India-Nepal-Tibet en door naar China, te doen?en zo ja,tips?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
Roelgerrits

India-Nepal-Tibet en door naar China, te doen?en zo ja,tips?

Bericht door Roelgerrits »

Hallo!
Ik wil (ongeveer) in oktober een half jaar op reis met mijn vriendin. Het idee is (tot nu toe) om te beginnen in India (vooral het noorden), dan door te gaan naar Nepal, dan Tibet in en als het kan door naar China (Chengu bijvoorbeeld) om een rondje te maken en als er nog tijd over is bijkomen in Thailand of Maleisië (duiken en chillen ^O^ ). Nu vraag ik me af of dit te realiseren is, en dan vooral het stuk Nepal-Tibet-China. Weet iemand of het mogelijk is om dit stuk te reizen (in verband met visa, permits en de chinezen die moeilijk doen)??
Ook zijn verdere tips voor deze reis natuurlijk welkom ;-)
Al vast bedankt!
Roel
Volg onze reis op: http://www.roelenannetopreis.nl! We beginnen in Hong Kong en reizen dan door China naar Tibet, Nepal, India, Maleisië en Thailand.
Hilde

Re: India-Nepal-Tibet en door naar China, te doen?en zo ja,tips?

Bericht door Hilde »

Hallo Roel,

Afgelopen oktober ben ik van Nepal naar Tibet gereisd. Ik kan je wel vertellen wat mijn ervaring is, maar de situatie verandert daar regelmatig. Het is dus ook een kwestie van geluk hebben.

Vanuit Nepal kun je alleen via georganiseerde tours naar Tibet. Meestal is dit een pakket van 8 dagen waar bij je een keer de grens passeert per auto en een keer per vliegtuig. Volgens mij heb je vanuit Lhasa twee opties: terug naar Kathmandu of door naar Bejing (dit mag per trein en per vliegtuig). Dit wordt bij je tour voor je geboekt. De Chinese overheid wil immers weten waar de toeristen blijven. Wij hebben 800 dollar per persoon betaald voor deze trip. Dan moet je redelijk stevig onderhandelen. De meeste mensen in onze groep hadden 850 dollar betaald. ;)

Andere en veel duurdere mogelijkheid is om een privetour te doen, maar dan heb je het echt over duizenden dollars.

In Kathmandu zijn volop bureaus die deze tours regelen. Een aantal dagen van te voren je paspoort inleveren en je krijgt een permit. Check wel even hoe het zit met een chinees visum. Mijn partner had namelijk een chinees visum (multiple entry) en die werd gecancelled.

Het is echt een fantastische trip. Tibet is zo bijzonder! De eerste twee nachten noemen ze basic, maar zijn echt beyond basic, ronduit smerige kamers en sanitair, maar de reis is meer dan de moeite waard.

Als je nog vragen hebt, laat het me dan weten!
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Roel,

Zoals Hilde al zegt is de situatie met permits voor Tibet altijd aan verandering onderhevig. Wij waren April 2008 in Nepal en hebben de mogelijkheden voor een bezoek aan Tibet en China bekeken. De enige optie is inderdaad een tour (prijs lag in lijn met bedragen die Hilde noemt). Toen wij er waren was de situatie zo dat je bij een tour een visum krijgt waarmee je maximaal 8 dagen (= de duur van de tour) in Tibet kon blijven, en in totaal maximaal 14 dagen in China. Na 8 dagen Tibet blijven er dus max 6 dagen voor China over en daarna MOEST je China verlaten. Het was dus niet mogelijk om naar Beijing te vliegen en dan nog een maand in China te blijven.

Een betere optie is om vanuit China via Tibet naar Nepal te reizen. Ook via deze weg kan je Tibet alleen met een tour bezoeken, maar je hebt op deze manier wel meer tijd om China te bezoeken en vanuit Tibet kan je doorreizen naar Nepal en vanuit daar kan je makkelijk doorreizen naar India. Waarschijnlijk zal je wel een visum voor India in Nepal aan moeten vragen.

Groeten,
Robin
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

wat robin zegt lijkt me idd makkelijker; beginnen in china en dan afzakken naar india.

een half jaar is makkelijk vol te maken in die landen, maar je zou er ook best een maandje thailand aan kunnen plakken. vanuit kathmandu en delhi kun je best goedkoop naar bangkok vliegen.
visum voor india is prima te regelen in kathmandu.
in plaats van thailand zou je natuurlijk ook naar zuid india kunnen gaan om te chillen (kerala bijvoorbeeld)
amassakoul
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Wij hadden hetzelde ongeveer in oktober 2007. ik wilde erg graag naar Tibet maar had toen niet het geld ervoor over. Ik heb toen wel meerdere malen gehoord dat Tibet bezoeken vanuit China goedkoper is en sowiezo gemakkelijker.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tom, ik las ergens dat jij in Juli wilde gaan. Heb je idd in het regenseizoen gereisd? Hebben we het over af en toe een bui, of alleen maar nattigheid?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Jenny, Ik ben idd in juli/augustus in nepal geweest. de regen zelf valt heel erg mee, eigenlijk maar heel af en toe een dag gehad dat het echt regende. over het algemeen zelfs erg lekker weer gehad.
het grote 'probleem' is de wolken. van de 4 weken die ik in nepal was heb ik welgeteld een half uurtje kunnen genieten van een himalaya vergezicht (en dat nog om 5 uur s'ochtends ook).
dat is dus erg jammer en de reden dat ik absoluut nog een keer terug wil naar nepal. bergen zijn immers de topatractie.

grote voordeel is dan weer het gebrek aan toeristen. zelfs de bekendste highlights heb je bijna voor jezelf. ook zonder bergen is nepal een prachtbestemming en de cultuur alleen is al meer dan genoeg reden om te gaan. best bijzonder om als enige toerist rond de stupa van baudhanath te lopen :)
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tom, bedankt voor je reactie!

Weinig touristen zie ik ook absoluut als een plus, al hoop ik als fotograaf natuurlijk dat ik af en toe een blauwe lucht op de achtergrond te zien zal krijgen en of op z'n minst een beetje zon :P

Ben jij in Pokhara geweest? Is dat de moeite waard wanneer je de bergen niet ziet? Ik heb in Yunnan (zuid China) ook een hoop bergen gemist omdat het bewolkt was, maar toch vond ik het daar aangenaam reizen en vond ik dat er voldoende te zien was. Ook korte trekkings/wandelingen waren niet uitgesloten, als heb ik de Tiger Leaping Gorge door de regen moeten skippen (gesloten ivm kans op aardverschuivingen). Bovendien: ik denk/hoop dat ik qua bergen in Tibet ook wel aan mijn trekken zal komen, daar valt in de zomermaanden een stuk minder neerslag en is het weer juist heel aangenaam. 8-)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Jenny schreef:Ben jij in Pokhara geweest? Is dat de moeite waard wanneer je de bergen niet ziet? Ik
Wij waren er in oktober een week en ook geen berg gezien......

Pokhara is best wel een leuk plaatsje hoor, maar toch vooral om hele grote steaks te eten, te zonnen en beetje te zwemmen en te drinken met je trekking maatjes. Echt vooral een plek om heel goed bij te komen van 3 weken weinig comfort en actief zijn. Als je niets bij hoeft te komen van iets dan zijn 1 of 2 daagjes ook wel genoeg.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Volgens de tabelletjes valt in juli in Pokhara 800 mm regen, dat is meer dan in Nederland in een heel jaar! Het klinkt voor mij op dit moment niet heel verleidelijk om naar Pokhara te gaan.... Een lange trekking ga ik sowieso niet doen, en dat zonnen en drinken doe ik dan wel elders O-) Spaart ook weer een (lange) busreis die kant op.

Tnx!
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik heb het erg goed gehad in pokhara. heel af en toe ving ik een glimps op van de witte toppen, maar ook zonder uitzicht op het annapurna massief is het prachtig. het meer en de groene bergen zijn erg vredig en je kunt er zoals tikva zegt heerlijk tot rust komen. het stukje stad bij het meer, lakeside, is puur toeristisch en idd genoeg steak en appeltaart te krijgen. de stad zelf is best wel lelijk eigenlijk; geen mooie tempels zoals in kathmandu. gewoon een grote, drukke, vieze stad zoals je ze overal in azie ziet. toch heeft het wel zn charme om zo het 'moderne' nepal te ervaren.

ik sliep in een guesthouse bij het meer, maar dan helemaal aan het einde zodat je toch niet in een toeristisch plaatje zit. in de omgeving kun je heerlijk wandelen en dagtochtjes maken. heel wat mooie kloosters waar je zo binnen kunt lopen. als er een dienst bezig is ga je subtiel achterin zitten en laat je overwelmen door alle trommels, toeters en bellen, gechant en wierook. bijzonder om te zien en ervaren. zeer vriendelijke monikken die graag een praatje met je maken. (voor zover de taalbarriere dat toelaat natuurlijk).

ik heb daar een paar dagen in een yoga retreat gezeten. als dat je ding is kan ik het je zeker aanraden. buiten de stad op een heuvel, prachtig uitzicht over het meer en de omgeving. de hele dag mediteren en yoga doen, of gewoon wat rondlopen. nog nooit zo lekker gegeten als daar, zo goed als alles verbouwen ze zelf, en het is puur ayurvedisch. over ontspannen gesproken :) de yogi daar is echt een bijzondere, vriendelijke man. hele goede sfeer; niet heel zweverig ofzo.

pokhara kan ik dus wel aanraden. de busrit vanuit kathmandu is ook adembenemend.

verder kan ik ook lumbini erg aanraden; geboorteplaats van gautama buddha. eromheen tempels van alle boedhistsiche hoeken (japan, vietnam, birma, tibet etc.). het dorpje zelf is klein en verassend authentiek. toeristen bezoeken blijkbaar alleen de tempels en in het dorpje is iedereen verbaasd je te zien en je wordt vriendelijk binnengehaald.
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wederom bedankt!

(Ik hoop dat diegene die dit draadje geopend heeft er ook wat aan heeft.... O-) )
rub8

Re: India-Nepal-Tibet en door naar China, te doen?en zo ja,t

Bericht door rub8 »

hai allemaal,

Ik wil in maart 2011 ook 6 maanden een reis maken naar india, nepal, tibet en china. Ik had al gelezen dat het makkelijker was om inderdaad in china te beginnen en dan af te zakken naar India. Alleen vanwege het klimaat leek het me beter om in maart/april in India te zijn ipv in juli/aug.

Hebben jullie tips om toch deze route aan te houden en toch ook naar tibet te kunnen en nog 2 maanden door China te reizen?

Bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: India-Nepal-Tibet en door naar China, te doen?en zo ja,t

Bericht door Jenny »

Je kan dus niet van Tibet naar China reizen, en dan nog twee maanden in China blijven.

Wat WAARSCHIJNLIJK wel kan: vlieg vanuit Kathmandu naar Lhasa. Ga dan overland terug naar Kathmandu. Je krijgt geen visum voor China, alleen een permit voor Tibet. Er komen ook geen stempels in je paspoort. Vervolgens kun je in Nepal een visum voor China aanvragen, en van Kathmandu naar bv Chengdu vliegen.

Hoewel je geen stempels van China in je paspoort hebt, sta je wel in het systeem als iemand die Tibet recentelijk heeft bezocht. Ik weet niet hoe makkelijk/moeilijk het zal zijn om op korte termijn het land weer in te gaan. Het is ook lastig om deze vraag beantwoord te krijgen bij de ambassade in NL, maar wellicht kan de agency waarbij je je Tibet trip wilt boeken je verder helpen/adviseren. Maar je loopt een risico....

Hoe dan ook, maak het jezelf niet onnodig moeilijk en stel deze vraag vooral NIET bij de ambassade (of doe het desnoods telefonisch onder een andere naam)!
Plaats reactie