binnenlandse vluchten/reizen
binnenlandse vluchten/reizen
we zijn geen echte bp-ers, maar gaan wel in juli 2010 een rondreis maken in Indonesië. Reisschema: Jakarta > UjungPandang > Ambon > Bali > Jakarta.
Op verschillende sites krijgen we geen specifieke info over de volgende vragen. Misschien dat bp-ers dit wel weten e/o ervaring mee hebben:
1. schijnt dat het boeken van binnenlandse vluchten v.u. Ned. duurder is dan als je het aldaar gaat doen?
Klopt dat? hoeveel scheelt dat?
Of, wie weet hoeveel de 4 te onderscheiden tickets kosten??
2. waar kunnen we de ticket boeken naar UjungPandang als we in Jakarta aankomen? op vliegveld?
3. moet je bij boeken van binnenlandse vluchten rekening houden met wachttijden, overboekingen, etc etc??
4. de vlucht v.u. Ambon naar Bali zal wrsch. weer gaan via UjungPandang. Is er geen rechtstreekse vlucht Ambon-Bali?
5. is een reis met de trein v.u. Bali naar Jakarta ook een optie? hoeveel tijd neemt dat in beslag??
Tot zover, hopelijk weten jullie iets meer. Verder zijn allerlei tips voor de rondreis van harte welkom.
Op verschillende sites krijgen we geen specifieke info over de volgende vragen. Misschien dat bp-ers dit wel weten e/o ervaring mee hebben:
1. schijnt dat het boeken van binnenlandse vluchten v.u. Ned. duurder is dan als je het aldaar gaat doen?
Klopt dat? hoeveel scheelt dat?
Of, wie weet hoeveel de 4 te onderscheiden tickets kosten??
2. waar kunnen we de ticket boeken naar UjungPandang als we in Jakarta aankomen? op vliegveld?
3. moet je bij boeken van binnenlandse vluchten rekening houden met wachttijden, overboekingen, etc etc??
4. de vlucht v.u. Ambon naar Bali zal wrsch. weer gaan via UjungPandang. Is er geen rechtstreekse vlucht Ambon-Bali?
5. is een reis met de trein v.u. Bali naar Jakarta ook een optie? hoeveel tijd neemt dat in beslag??
Tot zover, hopelijk weten jullie iets meer. Verder zijn allerlei tips voor de rondreis van harte welkom.
Re: binnenlandse vluchten/reizen
Hoe lang gaan jullie op reis? Wanneer je deze route in de maand juli wilt proppen, dan kom je zeker tijd te kort!
1. De meeste Indonesische maatschappijen kun je niet in Nederland boeken, Nederlandse reisbureaus doen eigenlijk alleen zaken met Garuda. En Garuda vliegt niet overal heen, bovendien zijn ze niet de goedkoopste. Andere maatschappijen, op Air Asia na, hebben geen website waar je online boekingen kan maken met een Nederlandse creditkaart. Je bent dus gedwongen om ter plekke te boeken, of om een Indonesisch reisbureau in de hand te nemen. Geld overmaken naar een Indonesische bankrekening is echter een tijdrovend proces, bovendien weet je altijd of het reisbureau betrouwbaar is, dus ik zou me er niet aan wagen.
(En dit gezegd hebbende is het dus ook niet mogelijk om een indicatie te geven wat het prijsverschil is tussen boeken in Nederland, en boeken in Indonesie.)
2. Tickets zijn op elk vliegveld te koop, dus ook in Jakarta. Reisbureaus in touristengebieden kunnen je ook helpen.
3. Aangezien je niet tijdens het eind van de Ramadan reist, hoef je geen rekening te houden met wachttijden en overboekingen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat richting het oosten vluchten soms zonder reden geannuleerd worden, wat ook tot vertraging leidt. Bovendien gaan er naar sommige bestemmingen maar een paar vluchten per week, houd dus altijd een zekere marge in acht!
4. Alle vluchten van de Molukken naar Bali gaan via Sulawesi.
5. Je kan met de trein (en boot) van Jakarta naar Bali, maar reken op een reistijd van minimaal 3-4 dagen. Met reistijd bedoel ik overigens dat je de hele dag (en soms 's nachts) onderweg bent, dus dit is niet bepaald een ontspannen manier van reizen. Je kan beter vliegen, of meer tijd uittrekken voor dit stuk van je reis en ook Javan ontdekken.
1. De meeste Indonesische maatschappijen kun je niet in Nederland boeken, Nederlandse reisbureaus doen eigenlijk alleen zaken met Garuda. En Garuda vliegt niet overal heen, bovendien zijn ze niet de goedkoopste. Andere maatschappijen, op Air Asia na, hebben geen website waar je online boekingen kan maken met een Nederlandse creditkaart. Je bent dus gedwongen om ter plekke te boeken, of om een Indonesisch reisbureau in de hand te nemen. Geld overmaken naar een Indonesische bankrekening is echter een tijdrovend proces, bovendien weet je altijd of het reisbureau betrouwbaar is, dus ik zou me er niet aan wagen.
(En dit gezegd hebbende is het dus ook niet mogelijk om een indicatie te geven wat het prijsverschil is tussen boeken in Nederland, en boeken in Indonesie.)
2. Tickets zijn op elk vliegveld te koop, dus ook in Jakarta. Reisbureaus in touristengebieden kunnen je ook helpen.
3. Aangezien je niet tijdens het eind van de Ramadan reist, hoef je geen rekening te houden met wachttijden en overboekingen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat richting het oosten vluchten soms zonder reden geannuleerd worden, wat ook tot vertraging leidt. Bovendien gaan er naar sommige bestemmingen maar een paar vluchten per week, houd dus altijd een zekere marge in acht!
4. Alle vluchten van de Molukken naar Bali gaan via Sulawesi.
5. Je kan met de trein (en boot) van Jakarta naar Bali, maar reken op een reistijd van minimaal 3-4 dagen. Met reistijd bedoel ik overigens dat je de hele dag (en soms 's nachts) onderweg bent, dus dit is niet bepaald een ontspannen manier van reizen. Je kan beter vliegen, of meer tijd uittrekken voor dit stuk van je reis en ook Javan ontdekken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bedankt. we gaan 28 dagen, niet veel, maar toch te doen?
ok, ik zie het al, we moeten marges inbouwen in onze schema. Het wordt grofweg 4 dg. Jakarta, 3 dg Sulawesi, 4 dg. Ambond en wat rest Bali.
We gaan dan vliegend terug naar Jakarta voor de terugvlucht naar ned.
wel lastig dat je dus tevoren geen hotels etc kan boeken, maar per dag/wk. moet bekijken.
Mocht je nog tips hebben, graag!
ok, ik zie het al, we moeten marges inbouwen in onze schema. Het wordt grofweg 4 dg. Jakarta, 3 dg Sulawesi, 4 dg. Ambond en wat rest Bali.
We gaan dan vliegend terug naar Jakarta voor de terugvlucht naar ned.
wel lastig dat je dus tevoren geen hotels etc kan boeken, maar per dag/wk. moet bekijken.
Mocht je nog tips hebben, graag!
Waarom willen jullie perse al deze eilanden bezoeken?
Jullie zijn (volgens je eigen planning) 3-4 dagen per hoofdstad. Indonesische steden zijn niet bepaald leuk, zeg maar rustig slaapverwekkend (een paar uitzonderingen daar gelaten), dus om ECHT wat te zien zul je trips door de omgeving moeten maken. En helaas zijn de afstanden groot.
Leuk in Sulawesi is bv Tanah Toraja, dit is een complete dag reizen vanaf Makassar. Gezien jullie planning heb je feitelijk maar 1-2 dagen om van deze prachtige omgeving te genieten. Ik zou er dan ook voor pleiten om minimaal een week op Sulawesi te blijven. Ik ben er 8 dagen geweest, en dat was veel te kort....
De Molukken ken ik niet, maar de mooie gebieden liggen echt niet bij de hoofdstad Ambon. Je zult moeten reizen, boten moeten charteren, en eigenlijk heb je voor de Molukken alleen al meer dan een maand nodig (en dat is tevens de reden dat ik er nooit geweest ben.)
Jakarta in 4 dagen? Voor de stad zelf is het vrij lang, maar je bent te kort op Java om de mooie vulkanen (bv Merapi, Bromo, Trangkeban Perahu) te bezichten. Je kan niet naar de wereldberoemde tempels die te ver weg liggen (bv Prambanan, Borobudur).
Mijn tip is dan ook om van 1-2 eilanden te genieten en de rest te bewaren tot een volgende keer.
Jullie zijn (volgens je eigen planning) 3-4 dagen per hoofdstad. Indonesische steden zijn niet bepaald leuk, zeg maar rustig slaapverwekkend (een paar uitzonderingen daar gelaten), dus om ECHT wat te zien zul je trips door de omgeving moeten maken. En helaas zijn de afstanden groot.
Leuk in Sulawesi is bv Tanah Toraja, dit is een complete dag reizen vanaf Makassar. Gezien jullie planning heb je feitelijk maar 1-2 dagen om van deze prachtige omgeving te genieten. Ik zou er dan ook voor pleiten om minimaal een week op Sulawesi te blijven. Ik ben er 8 dagen geweest, en dat was veel te kort....
De Molukken ken ik niet, maar de mooie gebieden liggen echt niet bij de hoofdstad Ambon. Je zult moeten reizen, boten moeten charteren, en eigenlijk heb je voor de Molukken alleen al meer dan een maand nodig (en dat is tevens de reden dat ik er nooit geweest ben.)
Jakarta in 4 dagen? Voor de stad zelf is het vrij lang, maar je bent te kort op Java om de mooie vulkanen (bv Merapi, Bromo, Trangkeban Perahu) te bezichten. Je kan niet naar de wereldberoemde tempels die te ver weg liggen (bv Prambanan, Borobudur).
Mijn tip is dan ook om van 1-2 eilanden te genieten en de rest te bewaren tot een volgende keer.
Tis niet alleen een toeristisch reisje, omdat we op familiebezoek gaan....we moeten/willen daarvoor naar Bandung, Jakarta, Ambon en ook naar Sulawesi om een stukje fam.geschiedenis te (her-)beleven. Ben zelf wel ruim15 jr. geleden op Ambon, Ceram geweest en slechts op doorreis in Ujung Pandang en Bali.
dus nu wel ff anders, omdat we langer hier willen verblijven.
Maar inmiddels is er best veel veranderd, dus vandaar onze vragen.
dus nu wel ff anders, omdat we langer hier willen verblijven.
Maar inmiddels is er best veel veranderd, dus vandaar onze vragen.
Da's een ander verhaal..... In theorie kun je al deze plekken bezoeken in de tijd die je hebt, maar je planning is heel krap. Ik zou zeker overal een chauffeur regelen en niet met het openbaar vervoer reizen, gewoon om tijd te winnen. Staar je niet blind op touristische highlight, want daar heb je niet echt de tijd voor. Bereid je voor op lange en vermoeiende reisdagen, en probeer toch nog ergens een stukje rust en ontspanning in je vakantie te bouwen. Wellicht kan dit op het eind in Bali?
Misschien lijk ik negatief hierboven, maar mijn ervaring is dat reizen - en zeker wanneer je de begaande paden verlaat - best vermoeiend kan zijn!
Selamat jalan
Misschien lijk ik negatief hierboven, maar mijn ervaring is dat reizen - en zeker wanneer je de begaande paden verlaat - best vermoeiend kan zijn!
Selamat jalan

thx! klopt, k besef dat we op de genoemde verblijfplaatsen geen uitgebreide rondreizen kunnen maken. En op zich hebben we dit ingecalculeerd, wel trips in de directe omgeving, maar bv. geen urenlange busreizen om iets te bezoeken of te zien.
Nee, je komt niet negatief over. Ik moet idd ook nog maar zien hoe al die binnenlandse vluchten gaan lopen en met name hoeveel energie dat gaat kosten...Voor zover we het ons kunnen voorstellen, wordt dat wel min of meer bepalend voor onze 'gemoedstoestand' tijdens deze rondreis. Hopelijk pikken we veel op van de sfeer en mentaliteit van de mensen daar en zijn we in staat om onze westerse leeftempo te verlagen: ff knopje om!
En idd in Bali komen we fysiek tot rust.... daar hebben wel meer tijd.
Maar het blijft lastig om geen exacte reisschema te kunnen maken incl. hotelboekingen etc., maar dat moet ik nu ook maar accepteren
Mocht je nog verder tips hebben voor UjungPandang en Bali, graag.
Nee, je komt niet negatief over. Ik moet idd ook nog maar zien hoe al die binnenlandse vluchten gaan lopen en met name hoeveel energie dat gaat kosten...Voor zover we het ons kunnen voorstellen, wordt dat wel min of meer bepalend voor onze 'gemoedstoestand' tijdens deze rondreis. Hopelijk pikken we veel op van de sfeer en mentaliteit van de mensen daar en zijn we in staat om onze westerse leeftempo te verlagen: ff knopje om!
En idd in Bali komen we fysiek tot rust.... daar hebben wel meer tijd.
Maar het blijft lastig om geen exacte reisschema te kunnen maken incl. hotelboekingen etc., maar dat moet ik nu ook maar accepteren

Mocht je nog verder tips hebben voor UjungPandang en Bali, graag.
@jenny:
las elders in dit forum dat je op Bali gewoond hebt. klopt dat?
k Zag op internet de optie om fietsen te huren, is dat nog wat?? we zijn nl gewend om zoveel mogelijk onszelf te vervoeren tijdens onze reizen. Dus dit wordt nu ff anders...elke keer in die vliegtuigjes, taxis, busjes...brrr...dus ik denk dat we heel graag ff zonder een chauffeur oid. ons willen verplaatsen en bijv. op die fietsen willen stappen.
Zelf auto rijden is niet te doen, denk ik, maar brommers op Bali??
las elders in dit forum dat je op Bali gewoond hebt. klopt dat?
k Zag op internet de optie om fietsen te huren, is dat nog wat?? we zijn nl gewend om zoveel mogelijk onszelf te vervoeren tijdens onze reizen. Dus dit wordt nu ff anders...elke keer in die vliegtuigjes, taxis, busjes...brrr...dus ik denk dat we heel graag ff zonder een chauffeur oid. ons willen verplaatsen en bijv. op die fietsen willen stappen.
Zelf auto rijden is niet te doen, denk ik, maar brommers op Bali??
Gelukkig dat jullie dit beseffen! Soms kom je reizigers tegen die denken dat ze allen kunnen zien in 3 weken, maar die vergeten dan dat Indonesie groter is dan Europa.....mcyo23a schreef:thx! klopt, k besef dat we op de genoemde verblijfplaatsen geen uitgebreide rondreizen kunnen maken. En op zich hebben we dit ingecalculeerd, wel trips in de directe omgeving, maar bv. geen urenlange busreizen om iets te bezoeken of te zien.

Je MOET die knop omzetten en accepteren dat dingen anders gaan dan gepland. Sterker nog, je kan dingen het best gewoon op zijn beloop laten. Jam karet - elastieke tijd - dat is Indonesie. Soms worden vluchten zomaar gecanceld of op een andere tijd gezet, het valt daarom aan te raden om je vlucht ALTIJD te herbevestigen. En dan het liefst in het Indonesisch, want de foon-miep spreekt meestal geen Engels.mcyo23a schreef:Nee, je komt niet negatief over. Ik moet idd ook nog maar zien hoe al die binnenlandse vluchten gaan lopen en met name hoeveel energie dat gaat kosten...Voor zover we het ons kunnen voorstellen, wordt dat wel min of meer bepalend voor onze 'gemoedstoestand' tijdens deze rondreis. Hopelijk pikken we veel op van de sfeer en mentaliteit van de mensen daar en zijn we in staat om onze westerse leeftempo te verlagen: ff knopje om!
Maar het blijft lastig om geen exacte reisschema te kunnen maken incl. hotelboekingen etc., maar dat moet ik nu ook maar accepteren![]()
Om die hotels moet je je echt geen zorgen maken. Wanneer je de dag voor vertrek even belt, is er altijd wel een kamer vrij. Of ze verwijzen je wel weer naar een vriendje met een kamer. Ik ben nog nooit ergens gestrand.

Mag ik verwijzen naar mijn website?mcyo23a schreef:Mocht je nog verder tips hebben voor UjungPandang en Bali, graag.
Makasar: http://www.outofasia.nl/set.php?cid=97
Bali: http://www.outofasia.nl/set.php?cid=150 en http://www.outofasia.nl/set.php?cid=43
Wat de fietsen betreft: verschillende hotels, met name in Ubud, hebben fietsen te huur. Een soort van mountainbikes. Houd er echter rekening mee dat het landschap heuvelachtig is en fietsen erg zwaar kan zijn! Zelf geef ik dan ook meestal de voorkeur aan lopen, al gaat dat uiteraard minder snel

Met brommertjes in Bali moet je uitkijken: het zijn nl stiekem allemaal 80-100 cc schakelmotoren. Voor de Nederlandse wet moet je hier een motorrijbewijs voor hebben, al nemen ze het niet zo nauw in Bali. Houd er echter rekening mee, dat je NIET verzekerd bent wanneer je op een motor rondrijdt zonder geldig rijbewijs!
Om die reden huur ik liever een motor met chauffeur (= ojek) wanneer ik ergens heen wil.
Mocht je op Bali een auto met chauffeur willen regelen, dan kan ik Made ten zeerste aanbevelen: bali_happy2004@yahoo.com of +62-123 678 670. Hij heeft verschillende auto's, rijdt goed en voorzichtig (en dat doet zijn personeel ook) en hij spreekt goed Engels (al schrijft hij het iets minder goed).
kun je een indicatie geven vwb. kosten van autohuur, incl. chauffeur in Bali?
ik betaalde vorig jaar op Bali meestal 300,000 - 350,000 rp voor een auto per dag, nog geen 30 euro dus. de precieze prijs hangt echter af van de route en de tijdsduur. als je stops maakt op touristische pleken waar een chauffeur commissie krijgt als je wat koopt, dan kan het goedkoper. (op andere eilanden kan het duurder zijn, zo was ik op Sumba minstens 450,000 rp kwijt!)
als ik op Bali ben, dan wil ik altijd even terug naar het dorp waar ik heb gewoond. dat staat niet op de kaart, en dat betekent dat ik zelf moet navigeren. men weet inmiddels dat de 'weg' erheen zeeeeeeer slecht is, en dat in het dorp voor buitenstaanders weinig te doen is. dat komt de prijs niet ten goede
maar het is het waard, voor mij althans!
als ik op Bali ben, dan wil ik altijd even terug naar het dorp waar ik heb gewoond. dat staat niet op de kaart, en dat betekent dat ik zelf moet navigeren. men weet inmiddels dat de 'weg' erheen zeeeeeeer slecht is, en dat in het dorp voor buitenstaanders weinig te doen is. dat komt de prijs niet ten goede

stel dat we 3 tot 5 dg. (dus afh. vn transfer ri. Ambon) in Makassar verblijven, wat raad je ons aan om te doen. Het moet dus behapbaar, zonder al teveel gestress. Een dagje naar Tanah Toraja (met auto en chauff.) moet ingepland kunnen worden op één vd dagen, toch? (heb ik van je site
)
Overigens, wat spreek én ding je af met zo'n chauffeur? Een paar vragen: 1. ga je uit van 1 dag, 1 dagdeel, aantal uren ,aantal km's, 2. en hoe verreken je als na zo'n trip de afgesproken tijd of afstanden (niet) overschreden zijn?? 3. moet je brandstof nog apart betalen 4. daarna nog een fooi? 5. Hoe beoordeel ik de kwaliteit en betrouwbaarheid van een chauffeur, aan de staat of kwaliteit van zijn auto??
6. Zijn ze particulier of werken vu een bedrijf?

Overigens, wat spreek én ding je af met zo'n chauffeur? Een paar vragen: 1. ga je uit van 1 dag, 1 dagdeel, aantal uren ,aantal km's, 2. en hoe verreken je als na zo'n trip de afgesproken tijd of afstanden (niet) overschreden zijn?? 3. moet je brandstof nog apart betalen 4. daarna nog een fooi? 5. Hoe beoordeel ik de kwaliteit en betrouwbaarheid van een chauffeur, aan de staat of kwaliteit van zijn auto??
6. Zijn ze particulier of werken vu een bedrijf?
Tanah Toraja is niet te doen als dagtrip uit Makassar, het duurt al ruim een halve dag om er te komen. Je moet dus minstens 3 dagen inplannen als je er heen wilt, en dat is al racen!
Een chauffeur regel je soms per dagdeel, maar over het algemeen per dag. Je zegt globaal waar je heen wilt, en daarop wordt een prijs gebaseerd. Dit is incl benzine. Hoe betrouwbaar een chauffeur is, zie je lang niet altijd aan de auto. Bij dure hotels kun je gegarandeerd een betrouwbaar iemand in een luxe auto krijgen, maar dan betaal je het dubbele. Ook is zo iemand soms minder bereid van de begaande paden te gaan. Jan met de pet, de gewone man, is meestal opener en gezelliger. Ook kun je via-via aan een goed iemand komen. De chauffeur die ik eerder aanraadde is goed.
Bij elk touristenbureau kun je wel een chauffeur boeken, maar je kan soms ook gewoon op straat iemand aanklampen. Als je niet om luxe geeft, dan kan ik je aanraden eens een keer een bemo te charteren. Op Bali kan dit bijna niet, wel op de andere eilanden. Een bemo is een aftands busje wat normaal ingezet wordt als OV, de chauffeur en bijrijder zullen echt alles voor je doen, en ze zijn niet bang om off road te gaan indien nodig. Een hele beleving!!!
Een chauffeur regel je soms per dagdeel, maar over het algemeen per dag. Je zegt globaal waar je heen wilt, en daarop wordt een prijs gebaseerd. Dit is incl benzine. Hoe betrouwbaar een chauffeur is, zie je lang niet altijd aan de auto. Bij dure hotels kun je gegarandeerd een betrouwbaar iemand in een luxe auto krijgen, maar dan betaal je het dubbele. Ook is zo iemand soms minder bereid van de begaande paden te gaan. Jan met de pet, de gewone man, is meestal opener en gezelliger. Ook kun je via-via aan een goed iemand komen. De chauffeur die ik eerder aanraadde is goed.
Bij elk touristenbureau kun je wel een chauffeur boeken, maar je kan soms ook gewoon op straat iemand aanklampen. Als je niet om luxe geeft, dan kan ik je aanraden eens een keer een bemo te charteren. Op Bali kan dit bijna niet, wel op de andere eilanden. Een bemo is een aftands busje wat normaal ingezet wordt als OV, de chauffeur en bijrijder zullen echt alles voor je doen, en ze zijn niet bang om off road te gaan indien nodig. Een hele beleving!!!
Stel dat we 3 dagen op Sulawesi blijven, wat is dan vlgs. jou mogelijk. We willen dan in Madassar blijven, maar evt. ook elders. Wat moet we wel, wat moeten we niet gaan zien/doen.
Moeilijk...
3 dagen in Makassar is vrij lang, je hebt de stad in een dag gezien. Voor een trip na Tanah Toraja is 3 dagen aan de korte kant gezien de reistijd, maar het zou technisch gezien wel haalbaar zijn. Ik heb in Sulawesi gereisd met chakrata travelindo, wellicht kan je hen mailen voor advies? ze spreken Nederlands.
3 dagen in Makassar is vrij lang, je hebt de stad in een dag gezien. Voor een trip na Tanah Toraja is 3 dagen aan de korte kant gezien de reistijd, maar het zou technisch gezien wel haalbaar zijn. Ik heb in Sulawesi gereisd met chakrata travelindo, wellicht kan je hen mailen voor advies? ze spreken Nederlands.