(Nacht) fotograferen voor dummies

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Erik
Site Admin

(Nacht) fotograferen voor dummies

Bericht door Erik »

Inderdaad erg mooie foto's ! Voor iemand die zo gek is op reptielen zitten er weinig reptielen foto's tussen :)

Wat ik altijd al heb willen weten is hoe je met beperkt licht en tegenlicht een mooie foto kunt maken. Daar moet toch een foefje voor zijn?!
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Re: Link naar vakantiefoto's

Bericht door Rick »

Zoiets?
Bijlagen
donker.jpg
donker.jpg (68.16 KiB) 1634 keer bekeken
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

evanerp schreef:Wat ik altijd al heb willen weten is hoe je met beperkt licht en tegenlicht een mooie foto kunt maken. Daar moet toch een foefje voor zijn?!
Sluitertijd en diafragma, maar dan moet de setting niet te dynamisch zijn :P
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

evanerp schreef: Wat ik altijd al heb willen weten is hoe je met beperkt licht en tegenlicht een mooie foto kunt maken. Daar moet toch een foefje voor zijn?!
Daar zijn meerdere foefjes voor ;)

Allereerst kun je gaan spelen met de sluitertijd en de diafragma van je camera. Hoe langer de sluitertijd en hoe kleiner het diafragma getal, hoe meer licht er op de sensor van je camera valt. Bij lange sluitertijden moet je overigens een stabiele hand hebben, of een statief gebruiken. Ook kun je softwarematig spelen door de ISO waarde van je camera op te schroeven. Hoe groter dit getal, hoe lichtgevoeliger de film (in het analoge tijdperk). Digitaal komt het er op neer dat met software het signaal wordt versterkt, wat kan leiden tot ruis. Welke waarde maximaal is om een goede foto te maken,
hangt van de camera af.

Bij deze een voorbeeld:
IMG_0465.jpg
IMG_0465.jpg (36.21 KiB) 1613 keer bekeken
Wanneer je met tegenlicht een foto wilt maken, bv van een ondergaande zon, is het mooi wanneer de kleuren van de lucht goed tot zijn recht komen. Wanneer je je camera op de automatische stand hebt staan, is de lucht vaak te licht. Je kan dit probleem oplossen door de camera 1-2 stops onder te laten belichten. Hoeveel precies - dat is een kwestie van uitproberen.

Wanneer je niet focust op de lucht, maar op iets op de voorgrond (bv een gebouw), dan is het juist belangrijk om de lichtmeting op het voorwerp uit te voeren (wat dus in de schaduw ligt) en evt je foto een beetje over te belichten.

Wanneer het voorwerp dicht bij is, kun je er ook voor kiezen om een beetje in te flitsen. Niet je flitser vol open zetten, dat wordt vaak heel lelijk! Je zet je camera hiervoor op manual, en gebruikt de instelling die je zonder flitser zou gebuiken.

Bij deze een voorbeeld van een ingeflitste foto:
IMG_9523.jpg
IMG_9523.jpg (48.09 KiB) 1613 keer bekeken
Wat je ook kan doen bij tegenlicht (of bij harde schaduwen) is achteraf in photoshop het een en ander wijzigen. Ga hiervoor naar image -> adjust -> shadow/hightlights en maar je schaduwen lichter.
Dexter schreef:Sluitertijd en diafragma, maar dan moet de setting niet te dynamisch zijn :P
Je kan ook bewust voor die lange sluitertijd kiezen, om de beweging van het moment weer te geven.

Voorbeeld hiervan (deze foto is ook ingeflitst):
IMG_9142.jpg
IMG_9142.jpg (40.77 KiB) 1612 keer bekeken
Je ziet dat de dansers links op de foto bewegen (incl stof), terwijl de muziekanten rechts en de boom stil staan.

Succes!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hoe heten die opties op je camera? En maakt het nog uit of je dan de setting P A S M gebruikt? Die foto van rick is inderdaad een voorbeeld foto die ik ook wel zou willen kunnen maken :) Op dit moment kom ik niet veel verder dan de ISO waardes aanpassen. :P
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ga een cursus volgen ~O>
of lees je instructie boekje door. daar kan je al heel veel uit leren.
Of koop "fotograferen voor Dummies" :P
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Bij de foto van mij is de ISO waarden, sluitertijd + diafragma aangepast. En wat Rudi zegt klopt wel, probeer het boekje te lezen / een cursus te volgen en probeer er zelf mee te spelen. :)

Nog eentje om af te leren. ;)
Bijlagen
half.jpg
half.jpg (43.41 KiB) 1602 keer bekeken
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

evanerp schreef:Hoe heten die opties op je camera? En maakt het nog uit of je dan de setting P A S M gebruikt? Die foto van rick is inderdaad een voorbeeld foto die ik ook wel zou willen kunnen maken :) Op dit moment kom ik niet veel verder dan de ISO waardes aanpassen. :P
Mijn camera heeft maar twee opties: P en M. :P (Onzin natuurlijk, zowel mijn canon 450D en G10 hebben er meer, maar die gebruik ik dus nooit.)

Wanneer je je camera op de 'P' stand hebt staan, zijn het diafragma en de sluitertijd aan elkaar gekoppeld en doet de camera de lichtmeting. De foto is dus 'goed' belicht, niet overbelicht en niet onderbelicht.

Wanneer je een foto maakt, wil je niet dat die foto bewogen is. (En dan bedoel ik niet de beweging van het voorwerp, maar die van de fotograaf.) Je moet weten hoe lang JIJ in staat bent de camera stil te houden. Met een statief is dit redelijk lang, maar zonder? Als vuistregel neem je in acht dat je de camera 1/f stil kan houden. Wanneer je dus een foto maakt met een 28mm lens, mag de sluitertijd max 1/28 bedragen. Wanneer je een foto maakt met een 150mm zoom lens, dan mag de sluitertijd nog maar 1/110 bedragen! Dat is kort.... (Ik ga hierbij uit van ISO 100.) Uitproberen dus hoe voor jou met jouw camera de verhoudingen liggen. (Dit verschilt niet alleen van fotograaf tot fotograaf, maar ook van camera tot camera. Hangt af van de lichtgevoeligheid van de sensor.)

Wanneer je dat weet, weet je je sluitertijd voor een foto in het donker. Wanneer je deze tijd in stelt bij Tv, zal je camera het bijbehorende diafragma berekenen. Afhankelijk van de camera en de lenzen die je hebt, ligt het grootste getal ergens rond de 3.5 - 5.6. (Bij sommige camera's kan het diafragma oplopen tot 1.8, maar dan hebben we het meestal over semi-proffessionele aparatuur.)

Kan je camera met nu een goede foto maken op Tv? Dan heb je geluk. Kan je camera dat niet, dan kun je de ISO waarde opschroeven. Hoe veel? Ook dit hangt weer van de camera af. Kijk trouwens uit met lampen op een foto (zie foto Rick), deze kunnen witte vlekken geven. Wanneer je de foto terug kijkt op je scherm, zullen de meeste camera's in de stand waarin je het histogram ziet overbellichte delen van foto's zwart-wit laten knipperen. Je zult dus de instelling van je camera moeten veranderen. Dit kan op twee manieren: 1. door naar M te gaan en sluitertijd en diafragma (wel een standje donkerder dus) handmatig in te stellen. 2. door aan dat knopje -1, -2 etc van je camera te draaien: je geeft de camera als het ware de opdracht om je foto een beetje te onderbelichten.

Wat de foto's van Rick betreft:
- de eerste foto van Rick is overbelicht bij alle lampen. Ik zou persoonlijk een kortere sluitertijd hebben gekozen. (Of ik zou proberen in photoshop om dit weg te poetsen.) Een nachtfoto kan beter een tikje te donker zijn (het is immers nacht) dan te licht.
- de lucht en het landschap op de tweede foto van Rick zijn mooi belicht, al is dit volgens de camera wss onderbelicht. de donkere vlek }) links op deze foto voegt uiteraard helemaal niks toe. wanneer je iemand laat poseren, zul je deze persoon in moeten flitsen of gewoon weg moeten laten. zonde voor de foto!

Kan een van de MODs dit draadje opschonen en een aantal posts overplaatsen naar een fotografie voor dummie's (dank Rudi) draadje? ~O>
Erik
Site Admin

Re: (Nacht) fotograferen voor dummies

Bericht door Erik »

Ik heb uiteraard (beperkte) curssen gevolgt via boekjes en op internet en daarmee redelijk wat dingen onder de knie gekregen, maar foto's op donkere plekken maken (met één grote lichtbron) krijg ik niet voor elkaar. Tot nu toe heb ik alle opties die aan de linker kant van de camera zitten uitvoerig uitgeprobeerd. De rechter knop staat eigenlijk altijd op "auto". Zal daar de volgende keer ook eens mee spelen :)
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Wanneer kunnen we de eerste ATG-fotografie-workshop van Jenny verwachten? :9
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Jaaaa goed idee! Dan kunnen we aan het einde van de dag allemaal goed fotograferen? Misschien kan kohraya ook komen zodat er 2 workshops tegelijk kunnen plaats vinden :P
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Eerst ff wachten. Moet namelijk eerst een nieuwe camera kopen :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

evanerp schreef:Ik heb uiteraard (beperkte) curssen gevolgt via boekjes en op internet en daarmee redelijk wat dingen onder de knie gekregen, maar foto's op donkere plekken maken (met één grote lichtbron) krijg ik niet voor elkaar. Tot nu toe heb ik alle opties die aan de linker kant van de camera zitten uitvoerig uitgeprobeerd. De rechter knop staat eigenlijk altijd op "auto". Zal daar de volgende keer ook eens mee spelen :)

Daar ga je al de mist in..... Wanneer camera op AUTO staat, zal allereerst de ISO waarde heel erg opgekrikt worden. Ruis gegarandeerd. Vervolgens zal de sluitertijd vast gezet worden op 1/30 (voor de meeste compact camera's althans), wat voor de meeste mensen te kort is als je veel zoomt (nooit doen bij nachtfotografie, zo verlies je nog meer licht!), terwijl je met een beetje vaste hand (steun die camera desnoods tegen een lantaarnpaal!) best korter kan.

Bovendien willen veel camera's flitsen als het donker is. Leuk als het voorwerp dichtbij staat, maar heel vervelend als het ver weg staat. Je zit dan namelijk alsnog je voorwerp niet.

Nachtfoto's met slechts een lichtbron zijn sowieso problematisch. Onze ogen kunnen veel meer nuances aanbrengen dan dat de sensor van de camera kan. In de donkere delen zien wij nog detail, terwijl het voor camera's vaak een zwart vlak is. En de lichte delen van foto's zijn al snel overbelicht en wit (als in de foto's van Rick, sorry dat ik je als voorbeeld gebruik).

Nog even een paar voorbeeldfoto's:
(ik bewaar niet al mijn foto's, dus veel 'slechte' voorbeelden heb ik niet....)
IMG_1024.jpg
IMG_1024.jpg (26.62 KiB) 1563 keer bekeken
Tijdens een nachtduik (ik heb geen voorbeeld boven water): een zeenaald op een stuk koraal. Om de zeenaald goed te krijgen, heb ik mijn flitser moeten gebruiken. Zoals je ziet is de belichting van de zeenaald goed, terwijl het koraal op de achtergrond, slechts een paar meter van de zeenaald af (effecten zijn groter onder water) niet meer te zien is. Bij deze foto maakt dat niet uit, het accentueert de zeenaald alleen maar. Wanneer je echter een foto wilt maken van een vriend bij een tempel, dan zal alleen die vriend op de foto verschijnen. Toch een beetje jammer |:(

Dus: voorwerpen die ver weg van de camera zijn, moet je fotograferen met omgevingslicht en kun je niet flitsen.
Picture 173.jpg
Picture 173.jpg (17.79 KiB) 1563 keer bekeken
Foto die aansluit op de opmerking over een lichtbron. OK, in deze foto zijn meerdere lichtbronnen te zien. Felle lampen, die in dit geval de tempel belichten, maar zeer weinig van de omgeving. In deze foto heb ik dus een compromis moeten zoeken: de lampen zijn zo af en toe overbelichte spots op de foto, terwijl andere delen van de foto erg donker en onderbelicht zijn. Voor sommige foto's zou dit funest zijn, maar in andere gevallen (zoals hier - vind ik) geeft dat juist weer een bijzonder effect aan je foto en leidt het tot een apparte sfeer.

Dus: camera's hebben beperkingen. Leer deze kennen, en focus je op de dingen die WEL mogelijk zijn.

Hmmmm, andere voorbeelden staan op mijn andere computer, later mss meer.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ISO vraag
welke iso onder welke omstandigheden?
Toen ik in de jungle de apen maar niet op de foto kreeg omdat we onder het bladerdak stonden en zij nauwelijks afstaken tegen het bladerdak moest ik mijn camera van iemand op 1600 zetten. Dat werkte toen.
Wanneer werkt dat nog meer? en welke iso gebruiken jullie bij normaal daglicht etc
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een hogere ISO waarde maakt de camera lichtgevoeliger (ik simplificeer nu ff heel erg!), en dus kun je onder condities met weinig licht als nacht en een bladerdak toch nog goede foto's maken.

MAAR: foto's worden minder scherp en je hebt meer ruis. 't Is dus altijd een compromis....

Overdag staat mijn camera meestal op ISO 80 of ISO 100, wanneer het bewolkt is soms op ISO 200.
Plaats reactie