Kan iedereen een wereldreis betalen?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?

Hoeveel heb jij gespaard voor je op reis ging?

Tot €3500,-
4
18%
Tot €4500,-
2
9%
Tot €5500,-
0
Geen stemmen
Tot €6500,-
1
5%
Tot €7500,-
3
14%
Meer dan €7500,-
12
55%

Totaal aantal stemmen: 22

Eline

Kan iedereen een wereldreis betalen?

Bericht door Eline »

Hallo,

Ik schrijf een artikel over wereldreizigers met een klein budget. Stel, je bent jong, je hebt geen rijke ouders maar je wil toch iets van de wereld zien, hoe pak je dat aan? Als jij de wereld gaat rondreizen of al terug bent ondanks een gebrek aan inkomsten, en je hebt zin om daar iets over te vertellen aan een studente journalistiek, laat me dan iets weten!

Eline
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Hi Eline

iedereen kan een werelreis betalen!!!! als je maar echt wilt!
Misschien alleen niet als je net 18 bent....

ik vind het alles behalve een goede ontwikkeling dat kinderen van pa en ma een berg geld in hun schoot geworpen krijgen om de wereld te ontdekken. In mijn ogen lopen teveel mensen over deze wereld te wandelen zonder te beseffen hoe bevoorrecht ze zijn! Als je er zelf hard voor hebt moeten sparen dan maak je bewustere keuzes als het gaat om het uitgeven van je geld.
wat ik nog veel verontrustender vind is geld lenen voor een reis. dan ben je nog jaren aan het terug betalen en ben je veel duurder uit.
Waarom moet iedereen altijd alles NU hebben?? Waarom niet gewoon wachten tot dat je het zelf bij elkaar hebt gespaard?
Als je zorgt dat je in nederland je kosten heel laag houd. en je hebt een normale fulltime baan dan kan je in 1 jaar een leuk reisbudget bij elkaar sparen. Het is wel even een saai jaar in nederland....maar daar krijg je een spectaculair jaar voor terug!

er is niks mis met een grote reis als je net 18 bent. Maar het is geen must. Je kunt ook wachten en sparen tot je 24 bent of 28 ofzo.
Die loopbaan onderbreking is echt niet het einde van de wereld.

Zelf was ik pas 31 toen ik genoeg geld bij elkaar had gespaard voor een grote reis en ik ben er deels wel blij om dat ik zo "oud" was. Je kijkt op een andere manier naar de wereld en geeft minder geld uit aan feesten :)
dus je kunt langer wegblijven.
Nu leven we weer als arme studenten ( terwijl we dus 33 en 37 zijn) zodat we een tweede lange reis kunnen maken.
Onze vrienden verklaren ons voro gek. die hebben een koopwoning met de laatste trendy inrichting, gaan iedere week uit eten en hebben dikke nieuwe auto's voor de deur......en zijn jaloers op onze reizen.
kwestie van bepaalde keuzes maken.

Wij hadden een "groot" budget voor een normale wereldreis. maar die hebben we uitgesmeerd over 22 maanden en hadden toen nog 1/3 over die mee gaat naar de volgende reis.
Al met al zaten we op een behoorlijk klein dagbudget. ( kijk maar eens op www.bolletjeom.nl). Het is ook wel een beetje een sport om je budget zo lang mogelijk mee te laten gaan.
We blijven tenslotte Nederlanders die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ha Rudi,

Ik ben het niet met alle punten met je eens. Ik vind zelf dat iedereen zijn eigen reis bij elkaar moet sparen. Dit inderdaad om de reden zodat je weet wat je uitgeeft en hoe je er aan komt. Ik verbaas me wel eens over hoeveel geld en spullen sommige mensen mee krijgen van paps en mams.

Dat je rond je 18e na het voortgezetonderwijs gaat vind ik een prima periode. Zeker omdat je dan later gemakkelijker is om nog een keer te gaan en het naar mijn idee al op vroege leeftijd je wereldbeeld beinvloed. Wat alleen maar positief kan zijn naar mijn idee.

Zelf heb ik ook zo'n 7 a 8 maanden heel veel en heel hard gewerkt/ gespaard om daarna op reis te kunnen. Van dat geld heb ik ook niet alles opgemaakt maar wel ontzettend veel plezier gehad. Zeker wanneer je thuis woont kun je gemakkelijk sparen en als je niet vies bent van wat lange dagen en hard werken is het zeker mogelijk om een wereldreis te maken als je niet alles gesponsord krijgt.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar andere reacties!

Erik
bolletjeom
Reisexpert

hi erik

en met welk punt was je het niet eens???? :?: :)

of dacht je dat ik er iets tegen had als je op reis gaat als je 18 bent? nee, hoor!
Maar sommige mensen lijken het idee te hebben dat ze moeten. Dat het niet een paar jaar kan wachten. Niet iedereen kan het dan al betalen. Of is al klaar voor die grote stap. Of wil echt graag.

Ik ben mensen tegen gekomen die een half reisbudget hebben opgedronken in een kroeg en alleen op reis waren omdat papa en mama dat goed vonden voor de algemene ontwikkeling. Maar ondertussen hadden ze zelf de drang of het lef niet om een bus te regelen naar de volgende locatie.
Ik ben mensen tegen gekomen die na 6 maanden australie nog geen kangaroo hadden gezien?!?!?! sorry, maar geef dan dat geld lekker uit in je kroeg thuis. ( weet je hoeveel biertjes je kunt drinken van de vlucht naar Australie alleen :wink: )

Wat ik overigens ook nog wilde toevoegen. Het is best fijn om ietsje ruimer in je budget te zitten zodat je ook een paar leuke dingen onderweg kan doen. ook wij hebben veel niet gedaan vanwege het prijskaartje.....maar ik wil er niet aandenken als we niets leuks hadden kunnen doen onderweg. Helaas kosten veel gave dingen echt een vermogen.

Maar de mooiste ervaringen van de reis waren gratis ( en dat is niet de reden waarom de ervaring mooi was!)
ontmoetingen met mensen, traditionele ceremonies bij mogen wonen etc.

rudi
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

of dacht je dat ik er iets tegen had als je op reis gaat als je 18 bent? nee, hoor!
Maar sommige mensen lijken het idee te hebben dat ze moeten. Dat het niet een paar jaar kan wachten. Niet iedereen kan het dan al betalen. Of is al klaar voor die grote stap. Of wil echt graag.
Ja dat dacht ik ;)

Die mensen die je verder beschrijft zijn wij ook tegen gekomen. Erg jammer.... Zo ook een man die in 5 weken aan geld spendeerde waar wij 5 maanden van konden leven !! Ongelooflijk! Ik vraag me dan ook af of ik mn poll straks niet moet gaan bijstellen naar boven, want eigenlijk verwacht ik dat een hele grote groep flink wat euro's meeneemt op reis.
ireneoptenerife
Contacteer:

MoneyMoneyMoney

Bericht door ireneoptenerife »

Hallo People!

Ik vind dat als je zelf een grote reis wilt maken dat je het dan ook zelf moet betalen. Het is (denk ik) niet leuk om geld van je ouders te krijgen om dit te doen omdat je het dan niet helemaal alleen hebt gedaan. Tenminste, ik vind het heerlijk om zelf te werken met als doel straks een half jaar vakantie te hebben...

Ik ben 21 jaar en ben nadat ik mijn diploma gehaald heb ben ik er een jaar er tussenuit om eerst een half jaar te werken en dan een half jaar naar Australië te gaan (en daarna weer met een nieuw opleiding te beginnen).
Ik werk dus helemaal zelf voor mijn reis en dat voelt eigelijk wel erg goed!! Ik weet gewoon van mezelf dat ik goed kan sparen. En heb nu dus ook al 7000euro om mee te nemen (meer zal dat ook niet worden want ben werkloos nu..)
Ik ga niet werken in Australie, omdat ik dat dus hier heb gedaan.

Ik denk dat je veel meer voldoening van je reis hebt als je het helemaal zelf hebt gedaan, zelf gewerkt voor je geld, zelf je ticket geregeld enzovoort, zelf reisplannen gemaakt enz enz.
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Backpacken is voor veel (jonge) mensen bereikbaar, maar je moet er wel wat voor over hebben. Een tijd sparen gaat niet iedereen even goed af... En je kan natuurlijk onderweg werken als je naar Australie of Nieuw Zeeland gaat.

Toch is het wel goed om te beseffen dat je echt bevoorrecht bent, ookal heb je een jaar lang geploeterd voor het geld. Niet iedereen is in de gelukkige positie dat je nog bij pa en ma thuis woont en daardoor gemakkelijk kan sparen. Als je niet in de sociale huur zit en elke maand een berg hypotheek/huur op moet hoesten gaat het allemaal niet zo snel meer. En bovendien, misschien heb je wel een ziek familielid om rekening mee te houden, of andere problemen...?

Iets anders: het is wel apart hoe de meeste backpackers steeds zuiniger worden als ze eenmaal onderweg zijn... je laat je ook zo meeslepen in dat wereldje. Ik heb echt tegen mezelf moeten zeggen, waar gaat het nu nog over?? Die paar dollar / baht / peso whatever, je moet jezelf niet gek maken.

Maar goed, om terug te komen op de vraag van Eline: hoe pak je dat aan? Ten eerste, zorg voor zo laag mogelijke vaste lasten. Bij je ouders wonen is een goede, verder misschien geen auto, geen dure (telefoon) Abo's etc. Ten tweede zit er niet veel anders op dan gewoon werken voor je geld :lol: Je kunt er voor kiezen om het minimale bedrag bij elkaar te sparen en dan in Oz of NZ te gaan werken, of je spaart nog een tijdje door om juist veel te reizen zonder onderweg te werken.
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag allen,

Eerst even antwoord geven op de vragen van Eline, daarna een reactie op de reacties :? waar erik naar vroeg...

Eline ik verdeel jou verhaaltje even op in twee vragen.

1. JE HEBT GEEN/WEINIG GELD OM OP REIS TE GAAN. HOE GA JE HIERMEE OM?
Ik besloot in januari 2005 dat ik na mijn afstuderen eerst op reis zou gaan voordat ik ging werken. Hoe, wat, waar, hoelang was nog niet bepaald. Enige probleem was dat ik helemaal blut was.. Ik had toen 2 dingen gedaan. Ik had nog geen lening bij de IBG en begon vanaf toen maximaal te lenen. Das een extra €780 de maand. Na mijn afstuderen heb ik nog een half jaartje gewerkt om voldoende geld te hebben. Gelukkig kon ik verder bij mijn afstudeerplek en met mijn diploma op zak had ik een goed salaris waardoor ik goed kon sparen.

Ikzelf heb bij vertrek geen geld hoeven lenen van familie of vrienden. Maar veel mensen doen dit wel.

2. JE GAAT/ BENT OP REIS MAAR JE HEBT NIET VEEL GELD, HOE GA JE HIERMEE OM?
Ikzelf had wel voldoende geld toen ik ging, maar ik ben toch wel mensen tegen gekomen die met ca €1500,- weggingen en daarmee toch een klein jaar mee weg wilden.

Wat je ziet is dat die mensen inventief worden.
Ik ken twee meiden die vanuit sydney de bus naar Blue Mountains hadden gepakt en zelfstandig een looproute deden ipv met een tour mee te gaan. En zulk soort dergelijke dingen.
Een maat van mij is 1,5 maand liftend door Nieuw Zeeland gegaan met een vriendin van hem.

Een ander methode is bezuinigen.
Een Duits stel besloot om maar 2 keer dag te gaan eten ipv 3 keer. Zo bespaarden ze toch een maaltijd. Ik moest wel lachen toen ik dat hoorde. Maar goed... het werkt wel.
Een Deens meisje vertelde me dat ze de eerste 3 weken alleen maar pasta met ketchup had gegeten. Ik had het een keer geprobeerd uit nood, maar wat is dat vies zeg!
Ik heb ook heel vaak besloten ook te bezuinigen op mijn drankgebruik, echter is me dat eigenlijk nooit echt gelukt.. :twisted:

Ik ben ook een persoon tegen gekomen die gratis bij lokale mensen overnachtte.
Ze was ingeschreven bij een internetcomunity waar mensen konden aangeven dat ze een slaapplek hebben voor reizigers. Wanneer je in de buurt ben kan je dan contact opnemen en vragen of je daar kan slapen. Het is dus ook een goede manier om met de lokale bevolking in contact te komen. Ik weet de site niet meer, zag vlak nadat ik in NL terugkwam nog een artikel over in de Spits.

Sla een rijk persoon aan de haak en profiteer daarvan.
Ok, dit is misschien niet moreel correct, maar ik heb het zien gebeuren! En ieder keer was het een meid die profiteerde van de kerel. In Melbourne was er een kerel die de hostel van de meid betaalde. En bij een ander "koppel" betaalde de kerel al het eten voor die meid.

Daarnaast kan je gaan werken.
Ik ben mensen tegen gekomen die Australie in hun wereldreis hadden ingepland. Hier gingen ze dan werken om wat extra geld te hebben. Uiteindelijk kwam het dan erop neer dat hun banksaldo in die periode neutraal bleef of maar weinig omhoog klom. Mensen waren toch altijd wel teleurgesteld wat ze in Australie konden sparen.

Tot slot kan je bij bij je familie/ vrienden geld lenen.
Alhoewel ik veel geld had bij de start van mijn reis. Op een gegeven moment was het toch op. Ik was niet meer in Australie en kon dus ook niet meer werken. Ik moest nog mijn laatste 1,5 maand overbruggen en moest toen toch echt naar huis bellen voor geld.

REACTIE OP HET VOORGAANDE

Zo op het eerste gezicht moet ik toegeven dat ik met het meeste van wat jullie zeggen oneens ben. Ik schaar me wat dat betreft wel achter Marijn. Laten we onze zegeningen tellen en blij zijn dat we kunnen reizen en daar ook zo van kunnen genieten!

En waarom ben ik het dan met jullie oneens?? Laat duidelijk zijn: ik zeg niet dat jullie het fout hebben in veel van die aspecten zie ik mezelf ook wel terug. Echter proef ik bij het lezen van de reacties een ondertoon dat er blijkbaar een manier bestaat die de beste manier van reizen/ voorbereiding mag heten. En laten we eerlijk zijn die bestaat niet!

De consensus mbt tot reizen is dat het een avontuur en een levenservaring is. Hiervoor heb je nu eenmaal geld nodig. En of dat geld van jou komt of van je ouders moet uiteindelijk niets uitmaken. Dat aspect is wat mij betreft ondergeschikt. Dit komt ook naar voren in een voorbeeld verderop.
Ikzelf heb alles zelf bij elkaar gewerkt, maar ik heb ook mensen ontmoet die veel van hun ouders hebben gekregen. Betekend dit dan dat ik een betere reis heb gehad? Ben ik een betere backpacker dan die ander?
Ik antwoord resoluut nee zonder mitsen en maaren...

Uiteraard ben ik ook die lui tegengekomen die meer dan de helft van hun budget in de eerste paar maanden hebben opgezopen. Alhoewel het ook niet mijn manier van reizen is, vond ik het altijd wel leuk om dat te zien.
Want het gevolg ervan is dat wanneer hun geld echt bijna op is hun "survival instinct" toch opkomt. Ze doen dan hun stinkende best om een baan te vinden en daardoor deden ze dingen die ze anders nooit zouden doen, qua het zoeken van banen en het aannemen van banen. Je kan wel zeggen dat ze vervolgens geld krijgen van hun ouders, maar die zijn 9 van de 10 keer ook niet gek. Eens houdt het op en dan gaat het geldkraan dicht.

Een goede maat van mij was zo'n persoon. Veel geld gekregen, geldkraan ging dicht, etc.. Ik onderhield gedurende mijn reis zo nu en dan contact met hem via de telefoon en hij kon me de mooiste verhalen daarover vertellen.... M.a.w. rijkeluiszoontje zijn thuis en nu zelf met de enkels in de modder zitten en proberen te "overleven". EN DAT NOEM IK NOU EENS LEVENSERVARING OPDOEN!

Ik zou dus willen opteren om niet teveel te denken over de "perfecte" manier van reizen of de "perfecte" manier van voorbereidingen. Wat je dan vervolgens ook vaak ziet is dat men vindt dat die "perfecte" manier ook toevallig de manier is die hij/zij zelf heeft gedaan....

Iedereen is anders en heeft andere verwachtingen. Daarbij heeft iedereen ook andere mogelijkheden en je zou stom zijn om de mogelijkheden die je hebt niet te gebruiken!

Hoang
Laatst gewijzigd door panky op 28 nov 2006 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline

Bericht door Eline »

Dankjewel!

Dat zijn al een hoop interessante suggesties. Laat ze maar komen ;)

Eline
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Hoang, ik moet eerst even zeggen dat ik van je stuk heb genoten! Vooral 'sla een rijke vent aan de haak' :lol: Het extra lenen bij de IBG is ook een inventieve oplossing. Ik heb ook gehoord van studenten die de maximale lening aanvragen en het vervolgens op een spaarrekening storten. De rente van de lening is namelijk lager dan de spaarrente! Echt rijk zal je er niet van worden, maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

Het slapen bij mensen thuis werd in een ander topic ook al even aangehaald, dit kan oa via couchsurfing (.org). Wat ook nog kan is WWOOFing, bij mensen thuis werken voor een paar uur per dag in ruil voor kost en inwoning. Allebei erg leuk maar wel 1 nadeel: in de praktijk schiet je er niks mee op als je geld op is, want je hebt altijd wel een beetje geld nodig. Dus vooral als je nog wel geld hebt en daarvan zo lang mogelijk rond wil reizen is dat een goede optie. Belangrijkste reden om het te doen moet natuurlijk zijn omdat je het leuk vind om met die mensen in contact te komen!
bolletjeom
Reisexpert

mijn vent heeft een rijke vrouw aan de haak geslagen....moi! :lol:
ik wilde weg, en had gespaard....hij mocht mee!
de bofkont.

nu sparen we voor DEEL 2 ...maar verwacht ik toch wel dat hij een beetje meer inbrengt dan ik doe....hij verdient ook meer.

dus jongens!!!! er zijn ook "rijke" dames!!! :twisted:
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Iedereen kan op reis! De vraag hoe lang moet/wil je ervoor sparen. Ik ben zelf nu ruim een jaar aan het sparen en over een jaartje ga ik op reis. Ik had het gehele bedrag ook in 1 jaar kunnen sparen maar heb besloten dat ik liever wat langer spaar zodat ik ook hier nog wat leuke dingen kan doen. Ik heb er expres voor gekozen om niet na mijn studie direct weg te gaan omdat ik liever eerst wat werkervaring op wil doen zodat ik als ik helemaal platzak terugkom meer kans maak op een (goede) baan.
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

HOE betalen jullie je wereldreis?

Bericht door Daniii »

Hallo allemaal!
Ik ben helemaal gek van reizen, en ben ook al druk aan het sparen voor mijn reis... maar het is moeilijk in te schatten hoe veel geld ik nog nodig heb.
Het is mijn plan om ongeveer een jaar weg te blijven. maar ik wil een overzicht krijgen van mijn uitgaven.

Wat moet ik bijv. rekenen voor goede uitrusting, verzekering, etc?
Tot nu toe heb ik mijn ticket wel al bij elkaar gespaard.

En zijn er nog mensen onder jullie die in Thailand, China, Nieuw Zeeland, Peru & IJsland zijn geweest?
Wat kost het leven daar ongeveer?

Ik weet dat het veel vragen zijn, maar ik ben al blij met een klein beetje duidelijkheid! :)

Groetjes Anne
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: HOE betalen jullie je wereldreis?

Bericht door Sjaak »

ik ging altijd uit van een kleine 1000 euro per maand, dit is ruim en kan lager ligger.
Groet,

Sjaak
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Hoi Daniii,

Inderdaad lastig zo'n inschatting. Wat ik zelf heb gedaan is gewoon veel weblogs lezen waar mensen hun kosten hebben bijgehouden en reisgidsen uit de bieb.

Voor Peru was ik ongeveer 35 euro per dag kwijt. Dit was inclusief alles dus ook een binnenlandse vlucht, bezoek aan machu piccu, souveniers etc. Ik sliep dan op eigen kamers met gedeelde badkamers in goedkope hostel en at in goedkope restaurantjes. Dat was in 2004 dus het kan nu wat duurder zijn geworden. Wil je de incatrail lopen dan ben je ook veel meer kwijt.

Voor Thailand was ik 20 euro per dag kwijt. Dit was zonder duiken maar incl souveniers. Wel goedkope hostels en restaurantjes maar verder voele die 20 euro best wel ruim.

Als je helemaal geen uitrusting hebt kan dit ook wel oplopen. . Een goede rugzak is wel belangrijk. Goede loop schoenen in peru ook. Plus nog alle kleine dingetjes een afritsbroek, sneldrogende handdoek, reisgidsen. Reken maar snel op 300-500 EUR. Veel van die dingen zijn wel eenmalig dus dat scheelt. Let in iedergeval op de uitverkoop en vraag dit soort dingen cadeau.

Voor de verzekering als je de nederlandse ziektenkosten verz moet aanhouden dan die prijs + een reisverzekering.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie