Noord/oost Australië in Juli

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
xMirjam26

Noord/oost Australië in Juli

Bericht door xMirjam26 »

Hai allemaal,

Mijn vriend en ik willen in Juli voor ruim 3 weken naar Australië vliegen. Ik weet dat het niet heel lang is, maar langer als 3 weken kunnen we niet vrij krijgen helaas. Ik ben zelf al 2x in Australië geweest en ik heb toen in Sydney gewerkt. Met de greyhound bus ben ik van Sydney naar Cairns geweest. En de grote dingen toen wel gezien. Zoals Byron Bay, Fraser Island, Whitsundays en Daintree. Ook heb ik rondgereisd van Sydney naar Melbourne en de GOR en Tasmanië meegepakt.

Nu willen we dus in Juli heengaan, dus we zijn afhankelijk van het noorden en oostkust. Kakadu willen we sowieso zien, staat heel hoog op mijn lijstje. Op internet kan ik veel excursies van meerdere dagen vinden daarheen. Dus ik denk dat we al met al wel 7 dagen in die richting verblijven, als je ook een beetje over je jetlag eerst wil komen. Ook wil ik heel graag weer snorkelen in het Great Barrier Reef. Ik kan me alleen herinneren dat ik toen met een dagtocht vanuit Cairns naar een minder mooi rif ging dan toen ik ging snorkelen tijdens de zeiltocht langs de Whitsundays.

Nu lopen we dus vast qua planning.
Wat we dus echt willen zien is Kakadu (En misschien litchfield) en snorkelen in het rif. Ook een paar relax dagen. En ik zou het geweldig vinden om weer naar de whitsundays te gaan, maar de afstand tussen Cairns en Airlie Beach is echt groot. We willen verblijven in hostels, Maar dan wel een kamer voor ons 2. Een auto huren durf ik denk ik niet.. vind het best eng. Greyhound langs de oostkust blijft dan over, maar ik kan geen logische planning bedenken omdat de afstanden enorm zijn. (Toendertijd moest ik in 1 ruk van Airlie Beach naar Cairns vanwege overstromingen. Heb toen Magnetic Island moeten overslaan, dus ik heb ook geen idee of dat de moeite waard is). En eigenlijk wil ik mijn vriend ook heel graag Sydney laten zien. Dat hij kan zien waar ik heb gewoond. Maar het is dan natuurlijk winter in Sydney, en daar hebben we ook niet zoveel zin in. Tot slot zouden we ook wel graag naar Ayers Rock willen, maar daar denken we maar niet teveel over na aangezien dat echt wel wat geld gaat kosten.

Wie o wie kan ons helpen met onze planning en heeft misschien nog tips voor ons? Ons budget is voor ons samen exclusief vliegtickets ongeveer 4000.

En misschien ook nog iemand tips met betrekking tot trouwen in Australië? Het wordt onze huwelijksreis dus een ceremonie met fotoshoot op het strand zou wel erg leuk zijn.

Groetjes Mirjam
Kims
Reisexpert

Re: Noord/oost Australië in Juli

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie plannen hebben jullie en het is dan inderdaad de geste tijd om het noorden te bezoeken. Helaas is het dan ook de drukste (en duurste) tijd ivm schoolvakanties in heel Australië, hou daar rekening mee.

Jullie hebben niet heel veel tijd voor de verschillende bestemmingen. Kijk uit dat je niet teveel plant en vervolgens bijna alleen maar aan het reizen bent ipv ook werkelijk ergens te zijn.

Naast Kakadu zou ik ook zeker Litchfield national park bezoeken. Er is veel te zien in de buurt van Darwin dus je zou je er makkelijk 1-2 weken kunnen vermaken. Persoonlijk zou ik voor eigen vervoer en kamperen kiezen, maar als je een toer kiest, kijk dan naar combo's met Litchfield. Boek op tijd!

Ik zou naast Darwin kiezen voor óf Alice Springs, Uluru, Katja Tjuta, Kings canyon etc (min. 1 week) óf Cairns en omgeving. Anders wordt het teveel, denk ik.

Vanaf Cairns kun je erg mooi snorkelen en duiken is mijn ervaring, maar het ligt eraan wat jullie willen. Er zijn verschillende opties qua riffen, toers en afstanden. De Whitsundays zijn inderdaad een stuk naar t zuiden. Naast Cairns, zijn ook zeker de Tablelands voor een paar dagen, de Daintree en Mossman gorge aan te raden.

Als jullie een ceremonie willen hebben, neem dan contact op met een marriage/ wedding celebrant en fotograaf ter plekke. Over het algemeen zijn dat soort dingen verre van goedkoop helaas. En het is ook boot bruiloften/ceremonies etc het topseizoen in het Noorden, al helemaal op het strand natuurlijk. Dus snel boeken als jullie dat willen.

Succes met de planning. Laat maar weten als je nog vragen hebt.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
xMirjam26

Bericht door xMirjam26 »

Bedankt voor je reactie!
Gisteren de hele dag bezig geweest met dingen uitzoeken en uiteindelijk wel een globale planning kunnen maken. We landen om 15:00 in Darwin en blijven daar de dag erop ook nog in de stad. Dag daarop willen we of met een tour of met een auto naar kakadu en litchfield. Voor toch wel 5 a 6 dagen. Hierna vliegen naar Cairns om daar 2 dagen te verblijven aangezien de tours naar Tablelands vertrekken vanuit Cairns. En ter afsluiting nog een aantal dagen in Palm Cove of Port Douglas. Aangezien er vanaf daar ook tours naar het rif en Daintree vertrekken. Zou Je ons dan Palm Cove of Port Douglas aanraden? Cairns vond ik niet echt spectaculair dus daar wil ik echt maar max 2 nachten blijven. En de overige dagen willen we toch wel een beetje uitrusten en pootje baden op het strand.

Ergens vind ik het zonde om maar zo 'weinig' activiteiten te doen, aangezien ik mijn vriend nog zo veel meer wil laten zien. Maar ik denk wel dat dit de beste optie is aangezien we sowieso Kakadu willen zien en snorkelen in het GBR.

Tot slot, hoe 'eng' En gevaarlijk is het om te rijden in een 4wd? En ik neem aan dat dat allemaal automaten zijn? En valt de prijs mee om zoiets te huren? Voor het echte outback gevoel is het toch wel heel gaaf om een 4wd te huren. Maar dan zal ik me echt over mijn angsten heen moeten zetten.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Klinkt goed en het zal waarschijnlijk uiteindelijk nog best druk zijn met de toers etc.

Persoonlijk zou ik voor Port Douglas kiezen, een leuk stadje en toch net weer anders dan Cairns.

Een 4WD rijden is op zich niet moeilijk zo lang je je aanpast naar de omstandigheden en weet wat je doet. Zeker in Australië vergroot het je mogelijkheden enorm. Ik ben een grote 4WD fan en zou niet meer zonder willen in Australië. Het huren midden in het droge seizoen is alleen zeer duur... het ligt eraan waar, wat en voor hoe lang je huurt natuurlijk maar gemiddeld kost het zo'n $150-$250 per dag...

Food for thought...
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie