Acetazolamide (diamox) tegen hoogteziekte

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Plaats reactie
terry.elsten@hotmail.com

Acetazolamide (diamox) tegen hoogteziekte

Bericht door terry.elsten@hotmail.com »

Hierbij wil ik waarschuwen tegen het preventief gebruik van Acetazolamide Sandoz tegen hoogteziekte.
Ik ben vaak op grote(re) hoogtes geweest en had tot dusver alleen incidenteel A.S. gebruikt, wanner het ècht nodig was. Tijdens een zware expeditie vorig jaar in de Himalaya, hebben de meeste deelnemers preventief A.S. geslikt. Het middel garandeert overigens niet, dat men dan ook geen hoogteziekte krijgt.
Waarschijnlijk ben ik overgevoelig voor bestanddelen in het middel, wat juist resulteerde in hoofdpijn, maagpijn, duizeligheid, tintelingen overal, extreme vermoeidheid en slaperigheid, stekende pijn in de bovenrug en het plassen van ammoniak. Allemaal zaken, waar je tijdens een dergelijke onderneming geen behoefte aan hebt. Sandoz adviseert het middel voorafgaand aan een verblijf op hoogte uit te testen, iets wat ik iedereen, die het gebruik overweegt van harte aanraad. Ik gebruik het nooit meer preventief. Waarschijnlijk is de dosis, zoals die door de reisorganisatie werd geadviseerd (1 per dag, gedurende 2 weken) ook te hoog geweest. Verder had geen van de deelnemers overigens een dergelijk heftige reactie. Het heeft ook lang geduurd, voor ik ontdekte dat het waarschijnlijk de Diamox is geweest, die me destijds zo ziek maakte. Op mijn eerdere tochten heb ik deze klachten nooit gehad.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Acetazolamide (diamox) tegen hoogteziekte

Bericht door bolletjeom »

De klachten die jij omschrijft zijn de symptomen van hoogteziekte
hoe weet je dat het geen hoogteziekte was maar bijwerkingen van het medicijn??? (niet lullig bedoelde vraag maar serieus bedoelde vraag)

ik heb het ook preventief gebruikt maar had dezelfde klachten als wanneer ik niets gebruik. Maar het schijnt dan toch in iedergeval nog te voorkomen dat vocht zich ophoopt in de longen of dat de nieren ermee stoppen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
terry.elsten@hotmail.com

Bericht door terry.elsten@hotmail.com »

Hoi "Bolletje", natuurlijk weet ik niet zeker dat het geen hoogteziekte wàs. Dat valt ook op geen enkele manier te bewijzen. Ik heb inmiddels echter wèl met een apotheker gesproken, die zei dat mijn klachten erg leken op die van iemand met ernstig kaliumgebrek. Door de hoge dosis A.S. (1 per dag) ga je gigantisch veel plassen en raak je veel mineralen kwijt. Misschien was mijn kalium gehalte al laag, waardoor dit net de limit overschreed. Ik heb altijd wel in meer of minere mate last van de hoogte en dan helpen 1 of 2 tabletjes goed. Maar dit was voor mij teveel.
Een goede les, maar het wàs kantje boord.
En een aanrader voor mensen, die overwegen Diamox preventief te slikken: Laat eerst je kalium checken. EN probeer het uit op zeeniveau.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ok, duidelijk verhaal.
Ik had vorig jaar op 2800 meter al felle hoofdpijn en ben flauwgevallen en straalmisselijk op 4000
vandaar dat ik dit jaar de pillen heb genomen. 1 per dag.
Op 2800 meter gewoon hoofdpijn maar wel minder erg en ik kon de volgende dag de wandeling op 4000 meter net doen zonder om te vallen. Paar dagen later ben ik echter 2 keer flauwgevallen terwijl ik in de bus niets zat te doen op 4800 meter. Dit was niet grappig (erg eng eigenlijk) omdat ik geen idee heb hoelang ik "out" ben geweest. Ik heb ook geen idee hoe erg het geweest zou zijn zonder tabletten.
Wel heb ik bloedarmoede dus gaat er minder zuurstof door mijn systeem dan bij gezonde mensen. Ik denk dat dit de reden is van mijn gevoeligheid voor de hoogte. Ik mag alleen niets doen aan de bloedarmoede om een andere medische reden.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie