Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Vanaf mei ga ik voor drie maanden naar Beijing - China om Chinees te studeren. Aansluitend ga ik vier maanden wonen in Londen voor een werkgerelateerde training, waarna ik me vanaf december van dit jaar zal vestigen in Kuala Lumpur – Maleisië voor werk voor een periode van 3-4 jaar. Ik zal me uitschrijven uit mijn huidige gemeente, maar ingeschreven staan als Nederlands staatsburger.
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op hoe ik me het beste kan verzekeren. Voor de Europeesche Verzekering aangeboden op aroundtheglobe.nl mag ik me niet aanmelden, zo heb ik begrepen. Kunnen jullie me adviseren over wat te doen in een situatie als deze?
En aanvullende email
Dank voor je zeer vlotte reactie. Het overzicht van verzekeringen had ik gezien. Maar een keuze maken bleek me lastig, daarom dat ik om jullie advies vroeg over mijn situatie van eerst een jaar in diverse landen verblijven en op dat moment geen vaste woon- en verblijfplaats hebben om me vervolgens te gaan vestigen in Kuala Lumpur. In Kuala Lumpur zal ik me niet inschrijven denk ik. Gisteren sprak ik met een vriend van me, die op de Dominicaanse Republiek woont. Hij adviseerde me voor het eerste jaar, wanneer ik veel reis me aan te sluiten bij een internationale ziektekosten verzekering. En op het moment dat ik ga wonen in Kuala Lumpur om daar ter plaatse een verzekering af te sluiten.
Zal dit ook jullie advies zijn?
Inmiddels is me ook nog de volgende vraag gerezen. Aangezien jullie veel ruimte besteden aan het onderwerp "verzekeringsplicht", hoop ik dat jullie ook me kunnen adviseren over het volgende. Wanneer ik eenmaal in Kuala Lumpur ga wonen, zal ik van een bedrijf ter plaatse salaris ontvangen op mijn Nederlandse bankrekening. Een Nederlandse werkgever is bereid mijn pensioen door te betalen.
Komt hiermee de mogelijkheid om niet meer verzekeringsplichtig te zijn te vervallen? Uit jullie teksten begreep ik dat je tenminste 1 jaar uitgeschreven moet zijn en geen inkomsten ontvangt om te mogen uitschrijven. De vraag komt dus volgens mij neer op of pensioen opbouw wordt gezien als inkomsten. Weten jullie dit?
Dank voor jullie hulp. Het blijkt geen makkelijke materie. Hier hadden jullie al ruim voor gewaarschuwd op de website
Eerst 1 jaar doorlopende reisverzekering nemen (OHRA bv, mag je max 1 jaar aaneengesloten eg). 2. Als er dan niks gebeurt is, en je bent effe thuis geweest: lekker doorgaan. 3. Als je in die tijd echt niet naar huis gaat, en/of er wel wat gebeurt is: neem dure backpackersverzekering. 4. Ohne gewahr: deze enigszins foute vent zit er ook wel eens naast .
Oh ja, een en ander is heel erg afhankelijk van wel of niet uitschrijven in NL (en de daarbij behorende verplichte basisverzekering). Als je je dus wel uitschrijft in NL, dan moet je zeker een dure backpackersverzekering nemen! Logisch natuurlijk....je hebt niet meer die "back-up" van ziektekostenverzekering als je naar NL terug gaat.........
er zijn voor dit soort situaties ook expatverzekeringen
ik meen dat isis die ook aanbied.
verzekeringsplichtig ben je wanneer je voornemens bent om in Nederland terug te komen. onder de verzekerings plicht is eigenlijk alleen uit te komen wanneer je werkelijk gaat emigreren. hiervoor moet je dus wel in het buitenland een adres nemen.
Ik zou toch zeker ook even je eigen ziektekosten verzekeraar bellen en vragen hoe het zit.
voor het eerste jaar zal je in nederland verzekerd moeten blijven. en die verzekering zou ik dus aanvullen met een OHRA reisverzekering. Wanneer je inkomen gaat krijgen vanuit het buitenland en feitelijk dus geemigreerd bent dan verandert de situatie pas.
ik zou het dus navragen bij je verzekeraar. door blijven zeuren tot je iemand aan de telefoon hebt die er verstand van heeft. vaak heeft je eigen verzekeraar ook een speciale expat verzekering.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Mijn broer is inmiddels al langer dan een jaar aan het rondtrekken door azie en heeft hierbij een ohra reisverzekering 365 dagen per jaar afgesloten. Nu kwamen wij er bij toeval achter dat dit ook maximaal 365 dagen is, we hebben gebeld met ohra en zij bevestigen dit. Om een nieuwe verzekering aftesluiten moet de reis beginnen in Nederland.
Mijn broer is echter nog niet van plan weer terug te komen, hij reist op dit moment dus onverzekerd en kan geen verzekering afsluiten. Hoe doen andere backpackers dit? Enkele andere verzekeraars bekeken en die geven ook aan dat je in nederland moet zijn op het moment van afsluiten.
Als je langer dan een jaar op reis gaat kan dat inderdaad niet met een normale doorlopende reisverzekering. Had je broer nog wel zijn ziektekosten verzekering in Nederland (dat moet wel in combi met doorlopende reisverzekering)?
Hij zou nu een speciale wereldreizigersverzekering af moeten sluiten, wel een stuk duurder maar dan heb je ook geen ziektekostenverzekering ernaast meer nodig meestal. Of je zo'n verzekering ook kunt afsluiten als je al in hebt buitenland bent weet ik niet maar informeer eens bij Joho, Isis etc.
Tikva schreef:Of je zo'n verzekering ook kunt afsluiten als je al in hebt buitenland bent weet ik niet maar informeer eens bij Joho, Isis etc.
Nope, helaas kan dit alleen vanuit Nederland : (
Idd Joho (special Isis van de Goudse) of Mondial Assistance (duur)
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream... http://siem.aroundtheglobe.nl
ik heb op de website van joho even gezocht en daar staat dat het bij geen een nederlandse verzekeraar mogelijk is om een verzekering aftesluiten wanneer je niet in nederland bent op dat moment. Maar ze geven wel op een oplossing te kunnen geven als je contact met ze opneemt.
Wat ik me wel afvraag is hoe andere backpackers dit doen, hoor vaak genoeg verhalen van mensen die meer dan 3 jaar van huis zijn.
Ik geloof dat er best een groep is die van te voren niet weet dat ze terug komen. Ik heb even gezocht en kwam op het forum o.a. tegen dat CareMed in het verleden de mogelijkheid bood om vanuit het buitenland jezelf te laten verzekeren. Ook zou je eens kunnen kijken naar Dan Europe.
Update:
Gevonden over CareMed:
Deze verzekering is online af te sluiten door iedereen die op reis is/gaat
Ook af te sluiten als je al in het buitenland bent
Ik ga komende woensdag voor een langere periode op reis naar Azië. In principe wil ik komend jaar (begin september) weer gaan studeren. Ik verwacht tussen de 6 en 11 maanden te gaan reizen. Ik ben al een tijdje bezig met het onderzoeken welke reisverzekering ik nodig heb. Daarnaast heb ik een vraag m.b.t. eventuele uitschrijving bij de gemeente.
- Als je langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat, dan moet je je uitschrijven bij de gemeente. Ik weet niet of ik zo lang wegblijf. Het zou goed kunnen dat ik na 6 maanden ‘reismoe’ ben, en weer naar huis toe ga. Om mij uit te schrijven bij mijn gemeente, moet ik in principe persoonlijk langsgaan bij de gemeente. Ik zal echter pas na een maand of zes reizen weten of ik langer dan 8 maanden in het buitenland blijf, en dan kan ik natuurlijk niet meer persoonlijk langsgaan bij de gemeente om mij uit te schrijven. Heeft iemand hier ervaring mee?
- Ik heb een zorgverzekering met aanvullende dekking bij Zilveren Kruis Achmea. Dit houdt in dat spoedeisende hulp in het buitenland, medisch noodzakelijk vervoer (per ambulance, helikopter of sneeuwscooter) en repatriëring (met een medische noodzaak) voor 100% tegen het buitenlandse tarief wordt vergoed. Ben ik nu volledig afgedekt voor medische kosten, of raden jullie aan om medische kosten toch mee te verzekeren bij mijn reisverzekering? Als je bijvoorbeeld je been breekt in een afgelegen berggebied, en je moet per helikopter naar ‘de bewoonde wereld’ vervoerd worden, is er dan sprake van een medische noodzaak? Of is er in een dergelijk geval toch sprake van een gat tussen mijn zorg- en reisverzekering, als ik medische kosten niet meeverzeker bij mijn reisverzekering?
- Ik twijfel tussen het afsluiten van een reisverzekering bij Delta Lloyd of een de Globetrotter reisverzekering bij Allianz. De reisverzekering van Delta Lloyd biedt dekking voor een periode van maximaal een jaar. Deze verzekering kost 69,84 euro (incl. medische kosten). Bagage is meeverzekerd tot 3.750 euro (maximaal 750 euro voor cash, maximaal 250 euro voor mobiel/e-reader, 70 euro eigen risico). Opsporing/redding is verzekerd tegen kostprijs. Qua gevaarlijke sporten is duiken meeverzekerd, maar rafting/skydiving etc. niet. Ik ben in ieder geval van plan om te gaan duiken, of ik wil gaan raften/skydiven weet ik niet, dat hangt af van waar ik uiteindelijk terechtkom. Rechtsbijstand en aansprakelijkheid (wel tot 1.250 euro bij schade aan vakantieverblijf) zijn niet meeverzekerd bij Delta Lloyd. De Globetrotter reisverzekering is af te sluiten voor een periode van maximaal 730 dagen. Als ik voor deze verzekering kies, dan zal ik deze verzekering in eerste instantie afsluiten voor een periode van 5 maanden. Na een maand of vier zal ik dan een beter idee hebben van mijn plannen voor de daaropvolgende maanden, en dan zal ik mijn reisverzekering verlengen (als ik langer wegblijf). De Globetrotter verzekering vergoedt bagage tot 5.000 euro (maximaal 500 euro voor cash). De Globetrotter verzekering dekt opsporing/redding tot 50.000 euro (wat mijns inziens voldoende zou moeten zijn), dekt aansprakelijkheid tot 1.000.000 euro en rechtsbijstand tot 50.000 euro. Tevens dekt deze verzekering gevaarlijke sporten. Als ik zou gaan werken, wat ik misschien wil gaan doen in Australië als ik langer dan 6 maanden wegblijf, dekt deze verzekering ook standaard werk (kantoorwerk, horecawerk etc.). Deze verzekering is echter een stuk duurder, ongeveer 39 euro per maand (incl. aanvullende medische kosten) of 32,60 euro per maand (excl. medische kosten). Welke verzekering zouden jullie aanraden? Is rechtsbijstandsdekking en aansprakelijkheidsdekking van waarde in het buitenland (ik ga niet auto/motor rijden)?
- In principe ga ik enkel reizen. Het kan echter zo zijn dat ik tijdens mijn reis toch besluit om te gaan werken in Australië. Vervalt in dat geval direct mijn recht op een Nederlandse zorgverzekering. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt mij zonde van het geld om hierop nu al te anticiperen bij mijn reisverzekering, aangezien het hoogst onzeker is dat ik ga werken. Wel is het zo dat ik bij de Globetrotter reisverzekering mijn medische dekking tijdens mijn reis niet meer kan aanpassen, en ik een dergelijk geval dus een onvolledige dekking overhoud.
Ik zie dat mijn post een lang verhaal is geworden. Ik zal morgen mijn zorgverzekering gaan bellen/mailen om antwoord te kijken of hun een duidelijk antwoord hebben. Het vervelende is dat ik mijn opties zoveel mogelijk open wil houden en niet zo goed weet hoe lang ik wegblijf/wat ik precies ga doen, terwijl de regels van zorg- en reisverzekeraars hier niet zo goed op berekend zijn.
Ik zou in jouw geval je in ieder geval niet uitschrijven bij je gemeente. Ook al blijk je langer dan 8 maanden te zijn weggeweest, dan zal je gemeente daar zeer waarschijnlijk toch niet achter komen. Daarnaast loop je je zorgtoeslag mis (die krijg je denk ik wel als student) als je je uitschrijft.
Qua verzekeringen is dekking van medische kosten (en alles wat daar bij hoort) mijns inziens het enige echte belangrijke. Want i.t.t. gestolen spullen etc. kunnen medische kosten je echt diep in de schulden brengen als je het niet goed geregeld hebt. Meestal is een simpele zorgverzekering + een goedkope reisverzekering voldoende om dit alles meer dan voldoende af te dekken. Ik zou dus voor de goedkope van DL gaan (check ook een vergelijkbare van Ohra btw). Mocht je toch gaan autorijden o.i.d., dan is aansprakelijkheid meestal meteen mee te verzekeren bij de verhuurder. Bij extreme sporten kan je voor de dagen dat je dit van plan bent een extra (dure) verzekering afsluiten bij bijv. World Nomads. Dus dan neem je twee dagen van tevoren contact met ze op, en ben je voor het aantal dagen dat je zelf wil verzekerd voor dingen als raften. Een stuk goedkoper om het zo te doen dan die van Allianz.
Mocht je in Australië terecht komen om te werken, dan kan je tegen die tijd kijken hoe het werkt daar en of je jezelf (extra) moet verzekeren, maar dat zou ik dan in Australië zelf doen.