Tips voor route wereldreis
Tips en aanbevelingen route wereldreis
Wij zijn momenteel druk bezig met de planning van onze wereldreis. Wij willen een jaar gaan reizen en gaan dan ook het liefste een geheel jaar rond. We starten in augustus en moeten ook in augustus een jaar later weer terug zijn.
We willen naar Zuid-Amerika / Oceanie en Azie. Het liefste willen we in Azie afsluiten (Thaise eilanden of Filipijnen of zo) en met Nieuwjaar in Sydney zijn omdat we daar wat vrienden gaan ontmoeten.
Nu hebben we een bepaalde planning gemaakt en willen we graag van anderen weten of dit te doen is qua planning en of de volgorde goed te doen is. We zijn erover aan het denken om een wereldticket voor deze route te nemen.
Onze planning ziet er momenteel als volgt uit:
Augustus t/m Half december: Zuid-Brazilie, Zuid-Peru, Argentinie, Chili en heel misschien 12 dagen een Antartica trip.
Half december t/m eind december: Paaseiland / Tahiti
Nieuwjaar: Sydney
Januari: Kuststrook tussen Brisbane en Cairns
Februari t/m begin maart: Nieuw-Zeeland
Maart t/m April: China, Tibet, Nepal (Kathmandu)
Mei t/m Juli: Zuid Azie (Vietnam, Cambodja, Laos, Indonesie)
Op- of aanmerkingen en tips zijn van harte welkom.
Alvast bedankt!!
We willen naar Zuid-Amerika / Oceanie en Azie. Het liefste willen we in Azie afsluiten (Thaise eilanden of Filipijnen of zo) en met Nieuwjaar in Sydney zijn omdat we daar wat vrienden gaan ontmoeten.
Nu hebben we een bepaalde planning gemaakt en willen we graag van anderen weten of dit te doen is qua planning en of de volgorde goed te doen is. We zijn erover aan het denken om een wereldticket voor deze route te nemen.
Onze planning ziet er momenteel als volgt uit:
Augustus t/m Half december: Zuid-Brazilie, Zuid-Peru, Argentinie, Chili en heel misschien 12 dagen een Antartica trip.
Half december t/m eind december: Paaseiland / Tahiti
Nieuwjaar: Sydney
Januari: Kuststrook tussen Brisbane en Cairns
Februari t/m begin maart: Nieuw-Zeeland
Maart t/m April: China, Tibet, Nepal (Kathmandu)
Mei t/m Juli: Zuid Azie (Vietnam, Cambodja, Laos, Indonesie)
Op- of aanmerkingen en tips zijn van harte welkom.
Alvast bedankt!!
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Tips en aanbevelingen route wereldreis
Hallo,
Ik weet niet of je in Sydney bij die vrienden gaan verblijven. Mijn advies ga binnekort je accomodatie voor Sydney vastleggen. Dit omdat je als je nog heel lang gaat wachten je niets meer zult kunnen vinden. Oud en nieuw in Sydney is zeer volgeboekt. Nu heb je nog keuze zat als je gaat wachten met boeken in augustus bv dan heb je grote kans dat je niet echt veel meer vind en de hoofdprijs gaat betalen.
Verder ziet de planning wel goed uit maar hou er rekening mee dat er best nog wel eens landen vallen door tijds tekort.
gr van Moira
Ik weet niet of je in Sydney bij die vrienden gaan verblijven. Mijn advies ga binnekort je accomodatie voor Sydney vastleggen. Dit omdat je als je nog heel lang gaat wachten je niets meer zult kunnen vinden. Oud en nieuw in Sydney is zeer volgeboekt. Nu heb je nog keuze zat als je gaat wachten met boeken in augustus bv dan heb je grote kans dat je niet echt veel meer vind en de hoofdprijs gaat betalen.
Verder ziet de planning wel goed uit maar hou er rekening mee dat er best nog wel eens landen vallen door tijds tekort.
gr van Moira
Re: Tips en aanbevelingen route wereldreis
Ziet er uit als een goede en realistische globale planning!
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
Tips voor route wereldreis
Hoi hoi!!
Ik ben samen met mijn vriend van plan om vanaf september 2019 een jaar te gaan reizen. Wij hebben al een route in gedachten, maar ik ben heel erg benieuw of ik geen hele gave landen misloop! Wij vinden natuur heel erg belangrijk wanneer we landen bezoeken. De volgende route hadden wij in gedachten:
Amsterdam —> Bangkok
Vanuit Bangkok gaan we rondreizen in Thailand, Laos en Cambodia (2 maanden). De laatste maand willen we een EBS cursus gaan volgen in Phuket. Vanuit Phuket reizen we dan terug naar Bangkok.
Bangkok —> Manila (2 maanden)
Manila —> Jakarta (2 maanden)
Bali —> Sydney (1 week)
Sydney —> Cairns (7 weken)
Cairns —> San Francisco (2 maanden)
Vanuit San Francisco willen wij met een camper richting Miami reizen.
Miami —> Amsterdam
Ik hoor graag alternatieve routes/extra tussenstops!
Groetjes,
Aniek
Ik ben samen met mijn vriend van plan om vanaf september 2019 een jaar te gaan reizen. Wij hebben al een route in gedachten, maar ik ben heel erg benieuw of ik geen hele gave landen misloop! Wij vinden natuur heel erg belangrijk wanneer we landen bezoeken. De volgende route hadden wij in gedachten:
Amsterdam —> Bangkok
Vanuit Bangkok gaan we rondreizen in Thailand, Laos en Cambodia (2 maanden). De laatste maand willen we een EBS cursus gaan volgen in Phuket. Vanuit Phuket reizen we dan terug naar Bangkok.
Bangkok —> Manila (2 maanden)
Manila —> Jakarta (2 maanden)
Bali —> Sydney (1 week)
Sydney —> Cairns (7 weken)
Cairns —> San Francisco (2 maanden)
Vanuit San Francisco willen wij met een camper richting Miami reizen.
Miami —> Amsterdam
Ik hoor graag alternatieve routes/extra tussenstops!
Groetjes,
Aniek
Re: Tips wereldroute??
Dat is een mooi vooruitzicht! Klopt het dat je 2 maanden op de Filipijnen bent? Misschien een idee om een maand daarvan te gebruiken voor Nieuw-Zeeland voordat je naar Australie gaat? Ik vond Nieuw-Zeeland wat veelzijdiger en mooier dan Australie qua natuur en de afstanden zijn ook minder groot. Ik zou Nieuw-Zeeland sowieso proberen mee te pakken. Daar ga je gedurende een andere (losse) reis wat minder makkelijk heen dan bijvoorbeeld Thailand/Laos/Cambodja/Vietnam omdat het echt in een uithoek ligt en de vliegtickets fors duurder zijn. Als je naar Australie gaat ben je tenslotte toch al in de buurt. En heb je Vietnam bewust niet gekozen?
-
Oke, ik zal daar zeker wat meer research naar doen! Ik heb hier al eerder aan gedacht, maar dit leek mij niet heel handig i.v.m. zo min mogelijk spullen meenemen. In Nieuw-Zeeland is het toch weer een stuk kouder dacht ik zo? De route die we nu afleggen zijn voornamelijk de wat warmere plaatsen, zodat we ook zo min mogelijk (zware) kleding mee hoeven te nemen...ketting schreef: ↑21 jan 2019 20:52 Dat is een mooi vooruitzicht! Klopt het dat je 2 maanden op de Filipijnen bent? Misschien een idee om een maand daarvan te gebruiken voor Nieuw-Zeeland voordat je naar Australie gaat? Ik vond Nieuw-Zeeland wat veelzijdiger en mooier dan Australie qua natuur en de afstanden zijn ook minder groot. Ik zou Nieuw-Zeeland sowieso proberen mee te pakken. Daar ga je gedurende een andere (losse) reis wat minder makkelijk heen dan bijvoorbeeld Thailand/Laos/Cambodja/Vietnam omdat het echt in een uithoek ligt en de vliegtickets fors duurder zijn. Als je naar Australie gaat ben je tenslotte toch al in de buurt. En heb je Vietnam bewust niet gekozen?
Wat is de beste manier van reizen binnen Nieuw-Zeeland? Een auto huren? Of bus reizen maken?...
Vietnam hebben wij inderdaad bewust niet gekozen. Wij zijn op dit moment vooral aan het kijken welke landen wij graag willen bezoeken en hoe wij onszelf het beste kunnen verplaatsen binnen deze landen. Wij zijn er van op de hoogte dat scooter/brommer rijden in Thailand, Laos en Cambodia misschien niet de meest veilige manier is, maar dit is waarschijnlijk wel de optie waar wij voor willen gaan. Zo zien we uiteindelijk toch nét wat meer van de cultuur etc. Deze drie landen willen wij binnen twee maanden allemaal uitgebreid bezocht hebben. We wisten niet zeker of Vietnam dan nét te veel zou worden, maar als het blijkt dat we tijd over hebben, dan gaan we ook zeker naar Vietnam!
- Kims
- Reisexpert
Mooie plannen!
Wanneer willen jullie van Sydney naar Cairns rijden? Hou rekening met het cyclonen- en regenseizoen in het noorden van november tot april. Geen goede tijd om in de Australische tropen te reizen! Let überhaupt op de seizoenen in de verschillende landen, het kan je reis maken of breken.
Begrijp ik t goed dat jullie 1 maand hebben voor Thailand, Laos en Cambodja aangezien jullie 1 maand op Phuket willen zijn? Als dat zo is, is dat veel te weinig. Ik zou 1 land voor een maand kiezen, hooguit 2 maar dat is erg krap.
Succes met de planning
Wanneer willen jullie van Sydney naar Cairns rijden? Hou rekening met het cyclonen- en regenseizoen in het noorden van november tot april. Geen goede tijd om in de Australische tropen te reizen! Let überhaupt op de seizoenen in de verschillende landen, het kan je reis maken of breken.
Begrijp ik t goed dat jullie 1 maand hebben voor Thailand, Laos en Cambodja aangezien jullie 1 maand op Phuket willen zijn? Als dat zo is, is dat veel te weinig. Ik zou 1 land voor een maand kiezen, hooguit 2 maar dat is erg krap.
Succes met de planning

Travel is the only thing you buy that makes you richer!
-
Ik weet nog niet of wij van Sydney naar Cairns willen gaan rijden of gewoon een vlucht willen pakken. Wanneer wij in Cairns zijn willen we misschien een maandje gaan werken en in de vrije tijd leuke gebieden gaan verkennen. Zo hopen we zo veel mogelijk van het leven in Australië mee te krijgen. Bedankt voor de tip qua seizoenen, daar ga ik me even wat meer in verdiepen!Kims schreef: ↑21 jan 2019 21:45 Mooie plannen!
Succes met de planning![]()
Wat betreft Thailand, Laos en Cambodja, willen wij twee maanden door deze drie landen reizen. De derde maand willen wij de EBS cursus in Phuket gaan volgen. Dus in totaal drie maanden voor deze drie landen! Zou dit te halen zijn? Ook ben ik wel benieuwd wat precies de regeling is op de grensovergangen?? Ik kan maar héél erg weinig informatie hier over vinden, weet jij misschien wat ik allemaal kan verwachten?
-
- Reisexpert
Gave plannen! Rond december is het zo ongeveer zomer in Nieuw Zeeland, als ik het goed zeg. Ik zou zeker kijken of ik dat niet mee zou kunnen pakken inderdaad.
Houd er daarnaast rekening mee in je planning dat het stuk dat je wilt rijden in Amerika echt behoorlijk groot is. Als je de snelste route neemt, zonder te stoppen voor bezienswaardigheden die (enigszins) langs je route liggen, is het 5.000km rijden, laat staan als je nog bezienswaardigheden wilt zien onderweg. Je loopt snel het risico dat je heel veel in de auto zit omdat de afstanden zo bizar groot zijn, ook al ga je 2 maanden.
Veel plezier met plannen!
Houd er daarnaast rekening mee in je planning dat het stuk dat je wilt rijden in Amerika echt behoorlijk groot is. Als je de snelste route neemt, zonder te stoppen voor bezienswaardigheden die (enigszins) langs je route liggen, is het 5.000km rijden, laat staan als je nog bezienswaardigheden wilt zien onderweg. Je loopt snel het risico dat je heel veel in de auto zit omdat de afstanden zo bizar groot zijn, ook al ga je 2 maanden.

Veel plezier met plannen!
Once a year, go someplace you’ve never been before.
- Kims
- Reisexpert
Hi,
Dat klinkt wat beter: 2 maanden voor Thailand, Laos en Cambodja. Al is het nog wat veel in mijn ogen maar het ligt er helmaal aan wat jullie willen doen, hoe je reist etc etc. Dit is enorm verschillend per persoon.
Wat bedoel je precies met wat je kan verwachten bij grensovergangen? In principe als je een visum hebt etc, is er geen probleem
Je kunt meer specifieke informatie vinden over landen onder het reisgidsgedeelte op deze site. En de Lonely Planet is over het algemeen toch de meest populaire en up-to-date reisgids met alle info die je zoekt.
Hou er ook rekening mee dat er aanzienlijk minder backpackerbaantjes zullen zijn in het moessonseizoen in tegenstelling tot het toeristenseizoen, daarnaast ben je ook beperkt waar je kan reizen ivm de regens en stormen. Maar ook dat is op zich een bijzondere ervaring als je er rekening mee houdt.
Succes met de planning!
Dat klinkt wat beter: 2 maanden voor Thailand, Laos en Cambodja. Al is het nog wat veel in mijn ogen maar het ligt er helmaal aan wat jullie willen doen, hoe je reist etc etc. Dit is enorm verschillend per persoon.
Wat bedoel je precies met wat je kan verwachten bij grensovergangen? In principe als je een visum hebt etc, is er geen probleem
Je kunt meer specifieke informatie vinden over landen onder het reisgidsgedeelte op deze site. En de Lonely Planet is over het algemeen toch de meest populaire en up-to-date reisgids met alle info die je zoekt.
Hou er ook rekening mee dat er aanzienlijk minder backpackerbaantjes zullen zijn in het moessonseizoen in tegenstelling tot het toeristenseizoen, daarnaast ben je ook beperkt waar je kan reizen ivm de regens en stormen. Maar ook dat is op zich een bijzondere ervaring als je er rekening mee houdt.
Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Leuke route! En behoorlijk ambitieus qua tempo, zoals meerdere mensen al opmerkten. Houd er rekening mee dat er van alles kan gebeuren waardoor je route verandert. Zorg dus, dat je flexibel blijft: zowel met elkaar, in je hoofd, als met het vastleggen van tickets en andere boekingen. Koop je tickets niet al te ver van tevoren, maar reis met enkele reizen van continent naar continent, zodat je zelf je tempo blijft bepalen. Als blijkt dat jullie oorspronkelijke schema haalbaar is, prima. Zo niet, wees dan flexibel en pas het aan. Je komt misschien op een geweldige plek, waar je een paar weken wilt blijven hangen - reizen is vermoeiend - dus het is goed om er rekening mee te houden dat dat misschien gebeurt.
Persoonlijk vind ik de natuur in het westen van de VS enorm de moeite waard; de route vanaf San Francisco moet minimaal langs Yosemite, Bryce, Kings Canyon, Sequoia, Death Valley en Joshua Tree. En dan ben je Californie nog niet uit
De natuurwandelingen in Nieuw Zeeland zijn inderdaad fenomenaal, en Australie heeft een unieke flora en fauna. En dan staat Zuid Amerika met de Andes nog niet eens op je lijstje!
Misschien moet je twee jaar nemen
Persoonlijk vind ik de natuur in het westen van de VS enorm de moeite waard; de route vanaf San Francisco moet minimaal langs Yosemite, Bryce, Kings Canyon, Sequoia, Death Valley en Joshua Tree. En dan ben je Californie nog niet uit

De natuurwandelingen in Nieuw Zeeland zijn inderdaad fenomenaal, en Australie heeft een unieke flora en fauna. En dan staat Zuid Amerika met de Andes nog niet eens op je lijstje!
Misschien moet je twee jaar nemen

Het ligt eraan in welke periode je in Nieuw-Zeeland bent maar Azie is sowieso warmer. Je kunt in Indonesie wellicht ergens op een markt voor weinig geld wat warme kleding kopen en wanneer je het niet meer nodig gaat hebben weggeven (aan een goed doel bijvoorbeeld) of als je het de moeite van de verzendkosten waard vindt opsturen naar huis. En anders een paar dunnere laagjes kleding over elkaar heen aantrekken oid. Neem sowieso niet meer kleding mee dan voor een week, wassen moet je toch.anieklavrijsen schreef: ↑21 jan 2019 21:40
Oke, ik zal daar zeker wat meer research naar doen! Ik heb hier al eerder aan gedacht, maar dit leek mij niet heel handig i.v.m. zo min mogelijk spullen meenemen. In Nieuw-Zeeland is het toch weer een stuk kouder dacht ik zo? De route die we nu afleggen zijn voornamelijk de wat warmere plaatsen, zodat we ook zo min mogelijk (zware) kleding mee hoeven te nemen...
Wat is de beste manier van reizen binnen Nieuw-Zeeland? Een auto huren? Of bus reizen maken?...
Vietnam hebben wij inderdaad bewust niet gekozen. Wij zijn op dit moment vooral aan het kijken welke landen wij graag willen bezoeken en hoe wij onszelf het beste kunnen verplaatsen binnen deze landen. Wij zijn er van op de hoogte dat scooter/brommer rijden in Thailand, Laos en Cambodia misschien niet de meest veilige manier is, maar dit is waarschijnlijk wel de optie waar wij voor willen gaan. Zo zien we uiteindelijk toch nét wat meer van de cultuur etc. Deze drie landen willen wij binnen twee maanden allemaal uitgebreid bezocht hebben. We wisten niet zeker of Vietnam dan nét te veel zou worden, maar als het blijkt dat we tijd over hebben, dan gaan we ook zeker naar Vietnam!