen rijden!!!
In Bangkok nemen we nu eigenlijk altijd gewoon een taxi die we dan op de grote weg aan het uiteinde van de Khao San aanhouden. Ging tot nu toe steeds goed. Wanneer je gaat onderhandelen met een taxi-chauffeur die langs de weg staat geparkeerd dan heb je vaak hetzelfde probleem als met de tuk tuk chauffeurs. Dan willen ze ook vaak niet de meter aanzetten etc.

Hier in Chiang Mai nemen we meestal een sawngthaew, kost 20 baht pp voor een ritje binnen de stad. Is ook goedkoper dan de locale tuk tuks!

suc6!
Gr Wietske
zus

Bericht door zus »

wij hebben gewoon alles met de taxi, bus, boot of te voet gedaan. perfect uitvoerbaar! zeker als je centraal in Bangkok logeert. dit omdat we ook heel wat verhalen over tuk tuk'rs gehoord hadden op voorhand.
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Mijn gouden tip: ga met de bus! Veel bussen in Bangkok zijn zelfs gratis en je kan overal komen! Koop gewoon een plattegrond met de busroutes (kun je op koa san road kopen. Het reizen met de bus is erg eenvoudig. Bij de haltes staan de nummers van de bussen. Stap in als je bus eraan komt, neem plaats en moet je betalen dan komt er vanzelf iemand op je af die je een kaartje verkoopt. Reizen met de bus is echt spot goedkoop (aircobussen zijn iets duurder) en ik vond het een verademing na alsmaar dat gezeur met de tuktukchauffeurs!
ponchovogel
Vakantieganger

Bericht door ponchovogel »

alleen rond de highlights enkele meterproblemen mogen ervaren, maar taxi 2 of 3 die er vaak ook al staan meter wel aan

denk dat t ook grotendeels met de manier van kijken en handelen te maken heeft

loop meestal naar de deur stap in en roep waar ik heen moet, driver zegt oke of roept iets wat je niet verstaat en dan gaat ie rijden of niet, en zeg ik meter als ie wacht met aanzetten
werkt 9 van de 10 x ....roept ie 300 bath stap ik alsnog uit

weinig woorden vuil maken aan je bestemming ....en doe alsof je er al jaren komt
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ha! ik had dit topic helemaal gemist

Ik moet zeggen dat ik zorg dat ik geen last van ze heb! Ik ga mijn dag echt niet laten verknallen door een tuktuk mannetje. Het hoort gewoon bij reizen dat je moet onderhandelen en dat is wel vermoeiend en soms niet eerlijk wat ze doen maar ik ga er echt niet mijn goede humeur door laten verknallen

Tips voor Ko san Road.
GEEN TAXI NEMEN 8-)

Ik moest een tijdje terug meerdere keren op en neer tussen Ko San Road en Siam Square om naar de tandarts te gaan. dus ik ging lekker met de boot en de sky train heen. Dit kostte me ruim een uur en 70 baht. Terug had ik pijn en trakteerde ik mezelf op een taxi. Dat valt niet mee want lang niet iedere taxi wil dit rit maken vanwege de verkeersopstoppingen. Toch een taxi gevonden die gewoon de meter aan deed en tot mijn verrassing was ik binnen een half uur bij mijn hotel voor ....70 baht.
Dus 2 dagen later dacht ik gewoon lekker met de taxi te gaan ipv met de boot en skytrain. Op ko san road riepen ze 300 baht. Dus ik lach ze uit en zeg: ik heb gister 60 betaald.
Ik wist ook wel dat je bij de mannen rond ko san road geen goede prijs kunt krijgen dus ik loop gewoon 4 straten weg van het gewoel en stap zonder problemen in een taxi die de meter aan zet....
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie