Transit of inchecken in Zambia voor vlucht naar Brussel?
Transit of inchecken in Zambia voor vlucht naar Brussel?
Mijn zoon vertrekt op de deadline van zijn toeristenvisum (de 90e dag dus) vanuit Johannesburg naar Windhoek Namibië. Van daaruit reist hij verder naar Zambia. 2 weken later keert hij terug vanuit Zambia naar Johannesburg (nog niet geboekt) om van daaruit dezelfde dag en vanaf dezelfde luchthaven naar België te vliegen (wel al geboekt en kan niet gewijzigd worden ). Maar deze 2 vluchten zijn bij aparte luchtvaartmaatschappijen.
Omdat de tijdspanne tussen de aankomst uit Zambia en het vertrek naar Brussel slechts 3 uren bedraagt én omdat zijn toeristenvisum verstreken is en hij dus een nieuw visum on arrival zou moeten krijgen, zou het beter zijn dat hij in transit kan blijven en dat zijn bagage al vanuit Zambia ingecheckt wordt naar Brussel. Zo vermijdt hij de douaneformaliteiten en een mogelijke travelban want Zuid-Afrika is vrij streng als het gaat over het overschrijden van de toegestane tijd. Een toeristenvisum kan verlengd worden indien tijdig aangevraagd, maar is in zijn geval in feite een beetje zinloos omdat hij slechts 3 uren opnieuw in het land zou zijn.
De tickets vanuit Zambia naar Johannesburg en vanuit Johannesburg naar Brussel zijn dus aparte tickets bij verschillende maatschappijen en die niet gelijktijdig geboekt werden.
Is hier iemand die weet of hij dus in Zambia kan inchecken voor beide vluchten en dus in Johannesburg in transit kan blijven met bagage die rechtstreeks doorgestuurd wordt? Of zal hij toch zijn bagage moeten gaan afhalen en de douaneformaliteiten moeten doormaken op het gevaar af dat de tijd wel eens heel erg krap zou kunnen worden?
De informatie die we nu gekregen hebben is zeer tegenstrijdig en we zouden graag zekerheid hebben.
Omdat de tijdspanne tussen de aankomst uit Zambia en het vertrek naar Brussel slechts 3 uren bedraagt én omdat zijn toeristenvisum verstreken is en hij dus een nieuw visum on arrival zou moeten krijgen, zou het beter zijn dat hij in transit kan blijven en dat zijn bagage al vanuit Zambia ingecheckt wordt naar Brussel. Zo vermijdt hij de douaneformaliteiten en een mogelijke travelban want Zuid-Afrika is vrij streng als het gaat over het overschrijden van de toegestane tijd. Een toeristenvisum kan verlengd worden indien tijdig aangevraagd, maar is in zijn geval in feite een beetje zinloos omdat hij slechts 3 uren opnieuw in het land zou zijn.
De tickets vanuit Zambia naar Johannesburg en vanuit Johannesburg naar Brussel zijn dus aparte tickets bij verschillende maatschappijen en die niet gelijktijdig geboekt werden.
Is hier iemand die weet of hij dus in Zambia kan inchecken voor beide vluchten en dus in Johannesburg in transit kan blijven met bagage die rechtstreeks doorgestuurd wordt? Of zal hij toch zijn bagage moeten gaan afhalen en de douaneformaliteiten moeten doormaken op het gevaar af dat de tijd wel eens heel erg krap zou kunnen worden?
De informatie die we nu gekregen hebben is zeer tegenstrijdig en we zouden graag zekerheid hebben.
Re: Transit of inchecken in Zambia voor vlucht naar Brussel?
Ik weet het niet 100% zeker (eerder 90%), maar volgens mij moet je de bagage opnieuw inchecken omdat je met twee verschillende maatschappijen vliegt en het twee losse tickets zijn. Wanneer je wél met dezelfde maatschappij vliegt of wanneer het wel echt een combi ticket is dan kan het soms wel.
Ik weet niet hoe moeilijk dat ze doen over die paar uur met een verlopen visum, eigenlijk moet je binnen de marges blijven, maar misschien dat @AnnemiekeinZA dat weet.
Ik weet niet hoe moeilijk dat ze doen over die paar uur met een verlopen visum, eigenlijk moet je binnen de marges blijven, maar misschien dat @AnnemiekeinZA dat weet.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
oei, geen idee, zelf nooit aan de hand gehad. Sorry kan niet helpen, lijkt me dat je opnieuw moet inchecken. Ligt eraan wanneer je aankomt , welke tijd. Na 2 weken krijg je weer een nieuwe visitors permit lijkt me.
Ik weet niet hoe het in dit specifieke geval zit. Het enige wat ik kan meegeven is probeer om de bagage gelijk te laten labelen naar de eindbestemming (die komt dan bovenaan te staan op de claimtag). Lukt dit niet dan is het normaal gesproken zo(op de meeste grote luchthavens) dat je dit regelt bij de transferdesk op de luchthaven van transfer. Deze bevinden zich op het airside/transit gedeelte zodat je niet eerst door allerlei controle(s) heen hoeft, met bijvoorbeeld visa issues of vertraging tot gevolg. Ik weet alleen niet zeker of het in Johannesburg ook zo werkt. Het zal daar misschien minder efficiënt gaan dan op Schiphol bijvoorbeeld, maar ook daar zullen dergelijke transfers veelvuldig voorkomen. Een telefoontje plegen naar de luchtvaartmaatschappij geeft vast uitsluitsel als je het zeker wilt weten.
@ketting kan je laten doorlabelen als je met twee verschillende maatschappijen vliegt? Dat is namelijk het gedeelte dat ik ook niet zeker weet.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Nee, intact met de maatschappij om dat te vragen, lijkt me
Ga er maar vanuit dat je de koffers moet ophalen. Hier staat je antwoord: https://www.vliegtickets.nl/klantenserv ... -overstap/
En hier in de laatste alinea: https://www.cheapair.com/help/flights/w ... ge-planes/
En hier in de laatste alinea: https://www.cheapair.com/help/flights/w ... ge-planes/
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. De bagage zal idd opnieuw ingecheckt moeten worden. En dus zit er ook niets anders op dan voor een paar uurtjes een nieuw visum te vragen. Bij binnenkomst in het land heeft de douane mijn zoon gerustgesteld dat dat vlot zal gaan want het betreft geen geval van 'borderhopping'.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
je krijgt gewoon weer een nieuwe tourist permit, want het is inderdaad geen borderhopping. Had dit ook al lopen uit te zoeken. Maar je had dit zelf ook al gehoord
Wil je laten weten hoe het uiteindelijk verlopen is? Ben erg benieuwd!
Dat zal ik doen! Eind april weet ik het