pinnen in Kenia en Tanzania

Stel hier je vragen over het Oostelijke gedeelte van Afrika.
bolletjeom
Reisexpert

pinnen in Kenia en Tanzania

Bericht door bolletjeom »

Hoe zit het met pinnen in Kenia en Tanzania?
Ik lees dat er wel vrij veel automaten zijn maar dat ze ook vaak niet werken of leeg zijn. Er wordt geadviseerd cash mee te nemen.
Moeten we veel cahs meenemen of valt het wel mee met de opties om te pinnen? Weet iemand of het meastro en/of visa automaten zijn? en als we chash meenemen, dollars of euro's?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Robin
Reisexpert

Re: pinnen in Kenia en Tanzania

Bericht door Robin »

Hi,

Wij hebben geen ervaring met lege automaten. In Afrika is visa sterk vertegenwoordigd dus die nemen wij altijd mee. Toen we vanuit Rwanda naar Tanzania gingen kwamen we in een heel stoffige plaatsje uit (ben de naam vergeten) maar zelfs daar waren meerdere automaten, echter die accepteerden alleen visa. Verder hebben we in Kenia en Tanzania uitsluitend gepind volgens mij (is nl. goedkoper) en dit is op de plekken die populair zijn bij toeristen geen probleem, maar dat betekent wel even zoeken naar een automaat waar je met je cirrus bankpas terecht kan. Met VISA is de keuze veel groter. Uiteraard denken we als we in een grote plaats zijn wel altijd even na hoeveel geld we denken nodig te hebben de dagen erna, zodat we in de middle of nowhere niet zonder geld komen te zitten :) .

Verder is het altijd handig om voor de zekerheid een beetje cash bij je te hebben. Safari's etc. worden vaak in dollars geprijst, maar als je het vraagt kan je ook in lokale valuta betalen. Je moet wel even opletten dat de koers die ze rekenen redelijk is. Dollars zijn gangbaarder dan Euro's maar je kan zowel dollars als euro's wisselen in lokale valuta. Voor dollars krijg je soms een iets betere koers MAAR als je eerst in NL euro's naar dollars moet wisselen ben je waarschijnlijk duurder uit.

Groeten,
Robin.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Veel automaten werken inderdaad alleen met visa, er zijn 2 banken die wel je nederlandse bankpas pakken een daarvan barclays heeft wel redelijk veel kantoren. (ik zal dit ook nog ff bij reisinformatie gaan vermelden, als we weer bij mogen werken)

Ook te maken gehad met lege automaten op zanzibar. Ik zou zeker cash meenemen en dan dollars.
Nou zijn bij je georganiseerde tour denk ik de accomodatie en meeste entree's voor safari wel inbegrepen?? maar dan nog worden dollars veel meer op prijs gesteld als je gaat duiken, snorkelen, iets duurders wil kopen (souvenier) etc.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
elinehoenderdos
Reiziger
Contacteer:

Bericht door elinehoenderdos »

Visa is inderdaad veeeel gangbaarder dan Maestro. Ik heb maar twee banken gevonden, die moeiteloos Maestro accepteerden. Inderdaad Barclays en de tweede is Stanbic (blauw logo met een witte contouren)
Ik had behoorlijk wat dollars meegenomen, maar nergens nodig gehad. Kon ook safari ed gewoon in TSH betalen.

Verder staat in de LP dat je met creditcards geen geld uit automaten kan halen, maar dat kon bij die visa automaten wel. (in tanzania iig, weet niet hoe dat zit in kenia) Handig om te weten.
bolletjeom
Reisexpert

ships, we hebben alleen maestro
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nou neem dan zeker dollars mee!
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

wie weet uit zijn hoofd welke banken een visa hebben op hun gewone bankpas? of moet je een visa creditcard gaan aanvragen, nee toch?
We hebben rabo en abn en die hebben beide Maestro
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Geen enkele nederlandse bank heeft visa op haar pasje.

Zeker met jou baan lijkt me een visa kaart toch wel een must??
Het kost wel geld om te pinnen met je kaart, dus daarom gebruik ik liever mijn Nederlandse pasje. Maar het kost geen geld dat je in de min staat pas nadat je de rekening hebt gehad en niet betaald. Eventueel kan je ook saldo op je pasje zetten dan kost het nooit geld omdat je per ongeluk te lang in de min staat.
bolletjeom
Reisexpert

waarom is met mijn baan een visakaart een must????
serieus geen idee hoe je dat bedoelt. Ik heb er geen, heb hem nog nooit gemist..dus waarom zou ik die moeten hebben (serieus bedoelde vraag)

dus met visakaart bedoelen jullie gewoon een creditcard? Ik dacht dat de postbank altijd een visapasje was ala maestro maar dan anders.
Mijn rabopas heeft maestro en is gelinkt aan mijn mastercard creditcard. Op zich kost het me geen geld als ik die creditcard gebruik wanneer ik de rekening direct betaal maar soms rekenen ze flinke extra kosten voor het gebruik van een creditcard.
bolletjeom
Reisexpert

oh wacht even. Jeroen zegt dat ik nu Cirrus en Maestro met Visa door elkaar aan het gooien ben.

ik heb toch echt te horen gekregen dat "gewoon" pinnen vaak wel kan. Maar dat is dus niet jullie ervaring?
En met zo'n visa creditcard heb je dus een pincode nodig? dus een Mastercard is een beetje zinloos in die regio? (heb er niet eens een pincode op zitten voor zover ik weet)
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Hi,

Visa is inderdaad gewoon een creditcard. Je kan wel pinnen met je gewone NL bankpas in Kenia/Tanzania, maar de keuze in banken is beperkt (Barclays en Stanbic in Kenia). Mocht de automaat dan leeg zijn, dan is het handig dat je nog een visakaart hebt want dan heb je meer keuze (Wij hadden op Zanzibar trouwens geen problemen met de automaat).

Vaak is er wel een aanbieder te vinden die een Visacard (het eerste jaar) gratis geeft (bijv. vd Valk visacard is geloof ik gratis). Verder is het bij Visa mogelijk om geld op je visarekening te storten. Dit heeft het voordeel dat de kosten voor pinnen veel lager zijn dan gewoonlijk (maar pinnen met een creditcard blijft volgens mij over het algemeen duurder dan pinnen met een bankpas!). Als je met een georganiseerde reis gaat heb je hopelijk niet zoveel extra geld nodig en zou je een redelijke inschatting moeten kunnen krijgen van de extra kosten. In Arusha of Nairobi kan je makkelijk pinnen met je bankpas. Als je niet teveel souvenirs koopt, zou je het met je bankpas en wat extra geld moeten kunnen redden.
bolletjeom
Reisexpert

we hebben zitten bedenken dat er een extra creditcard moet komen omdat de mastercard op mijn naam staat. Dan zou J. niet eens alleen kunnen vliegen of een auto kunnen huren bijvoorbeeld. Dat hadden we al eens eerder bedacht maar weer vergeten.

Ik denk dat we gewoon wat dollars mee nemen en we kunnen waarschijnlijk van te voren goed inschatten hoeveel geld we nodig hebben bij die paar keer dat we kunnen pinnen. Maar het is goed om te weten dat we moeten uitkijken naar Barclays en dus dollars als backpup mee moeten nemen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

@ rudi waarom je een visa kaart nodig hebt?
Jij reist heel veel. De kans dat er iets vervelends gebeurd waardoor je naar huis moet wordt dus ook groter. Stel dat er iets met Jeroen gebeurd en je moet snel naar huis. Tuurlijk heb je een verzekering maar stel je hebt ook vlug een auto nodig om snel naar het vliegveld te komen, of hele dag een taxi etc. Die nemen echt geen genoegen met de verzekering betaald. Dus moet je snel kunnen voorschieten en soms behoorlijke bedragen. Je hebt zelf begreep ik uit je website ook een paar keer behoorlijke hoogteziekte gehad, moet je vlug opgenomen worden in het ziekenhuis dan willen ze toch weer een creditkaart zien. Of trek je het echt niet meer en wil je een hotel induiken zonder eerst weer een pinautomaat te zoeken.

Een creditkaart geeft je de zekerheid van geld achter de hand voor noodgevallen en het is ook een onderpand. Visakaart is het meest geaccepteerd, mastercard is in sommige landen veel minder. (wij hebben en visa en mastercard en al een paar keer gehad dat visa wel kon en mastercard niet.

Toen wij gingen trekken in o.a. Nepal werd er letterlijk gezegd zorg dat je een creditkaart hebt, die accepteren ze wel als onderpand als je opeens uitgevlogen zou moeten worden (ook al is mijn limiet maar 1250, en kost zoiets veel meer). Als je moet wachten tot de verzekering alles in orde heeft ben je al dood aan hoogteziekte.

Ik zou als deelnemer van een van jou reizen ook wel verwachten dat als ik opeens opgenomen moet worden met acute blindedarmontsteking (om maar iets te noemen) je het dan ook regelt. Stel de deelnemers geld is zelf ff bijna op. Hoe betaal je dan de ambulance, of taxi naar het ziekenhuis, ff wat eten, toiletbenodigdheden voor de cliënt.

Het is dan nog een discussie punt of je werkgever er dan eigenlijk niet gewoon een zou moeten verstrekken.
bolletjeom
Reisexpert

even voor de duidelijkheid ik heb een CREDITCARD maar ik snapte niet waarom ik een visa zou moeten hebben.
Maar zo te zien bedoel jij met Visa niet alleen het merk maar creditcrads in het algemeen.
ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik met Mastercard niet terecht kon. Maar nu dus wel blijkbaar.
zoals ik al schreef zal er toch ooit eens een tweede aangevraagd moeten worden voor J. dus dat zal een visa worden.
Ik zou als deelnemer van een van jou reizen ook wel verwachten dat als ik opeens opgenomen moet worden met acute blindedarmontsteking (om maar iets te noemen) je het dan ook regelt. Stel de deelnemers geld is zelf ff bijna op. Hoe betaal je dan de ambulance, of taxi naar het ziekenhuis, ff wat eten, toiletbenodigdheden voor de cliënt.

Het is dan nog een discussie punt of je werkgever er dan eigenlijk niet gewoon een zou moeten verstrekken.
dit is een leuke.
ik ben ABSOLUUT HELEMAAL NIET verantwoordelijk voor dit soort dingen op reis. Helaas zijn er teveel mensen die zo gemakzuchtig zijn om te denken dat het wel zo is. Als reiziger ben je verplicht je te verzekeren (wat lang niet iedereen doet) en volledig zelf verantwoordelijk voor je financien...dus moet je zelf een creditcard bij je hebben.
Ik help je met je naar het ziekenhuis brengen en ik bel je verzekering maar daar houdt mijn werk op.

Ik MAG van mijn werkgever op GEEN ENKELE manier financiële hulp bieden ook niet als privé-persoon.
In het verleden zijn hier problemen mee geweest. De reiziger kan of wil niet betalen of zijn verzekering vergoed maar een deel of de reiziger gaat met betalen aan jou zitten wachten tot de verzekering uitkeerd etc
Mijn werkgever wil niet hebben dan een reisbegeleider in een eventueel financieel conflict terecht komt met een klant.
Persoonlijk ben ik ook niet van plan om dit soort kosten voor wie dan ook voor te gaan schieten. Ik kan het me financieel niet veroorloven als iemand achteraf het niet terug blijkt te (kunnen) betalen. En ze moeten zelf hun zaakjes maar op orde hebben

Ik had laatst iemand in de groep die dacht zijn paspoort en al zijn geld kwijt te zijn. In het weekend voor de vlucht naar huis. Dan heb je dus geen nieuw paspoort voordat je vertrekt want de ambassade is gesloten. Die man had dus een aantal dagen in een hotel moeten blijven en een nieuwe vlucht moeten betalen.
Wat bleek: De beste man had geen kopie van zijn paspoort, had in Nederland niemand die een kopie van zijn paspoort kon faxen. (hoe bewijs je wie je bent?). Hij had uberhaubt geen Creditcard of traveller cheque en na de vermeende diefstal dus ook geen cash meer en...hij had ook geen reisverzekering.
Gelukkig bleek het uiteindelijk gewoon in zijn broekzak te zitten maar als dat niet het geval was geweest....

Ik ben blij dat mijn werkgever mij verbied om geld uit te lenen aan klanten want deze meneer had thuis waarschijnlijk niet de financiele middelen om die extra uitgaven te doen en wat als ik dan niet terugbetaald had gekregen? In plaats van bot zeggen dat ik om die reden hem geen geld wil uitlenen kon ik me nu verschuilen achter richtlijnen van mijn werkgever.
Meestal zijn er wel mensen in de groep die geld willen uitlenen
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Goed verhaal Rudi, ik had dat dus eigenlijk wel verwacht van een georganiseerde tour. Dat was eigenlijk een van de redenen waarom ik me voor kon stellen dat mensen georganiseerd gingen. Maar zoals je het nu uitlegt is het duidelijk waarom dat niet werkt. Ik snap nu nog minder waarom mensen georganiseerd zouden gaan maar dat is weer een ander verhaal.

Ik bedoel inderdaad wel creditkaart maar ook wel gewoon een Visa kaart. In 2004 kon je in Peru bijvoorbeeld in sommige plaatsen niet pinnen met je nederlands bankpas. Aan een mastercard heb je dan ook helemaal niets want die pakt die automaten ook niet. Alleen aan Visa heb je dan wat, zelfde als in Tanzania. Wel eens gehad dat bij autohuur ze aangaven dat we met Visa geen borg hoeften te betalenmaar met Mastercard wel. Mischien zijn dit niet erg veel voorbeelden in 5 jaar maar voor mij genoeg.

Ik heb toch het idee dat bedrijven Visa de voorkeur geven. Als we ze laten kiezen is het altijd maakt niet uit of Visa. Marcel had eerst alleen een Mastercard (omdat ik al Visa heb), maar sinds hij veel alleen op reis is voor zijn werk heeft hij nu ook voor hemzelf een Visa erbij.
Plaats reactie