Budget en route/duur

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
lian21

Budget en route/duur

Bericht door lian21 »

Hee reizigers!

Momenteel ben ik me aan het orienteren om in 2011 (jaja, ver weg, maar dat is alleen maar meer motivatie) een aantal maanden naar Indonesie en Australie te vertrekken. Mijn planning is om eerst te leren surfen op Bali en daar wat rond te trekken, om dan vervolgens nog ongeveer 2 maanden door Australie te trekken. Ik heb echt geen enkel idee van budget en gezien jullie reiservaring, wil ik vragen of jullie daar wel een idee van hebben?

Daarnaast vind ik het lastig om via internet een idee te krijgen van routes of plekken die je moet bezoeken.. In Australie wil ik sowieso naar Sydney, Byron bay en Brisbane.. is dat een makkelijke route met openbaar vervoer of wordt dat auto/vliegtuig?

Alvast hartstikke bedankt van reacties, want echt, ik kan niet wachten om mijn reis een beetje concreter te maken!

Liefs,
Lian
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Re: Budget en route/duur

Bericht door Nanneke »

Leuk plan! Een veel genoemd bedrag hier voor een maand Australie is zo'n 1000 euro (excl. tickets). Persoonlijk zat ik daar ruim boven, maar ik had een ruimer budget en heb soms niet echt op geld gelet. Ben dus regelmatig uit eten geweest, toers geboekt en zo. Geloof dat ik rond de 70 euro per dag zat, maar dat is dus niet low budget. Daar moet je met die 1.000 euro wel vanuit gaan. Slaap je in dorms, meestal zelf koken en weinig luxe uitspattingen.
Kijk anders ook eens bij alles over/ reisinformatie op de site. Er staat ook een item over Australie bij met veel info, o.a. ook over manieren van reizen, plaatsen die je kunt bezoeken en veel meer. Geloof dat er op de route die jij noemt een hop on hop off bus rijdt.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wat je wilt gaan doen is niet iets wat je in een paar dagen in kaart kunt brengen. Daar gaat heel veel lezen aan vooraf en dat is gelijk ook het leukste van de voorbereidingen!

Ga reisverslagen lezen. leg een kopietje van de kaart naast je om op te zoek waar al die plaatsen liggen en ga stippen zetten. Na een tijdje zie je dan waar de dingen liggen die je leuk leken om te bezoeken. Waarschijnlijk moet je dan de helft weer schrappen maar het geeft je wel een goed beeld.

Het bekijken van de sites van Djoser, Shoestring, Baobab etc kan handig zijn om te zien wat de highlights van een land zijn aangezien groepsreizen altijd daar langs gaan. De tijd waarin ze dat doen is echter niet haalbaar wanneer je zelfstandig reist.

De bedragen die nanneke noemt kloppen. Kijk anders ook eens op mijn website onder "reiskosten"
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
lian21

Bericht door lian21 »

Bedankt voor de reacties!
Had inderdaad al op je site gekeken, maar vindt reiskosten toch altijd relatief.. Als je low-budget wilt, kun je het vaak zo low-budget maken als je zelf wilt, lijkt me. Voor Australie zat ik indd te denken aan min. 1500 per maand in ieder geval in de voorbereiding, want volgens mij is het leuker om wat uitbundiger rond te reizen dan constant om geld te moeten denken. Route uitstippelen met de kaart is inderdaad een goed idee! Had stiekem al een beetje gekeken naar Byron bay e.d., maar de afstanden zijn zo belachelijk groot (wij zijn niets gewend).

Wat een uitkomst is deze site, biedt echt een hoop inzichten voor mensen die totaal niets van backpacken weten..
Is het ook zo dat je in Bali sneller in een hotel/bungalow en in Australie vaker in een hostel slaapt?
mara
Vakantieganger

Bericht door mara »

Hoi Lian,

In Australie ben ik nog nooit geweest maar Indonesie is een van mijn favoriete landen, ben er inmiddels ook maar gaan wonen. Wat ik aan Indonesie zo leuk vind is dat ieder eiland ander is, maar toch ook allemaal Indonesie. Bali is geweldig maar je moet ook echt 1 van de andere eilanden bezoeken. Zelf vind ik het gebied tana toraja in Sulawesie heel leuk, mooie natuur en cultuur en niet zo vol met toeristen. Op mijn site staat een verhaal daarover. En Flores, daar heb ik de afgelopen maanden gewoond. Flores is erg aan het opkomen en er wordt vollop ontwikkeld, vooral in Labuan Bajo. Het eiland is prachtig en je kunt er heel veel bekijken, oa de bekende komodo varanen. Tegenwoordig zijn er zon 3 vluchten per dag die kant op, op dit moment 60 euro enkele vlucht vanaf bali. Een goede site voor informatie over Flores is http://www.floreskomodo.com. De reisafstanden zijn lang en de wegen slecht maar de omgeving is zo mooi dat dat weinig uitmaakt, meer tijd om uit het raam te kijken! Mocht je in Indonesie een ander eiland dan Bali willen gaan bekijken, neem er dan wel je tijd voor, de afstanden zijn lang en de wegen buiten java en bali, slecht. Lokaal vervoer en lokal eten is goedkoop, in een toerischisch restaurant betaal je ongeveer 3 euro voor een maaltijd. Het is niet moeilijk om onder de 8 euro een leuk budget hotel te vinden, maar ga je in het hoogseizoen (juli-sept) dan betaal je iets meer.
In Indonesie heb je over het algemeen geen dorms, hoeft ook niet want wil je echt budget dan kan dat al vanaf 3-4 euro.

Veel voorbereidingsplezier!
Mara
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

in Indonesie kennen ze geen hostels op de manier zoals we ze kennen in Europa, Australië, Zuid-Afrika, VS etc
Ze hebben guesthouses enzo
We slapen in Azie niet in hotels maar in kleine goedkope en basic dingetjes zoals guesthouses en losmen.
Dat is soms bij mensen thuis. Dat ze 6 kamers bijgebouwd hebben en verhuren. Erg schattig. Je hebt dan een kamer voor jezelf maar lang niet altijd een badkamer. En die kamers zijn ook vaak erg basic. muren waar het licht van de buurman doorheen schijnt enzo. Je mag dan wel niet op een dorm liggen maar qua geluid lijkt het er soms wel op.
Het is erg goedkoop daar dus je moet gewoon een paar dingetjes bekijken en maar zien hoeveel geld je over hebt voor bijvoorbeeld een eigen badkamer.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie