Vitamine B slikken tegen muggenbeet

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
bolletjeom
Reisexpert

Vitamine B slikken tegen muggenbeet

Bericht door bolletjeom »

ik denk er over om Vitamine b te gaan slikken in Kenia en Tanzania...naast malariaprofylaxe Malarone!!
dit omdat ik me heb laten vertellen dat muggen je dan minder interessant vinden. iedere muggenbeet minder is mooi meegenomen.

ik heb net al even zitten kijken op internet maar ik lees dat het absoluut helpt en bewezen is en dat het absoluut onzin is en niet bewezen is en zelfs schadelijk kan zijn.
Wat hebben jullie hier over gehoord? en is er iemand die ook aan de vitamine b zit?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Vitamine B

Bericht door Tikva »

Netjes mijn malaronepilletjes geslikt maar vroeg me echt af waarom.
In Stontown waren de muggen wel irritant, maar verder echt geen enkele mug gezien.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

In India werd me aangeraden om citroenen te persen en dit te vermengen met spa rood omdat dit je bloed zuurder schijnt te maken en dus ook de muggen op afstand houden.... ik zelf vond het lekker om te drinken omdat het dorstlessend is.. toen niet veel geprikt maar of dit de reden was geen idee ;)
bolletjeom
Reisexpert

mijn oom heeft ruim een week op een Nederlandse intensive care liggen vechten voor zijn leven door een Keniaanse malaria......dus ik neem het zekere voor het onzekere. (hij had profylaxe gebruikt waardoor hij het gevecht overigens gewonnen heeft en niet verloren)

Verder vinden muggen mij heel lekker en krab ik 's nachts alles open met als gevolg hele vervelende ontstoken plekken. Dus ook om die reden wilde ik het een keer proberen.
Ik heb er nu al een paar keer iets over gehoord maar kan er toch maar weinig info over vinden.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Heb ook gehoord dat vitamine B kunnen helpen, maar heb het zelf nog niet geprobeerd in aanvulling op Malarone.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

traveldoctor

staat de note: Things like Garlic, Vitamin B and ultrasound devices do not prevent mosquito bites.

Geloof eerlijk gezegt ook nooit zo in die huis-tuin en keuken middeltjes, word gelukkig ook bijna nooit gebeten door die fuckers. Denk dat je het beste gewoon veel met deet kan smeren, maar vitamine b slikken is op zich niet erg, misschien moet je het gewoon proberen als proefpersoon voor dit forum :D
Maaike T

Re: Vitamine B slikken tegen muggenbeet

Bericht door Maaike T »

Ik heb ladingen vit. B geslikt om het uit te proberen.
Ben minstens een maand van tevoren al begonnen en tijdens de vakantie ook.
Ook volop knoflook gehad
Bij mij heeft het geen ene m... geholpen.
Mijn bloed is gewoon veel te lekker, daar helpt alleen DEET met een hoog percentage:

Middelen met DEET (N,N-diethyl-m-toluamide) doden de muggen niet maar, werken als repellant. Dat betekent dat ze muggen op een afstand houden doordat ze het reukvermogen van de mug blokkeren. Ze moeten worden aangebracht op de huid. Zij zijn na aanbrengen ongeveer 8 uur werkzaam. Producten met DEET zijn er onder andere als lotions, sticks, milk, verstuivers, en sprays verkrijgbaar. DEET irriteert de slijmvliezen. Bij een concentratie van minimaal 30 % geven DEET-producten twee tot vijf uur bescherming. Producten met een DEET-concentratie van 40 - 50 % zijn maximaal 10 uur effectief. Een hogere concentratie levert geen extra bescherming op en kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid. DEET irriteert de slijmvliezen. Mensen met ademhalingsproblemen (CARA) kunnen er gezondheidsproblemen door krijgen. Inslikken moet worden voorkomen. Zwangere vrouwen, kinderen tot 6 jaar en mensen die allergisch zijn voor DEET kunnen producten met DEET beter vermijden.

Meestal kun je in het land van bestemming ook produkten met DEET kopen. Kijk dan op de beschrijving hoeveel DEET er in zit. Deze middelen zijn vaker goedkoper, dan dat je ze vanuit Nederland gaat meenemen.
bolletjeom
Reisexpert

ik smeer zo'n beetje 6 maanden per jaar met DEET en mijn huid begint te protesteren. Ik krijg van die hele kleine blaasjes waar je zo het vocht uit kunt drukken. Met name op mijn handen.
Maar ik blijf opzich wel DEET gebruiken maar dan nog wordt ik altijd lek geprikt

Maar vitamine b had voor jou dus geen zin??? Misschien wil je met me mee op reis en dan bij mij in de buurt blijven zodat de muggen naar jou toe gaan en niet naar mij :P
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Ha ik wil wel met jou op reis hoor. Ik smeer zoveel DEET dat die muggen op kilometersafstand blijven. Heb alleen even niet zoveel geld om op al je reizen mee te gaan.
En verder helpt het natuurlijk om shirts met wijde en lange mouwen aan te doen. En van die lange wikkelrokken zijn ook heel handig en toch luchtig. Heb net in India weer een lading van die wijde lange dunne broeken aangeschaft dus ik kan er weer een tijdje tegen.
bolletjeom
Reisexpert

Kleding helpt niet! Ik heb juist de grootste bulten op plekken die zelfs met de kortste kleding nog bedekt zou zijn haha
ik ben zo lekker dat ze dwars door al mijn lange broeken en lange shirts heen prikken. Ik smeer tegenwoordig dus al onder mijn kleding maar dat helpt ook niet echt
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Tja dan ben ik even uitgedacht.
Blijft er niets anders over dan naar landen te gaan met een lagere temperatuur.
Wat denk je van Antarctica of IJsland?
Travel is life
Reiziger

Bericht door Travel is life »

In de zomer heb ik altijd last van muggen. Ik slik dan ook vitamine B pilletjes na een tip van een vriendin. Let wel dat je dan niet meer dan 100% ADH (Algemeen Dagelijkse Hoeveelheid) binnenkrijg want dat is nooit gezond ;) Zeker niet als je toch wat vitamine B binnenkrijg van andere eten. Na de tip ben ik direct begonnen en ja hoor, ik heb er nooit meer last van gehad op een of twee muggenprikjes na in heel zomer. Misschien goed om te weten, wanneer je bananen eet, trekt dat muggen enorm aan. Vraag mij niet hoe dat kan ;)
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Ivm een huidziekte slik ik al vele jaren Vitamine B op hoge doseringen. Voor sommige vitamines B geldt een maximale dosering (zoals foliumzuur), maar van de andere kun je net zo veel slikken als je wilt (meer dan 100% adh schijnt je lichaam niet op te nemen, en plas je gewoon uit).
Het is mij met name te doen om foliumzuur (B11) en B12. Dit slik ik ook als ik onderweg ben.

Ik wordt niet veel geprikt, maar dat heeft misschien meer met geluk te maken, want: tijdens mijn laatste reis in Centraal Amerika ben ik -net als iedereen- helemaal lek geprikt door muskieten.

Overigens slik ik geen malaria pillen, maar heb wel een setje van 30 pillen malerone in mijn tas zitten. Mijn dokter zegt dat pas als ik denk dat ik malaria heb ik ze moet gaan slikken.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

@tijn1980: dus jouw arts zegt dat je ze niet preventief moet slikken (Malarone), maar als behandeling? De GGD heeft mij altijd verteld dat ik ze juist preventief moet slikken. Blijf het apart vinden dat er zo veel verschil kan zitten in de medische adviezen! Als je alleen al hier op de site kijkt hoe uiteenlopend de adviezen zijn...
bolletjeom
Reisexpert

Iedere arts heeft zo zijn eigen ideeën maar ook de "patienten"
Wanneer iemand aangeeft dat ie negatief staat tegenover de pillen of de prijs van de pillen kan het maar zo zijn dat een arts akkoord gaat met de methode van behandelen bij klachten.

Het advies ligt denk ik ook aan het gebied, de periode van het jaar en de duur van de reis.
Voor Kenia geven ze je echt geen Malarone mee met de mededeling, gebruik maar als je klachten hebt!
Plaats reactie