Ik ben nog niet heel bekend op dit forum, dus ik hoop dat ik mijn bericht op de juiste plek heb geplaatst.
Ik ben 36, heb een vriend, geen kinderen, ik houd erg van reizen en heb ook al veel van de wereld gezien.
Ik heb echter 1 probleem waar ik vooral tijdens het reizen steeds weer tegenaan loop:
Al sinds mijn jeugd heb ik problemen met mijn evenwicht en zwakke enkels.
Aangezien ik pas geleden een diagnose heb gekregen (HMSN) weet ik dat ik het ermee moet doen en dat mijn balans e.d. niet veel beter zal worden, hoe hard ik ook zal trainen. Ik heb nu wel orthesen voor mijn benen, waardoor ik mijn voeten beter neerzet en waardoor ik mijn enkels niet meer kan verzwikken, maar balans blijft een probleem.
Ik ben net terug uit Laos en de keren dat ik halverwege af heb moet haken doordat de wandelingen voor mij echt te lastig werden zijn niet meer op 1 hand te tellen.
Veel viewpionts, watervallen, grotten e.d. waren een steile helling omhoog met veel rotsen en klimpartijen.
Op internet heb ik proberen te zoeken of bepaalde landen/wandelingen voor mij te doen zijn, maar hier kom ik meestal niet uit.
Ik denk dat ik het toch moet hebben van de ervaringen van mensen zelf en hoop dus dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Enkele voorbeelden van wat ik wel/niet kan:
- Trappen op en af lopen gaat oke, zolang er vooral bij het afdalen van steile trappen maar een leuning is of met wandelstokken lukt het meestal ook
- Stapstenen in een rivier overleef ik als ik wandelstokken meeneem.
- Bij een boomstam of een smalle plank ergens overheen heb ik hulp nodig
- Smalle paadjes langs een afgrond zijn lastig
- Door diepe rivieren heen waden gaat niet zo goed
- Helling op en af lopen gaat prima
- Een wandeling met een gids vind ik vaak lastig, omdat daar meestal een groepje mensen bij is en ik moet mijn eigen tempo aan kunnen houden.
Zoals eerder gezegd waren de meeste wandelingen voor mij niet te doen in Laos. Landen die voor mij wel te doen waren zijn bijvoorbeeld Borneo en Costa Rica. Hier is wel jungle, maar voor mij wat begaanbaarder dan Laos. Van Costa Rica vond ik het dan wel weer jammer dat ze de jungle voor toeristen zo begaanbaar maken, maar dat even terzijde, want ik kon er goed vooruit

Buiten de Europese landen zijn Zuid-Afrika, Botswana, Thailand, Venezuela, Cuba, Indonesie, Marokko en IJsland zijn ook een aantal voorbeelden van landen die voor mij te doen waren.
Dus niet perse alleen de rolstoeltoegankelijke paden, er mag nog wel iets van uitdaging inzitten

Ik begrijp dat het voor een buitenstaander heel moeilijk te bepalen wat ik wel en niet kan, maar toch hoop ik dat iemand mij aan de hand van bovenstaande informatie wat tips kan geven.
Op ons lijstje staat bijvoorbeeld:
- Suriname
- Brazilie
- Ecuador + Galapagos
- Bolivia
- Peru
- Chili
- Vietnam
- etc.

Ik reis altijd alleen met mijn vriend en we gaan dus niet met groepsreizen mee. Het fijnste vinden wij het dan ook om onze eigen gang te kunnen gaan en ons eigen tempo aan te kunnen houden. Bij voorkeur zonder gids en als het niet anders kan met een prive gids.
Onze ambitie is niet om hele trekkings van een paar dagen door de jungle te doen, maar dagwandelingen zou wel leuk zijn.
Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande landen en heeft er iemand nog andere tips?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Groetjes!