evanerp schreef:Hoe heten die opties op je camera? En maakt het nog uit of je dan de setting P A S M gebruikt? Die foto van rick is inderdaad een voorbeeld foto die ik ook wel zou willen kunnen maken

Op dit moment kom ik niet veel verder dan de ISO waardes aanpassen.

Mijn camera heeft maar twee opties: P en M.

(Onzin natuurlijk, zowel mijn canon 450D en G10 hebben er meer, maar die gebruik ik dus nooit.)
Wanneer je je camera op de 'P' stand hebt staan, zijn het diafragma en de sluitertijd aan elkaar gekoppeld en doet de camera de lichtmeting. De foto is dus 'goed' belicht, niet overbelicht en niet onderbelicht.
Wanneer je een foto maakt, wil je niet dat die foto bewogen is. (En dan bedoel ik niet de beweging van het voorwerp, maar die van de fotograaf.) Je moet weten hoe lang JIJ in staat bent de camera stil te houden. Met een statief is dit redelijk lang, maar zonder? Als vuistregel neem je in acht dat je de camera 1/f stil kan houden. Wanneer je dus een foto maakt met een 28mm lens, mag de sluitertijd max 1/28 bedragen. Wanneer je een foto maakt met een 150mm zoom lens, dan mag de sluitertijd nog maar 1/110 bedragen! Dat is kort.... (Ik ga hierbij uit van ISO 100.) Uitproberen dus hoe voor jou met jouw camera de verhoudingen liggen. (Dit verschilt niet alleen van fotograaf tot fotograaf, maar ook van camera tot camera. Hangt af van de lichtgevoeligheid van de sensor.)
Wanneer je dat weet, weet je je sluitertijd voor een foto in het donker. Wanneer je deze tijd in stelt bij Tv, zal je camera het bijbehorende diafragma berekenen. Afhankelijk van de camera en de lenzen die je hebt, ligt het grootste getal ergens rond de 3.5 - 5.6. (Bij sommige camera's kan het diafragma oplopen tot 1.8, maar dan hebben we het meestal over semi-proffessionele aparatuur.)
Kan je camera met nu een goede foto maken op Tv? Dan heb je geluk. Kan je camera dat niet, dan kun je de ISO waarde opschroeven. Hoe veel? Ook dit hangt weer van de camera af. Kijk trouwens uit met lampen op een foto (zie foto Rick), deze kunnen witte vlekken geven. Wanneer je de foto terug kijkt op je scherm, zullen de meeste camera's in de stand waarin je het histogram ziet overbellichte delen van foto's zwart-wit laten knipperen. Je zult dus de instelling van je camera moeten veranderen. Dit kan op twee manieren: 1. door naar M te gaan en sluitertijd en diafragma (wel een standje donkerder dus) handmatig in te stellen. 2. door aan dat knopje -1, -2 etc van je camera te draaien: je geeft de camera als het ware de opdracht om je foto een beetje te onderbelichten.
Wat de foto's van Rick betreft:
- de eerste foto van Rick is overbelicht bij alle lampen. Ik zou persoonlijk een kortere sluitertijd hebben gekozen. (Of ik zou proberen in photoshop om dit weg te poetsen.) Een nachtfoto kan beter een tikje te donker zijn (het is immers nacht) dan te licht.
- de lucht en het landschap op de tweede foto van Rick zijn mooi belicht, al is dit volgens de camera wss onderbelicht. de donkere vlek

links op deze foto voegt uiteraard helemaal niks toe. wanneer je iemand laat poseren, zul je deze persoon in moeten flitsen of gewoon weg moeten laten. zonde voor de foto!
Kan een van de MODs dit draadje opschonen en een aantal posts overplaatsen naar een fotografie voor dummie's (dank Rudi) draadje? ~O>