Rijbewijs meenemen voor Zuid-Oost Azië?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
SuperSan
Reiziger

Rijbewijs meenemen voor Zuid-Oost Azië?

Bericht door SuperSan »

Hallo,

Ik vertrek zaterdag voor 7,5 maand op reis. Nou zit ik te twijfelen of ik mn rijbewijs meeneem. Ik ben niet vanplan om een auto te huren maar wel brommertjes/scooters. Heb je hiervoor in ZO-Azie je rijbewijs nodig?

Alvast bedankt!
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Rijbewijs meenemen?

Bericht door eefje »

Ik heb zelf geen rijbewijs meegenomen en heb ik thailand, cambodja, laos en vietnam zonder rijbewijs rond kunnen knorren. In Maleisie heb ik achterop gezeten bij mijn vriend, daar vroegen ze wel om een rijbewijs. Ik weet niet of ik daar als ikhet probeerde wel rond had kunnen rijden. In Indonesie moet je volgens mij sowieso je rijbewijs laten zien (durf het eigenlijk niet meer 100% zeker te zeggen, ook daar heeft mijn vriend gereden...)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik zou je rijbewijs zeker te weten meenemen. Als je rondrijd met brommertjes en je word aangehouden word je altijd naar je rijbewijs gevraagd ook op een brommer. Ik heb dit meegemaakt in Thailand waar een vriend van mij is aangehouden door de politie en de eerste vraag rijbewijs laten zien. Daarna omkopen voor de boete want ze houden je aan en je krijgt standaard een boete om wat voor rede dan ook en weer gaan met die banaan.
Officeel mag je niet eens met een autorijbewijs brommertje daar besturen. Want het zijn officeel namelijk geen brommers maar motors. Dus heb je eigenlijk je motor rijbewijs nodig. Alleen kijken ze in Azie niet zo nauw en mag je rondrijden met een autorijbewijs. Dat is voor meneer agent al een rede om je een boete te geven mocht je aangehouden worden.

gr van Moira
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Het is ook erg handig om als je je rijbewijs meeneemt.. dan een internationaal rijbewijs aan te vragen
backpackdaddy

Bericht door backpackdaddy »

Idd, ons roze papiertje is in ZO Azie niet geldig. Voor € 14,95 scoor je bij een ANWB-verkooppunt een Internationaal rijbewijs. Meenemen: je NL-rijbewijs en 1 pasfoto.

Binnen de meeste landen kunnen de toegepaste regels verschillen. Op Bali had ik bij guesthouse 1 een rijbewijs nodig voor het huren van een brommer/scooter ivm verzekering van de scooter. 2 Deuren verderop bij guesthouse 1 was het inleveren van m'n paspoort voldoende.

Ik heb in Laos, Thailand, Bali, Lombok en India zonder rijbewijs op brommers, scooters en motoren gereden. Met een beetje mazzel heb je dus geen rijbewijs nodig.
Simon
Reiziger

Bericht door Simon »

backpackdaddy schreef:Idd, ons roze papiertje is in ZO Azie niet geldig. Voor € 14,95 scoor je bij een ANWB-verkooppunt een Internationaal rijbewijs. Meenemen: je NL-rijbewijs en 1 pasfoto.

Binnen de meeste landen kunnen de toegepaste regels verschillen. Op Bali had ik bij guesthouse 1 een rijbewijs nodig voor het huren van een brommer/scooter ivm verzekering van de scooter. 2 Deuren verderop bij guesthouse 1 was het inleveren van m'n paspoort voldoende.

Ik heb in Laos, Thailand, Bali, Lombok en India zonder rijbewijs op brommers, scooters en motoren gereden. Met een beetje mazzel heb je dus geen rijbewijs nodig.
En dan nog heb je je originele rijbewijs nodig. Een internationaal rijbewijs is alleen geldig met een origineel rijbewijs.
Geert26

Re: Rijbewijs meenemen voor Zuid-Oost Azië?

Bericht door Geert26 »

TRB schreef:Het is ook erg handig om als je je rijbewijs meeneemt.. dan een internationaal rijbewijs aan te vragen
Een internationaal rijbewijs is enkel een vertaling van je rijbewijs en heeft geen enkele rechtsgeldigheid waar dan ook ter wereld. Het wordt uitgegeven door de ANWB, dat is geen overheidsinstantie.

Een internationaal rijbewijs voegt dus niets toe. Steeds meer zaken worden trouwens ook op het reguliere rijbewijs standaard vertaald.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Meer mensen maken die fout. Het is zeker wel een rechtsgeldig document, de ANWB is ook het enige 'bedrijf' dat ze uitgeeft en in combinatie met je rijbewijs (in het buitenland) zijn ze geldig, zoals hierboven al wordt aangegeven.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Hi,

In Indonesie is een internationaal rijbewijs verplicht als je een brommer bestuurt! Het niet kunnen tonen kan leiden tot een boete.....

Mijn tip: neem je rijbewijs mee, maar vraag ook een internationaal rijbewijs aan. Voor het huren van brommer kan je dan je echte rijbewijs tonen. (Wij gebruikten ons rijbewijs ook in landen waar je een identificatie achter moet laten bij je hostel (liever rijbewijs kwijt dan paspoort!!!!!)).

Mocht je aangehouden worden op een brommer, dan geef je je internationale rijbewijs af, vragen ze geld/andere diensten sta je sterker om nee te zeggen aangezien je internationale rijbewijs kwijt raken minder erg is als je echte rijbewijs kwijtraken.
Laatst gewijzigd door Robin op 29 jan 2010 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert26

Bericht door Geert26 »

Rick schreef:Meer mensen maken die fout. Het is zeker wel een rechtsgeldig document, de ANWB is ook het enige 'bedrijf' dat ze uitgeeft en in combinatie met je rijbewijs (in het buitenland) zijn ze geldig, zoals hierboven al wordt aangegeven.
Rick, ik heb het even nagevraagd bij de ANWB:

een vraag over het internationaal rijbewijs: wat is de rechtsgeldigheid hiervan? Mijns inziens is het enkel een vertaling van het reguliere rijbewijs waarin het buitenland geen enkel recht aan ontleent kan worden.Ik heb trouwens al in diverse landen een auto gehuurd (zowel in Europa als Azie en Noord-Amerika), nooit is mij gevraagd naar een int.rijbewijs, het gewone rijbewijs volstond telkens!

antwoord ANWB:

Het internationaal rijbewijs (IRB) is in de Verenigde Staten tijdens een toeristisch bezoek niet verplicht.Het IRB is geen zelfstandig document en heeft nimmer rechtsgeldigheid, maar is een internationaal erkende vertaling van het nationale rijbewijs.

Zoals ik al zei geen enkele rechtsgeldigheid, maar als je een extra rijbewijs wilt om af te geven in geval van een politiecontrole of bij een hostel, zou je m om die reden aan kunnen vragen. Mij is er nog nooit naar gevraagd in al die jaren dat ik backpack en reis.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Wel apart dat ze het zo tegen vertellen. Er zijn namelijk landen waar hij wel verplicht is. Er was eerst een site (van de overheid) waar de landen op stonden, maar kan ze helaas niet meer vinden. Nu staat er namelijk dat je het bij de ambassade per land moet navragen of het noodzakelijk is. Ik wist namelijk dat het niet overal hoefde. En natuurlijk is het alleenstaand geen rechtsgeldig papiertje, maar dat schreef ik hierboven ook niet. In combinatie zijn ze beide geldig. Aangezien het internationale papiertje alleen een vertaling is... ;)

Maar goed het zal wel een gok zijn of je wel of niet zo'n papiertje moet laten zien of niet. Ik betaal liever een paar euro voor zo'n internationaal ding dan later blijken dat ik veel meer eurootjes moet gaan betalen. :)
Geert26

Bericht door Geert26 »

[quote="Rick"]. Ik wist namelijk dat het niet overal hoefde. En natuurlijk is het alleenstaand geen rechtsgeldig papiertje, maar dat schreef ik hierboven ook niet. In combinatie zijn ze beide geldig. Aangezien het internationale papiertje alleen een vertaling is... ;)

Nee, alleenstaand niet, en in combinatie is het ook niet rechtsgeldig. Het rijbewijs is rechtsgeldig, en het IRB is puur de vertaling :Y

Enfin, kwaad kan het zeker niet om het IRB aan te schaffen, enkel zonde van je geld ;)
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik vind inderdaad het IRB ook zonde van mij geld heb hem nog nooit hoeven laten zien. Ik schaf hem toch maar wel aan want je weet maar nooit. Als je aangehouden word zul je hem wel degelijk moeten laten zien aan de politie. Ik heb veel Auto's in Australie en in NZ gehuurd en daar vragen ze alleen maar naar het roze papiertje en die IRB daar vragen ze niet eens naar. Ze kennen in die landen het NL rijbewijs zeer goed en weten waar wat staan. Ik heb zelf een verhuurbedrijf gezien die voorbeelden heeft van de rijbewijzen van allerlei landen zodat ze het kunnen opzoeken hoe een rijbewijs eruit ziet.

gr van Moira
Plaats reactie