Warme kleding/deken + grootte daypack

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
EefjeC

Warme kleding/deken + grootte daypack

Bericht door EefjeC »

Ik wil volgend jaar voor ongeveer een jaar op reis naar Azie, Australie en Nieuw Zeeland. Nu vroeg ik me af in hoeverre je warme kleding/dekentje mee moet nemen. Ik heb het altijd, altijd koud en ben enorm bang dat ik het daar koud ga krijgen. Een goede ademende jas heb ik, maar is het bijvoorbeeld verstandig om ook een fleece deken mee te nemen?
Ook ben ik bezig met welke daypack ik moet hebben. Ik wil namelijk niet een al te grote rugzak op mijn rug hebben, maar wil ook wel weer genoeg liters hebben zodat ik wel een meerdaagse trekking kan doen.
Bedankt!
Kims
Reisexpert

Re: Warme kleding/deken + grootte daypack

Bericht door Kims »

Hi,

Wanneer ga je waar naartoe? En hoe wil je gaan reizen? Veel is afhankelijk van de seizoenen in de landen waar je heen gaat.

Het is überhaupt handig om wat warmere
kleding mee te nemen zoals een setje thermo ondergoed, een trui of jack. Of je een warme jas of slaapzak etc mee moet noemen ligt aan je reisplannen.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Je kunt het beste kijken hoe je in laagjes kleding kunt dragen. Dat begint meestal met wat duurdere dunne en ademende kleding, daar doe je steeds een laagje kleding overheen. Je hoeft dan niet zo veel mee te nemen om het heel warm te hebben. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat je veel meer beweegt en het daardoor eerder te warm dan te koud zal hebben. Behalve misschien in hostels e.d. maar ik neem aan dat je daar aan de verwarming gekluisterd kunt gaan zitten :P

Ga eens naar een outdoor winkel en laat je informeren. Dan kun je nog kijken of je een beetje investeert in lichte warme (basis) kleding en voor het "leuk" bij gewone winkels gaat kijken. Je hebt in ieder geval al goed bedacht dat je zo licht mogelijk wil reizen wat gelukkig kan met een goede voorbereiding zonder dat je het koud gaat krijgen.

Een dekentje heb ik nog nooit gezien. Beter investeer je in een goede lichtgewicht slaapzak (die je altijd nog als deken kunt gebruiken).

Welke daypack je moet nemen is afhankelijk wat je meeneemt. Zelf vind ik het fijn om in ieder geval een netje o.i.d. aan de zijkant te hebben waar ik een 1.5 liter drinkfles in kan stoppen. Dit is fijn als je wandelt en daarmee niet steeds je tas hoeft open te maken. Een gewone 15-25 liter is meer dan genoeg voor normaal reizen, maar is soms wat klein voor lange meerdaagse trekkings.
yasmin
Vakantieganger

Bericht door yasmin »

Ik kan het 's nachts heel erg koud hebben. Wat bij mij tegenwoordig meegaat is twee setjes thermokleding. Een simpele van de hema, die is minder warm en een setje van merinowol van icebreaker, verder gaat er een lakenzak mee en de sea to summit thermolite reactor extreme en mijn warme donzen slaapzak.
Als het echt koud is ga met mijn thermolite in mijn slaapzak slapen. Is het minder koud met lakenzak in slaapzak, is het nog minder koud met lakenzak in de thermolite ( deze fungeert dan alleen nog als dekentje) en anders alleen in de thermolite of lakenzak. Het neemt nauwelijks ruimte in en weegt bijna niets en sindsdien heb ik het bijna niet meer koud, maar ook niet te warm. Ik heb een te warme slaapzak in voor veel landen, maar dan slaap ik erop.
Wat ik niet heb, maar wat je ook nog kan krijgen is handen of voetverwarmer met houtskool. Een meisje op mijn laatste reis had deze bij zich en was er erg over te spreken.

En verder heb ik laagjes kleding.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ik woon zelf in Nieuw Zeeland het ligt ten eerste wanneer je hier naar toe komt. In de avond kan het hier flink afkoelen ik zelf draag laagjes. Je kunt hier alles kopen dus ik zou het niet zo snel mee zeulen. We hebben hier gigaveel thermo kleding te koop via de verschillende winkels.
EefjeC

Bericht door EefjeC »

yasmin schreef:Ik kan het 's nachts heel erg koud hebben. Wat bij mij tegenwoordig meegaat is twee setjes thermokleding. Een simpele van de hema, die is minder warm en een setje van merinowol van icebreaker, verder gaat er een lakenzak mee en de sea to summit thermolite reactor extreme en mijn warme donzen slaapzak.
Als het echt koud is ga met mijn thermolite in mijn slaapzak slapen. Is het minder koud met lakenzak in slaapzak, is het nog minder koud met lakenzak in de thermolite ( deze fungeert dan alleen nog als dekentje) en anders alleen in de thermolite of lakenzak. Het neemt nauwelijks ruimte in en weegt bijna niets en sindsdien heb ik het bijna niet meer koud, maar ook niet te warm. Ik heb een te warme slaapzak in voor veel landen, maar dan slaap ik erop.
Wat ik niet heb, maar wat je ook nog kan krijgen is handen of voetverwarmer met houtskool. Een meisje op mijn laatste reis had deze bij zich en was er erg over te spreken.

En verder heb ik laagjes kleding.
Geldt dit voor Azie, Australie of Nieuw Zeeland? Of misschien wel voor alle drie :)
Bedankt!
EefjeC

Bericht door EefjeC »

Kims schreef:Hi,

Wanneer ga je waar naartoe? En hoe wil je gaan reizen? Veel is afhankelijk van de seizoenen in de landen waar je heen gaat.

Het is überhaupt handig om wat warmere
kleding mee te nemen zoals een setje thermo ondergoed, een trui of jack. Of je een warme jas of slaapzak etc mee moet noemen ligt aan je reisplannen.

Groetjes
Hi! Ik ga eerst naar Azie, waarschijnlijk rond maart.. Daarna wil ik gaan werken in Australie en vervolgens naar Nieuw Zeeland.. Ik wil me niet aan een stak schema houden dus ik heb geen idee wanneer ik daar ongeveer zal zijn. Maar ik maak me ook niet bang dat ik het daar heel koud ga krijgen, want ik denk dat ik voordat ik richting Nieuw Zeeland ga, ik toch een spullen change ga doen en warmere spullen ga kopen. Maar ik vroeg me meer af hoe het is qua temperatuur in Azie..
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Azië is erg groot dus dat is erg moeilijk in te schatten. In China kan het in maart sneeuwen terwijl het zuidelijker bloedje heet kan zijn... waar wil je heen?

En voor Australië en Nieuw-Zeeland geldt eigenlijk hetzelfde. Bij Australië denken mensen vaak alleen maar aan warmte zich niet realiserend dat het ook daar in de winter in het zuiden erg koud kan zijn met vorst en sneeuw... het is een gigantisch land met allerlei klimaten.

Als je niet weet waar je wanneer bent, zou ik inderdaad bovengenoemde tips aannemen. Dan voorkom je hopelijk dat je het erg koud krijgt.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
EefjeC

Bericht door EefjeC »

Kims schreef:Hi,

Azië is erg groot dus dat is erg moeilijk in te schatten. In China kan het in maart sneeuwen terwijl het zuidelijker bloedje heet kan zijn... waar wil je heen?

En voor Australië en Nieuw-Zeeland geldt eigenlijk hetzelfde. Bij Australië denken mensen vaak alleen maar aan warmte zich niet realiserend dat het ook daar in de winter in het zuiden erg koud kan zijn met vorst en sneeuw... het is een gigantisch land met allerlei klimaten.

Als je niet weet waar je wanneer bent, zou ik inderdaad bovengenoemde tips aannemen. Dan voorkom je hopelijk dat je het erg koud krijgt.

Veel plezier!
Ik wil vliegen op Bankok en wil daarna naar Laos, Myanmar, Vietnam, Indonesie, Cambodja.. Maar ik lees dat dit niet de meest gunstige tijd is om daar heen te gaan (vanaf maart)
Plaats reactie