Lowbudget Noordkaap ervaringen?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
tijn1980

Lowbudget Noordkaap ervaringen?

Bericht door tijn1980 »

Zijn er hier mensen die eens een trip hebben gedaan naar de Noordkaap? Ik zit er aan te denken om volgend jaar juni met een auto vanuit Nederland omhoog te reizen door Finland, Zweden en Noorwegen met daarbij het meest noordelijke stukje vaste land in Europa als doel, de Noordkaap dus.

Ik weet dat Scandinavië relatief duur is. Tips om het goedkoop te houden zijn dus van harte welkom. Is het 'low'budget te doen? Aan hoeveel geld moet ik aan denken? Tent mee lijkt me, maar kan je vrij kamperen of mag dat alleen op campings? Of trekkershutten? Wellicht is er iemand die meewil om de kosten te delen?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Lowbudget Noordkaap ervaringen?

Bericht door Globeskater »

In Noorwegen mag je vrij kamperen, zelf vond ik het altijd wel prettig om de tent op een camping op te zetten...

de landen zijn vrij duur en als je met de auto gaat is het slim om gewoon al wat eten uit Nederland mee te nemen. Ik heb in 2005 een maand door zuid noorwegen met de auto getrokken en we hadden een krat eten achterin de auto staan zodat we niet altijd dure boodschappen hoefden te doen..

wat op een gegeven moment wel vervelend werd was de hoeveel heid regen en dat is met een tent wel een groot nadeel dat op een gegeven moment alles nat en klam is..

zelf zou ik ook zeker nog eens naar de noordkaap willen maar dan wel met een camperbusje of iets dergelijks.. lijkt mij makkelijker met (wild)kamperen en reist ook iets comfortabeler..
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Bedankt voor je reactie.

Denk je dat het veel regent gedurende de vroege zomer maanden? Want het lijkt me wel de beste periode om deze reis te maken, omdat de dagen dan zo oneindig lang zijn.

Weet je zo wat een trekkers hutje op een camping per nacht kost? Probleem zal zijn dat die natuurlijk al lang zijn volgeboekt in de zomermaanden.

Het schijnt dat de rit leuk is tot halverwege Noorwegen, daarna zou het nogal saai worden lees ik net ergens anders, dat wordt dan nog stevig doorrijden als het saai wordt.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Het verschilt heel erg per zomer denk ik.. Wij hadden de pech dat wij in de periode eind juni tot begin augustus gewoon heel erg veel regen gehad hebben.. Je kan het denk ik beetje vergelijken met Nederland soms heb je een goede zomer soms absoluut niet en wij hadden gewoon een erg slechte zomer

Voor de hytter zijn er verschillende sites waarop je ze kan boeken, ik durf zo niet te zeggen wat de prijzen zijn.. tijdens de noorse zomervakantie zijn er ook hogescholen die de kamers op de campus tegen een leuk bedrag verhuren, dit hebben wij in Hamar gedaan nadat echt alles was natgeregend..

Vergeet in Noord Noorwegen de Lofoten niet die schijnen echt geweldig mooi te zijn!

Ik zal wel overwegen als ik jullie was om bijvoorbeeld via Zweden en Finland heen te reizen en dan bijvoorbeeld Noorwegen weer af te zakken.. zo heb je verschillende routes en dat helpt ook om de wat saaiere stukken lekker door te komen, want schijnt in Noorden nog wel een aardig kale vlakte te zijn..

Het is wel leuk zo begin zomer want weet nog dat toen wij gingen slapen het nog licht was en dat je om 3 uur 's nachts naar toilet ging en het alweer licht was of net licht werd.. die eerste week hebben we echt nauwelijks nacht gezien ;)
Vikken
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Vikken »

Wij deden het met de mobilhome. Kan je makkelijk veel eten en drank meenemen aan onze prijzen. Je mag er ook overal overnachten. Vergeet wel niet dat de 2 bruggen in Denemarken enorm duur zijn. Kostenplaatje mobilhome 6m 2 bruggen samen heen en terug : 400 euro .

Lofoten zijn idd geweldig. Ga er met een visser mee varen rond de rots die de broedplaats is voor papegaaiduikers.
op de Vesteralen kan je een Whale Safari doen.
In de buurt van Narvik heb je ook nog de Polar Zoo. Ze hebben er oa ook Veelvraten (Wolverines) en Poolvossen.
woutersl
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door woutersl »

Zoals eerder gezegd is het weer in Noorwegen zeer wisselvallig. Vorig jaar April een hele week alleen zon en bijna 20 graden! 2 jaar terug in Juli twee week regen en zo'n 5 graden! IN Zweden daarintegen is het over het algemeen een stuk stabieler en warmer. Finland vond ik persoonlijk niet erg interessant, vooral heel veel bos en daarna nog meer bos (in het Noorden).
Ik vond zelf het Noorden van Zweden en Noorwegen schitterend, maar inderdaad erg kaal. Ik ben nog nooit op de maan geweest, maar sommige stukken deden me eraan denken! Ook Zweeds lapland vond ik prachtig, maar ieder zijn eigen smaak! Met name in de zomer kan de "Noordkaaproute" erg druk zijn! Ik ben 5 jaar geleden met een opgeknapte brandweerbus gegaan en kan je het zo low-budget maken als je zelf wil! En het grote voordeel t.o.v. een tent is dat je ook met regen het heel prettig kan hebben, ook in een bus van 400 euro! Met name in het Noorden kan je op veel plekken staan, ruim wel altijd je rotzooi op! Er zijn helaas mensen die denken dat de hele wereld (behalve hun eigen tuin) een afvalbak is (tot zover mijn frustraties).

Verder zijn dit inderdaad niet de goedkoopste landen om heen te gaan, alhoewel het idee dat Zweden duur is een fabeltje is, tenzij je iedere avond uit eten wil met daarbij 10 bier! Noorwegen vond en vind ik wel ontzettend duur, stel je daar gewoon op in, dan is er niets aan de hand, je krijgt er een boel voor terug!!! De regels voor drank zijn in Noorwegen trouwens een stuk strenger dan in Zweden, let daar op! Maar mijn ervaring is dat met name bij de zuid-grenzen gecontroleerd wordt, bij de noordelijke overgangen heb ik nooit een grensmannetje gezien :)

Dus moraal van dit verhaal (indien je enigzins handig bent) koop een tweedehands bus (al dan niet ingericht als camper) en trek lekker noordwaarts!
Op zoek naar leuk vakantiewerk of vrijwilligerswerk kijk dan op http://www.wereldwerk.eu Op deze website kan je zelf reageren op werkgevers of tegen een kleine vergoeding gekoppeld worden aan vrijwilligerswerk.
Flow
Reiziger

Bericht door Flow »

woutersl schreef:ook in een bus van 400 euro!
heel interessant!! hoe heb je dat gedaan? ik ga namelijk met een paar vrienden door europa reizen en ons plan was om ook met een camper rond te trekken. een busje van 400 euro lijkt me heel ideaal!
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Ik heb begrepen dat de weg naar de Noordkaap een heel erg lange 80 km weg is. Je krijgt de behoefte om harder te rijden. Dit wordt afgestraft door div. snelheidscontroles met zeer hoge boetes!
woutersl
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door woutersl »

"Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden" :)

Ik weet niet op welke 80km weg je bedoelt? Maar de 45 door Zweden vond ik persoonlijk ook niet heel erg spectaculair, maar ook zeker niet saai. Ik ben toendertijd (alweer bijna 6 jaar geleden zie ik) door het binnenland van Zweden naar Stockholm gereden en via de kust naar ornskoldsvik. Vanaf daar richting Jokkmokk en vana Jokkmokk via Kiruna, Abisko naar Narvik, via de kust omhoog naar de Noordkaap, dan rusische grens en door Finland terug tot aan Kemi, dan Jokkmokk en over de 45 terug naar Denemarken! Dit jaar ben ik via denemarken naar Kristiansand geweest en gedeeltelijk beinnenland gedeeltelijk kus naar Bergen, ook heel er mooi! Ik zou via Dus via Noorwegen heen en Zweden terug (of vice versa!) Maar denk er aan dat je met name in Noorwegen niet kan (en niet wil) opschieten! Dus neem je tijd (tenzij je de grotere snelwegen neemt, maar dat kan saai zijn). Ik heb op de Noordkaap ook wel mensen ontmoet die in 2 week heen en terug reden, maar naar mijn mening zie je dan veel en veel te weinig van de prachtige landen, maar dat is ieder zijn eigen keus.

Wat betreft de bus van 400 euro :) Er moest nog wel het een en ander aan gebeuren, dus een voorwaarde is wel dat je zelf handig bent, of zo iemand kent! Maar het geeft wel een bijna ongelimiteerd gevoel van vrijheid! De mijne was een basic camper, maar deed het altijd! Van te voren e.e.a. goed nakijken is sowieso verstandig, want een garage rekening in Scandinavie is niet mals! Ik weet niet of er nu nog campers van 400 euro te vinden zijn, maar tussen de 1000 en 2000 kan je best veel leuks vinden (spreek uit ervaring). Ik weet niet waar je vandaan komt, maar eventueel zou ik wel kunnen helpen!

Alvast succes!
Op zoek naar leuk vakantiewerk of vrijwilligerswerk kijk dan op http://www.wereldwerk.eu Op deze website kan je zelf reageren op werkgevers of tegen een kleine vergoeding gekoppeld worden aan vrijwilligerswerk.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

"Ik weet niet op welke 80km weg je bedoelt?"
De 80 km weg in Noorwegen.
Flow
Reiziger

Bericht door Flow »

woutersl schreef:"Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden" :)

Ik weet niet op welke 80km weg je bedoelt? Maar de 45 door Zweden vond ik persoonlijk ook niet heel erg spectaculair, maar ook zeker niet saai. Ik ben toendertijd (alweer bijna 6 jaar geleden zie ik) door het binnenland van Zweden naar Stockholm gereden en via de kust naar ornskoldsvik. Vanaf daar richting Jokkmokk en vana Jokkmokk via Kiruna, Abisko naar Narvik, via de kust omhoog naar de Noordkaap, dan rusische grens en door Finland terug tot aan Kemi, dan Jokkmokk en over de 45 terug naar Denemarken! Dit jaar ben ik via denemarken naar Kristiansand geweest en gedeeltelijk beinnenland gedeeltelijk kus naar Bergen, ook heel er mooi! Ik zou via Dus via Noorwegen heen en Zweden terug (of vice versa!) Maar denk er aan dat je met name in Noorwegen niet kan (en niet wil) opschieten! Dus neem je tijd (tenzij je de grotere snelwegen neemt, maar dat kan saai zijn). Ik heb op de Noordkaap ook wel mensen ontmoet die in 2 week heen en terug reden, maar naar mijn mening zie je dan veel en veel te weinig van de prachtige landen, maar dat is ieder zijn eigen keus.

Wat betreft de bus van 400 euro :) Er moest nog wel het een en ander aan gebeuren, dus een voorwaarde is wel dat je zelf handig bent, of zo iemand kent! Maar het geeft wel een bijna ongelimiteerd gevoel van vrijheid! De mijne was een basic camper, maar deed het altijd! Van te voren e.e.a. goed nakijken is sowieso verstandig, want een garage rekening in Scandinavie is niet mals! Ik weet niet of er nu nog campers van 400 euro te vinden zijn, maar tussen de 1000 en 2000 kan je best veel leuks vinden (spreek uit ervaring). Ik weet niet waar je vandaan komt, maar eventueel zou ik wel kunnen helpen!
Alvast succes!
zo dat is mooi O-) grunncity net als jou zie ik! ;)
ik zou interieur enzo zelf goed kunnen opknappen, helaas ben ik niet zo van de technische kanten van de auto...
woutersl
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door woutersl »

En? Hoe lijkt het met de camperaankoopplannen (leuk scrabblewoord)
Plaats reactie