internet in Cuba

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
bolletjeom
Reisexpert

internet in Cuba

Bericht door bolletjeom »

klopt het dat internet zeldzaam is, super traag en heel erg duur?
las $6 per uur. ik hoop dat die info eigenlijk wat verouderd is.
Wie is onlangs in cuba geweest en kan me vertellen hoe het daar zit met internet?
enneh, doen ze aan censuur ???want ik kan nu in Cambodia mijn eigen site (ook) niet bijwerken
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Re: internet in Cuba

Bericht door Dexter »

Ga jij erheen binnenkort? Ik zit eraan te denken om erheen te gaan, en vraag mij af of het makkelijk is om daar alleen rond te trekken. Wil met martinair vliegen, nu 490e retourtje; dan 2,5-3 weken rondtrekken. Moet je echt een auto huren of is er ook openbaar vervoer?
bolletjeom
Reisexpert

ik ben er over 10 dagen. om een reis te begeleiden.
kijk even in dit forum bij de andere topics over Cuba. heb even dit berichtje van Marshall er uit gehaald.
Hij is net terug van cuba en vloog dus voor €150!!

Wat ik er tot nu toe van begrijp is het openbaar vervoer bedroevend. Maar de grote steden kan je wel bereiken. Dus of je huurt een auto en toert iedere dag vrij rond of je regelt in de steden vervoer voor een dag als je ene tripje wilt maken
Ik vlieg 23 october naar Cuba en 8 november naar Cancun vanaf Havana.

Reactie van mijn mail naar Jetairfly (aan de telefoon wisten ze geen antwoord, advies NL ambassade bellen, die wist het alleen voor schiphol en bij hun consultaat):

Beste klant,

Wij hebben uw bericht goed ontvangen.

Het is zo dat de toeristenkaart voor elke Jetairfly-passagier inbegrepen zit in de prijs van het aangekochte ticket. Wat betreft uw nationaliteit, vormt dit geen enkel probleem, gezien deze toeristenkaarten standaardkaarten zijn.

Het enige wat u verder nog dient te doen, is uw reisdocumenten afdrukken via onze website http://www.jetairfly.com, de welke vanaf 2 weken voor afreis beschikbaar zullen zijn;

- U kiest de rubriek 'Mijn Jetairfly.com'
- Vervolgens kunt u de familienaam van de eerst geboekte persoon ingeven alsook uw reserveringsnummer
- Tot slot klikt u op ‘Dossier nakijken’ of 'Mijn documenten afprinten'

De dag voor vertrek van uw vlucht, dient u nog eventjes uw definitieve vluchturen herbevestigen.
U kan dit doen, daags voor vertrek,

a) via de Jet Access Voice service (24 u. op 24, 7 dagen op 7 bereikbaar) +32 59 56 60
b) via ons call center + 32 70 22 00 00 (tijdens de kantooruren: maandag – vrijdag: 9h -19h & zaterdagen: 9h – 17h30)
c) via onze website (rubriek 'Mijn Jetairfly.com')
d) via sms met uw reserveringsnummer naar 0032 473 73 37 14

Vriendelijke groeten,

----
Jetairfly.com
http://www.jetairfly.com

En normaal kost die toeristenkaart iets van 20-30 euro, ik vlieg nu voor 150 euro incl. toeristenkaart naar Cuba
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Dexter schreef:Ga jij erheen binnenkort? Ik zit eraan te denken om erheen te gaan, en vraag mij af of het makkelijk is om daar alleen rond te trekken. Wil met martinair vliegen, nu 490e retourtje; dan 2,5-3 weken rondtrekken. Moet je echt een auto huren of is er ook openbaar vervoer?
Je kunt met de bus rondreizen. Er is een lange afstand variant (viazul) die naar een aantal grote plaatsen gaat. Een auto is alleen noodzakelijk als je naar een aantal afgelegen plaatsen wilt.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

bolletjeom schreef:ik ben er over 10 dagen. om een reis te begeleiden.
kijk even in dit forum bij de andere topics over Cuba. heb even dit berichtje van Marshall er uit gehaald.
Hij is net terug van cuba en vloog dus voor €150!!

Wat ik er tot nu toe van begrijp is het openbaar vervoer bedroevend. Maar de grote steden kan je wel bereiken. Dus of je huurt een auto en toert iedere dag vrij rond of je regelt in de steden vervoer voor een dag als je ene tripje wilt maken
Er zijn een aantal plekken die buiten de steden liggen en als met OV reist, huur je daar gewoon een auto/prive taxi. De belangrijkste zijn de omgeving van Vinales, Zapata schiereiland, Sierra Maestra, El Cobre, het strand van Holguin, Omgeving van Santiago de Cuba (ruim gezien)
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

bolletjeom schreef:klopt het dat internet zeldzaam is, super traag en heel erg duur?
las $6 per uur. ik hoop dat die info eigenlijk wat verouderd is.
Wie is onlangs in cuba geweest en kan me vertellen hoe het daar zit met internet?
enneh, doen ze aan censuur ???want ik kan nu in Cambodia mijn eigen site (ook) niet bijwerken
internet is er niet zo veel en is erg langzaam. Veel grote hotels hebben wel internet maar werkt vaak niet.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Dexter schreef:Ga jij erheen binnenkort? Ik zit eraan te denken om erheen te gaan, en vraag mij af of het makkelijk is om daar alleen rond te trekken. Wil met martinair vliegen, nu 490e retourtje; dan 2,5-3 weken rondtrekken. Moet je echt een auto huren of is er ook openbaar vervoer?
auto huren is wel erg duur, maar ov is inderdaad niet super.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

jaydee schreef:auto huren is wel erg duur, maar ov is inderdaad niet super.
Thanks ouwe.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Ik ben net 16 dagen in Cuba geweest (Jetairfly kost het soms maar 150 euro vanaf brussel enkeltje though, zie dat bolletje mijn msg al gequote heeft). Openbaar vervoer is redelijk maar idd niet super. Je bent gewoon verplicht om de toeristenbussen te pakken. Verder ben ik in die 16 dagen gewoon 1 maal op inet geweest omdat het a) traag is b) ontzettend duur (6 euro per uur is goed mogelijk...).

Ik was 32 euro per dag kwijt (500 euro totaal).

Verder kan je het beste met 2 man reizen aangezien ze meestal kamers verhuren van 2 personen en je betaald niet snel minder in je eentje.

Cuba was aardig voor een keer, maar Mexico bevalt me toch een stuk beter, top plekken (naar mijn mening) in Cuba zijn Trinidad en Vinales, al ben ik niet naar Baracoa in het oosten geweest wat ook erg mooi moet zijn.
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

marshall schreef:Ik ben net 16 dagen in Cuba geweest (Jetairfly kost het soms maar 150 euro vanaf brussel enkeltje though, zie dat bolletje mijn msg al gequote heeft). Openbaar vervoer is redelijk maar idd niet super. Je bent gewoon verplicht om de toeristenbussen te pakken. Verder ben ik in die 16 dagen gewoon 1 maal op inet geweest omdat het a) traag is b) ontzettend duur (6 euro per uur is goed mogelijk...).

Ik was 32 euro per dag kwijt (500 euro totaal).

Verder kan je het beste met 2 man reizen aangezien ze meestal kamers verhuren van 2 personen en je betaald niet snel minder in je eentje.

Cuba was aardig voor een keer, maar Mexico bevalt me toch een stuk beter, top plekken (naar mijn mening) in Cuba zijn Trinidad en Vinales, al ben ik niet naar Baracoa in het oosten geweest wat ook erg mooi moet zijn.
ik vond cuba juist erg vet. mooi man al die communistische propaganda.
wel klote dat fidel een toeriste munt heeft bedacht waardoor het echt belachelijk duur is. Door die munt vond ik het ook een stuk moeilijker om de locals te helpen. normaal paas ik ze wel eens het een en ander aan geld maar door die twee muntjes heeft dat niet zo veel zin.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

jaydee schreef:wel klote dat fidel een toeriste munt heeft bedacht waardoor het echt belachelijk duur is. Door die munt vond ik het ook een stuk moeilijker om de locals te helpen. normaal paas ik ze wel eens het een en ander aan geld maar door die twee muntjes heeft dat niet zo veel zin.
Je kan die munt toch ook inwisselen voor het locale betaalmiddel? Kreeg net te horen dat ik in mrt/apr niet op vakantie mag, alleen nog in december ivm drukte op kantoor. Wordt een beetje kort dag...tripje houd ik dan nog wel tegoed. Lijkt me supergaaf :P
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

jaydee schreef:ik vond cuba juist erg vet. mooi man al die communistische propaganda.
wel klote dat fidel een toeriste munt heeft bedacht waardoor het echt belachelijk duur is. Door die munt vond ik het ook een stuk moeilijker om de locals te helpen. normaal paas ik ze wel eens het een en ander aan geld maar door die twee muntjes heeft dat niet zo veel zin.
Inderdaad. Cuba is een gaaf land! Het is wel een duur land door de CUC, maar hoe verder je bij Havanna en de toeristenplekken vandaan gaat, hoe makkelijker je met cubaanse pesos kunt betalen. Je kunt trouwens gewoon CUC naar pesos omwisselen bij het wisselkantoor, maar ook wel bij je casas particular. Casas particular kosten in 2005 ongeveer 20 Cuc. Toendertijd ruwweg zo'n 20 dollar.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

hildo schreef:
jaydee schreef:
Inderdaad. Cuba is een gaaf land! Het is wel een duur land door de CUC, maar hoe verder je bij Havanna en de toeristenplekken vandaan gaat, hoe makkelijker je met cubaanse pesos kunt betalen. Je kunt trouwens gewoon CUC naar pesos omwisselen bij het wisselkantoor, maar ook wel bij je casas particular. Casas particular kosten in 2005 ongeveer 20 Cuc. Toendertijd ruwweg zo'n 20 dollar.
Ik betaalde nu 15 tot 20 cuc a nacht (gedeeld met iemand dus dat is 7 tot 10 pp.). Juist in Havana heb ik veel met pesos betaald omdat onze host ons alle peso tentjes in de omgeving liet zien :).
bolletjeom
Reisexpert

Casas particular kosten in 2005 ongeveer 20 Cuc. Toendertijd ruwweg zo'n 20 dollar.
is de Cuc niet gelinkt aan de us$?? dus gelijk? Dat is wat ik tenminste ergens heb opgevangen.

nu we het over geld hebben. wat kost een maaltijd ongeveer en een flesje water en meer van dat soort spul?
Ik moet inschatten hoeveel geld ik mee moet nemen voor 40 dagen. ik heb geen kosten voor vervoer voor de lange afstanden (wel van hotel naar centrum etc) en voor overnachtingen. Qua eten zit ik vast aan de hotels waar ze Cuc10 vragen of paladares waar ik met mijn groep heen moet. ik zal weinig kans hebben om van de straat te eten ben ik bang.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

bolletjeom schreef: is de Cuc niet gelinkt aan de us$?? dus gelijk? Dat is wat ik tenminste ergens heb opgevangen.
From its introduction until 2005, the convertible peso was pegged to the U.S. dollar at 1:1. On March 24, 2005, the central bank increased the value of the convertible peso by 8% making one convertible peso worth 1.08 USD.

A 10% tax is applied when exchanging cash, in addition to this 8% increase, and a commission, meaning that one convertible peso will cost more than US$1.20. The 10% tax is not applied to other currencies, nor does it apply to bank transfers or credit card payments.

For transactions using credit cards, the cards are charged in U.S. dollars at an exchange rate of 1.1124. This combines the 1.08 rate with an extra 3% service charge.
Plaats reactie