Mijn vriend gaat volgende maand voor drie maanden naar de andere kant van de wereld, hoe overleef ik dit?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Harlie

Mijn vriend gaat volgende maand voor drie maanden naar de andere kant van de wereld, hoe overleef ik dit?

Bericht door Harlie »

Mijn vriend gaat volgende maand voor drie maanden naar de andere kant van de wereld. Bij de gedachte alleen al word ik misselijk en ik kan er nu al heel erg om huilen. Wat het allemaal nog erger maakt is dat hij daar midden in de natuur zit zonder stroom of internet, hij kan een keer per week naar een internetcafe zodat we kunnen mailen.
Ik heb echt geen idee hoe ik dit ga overleven want ik word bij de gedachte alleen al heel erg verdrietig. Drie maanden voelt als een uitzichtloze lange periode en ik ga hem heel erg missen. Daar komt bij dat als hij weg gaat we nog maar vijf maanden iets hebben. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen om er voor te zorgen dat ik me niet drie maanden lang depressief ga voelen, aangezien ik nu al elke dag verdrietig ben bij het vooruitzicht dat hij over een maand weg gaat... Ik wil hem ook niet tot last zijn omdat ik wil dat hij er gewoon vol van gaat genieten. Ik weet dat hij mij ook gaat missen, maar het is voor de achterblijver altijd moeilijker. Hij heeft nu de kans om zoiets leuks te gaan doen en dan wil ik me niet elke dag aan hem opdringen als hij weg is omdat ik hem mis. Maar ik heb wel de behoefte aan veel contact (wat dus niet kan aangezien hij geen internet heeft daar..)
Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb echt tips nodig..
Arnout3008
Reisexpert

Re: Mijn vriend gaat volgende maand voor drie maanden naar de andere kant van de wereld, hoe overleef ik dit?

Bericht door Arnout3008 »

Ik ben afgelopen zomer 2 maanden weg geweest, naar Italië, waar ik +/- 12-15 uur per dag werkte, terwijl mijn vriendin in Australië zat.
Het belangrijkste was voor mij dat ik haar enigszins regelmatig kon spreken.Video bellen met Facebook messenger, via WhatsApp schijnt dat ook te kunnen tegenwoordig, facetimen, skype. Er zijn een heleboel opties mits je internet hebt op locatie.

Persoonlijk zou ik zeggen, maak je er niet te druk om, het is een lastige situatie, maar als je er samen aan wilt werken is het mogelijk om er doorheen te komen. Ik ben nu ook nog steeds samen met mijn vriendin ;)

En misschien, als je er de tijd en het geld voor hebt, waarom niet eens langs gaan bij hem? ^O^

Hoop dat dit je wat helpt.. Succes!

Overigens, kleine toevoeging.
De behoefte aan contact hebben we natuurlijk allemaal, het zou in principe al niet goed zijn als je elkaar niet wilt spreken, maar als je er samen doorheen wilt komen zul je waarschijnlijk wel moeten accepteren dat je elkaar niet heel erg veel zult spreken.
Harlie

Re: Mijn vriend gaat volgende maand voor drie maanden naar de andere kant van de wereld, hoe overleef ik dit?

Bericht door Harlie »

Het punt is dus dat hij geen internet heeft en een vliegticket kost 2000 euro. Opzoeken is dus geen optie aangezien ik zelf ook moet studeren. We hebben er gelukkig allebei wel vertrouwen in dat de relatie nog goed zit als hij terug komt. Ik maak me alleen heel erg druk om hoe ik me ga voelen als hij weg is..
Arnout3008
Reisexpert

Waar gaat hij heen?
Als hij er drie maanden zit is het misschien wel een idee om een prepaid sim te kopen met internet? Had ik zelf ook gedaan, was een stuk minder afhankelijk van de (vaak toch al niet goed werkende) wifi.
Once a year, go someplace you’ve never been before.

Harlie

Bericht door Harlie »

Hij gaat naar Ecuador, de Galapagos eilanden. Ja daar had ik ook al aan gedacht! Ik zal aan hem vragen of dit voor hem een optie is.
Arnout3008
Reisexpert

Even gekeken voor je, een vliegticket met KLM kost naar Quito momenteel +/- 730 euro, misschien zal het iets duurder worden in mei, maar het is in ieder geval al geen 2000 euro ;).
Als je via skyscanner zoekt kan het ook nog wel goedkoper waarschijnlijk
Once a year, go someplace you’ve never been before.

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben het met je eens dat het als achterblijver een stuk lastiger is. Hij maakt iedere dag nieuwe dingen mee en de uren vliegen voorbij. Voor jou zou dat (in het ergste geval ) het tegenover gestelde kunnen zijn. Het is daarom erg belangrijk om dingen te ondernemen en bezig te blijven. Spreek extra veel met vrienden en vriendinnen af en neem zelf het initiatief om wat leuks te doen. Er zijn genoeg dingen die niet veel hoeven te kosten. Samen een stukje fietsen, gewoon lekker kletsen of ergens wat drinken. Daarnaast zou ik kijken of je wat geld bij elkaar kunt sparen om hem op te zoeken.

Wanneer je met je eigen ogen ziet waar hij zit, wat hij mee heeft gemaakt en in welke omstandigheden hij heeft geleefd kun je dit alles veel gemakkelijker een plekje geven. Je hebt in theorie 3.5 maanden. Je zou er voor kunnen kiezen (om samen met onze hulp ) een goedkoop ticket te vinden en hem een paar weekjes op te zoeken. Leg zo veel mogelijk geld opzij, vraag dingen voor je verjaardag (als die toevallig binnenkort is) of vraag bij je bijbaantje of je extra mag werken. Dit heeft als voordeel dat je druk bezig bent en ook de tijd voor jou zal vliegen. Het harde werken doe je dan ook voor een goed doel (hem sneller dan na drie maanden zien).

Als dat allemaal niet mogelijk is dan kan het vrij lastig zijn om op momenten dat je jezelf vervelend voelt contact met hem te hebben door gebrek aan internet. Hier is weinig aan te doen. Een locale simkaart kan dan inderdaad uitkomst bieden om berichtjes te sturen, maar bellen / kletsen zal dan meestal nog steeds lastig zijn. Het internet in die landen is vaak niet zo goed en ontvangst is al heel wat.

Via Skype kun je wel tegen lokaaltarief bellen naar een nummer in Ecuador zodat je niet tegen hoge telefoonkosten aanloopt en geen internet nodig hebt.

Je kunt dus als je zou willen best wel wat doen om de periode korter te maken (door hem op te zoeken) of om gewoon actief bezig te blijven met vrienden. Als je dood ongelukkig om hem moet wachten is dat voor beide geen fijne situatie.
Harlie

Bericht door Harlie »

Opzoeken is helaas echt geen optie, bijna al mijn geld gaat naar mijn studie en ik kan er niet zomaar een paar weken tussenuit. Daarnaast is dit iets wat hij graag alleen wil doen. Wel heel fijn dat jullie mee denken! Ik zal gewoon veel afleiding moeten zoeken, met vrienden afspreken. Gelukkig heb ik vaak genoeg te doen. Ik vind dat idee van de simkaart een goede oplossing, dat zal ik even voorstellen.
Ik hoop dat ik er uiteindelijk aan zal wennen. Het vooruitzicht is nu in ieder geval verschrikkelijk. Ik mis hem nu al, terwijl hij er nog is..
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het is zeer zeker een lastige situatie. Met elkaar in gesprek gaan helpt zodat je goed van elkaar op de hoogte bent wat jullie ideeën erover zijn. Ook als hij straks weg is. Je bent hier altijd welkom om je hart te luchten en en te spuien :) Geen idee of dat helpt, maar toch ....

Toen mijn vriendin (alleen) op reis ging heb ik voor haar een cd met muziek gebrand met liedjes die we beide leuk vonden. Zo iets zou je ook kunnen doen al zal dat tegenwoordig eerder op een USB stickje gaan. Ook wij zijn nog altijd bij elkaar en dat geeft hopelijk ook wat goede moed.
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Wat goed dat je deze vraag hier stelt. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me wel voorstellen dat het moeilijk is/wordt. Ik denk dat je je er nu al heel goed op voorbereid door er gewoon over te praten! Dat helpt vast! Als je mensen om je heen ook laat weten dat je hier tegen op ziet en hoe je je voelt dan kunnen zij zich dit vast ook heel goed voorstellen en kunnen ze er rekening mee houden, dus misschien net iets vaker even vragen hoe het met je gaat en of je zin hebt om iets leuks te gaan doen. Dus mijn tip: praat er over, hier op het forum maar ook met je mede-achterblijvers, dus vrienden en familie.

Misschien heb je dat overigens al lang gedaan....... ^O^
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Zowel in Ecuador als op de Galapagos-eilanden heb je bijna overal wi-fi. De tickets kosten trouwens ook nog niet eens de helft van wat jij denkt :)

Verwacht vooral niet dagelijks contact te hebben. Door het tijdverschil is het niet altijd even makkelijk te regelen, al zal hij als hij echt om je geeft daar wel tijd voor vrij maken ;) Maak van tevoren gewoon duidelijk dat je graag een keer per zoveel dagen sowieso contact wil hebben.

Wat gaat hij daar doen?
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Harlie

Bericht door Harlie »

Ik heb gelukkig genoeg lieve vrienden bij wie ik mijn hart kan luchten :)
Hij gaat vrijwilligers werk doen bij een onderzoekscentrum daar, eerst 5 weken op de Galapagos en dan twee weken reizen en dat 5 weken in de bushbush met apen helpen vrijlaten.
Zelf is hij er van overtuigd dat hij er geen wifi zal hebben, dat heeft hij volgensmij van dat onderzoeksteam gehoord, maar zelf kan ik het ook moeilijk geloven.. Ik zal nog even vragen waarom hij dat denkt.
Ik verwacht zeker niet dat we elke dag contact zullen hebben, ik wil ook gewoon dat hij daar gaat genieten en niet de hele tijd met mij bezig hoeft te zijn. Ik hoop wel dat we 2 of 3 keer per week contact kunnen hebben waarvan 1 keer skypen, maar goed dat moeten we nog overleggen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het kan ook een beetje zelfbescherming zijn. Je bent daar in zo'n andere wereld dat het soms lastig is om ook aan verplichtingen met thuis te moeten denken. Wanneer er geen wifi is dan kun je ook geen contact hebben en valt die "verplichting" af. Dat is niet dat omdat hij niet wil bellen, maar meer dat je geen verwachtingen schept die je niet waar kunt maken.

Er zijn tal val plekken waar internet nog niet zo normaal is. Dus het zou kunnen kloppen.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Harlie schreef:Ik heb gelukkig genoeg lieve vrienden bij wie ik mijn hart kan luchten :)
Hij gaat vrijwilligers werk doen bij een onderzoekscentrum daar, eerst 5 weken op de Galapagos en dan twee weken reizen en dat 5 weken in de bushbush met apen helpen vrijlaten.
Zelf is hij er van overtuigd dat hij er geen wifi zal hebben, dat heeft hij volgensmij van dat onderzoeksteam gehoord, maar zelf kan ik het ook moeilijk geloven.. Ik zal nog even vragen waarom hij dat denkt.
Ik verwacht zeker niet dat we elke dag contact zullen hebben, ik wil ook gewoon dat hij daar gaat genieten en niet de hele tijd met mij bezig hoeft te zijn. Ik hoop wel dat we 2 of 3 keer per week contact kunnen hebben waarvan 1 keer skypen, maar goed dat moeten we nog overleggen.
Als hij op geïsoleerde Galapagos-eilanden zit voor onderzoek dan zou dat inderdaad heel goed kunnen. Op bewoonde eilanden is het geen probleem. Die bush-bush zal ook geen wifi hebben, maar die middelste 2 weken wel. No worries, en anders... 3 maanden is voorbij voordat je het weet.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Harlie

Bericht door Harlie »

Hij gaat in de weekenden naar een plaatsje op het eiland waar hij zit en kan daar naar een internet cafe en heeft hij misschien zelfs wifi, dus waarschijnlijk kunnen we een keer per week skypen! In de bushbush gaan ze ook wel een keer in de week naar de bewoonde wereld en ze hebben daar in de bushbush wel internet, maar dat wordt vooral voor werk gebruikt en hij weet niet of hij het mag gebruiken. Doordeweeks kunnen we misschien een keer bellen of een sms sturen. Het is gewoon afwachten hoe de situatie daar is, want dat weten we nu nog niet.

Het scheelt wel dat ik het redelijk druk heb als hij weg is, ik ga ook nog twee keer een week naar Frankrijk voor mijn studie. Dus vervelen zal ik mij in ieder geval niet!
Plaats reactie