Contact tijdens het backpacken

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Jessica1978

Contact tijdens het backpacken

Bericht door Jessica1978 »

Beste medereizigers,

Ik overweeg om eens te gaan backpacken, dit heb ik nog niet eerder gedaan. Eerder heb ik wel groepsreizen gemaakt . Dat was erg leuk :)

Mijn vraag is eigenlijk hoe de contacten zijn die je maakt tijdens het backpacken in de hostels. Zijn deze veelal oppervlakkig, houdt je er voornamelijk facebookvrienden en misschien eens een kennis aan over, of zijn er ook mensen die er echte vriendschappen aan over hebben gehouden?
Ik ga ervan uit dat je in de dorms en gezamenlijke ruimtes vrij makkelijk met elkaar in contact komt (zeker als je normaliter ook al makkelijk een kletspraatje maakt). Maar hoe gaat het verder? Ga je overdag ook excursies met elkaar doen? Reis je na 3 of 4 dagen weer verder met de bus, of hebben mensen ervaring van weken optrekken met elkaar? Of was je veel alleen? (en was dat misschien ook best eens lekker?).
Ik probeer mezelf een zo realistisch mogelijk beeld te vormen. Wie helpt mij hierbij?

Alvast bedankt.

groetjes,
Jessica
ketting
Reisexpert

Re: Contact tijdens het backpacken

Bericht door ketting »

Ik heb altijd veel contact en gesprekken met andere reizigers maar veelal oppervlakkig. Ik vind zo meestal wel mensen waar het mee klikt en dan doe ik daar vaak wat mee samen zoals een excursie, wandeling of wat eten. Het komt dan ook regelmatig voor dat we ongeveer dezelfde plannen hebben en besluiten enkele dagen samen op te trekken om daarna ieders weegs te gaan. Vier weken is het langste dat ik met iemand heb samen gereisd die ik onderweg tegenkwam, waar het heel goed mee klikte en we min of meer dezelfde plannen en reistempo hadden.

Als ik weet dat ik ergens waarschijnlijk maar kort ben doe ik wat minder moeite om contact te maken en zie ik wel hoe het loopt. Ik vind het helemaal niet erg om een paar dagen alleen te zijn. Museumbezoek doe ik zelfs het liefste alleen. Vaak ben ik op reisdagen naar een andere plek alleen en dan ontmoet ik daar weer mensen.

Gedurende -en kort na de reis heb ik wel contact met reisgenootjes via whatsapp of social media. Een enkeling heb ik in Nederland of in hun land (als ik daar reisde) nog eens ontmoet. Ik ga 90% van de reizen alleen weg en ik denk dat ik dan 20% van de tijd daadwerkelijk alleen ben, zonder reisgenootje(s) om iets mee samen te doen. Vriendschappen ben ik niet naar opzoek en houd ik er ook niet aan over, lijkt me ook lastig door de vaak grote afstand.
Jessica1978

Heel erg bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik neem het heel graag mee. Ik vind dat er vaak zulke grote verhalen gaan over 'vrienden voor het leven etc'. Deze lijkt me echt heel realistisch.
Jessica1978

Mochten er nog meer mensen willen reageren: altijd leuk en informatief
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Veel van de contacten zijn redelijk oppervlakkig, maar zoals Ketting als schrijft kom je soms mensen tegen waarmee het goed klikt en je een tijdje optrekt. Hoe langer je met elkaar optrekt hoe beter de gesprekken vaak worden. Mijn ervaring is dat het contact in hostels vaak wat vluchtig is, op tours zeker die een paar dagen duren kun je hele leuke contacten opbouwen. Daarbij is het vaak wat lastiger om contact te leggen met stelletjes dan met andere mensen die alleen reizen. Maar het hebben van een klik is sowieso het belangrijkste.
Jessica1978

Hoi Erik,
Bedankt voor je reactie. Bedoel je bijvoorbeeld een excursie van 4 dagen naar een of ander natuurpark waarbij de deelnemers vanzelf al wat meer met elkaar optrekken en waarbij ook overnachtingen in zitten? Zelf ben ik groepsreizen gewend met stellen en singles. Lijkt me dat dat een soort mini groepsreis tijdens het backpacken is alleen dat de deelnemers misschien niet uit Nederland komen, maar uit andere landen en de voertaal engels is. Zie ik dat goed?

Alvast bedankt voor je antwoord

Groetjes Jessica
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ja, klopt inderdaad. Het zijn dan internationale groepjes die voor x dagen met elkaar optrekken om iets te gaan bekijken. Het is dan inderdaad een mix van stellen, singles en mensen uit allerlei landen (waarbij inderdaad de voertaal Engels is).
Jessica1978

Lijkt me ook supergezellige. Bedankt voor de informatie
andrem

Bericht door andrem »

Hallo Jessica!! Mijn eerste verre reis was ook met een groepsreis. Super leuk maar je bent niet echt vrij om te doen wat je wilt en erg prijzig. Dus ga ik nu helemaal solo backpacken en bevalt prima. De contacten wat je maakt zijn indd wat oppervlakkig. Ik heb met sommige mensen nummers uitgewisseld maar het is meer of alles goed gaat en wat de volgende vakanties zijn en het kwam meer van mij uit, maar prima is niet erg. Maar op dat moment dat je daar bent zijn de contacten altijd wel leuk. Het is natuurlijk aan jou of je elke dag met iemand wilt zijn. Meestal ontmoet je iemand in een hostel of via excursie en dan als het klikt kan je met die gene gaan eten of verder reizen. Als je echt wilt ben je eigenlijk nooit alleen. Ik ben bijv 1 week lang op pad geweest met een leuk groepje. Daarnaast kan je ook veel info krijgen van backpackers die al op een plaats zijn geweest waar je nog naar toe moet.

Wat ik ook heb gemerkt is dat het qua land ook wel kan verschillen. Bijv in Vietnam zijn heel veel solo backpackers overal vandaan dus heel makkelijk om in contact te komen en samen dingen te doen. Maar in bijv Japan is het wat lastiger, niet heel veel solo backpackers omdat het duurder is dus zie je veel koppeltjes, families en groepen en in de hostels zie je veel meer Aziatische reizigers die niet heel goed Engels kunnen.

Het is natuurlijk jou vakantie dus het is jou keuze om met iemand paar dagen verder te gaan en het is jou keuze om alleen verder te gaan als je het met bepaalde personen niet klikt. Dus ik zou zeggen gewoon lekker backpacken in je eentje want je komt genoeg mensen tegen haha. Veel plezier alvast.
Drareg

Bericht door Drareg »

Jessica1978 schreef: 09 mei 2020 20:40 Ik overweeg om eens te gaan backpacken, dit heb ik nog niet eerder gedaan. Eerder heb ik wel groepsreizen gemaakt . Dat was erg leuk :)
Mijn vraag is eigenlijk hoe de contacten zijn die je maakt tijdens het backpacken in de hostels.
Geen idee. Wanneer ik lift(te) nam ik altijd een tent mee, die ik overigens zelden bleek te gebruiken omdat ik onderweg van iemand die me een lift gaf, vaak wel een overnachtingsaanbod kreeg. Voor een vrouwspersoon met geen of weinig ervaring lijkt me dat iets anders natuurlijk, maar ik heb nou eenmaal geen ervaring als vrouw ;-) (wel ben ik onderweg altijd wel vrouwen tegen gekomen die ook op de bonnefooi de wereld bereisden).
Dit deed ik ook voor dat internet bestond (ik was toen begin 20) en FB houd ik me verre van want dat belemmert echt contact met mensen waar je bent en dan mis je veel reisplezier.
Plaats reactie