Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Mijn vriendin en ik gaan de komende zomer voor zo'n 3,5 week naar Bali. Wij zijn van plan om zowel Bali als Lombok te bezoeken.
Op dit moment zijn wij ons een beetje aan het oriënteren op wat we moeten zien/bezoeken/doen. Nou heb ik een aantal vragen:
We willen een weekje niets doen, lekker in een luxe resort op een plek die niet overspoeld is door toeristen. Kan iemand zo'n plek aanraden? De GIli eilanden wellicht? Ik weet niet of hier echt de luxe resorts staan die we zoeken. Ik hoor daar wisselende berichten over. Gili Trawagan wellicht? Of is dat weer te druk? Help?
In hoeverre zijn Kuta en Ubud echt te toeristisch zoals bijvoorbeeld Salou. Kunnen we dit helemaal overslaan?
Ik wil graag met een vlucht van Bali naar Lombok/Gili. Geen behoefte aan een bootreis van ongeveer 6 uur. Maar het nadeel is dat we natuurlijk weer terug moeten naar Bali. Dwz dat je van Bali naar Lombok vliegt, dan dus nog naar de Gili eilanden moet komen. En dan ook weer terug moet reizen over land naar Lombok, om vervolgens weer terug te vliegen naar Bali. Is dat te omslachtig?
Verder nog tips? Welke plekjes zou je echt aanraden? Ik hoor veel goeds over Nusa Lembongan?
Ja Gili heeft ook luxe resorts ik heb zelf in deze gezeten http://scallywagsresort.com/ heb echt genoten en vond het vrij luxe. Ik weet niet wat je precies zoekt natuurlijk. Boot van Bali naar Gili is geen 6 uur dus ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt gehaald er gaan een snelle boot naar Gili in 1.5 uur en wij hebben deze toen gebruikt http://www.bluewater-express.com/
Ja een rustige plek op Bali vinden zal vast wel er zijn maar Bali is een toeristenplek dus je ontkomt er ook niet echt aan. Ik persoonlijk kom er niet zo graag mij te druk en ik denk dat er mooiere plekken zijn in Indonesië dan Bali. Ik heb overal in Bali gezeten en heb eigenlijk het altijd ervaren als teveel touristen. Gili was ook druk maar vond het wel net iets rustiger dan Bali.
Wij zijn net terug van 3 weken Bali en Gili Air en ik ben meerdere keren eerder geweest.
Er zijn inderdaad meerdere luxere resorts of de Gili's. Ligt er aan wat je wil, ook op Bali zijn er velen en waarschijnlijk goedkoper dan op de Gili's! De snelle boot is inderdaad maar 1,5 uur en gaf onze voorkeur zodat we niet naar het vliegveld moesten, vliegen naar Lombok, van het vliegveld 2 uur rijden naar de haven op Lombok en dan nog de boot te nemen naar 1 van de Gili's. Gili Trawangan is meer een "party" eiland dus als je voor je rust gaat is dat niet perse de beste keuze. Wij vonden Gili Air heerlijk. Rustig, relaxed en gemoedelijk. Als je een week daarheen wil gaan, kun je ook overwegen om 2 eilanden te doen.
Kuta is megatoeristisch en inderdaad op sommige plekken vergelijkbaar met Salou maar dan vol met Australiers etc. Ubud is toeristisch maar op een hele andere manier, meer cultureel. Het is 1 van mijn favoriete plekken om te relaxen, mooie wandelingen te maken door de rijstvelden, lekker eten, marktjes, winkels en musea. Het is erg makkelijk om de massa's daar te ontlopen door net wat anders te doen.
Hou er rekening mee dat Bali misschien klein lijkt, maar je je er makkelijk 3,5 week kan vermaken. Ligt natuurlijk aan wat je wil doen en zien en hoe snel jullie reizen, maar als je uiteindelijk 2,5 week overhoudt (min de week relaxen), zou ik overwegen om alleen Bali te bezoeken.
Zoals gezegd, ligt het er aan wat jullie willen, er is voor ieder wat wils. Je kan 1 van de vulkanen bezoeken en beklimmen, authentieke dorpjes bezoeken, Ubud, gezondheidsretraites, strandplekken zoals Lovina, Sanur, Seminyak etc. Verder zijn er nationale parken, watervallen etc. Reizen is vrij intensief op het eiland met veel verkeer en duurt dus lang. Wij waren deze keer ook een week in de regio Uluwatu waar we niet eerder waren geweest. Erg leuk en divers. Scootertje gehuurd en alle strandjes bezocht, lekkere eettentjes, surfplekken etc. Ook waren we een kleine week bij de berg Gunung Batukaru. Schitterend regenwoud, veel koeler dan de meeste plekken met authentieke dorpjes, wandelingen etc.
Lombok is een stuk moeilijker te bereizen en een stuk minder toeristisch, dat heeft zowel voor- als nadelen. Het is ook islamitisch en niet voornamelijk hindoeistisch dus wat dat betreft erg anders dan het gemoedelijke, vriendelijke Bali. Al met al ook zeker een bezoek waard maar ook daar is reizen intensief dus plan niet teveel bestemmingen is mijn advies.
Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
@Moira: ik kom overal op internet tegen dat de ferry er zo'n 4 tot 6 uur over doet. Ik heb ook gezien dat er een snellere boot is maar wij hebben eerder op een dergelijke boot gezeten en daar wordt mijn vriendin zeeziek van haha. Dat is dus geen optie..
@Kims: dankje!
Dilemma dus, lange boot of een vlucht met daarna nog wat langer over land reizen. Thnx allen.
Mijn vriendin wordt ook snel zeeziek maar met wat gember en een Kwell (motion sickness tabletten), had ze nergens last van. De zee kan kennelijk ruig zijn maar niet toen wij er waren. Je mag ook op t dak zitten wat kan schelen.
Ahmed is ook een goede plek voor duiken snorkelen, net als Nusa Lembongan waar ik jaren geleden was.
Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Ik heb zelf ook last van zeeziekte en ik ben zelf met deze boot geweest. In Azie kun je ontzettend goeie zeeziek pillen krijgen. Doordat ik die de avond ervoor in had genomen had ik nergens last. Ik ben iemand die niet een klein beetje ziek word maar echt heel ziek kan worden. Waar ik het over heb is inderdaad de snelle boot. Ik word trouwens ook ziek op een langzame boot, daarom neem ik altijd pillen. Die hebben me tot nu godzijdank altijd geholpen.