Kyrgizië en Tajikistan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
hariejak
Reisexpert

Kyrgizië en Tajikistan

Bericht door hariejak »

Zijn er mensen die ervaring hebben met reizen in Kyrgizië en of Tajikistan?
En zo ja, Kent iemand community projects zoals CBT in Kyrgizië en META in Tajikistan? Ik heb begrepen daar goede en relatief goedkope trekkings te kunnen regelen. Klopt dat?

alle andere tips voor die regio zijn welkom.
ik ga waarschijnlijk eind Augustus voor 3 weken en ik heb al een mooie retourvlucht gevonden voor ietsje minder dan €400 (Baltic Air)
hariejak
Reisexpert

Re: Kyrgizië en Tajikistan

Bericht door hariejak »

Ben ondertussen al wat wijzer. Ga dus 14 augustus voor 3 weken naar Tajikistan. Mooi site met info is: www.traveltajikistan.com

Vliegen met Baltic air is het goedkoopst. €460 voor een retour. Via Riga en vanaf Dusseldorf.

Visa kun je regelen via het visumbureau. Voor de Pamirs heb je je een speciale permit nodig. Deze kun je in Dushanbe aanvragen via de OVIR.

Houd jullie op de hoogte.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Thanks, ben van plan hier volgend jaar doorheen te trekken vanaf Nepal richting het Midden-Oosten. Ben benieuwd naar je ervaringen straks.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Een visum voor Tadjikistan is te krijgen bij aankomst op het vliegveld. Deze kost 50 dollar. Je kunt alleen een visum krijgen op het vliegveld. Kom je overland dan zul je van te voren een visum moeten halen. Het is mij op dit moment nog onduidelijk of je hiervoor een "Letter of inventation" (LOI) nodig hebt. Voor het toeristen visum via aankomst op het vliegveld in ieder geval niet. Er is wel sprake van een versoepeling in de regels omtrent de LOI.

Ga dit weekend wel mijn vlucht boeken via Air Baltic. Vanaf Dusseldorff kost de vlucht naar Durhane €356 retour. Ik vertrek 12 augustus en vlieg 3 september weer terug.
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Oh lucky you! Ben zelf vorig jaar in Uzbekistan gestrand ivm visum trubbels voor Kyrgyzië en Tajikistan, en speel met de plannen om net als jij in september die kant weer te gaan. Prachtige langen, vooral van Tajikistan heb ik hele hoge verwachtingen. De route door de Pamirs moet schitterend zijn, de bijzondere cultuur, onmetelijke armoede en grandioze gastvrijheid moeten geweldig zijn in Tajikistan.

Visums kan je ook regelen via Stantours.com, maar probeer zo vroeg mogelijk te beginnen want je gaat tegen bureaucratische rompslomp aanlopen, zeker omdat er in Nederland geen ambassades zijn. (wel in Brussel)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

de Magische Lonely Planet zegt anders dat je gewoon op de luchthaven een visum kunt krijgen.
Via een landsgrens schijnt het wel moeilijker te zijn.
Ik geloof dat J. gewoon in het vliegtuig gaat stappen zonder visum om het vervolgens op de luchthaven te halen. Mocht je weten dat dit niet kan laat het dan weten.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Ok bedankt Rudi, ik zie inderdaad dat er dingen veranderd zijn, je krijgt een visum voor Kirgizie nu dus ook aan de landsgrens (vorig jaar niet), en Tajikistan op de luchthaven. Dan is het een stuk gemakkelijker dus!
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

De nieuwe LP van Centraal Azie komt overigens augustus 2010 uit, so you might wanna know.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Even namens Hariejak:
@dexter. Bedankt voor de tip. wie weet is ie uit voor ik vertrek. maar dat oudje doet het misschien ook nog wel goed.
@tijn: kom je toevallig ook naar de ATG ontmoetingsdag? wil ook wel verhalen horen over oezbekistan en het lijkt me leuk om te kletsen met iemand die weet waar tadjikistan ligt 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
AHE059

Bericht door AHE059 »

Hallo,

ik ga over een maand die kant op met de motor, visa heb ik allemaal al geregeld (5 stuks) via visumburo in Amsterdam.

voor Tadjikistan heb je geen LOI nodig, GBAO permit heb ik ook in Amsterdam geregeld. Deze permit is een stempel die naast je visum komt en let op dat je die voor alle deelgebieden krijgt (7stuks), is allemaal niet zo moeilijk.
Ik adviseer wel om het allemaal van te voren te regelen, heb je die sores daar op het vliegveld niet.

Mijn trip gaat eerst langs de zwarte zee richting kazachstan, daarna door Oezbekistan en dan Tadjikistan en Kyrgistan en via Kazachstan weer terug.
Door de onlusten in Kyrgistan heb ik wel een verkorte en snelle route door dit land in gedachte, wellicht is de situatie over twee maanden wel weer stabiel maar je weet het nooit.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

voor Tadjikistan heb je geen LOI nodig, GBAO permit heb ik ook in Amsterdam geregeld. Deze permit is een stempel die naast je visum komt en let op dat je die voor alle deelgebieden krijgt (7stuks), is allemaal niet zo moeilijk.
Ik adviseer wel om het allemaal van te voren te regelen, heb je die sores daar op het vliegveld niet.
Dank je wel voor de info. Had zelf ook al de gedachte om mijn visa vantevoren te gaan regelen. Temeer omdat de aanvraag voor de GBAO zo'n 5 dagen duurt terplekke in Dushanbe. Heb je het visum kunnen krijgen op datum van binnenkomst of staat het visum op datum van aanvraag? Hoe lang heeft het visum erover gedaan? Ben natuurlijk ook benieuwd naar de gemaakte kosten?

Hoop voor je dat het snel stabiel wordt in Kirgizie. Succes met de verdere voorbereidingen. Ga je, je verhalen ook plaatsen hier op around the globe? Ben benieuwd naar je ervaringen?
AHE059

Bericht door AHE059 »

hariejak schreef:
Dank je wel voor de info. Had zelf ook al de gedachte om mijn visa vantevoren te gaan regelen. Temeer omdat de aanvraag voor de GBAO zo'n 5 dagen duurt terplekke in Dushanbe. Heb je het visum kunnen krijgen op datum van binnenkomst of staat het visum op datum van aanvraag? Hoe lang heeft het visum erover gedaan? Ben natuurlijk ook benieuwd naar de gemaakte kosten?

Hoop voor je dat het snel stabiel wordt in Kirgizie. Succes met de verdere voorbereidingen. Ga je, je verhalen ook plaatsen hier op around the globe? Ben benieuwd naar je ervaringen?
Als je het visum aanvraagt moet je de enntry date opgeven en exit, daarbij vragen ze ook om vlucht gegevens.
Het is dus handig om eerst de vlucht te boeken en dan de visa. Bij mij is de entry rond de 23 mei en ik heb het visum begin maart aangevraagd samen met de 3 andere visa voor Oezbekistan, Kyrgizie en Kazachstan. Visa zijn nu klaar en dat heeft bij elkaar ongeveer een maand geduurd dus gemiddeld een week per visum.
Voor Rusland heb ik de zaak geregeld bij rusreis.nl en daar heb ik een half jaar business visum met multiple entry voor, in geval van calamiteiten moet ik dus ervoor zorgen dat ik in Rusland kom. Kazachstan was nog lastig, daarvoor moest ik een LOI hebben vanwege double entry, er zijn berichten dat je double entry kan krijgen zonder LOI maar dat gaat niet op als je met eigen vervoer gaat. Battuta reizen kan dit perfect regelen, ze vragen wel als tegenprestatie om twee overnachtingen te boeken in een Hotel. Voor Oezbekistan geldt ook dat je een LOI nodig hebt, deze heb ik ook laten regelen via Battuta reizen onder dezelfde condities. Heb trouwens meteen daar alle hotels geboekt wat ik in steden wel prettig vind, zijn daar ook niet echt duur.

Kosten staan op de sites van visum.nl (het visumburo in Amsterdam)
Voor TJ zit het rond de 100 euro in totaal
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Dank je wel. Heb ook even bij battuta reizen gekeken. Beetje inspiratie opgedaan over de route. Ik blijf 3 weken in Tadjikistan en ga backpacken. Ik heb een vlucht geboekt naar Dushanbe.

Je hebt een mooie trip in de planning. Hoe lang blijf je weg?
AHE059

Bericht door AHE059 »

hariejak schreef:Dank je wel. Heb ook even bij battuta reizen gekeken. Beetje inspiratie opgedaan over de route. Ik blijf 3 weken in Tadjikistan en ga backpacken. Ik heb een vlucht geboekt naar Dushanbe.

Je hebt een mooie trip in de planning. Hoe lang blijf je weg?
De trip is 6 a 7 weken

backpacken is volgens mij daar prima te doen, , vooral de wahkan vallei lijkt me echt super.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

AHE059 schreef:De trip is 6 a 7 weken

backpacken is volgens mij daar prima te doen, , vooral de wahkan vallei lijkt me echt super.
Lijkt me ook.Planning zal grofweg zijn: Dushanbe, Penjikent (Fan Mountains), Dushanbe, Kalyab, Kalaikhum of Darvaz, Khorog, Ishkashim (Wakhan Valley), Murgab, Karakul en dan hoop ik vervoer te vinden om centraal door de Pamirs weer terug naar Dushanbe te reizen. Zie wel dat het te regelen is via Meta (Community based tourisme organisatie) maar wil daar wel met meerdere reizigers de trip delen i.v.m. kosten. Lukt dit niet dan moet ik via de Pamir Highway weer terug.

Motor mee is wel handig dan :)
Plaats reactie