Duikcursus Ko Tao of ??

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
TRB
Wereldreiziger

Duikcursus Ko Tao of ??

Bericht door TRB »

Maar misschien mag ik een andere vraag stellen hier ik wil over een aantal dagen misschien richting Ko(h) Tao, omdat dit wat dichterbij Bangkok ligt dan Ko(h) Phi Phi en de Similan eilanden en ik dolgraag mijn PADI wil halen. Is dit echt de beste plek om dit te doen? En heeft iemand ervaring met een goede of minder goede duikschool op dit eiland?
Maf

Re: Duikcursus Ko Tao of ??

Bericht door Maf »

De beste plek bestaat niet, het is wat mensen er zelf van vinden. Koh Tao zit weer in een goed seizoen en het is er een erg goede plaats om je PADI te halen. Ik heb afgelopen zomer een tijd gezeten op Koh Tao, bij Big Blue Diving. Ik kan deze zeer aanraden; goed equipment, kleine groepen, goede instructeurs en vrijheid in het hoe, wat en wanneer je wat wilt ;) Hetgeen wat je ziet is midner dan de Similans, maar omdat de zee rustig en ondiep is, is Koh Tao wel makkelijker om je draai onderwater te krijgen. Daarbij; als je nog weinig onderwater hebt gezien dan komt het wel goed. Er zitten redelijk wat haaien, grote scholen vissen ener zijn zat andere dingen te zien.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou zeker geen duikcursus doen op de Similan eilanden. Heb daar wel gedoken en het is echt knetter mooi, maar niet zo geschikt voor beginners en behoorlijk duur.

Ko Tao zelf niet gedoken. Wel advanced open water gehaald op Ko Phagnan, wat een beetje soortgelijk zou moeten zijn. Heel slecht zicht door de periode van het jaar. Nou is dat voor je advanced niet erg want met maae 2 meter zicht moet je tenminste echt navigeren maar als het mijn eerste cursus was geweest zou ik veel minder blij zijn.

Ik zou dus wel even kijken hoe het zit met periode van het jaar.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
icm

Bericht door icm »

Koh Tao is het Mekka maar aan de andere kant ook erg massaal, ikzelf heb een tijdje gewerkt bij http://www.kohtaodivers.com, manager is een Fin (Mikko) en eigenaar een Thaise, is een kleine shop die als een van de eerste op het eiland zat. Kleinschalige school met meer familiair gevoel, een aanrader.

Wat betreft schoonheid is Koh Tao niet helemaal het beste maar als beginner vind je alles mooi dus daar zou ik niet zo van wakker liggen.

Koh Chang (oostelijk, bij Cambodja) is ook een goede plek om het te leren, The Wing Divecenter (bij de pier) is daar een aanrader.

succes.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Mocht je het helemaal in het Nederlands willen doen kan ik je http://www.duikeninthailand.info aanraden.
Zei duiken zelf er op het moment niet want ze zijn op vakantie in NL maar ze kunnen je wel mensen aaraden. Ze hebben er zelf zo'n 3 jaar gewoond op Koh Tao dus.

gr van Moira have fun ik ben zelf al zo'n 5 keer er geweest en daar gemiddeld per keer 6 weken gezeten mijn tweede huis
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag TRB,

Ikzelf ben 3 keer naar Koh Tao geweest om te duiken. De eerste keer ben ik begonnen met mijn OPEN WATER en 2,5 maand later pas weg gegaan als Dive Master. Of dit de beste plek is om de OPEN WATER te halen (OPEN WATER = beginnerscursus, PADI= merknaam) kan ik niet zeggen omdat ik (nog) niet aan de westkust ben geweest. Wel kan ik zeggen dat Koh Tao de goedkoopste plek in de wereld is om de duikbrevetten te halen. De reden hiervoor is omdat de duiksites rondom het eiland liggen. Je hoeft er dus niet al te lang voor varen. Ik heb mij door een manager van een duikschool in Khao Lak (westkust) laten vertellen dat de duikplaatsen daar minimaal op 1,5 a 2 uur varen is. Dit terwijl de vaartijd van de duikplekken rodom Koh Tao maar maximaal 1 uur is, de meeste overigens binnen een half uur. Mijn reden om telkens terug te gaan is ook de lifestyle daar. 's ochtens duiken, in de avond met de groep uit eten en vervolgens de avond/ nacht afsluiten met een lekker biertje (of meer) in een strandtent.

Ga overigens niet duiken vanaf Koh Samui. Zij hebben daar maar 1 duikplaats (naar mijn weten dan). Het is een wel een schittere duikplaats (Sail Rock), maar deze is niet geschikt vor beginners. (diepte = ca 30m) Voor de overige duiken varen ze enkele uren naar Koh Tao. Je betaalt er dus gewoon veel meer voor.

Wat ik heb gemerkt is dat de meeste duikers op Koh Tao toch wel trouw zijn aan hun duikschool. Als ze eenmaal ergens gedoken hebben, gaan ze niet zo gauw bij een andere school duiken. Ik kan hieruit opmaken dat elke school wel zijn kwaliteiten heeft en dat het overal wel goed gesteld is. De prijs is overigens overal gelijk. Dit hebben de duikscholen onderling met elkaar afgesproken. Dit is dus geen reden om voor een bepaalde duikschool te kiezen.

Toch zijn er wel degelijk verschillen. De duikscholen Ban's, Asia en Buddaview zijn de grote jongens op het eiland. Dit resulteert veelal in grote groepen. Volgens mij mag een groep volgens de regels maximaal 10 of 12 leerlingen hebben. In dit geval moeteer wel 2 of 3 assistenten mee. Dit kan positief zijn voor de de omgang met de groep na het duiken, maar uit ervaring kan ik melden dat de instructeur tijdens het duiken minder tijd voor jou heeft. De ideale groepgrootte is mijns inziens 4 personen. Dan heb je toch anderen om geintjes mee uit te halen en ook voldoende aandacht van de instructeur.

Een ander aandachtspunt is dat sommige duikscholen een zwembad hebben. Indien jij wat watervrees hebt, is dit ideaal om mee te beginnen. De oefeningen op de eerste dag worden in deze zwembad, wat toch een vertrouwendere omgeving is, uitgevoerd. Vanaf de 2e dag ga je pas echt de zee in. Indien jij totaal geen watervrees hebt, is een duikschool zonder zwembad veel beter. Je gaat dan naar een ondiepe gedeelte van de zee toe (borstdiepte) om de oefeningen uit te voeren. Indien de instructeur voldoende vertrouwen in de groep heeft (en er nog voldoende lucht over is uiteraard) kan hij jullie alvast in het ondiepe gedeelte meenemen voor een korte duik.Wij maakten toen een duik tot 5 a 6 m diepte. Dit kan in een zwembad niet. Buddaview is een duikschool met een zwembad. Of Asia en Ban's er een hebben weet ik niet.

Zelf heb ik al mijn duiken gedaan bij Big Blue. (geen zwembad) Ik zou hen aan iedereen aanbevelen. Big Blue is een middengrote duikschool. Zij zijn groot genoeg dat ze alle uitrusting hebben, maar zijn niet zo groot als de drie voorgenoemde scholen. Waardoor ze mijn inziens persoonlijker zijn. Een grote pluspunt t.o.v. de meeste andere duikscholen is hun locatie. Ze zijn aan het hoofdstrand gelegen en ze gaan vanaf het strand per kleine boot naar de grote boot. Met de meeste duikscholen wordt je met een wagen naar de pier gebracht vanwaar je vertrekt. Dit betekend dat de bootrit vanaf Big Blue naar de meeste duiklocaties ca 15 minuten korter duurt.

Een ander goed punt van Big Blue is hun filosofie van de ochtendduiken. Zij proberen om als eerste bij de duikplaats aan te komen, zodat je daar als enige school van de plaats kan genieten zonder al te veel andere duikers.

Tevens i hun duikuitrustig vrij nieuw. Dit is 4 jaar geleden (toen ik daar voor het eerst was) nieuwe aangeschaft.

Het is toch een lange bericht geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt in de keuze naar duikplaats en duikschool indien het Koh Tao wordt. Veel plezier met jouw duikcursus. Dat zal vast geen probleem zijn!!

Groeten,
Hoang
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

panky schreef: Wel kan ik zeggen dat Koh Tao de goedkoopste plek in de wereld is om de duikbrevetten te halen. De reden hiervoor is omdat de duiksites rondom het eiland liggen.
Dit klopt niet... Utila en Roatan zijn goedkoper dan thailand (met de huidige wisselkoers van de dollar), en stukker mooier.
Maar goed aangezien je in azie bent en niet in centraal amerika heb je nu weinig aan die info.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

icm schreef:Koh Chang (oostelijk, bij Cambodja) is ook een goede plek om het te leren.
Wel erg afhankelijk periode van het jaar. Mijn ergste duik ooit daar gehad. Kotsende mensen overal, een boot die zo hoog uit het water kwam dat je de onderkant helemaal ziet en dus precies op het juist moment de ladder moet pakken of een boot op je kop. En mensen die zo ziek zijn dan ze uiteindelijk met reddingsboeien uit het water gehesen moeten worden.

Ik wou echt dat die duikschool gewoon eerlijk was geweest, het weer is te slecht. En niet ooh het komt wel goed en zal wel opklaren.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Inderdaad de grote jongens hebben inderdaad grote groepen. Zoals Ban's dat noemen wij altijd een fabriek. Ban's heeft ook een kleine duikschool en dat is Shunshine en dat is erg gezellig ze duiken daar met maximaal groepjes van 5 a 6 personen. Soms is het zelfs zo dat je helemaal prive kunt. Sunshine heeft wel een eigen boot maar als het heel rustig is gaan ze soms op de Ban's boot.
Het klopt ook dat als je eenmaal een duikschool hebt gevonden op Koh Tao blijf je inderdaad heel trouw. Mijn man heeft op Koh Tao zijn Advance, Rescue en Divemaster gedaan daar. Hij is nu divemaster en begeleid op Koh Tao veel duiken als ie er is.

gr van Moira
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Allereerst bedankt voor de vele reacties! Ik heb een paar dagen geleden geboekt bij Big Blue, mede door aanraden van een aantal mensen op het forum. Over een paar uurtjes vertrek ik van Chiang Mai naar Bangkok en een halve dag later richting Ko Tao.. wat een lange zit! Maar vluchten zitten nou eenmaal gauw vol deze tijd van het jaar.

Hopelijk zal het mij erg goed bevallen en kan ik beamen wat jullie zeggen.
groeten Tim
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Ik heb mijn duikcursus volbracht en dit was erg gaaf.

Bij Big Blue had ik instructeur Todd, een aardige jonge kerel met op zijn 25e al zo'n 5000 duiken achter zijn naam!
Voor de accomodatie bij Big Blue moet je het zeker niet doen.. je kan tijdens de cursus gratis in een dorm, of in een
eigen kamer met korting. Deze stinken echter, zijn gehorig en de matrassen zijn al 10 jaar overleden. Ook de groepen en drukte op de boot is vrij groot ivm de kleinere duikscholen.

Waarom je er wel heen moet gaan? Erg gezellig resort en goede instructeurs. Maar ik heb zo'n gevoel dat dat bij andere duikscholen ook wel snor zit.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Naast Big Bleu divers zit ontzettend veel accomodatie dus dat moet wel goed komen.
Al is Big Blue ook een aardige duikfabriek inmiddels net als BAN.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

het is een paar jaar geleden maar wij waren zeer te spreken over:
New Way Diving op Sairee beach, Ko Tao
kleine groepen,flexibel, nederlandse instructeur en lesmateriaal, gratis accomodatie, vriendelijke en persoonlijke benadering
www.newwaydiving.com
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Margahayu
Reiziger

Bericht door Margahayu »

TRB schreef: Maar ik heb zo'n gevoel dat dat bij andere duikscholen ook wel snor zit.
Ban's Diving Resort heeft het ook dik voor mekaar ^O^ Je krijgt er gratis een schone en koele kamer in een luxe resort bij kado gedurende je duikcursus en op vervolgcursussen krijg je levenslange korting
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Dat klopt als je een cursus gaat doen bij duikscholen op koh tao krijg je 9 van de 10 keer je accomodatie kado.
Als je bij Ban's of Shunshine wat van 1 eigenaar is je divemaster behaald mag je de rest van je leven daar gratis duiken je moet dan wel af en toe vrijwillig cursussen begeleiden bij een diveinstructor.

gr van Moira
Plaats reactie