ik heb het erg goed gehad in pokhara. heel af en toe ving ik een glimps op van de witte toppen, maar ook zonder uitzicht op het annapurna massief is het prachtig. het meer en de groene bergen zijn erg vredig en je kunt er zoals tikva zegt heerlijk tot rust komen. het stukje stad bij het meer, lakeside, is puur toeristisch en idd genoeg steak en appeltaart te krijgen. de stad zelf is best wel lelijk eigenlijk; geen mooie tempels zoals in kathmandu. gewoon een grote, drukke, vieze stad zoals je ze overal in azie ziet. toch heeft het wel zn charme om zo het 'moderne' nepal te ervaren.
ik sliep in een guesthouse bij het meer, maar dan helemaal aan het einde zodat je toch niet in een toeristisch plaatje zit. in de omgeving kun je heerlijk wandelen en dagtochtjes maken. heel wat mooie kloosters waar je zo binnen kunt lopen. als er een dienst bezig is ga je subtiel achterin zitten en laat je overwelmen door alle trommels, toeters en bellen, gechant en wierook. bijzonder om te zien en ervaren. zeer vriendelijke monikken die graag een praatje met je maken. (voor zover de taalbarriere dat toelaat natuurlijk).
ik heb daar een paar dagen in een yoga retreat gezeten. als dat je ding is kan ik het je zeker aanraden. buiten de stad op een heuvel, prachtig uitzicht over het meer en de omgeving. de hele dag mediteren en yoga doen, of gewoon wat rondlopen. nog nooit zo lekker gegeten als daar, zo goed als alles verbouwen ze zelf, en het is puur ayurvedisch. over ontspannen gesproken

de yogi daar is echt een bijzondere, vriendelijke man. hele goede sfeer; niet heel zweverig ofzo.
pokhara kan ik dus wel aanraden. de busrit vanuit kathmandu is ook adembenemend.
verder kan ik ook lumbini erg aanraden; geboorteplaats van gautama buddha. eromheen tempels van alle boedhistsiche hoeken (japan, vietnam, birma, tibet etc.). het dorpje zelf is klein en verassend authentiek. toeristen bezoeken blijkbaar alleen de tempels en in het dorpje is iedereen verbaasd je te zien en je wordt vriendelijk binnengehaald.