Tips voor reis door Canada

Stel hier je vragen over Canada, de Verenigde Staten en Mexico.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Tips voor reis door Canada

Bericht door Erik »

Uit de mailbox:
Goeiemiddag! Ik ben mij aan het orienteren om in juni volgend jaar een reis te gaan maken naar British Columbia, Canada. Vrienden van mij zijn in Invermere gaan wonen en ik wil ze graag opzoeken, maar natuurlijk wil ik meer van de WestCoast zien. Ik heb interesse in Vancouver, Vancouver Island, Jasper NP, Banff NP. En verder ben ik mij dus nog aan het oriënteren. Natuurlijk zou ik graag tips van jullie krijgen, wat echt niet te missen is. Ik ben van plan om maximaal 1 maand te gaan reizen met een budget van €2000 ongeveer, maar is dat te doen? Ik rij niet, dus ik zou mij graag middels openbaar vervoer en met tours rond willen reizen. Dit heb ik dit jaar ook in Australië gedaan en dit is mij erg goed bevallen. Hebben jullie tips voor welke organisaties hierin goed zijn. En liever niet van die tours die in 1 week door alle gebieden crossen. Ik ben namelijk het liefst zo kort mogelijk in de grote steden en zo lang mogelijk in de natuur. Hopelijk hebben jullie leuke en goede tips!
Erik
Site Admin

Re: Tips voor reis door Canada

Bericht door Erik »

@Menasil ben jij hier niet geweest?
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Hi Eric,

In 2010 ben ik met een camper rond gegaan. Vanuit Calgary naar Vancouver omhoog en via de Icefields Parkway weer terug naar Calgary. Veel beren en elken gezien op de campings en onderweg. Helaas heb ik geen ervaring met openbaar vervoer. Maar het camperen in het wild in bijvoorbeeld Welshgrey is mij tot vandaag bij gebleven. Eerst aan het eind van de middag een wandeling maken en de volgende ochtend een moeder beer met 2 jongen rond de camper zien lopen. Dan ga je veel dingen bedenken wat er had kunnen gebeuren tijdens de wandeling.......

Mooi vooruitzicht!

Mijn tips:
Bezoek in ieder geval Welshgrey, Banff, Vancouver en rij over de Icefields Parkway (met watervallen, meren en gletsjer) naar Peyton lake, Moraine lake en Lake Louise.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
pieter81

Bericht door pieter81 »

2000 euro is erg mager als je een maand weg zou willen
als ik zo google op groepsreizen voor west canada begint het bij 2200-2400 euro voor een 15 daagse reis.

Als je op eigen gelegenheid zou gaan:
vliegticket 600 euro
hostel per dag 30 euro x 30 dagen = 900 euro
eten per dag 15 euro x 30 dagen = 450 euro
dan ben je al door je budget heen terwijl je nog geen vervoer hebt.

Kwa reis organisaties voor backpackers kan je kijken bij Moose:
https://moosenetwork.com/
Het tempo ligt hier redelijk hoog volgens mij.

Kwa openbaar vervoer heb je buiten de steden in Noord Amerika hoofdzakelijk lange afstands bussen en die stoppen niet bij de toeristische plekken. Daarnaast zijn de bussen ook nog redelijk aan de prijs.
Ik zou aanraden om reisgenoten te zoeken die wel auto rijden en dan te gaan kamperen. Op die manier is het betaalbaar te houden en je kan wel alle mooie plaatsen bezoeken.

Als je zonder auto reist zou ik in ieder geval Whistler op de route zetten, er hier is lokaal een prima bus systeem waar je alle kanten van de plaats mee kan bezoeken en je kan ook nog relatief veel hiking trails bereiken.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

pieter81 schreef: 24 aug 2018 03:11

Als je op eigen gelegenheid zou gaan:
vliegticket 600 euro
hostel per dag 30 euro x 30 dagen = 900 euro
eten per dag 15 euro x 30 dagen = 450 euro
dan ben je al door je budget heen terwijl je nog geen vervoer hebt.

Een hostel voor 30 euro per dag is een uitdaging in Banff. Prijzen in HI hostel beginnen vanaf 47 CAD (bed in 4-6 dorm), maar stijgen al snel naar 60 CAD. Er is weinig aanbod en het is een populaire bestemming dus ze kunnen meer vragen. Tip: Kijk eens naar HI Hostels en of een membership voor jou loont. Je krijgt dan 10% korting op de prijzen. Het membership heb je er dan vaak zo uit.

Bij je kosten moet je ook de entree fees rekenen voor de nationale parken.
Je kunt eventueel een Discovery Canada Pass kopen: http://www.commandesparcs-parksorders.c ... overy-pass

Ik ben zelf in Vancouver geweest en daarnaast ook paar keer in Calgary. Ik heb toen ook gekeken wat haalbaar was met openbaar vervoer naar Banff en omdat ik in de winter zat, was dat erg lastig. We hebben toen wel een auto gehuurd voor een dagtrip. Dan kom je tot Lake Louise maar naar Jasper is dan te ver. Dat is beter te doen vanuit Edmonton. Het schijnt dat tours vanuit Calgary naar Banff/Jasper niet echt worden aangeboden omdat daar te weinig animo voor is. De meeste toeristen regelen een auto of zorgen dat ze in Banff zelf zitten of het is lokale bevolking dat hier heen gaat.

Op de websites van de nationale parken staat best wel wat informatie over hoe daar te komen.
https://www.pc.gc.ca/en/pn-np/ab/jasper/visit
https://www.pc.gc.ca/en/pn-np/ab/banff/visit

Tours vanuit Banff: https://www.banfftours.com/

Jasper is vooral te bereiken vanuit Edmonton met de Greyhound bus (en zelfs vanuit Vancouver met trein via Edmonton) en Banff vanuit Calgary. Vancouver en Calgary is weer geen handige verbinding dacht ik, volgens mij kun je dan beter vliegen of een Greyhound bus maar ik weet niet hoe lang deze erover doet. In theorie zou je vanuit Vancouver eerst Jasper kunnen doen en dan door naar Banff, maar dan komt je op het probleem uit dat tussen Banff en Jasper volgens mij het OV niet erg goed geregeld is.
Ik heb wel eens de tip gezien om via Sundogtours dan een transfer te regelen (https://www.sundogtours.com/package/jas ... y-shuttle/) maar ik denk dat je dan beter je reis kan bouwen via moosenetwork want die transfers zijn duur. (https://www.canadaonline.nl is een populaire vanuit Nederland maar vraagt ook wel wat budget en ik weet niet wat ze vragen als één persoonstoeslag)

Het is een behoorlijk complexe puzzel om met OV alles te kunnen zien wat je wil :) Het is niet totaal onmogelijk, maar het vraagt een investering om alles goed uit te zoeken, tijd ter plaatste en soms ook een budget. Australië is niet te vergelijken met Canada wat dat betreft.
pieter81

Bericht door pieter81 »

47 dollar = 31 euro, als dat je maximale prijs is per nacht dan moet 30 euro gemiddeld ook wel lukken.
Als budget belangrijk is dan dus ook op tijd boeken inderdaad.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

pieter81 schreef: 24 aug 2018 11:38 47 dollar = 31 euro, als dat je maximale prijs is per nacht dan moet 30 euro gemiddeld ook wel lukken.
Als budget belangrijk is dan dus ook op tijd boeken inderdaad.
Ik was even in de war, had de koers van de Amerikaanse dollar in mijn hoofd :X
Plaats reactie