3/4 weken Cuba, welke route ?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
celinesnijckers
Vakantieganger

3/4 weken Cuba, welke route ?

Bericht door celinesnijckers »

Ik ben van plan om te gaan backpacken door Cuba, alleen heb ik totaal geen idee van een route. Ik wil graag zoveel mogelijk zien maar niet al te overhaast.

Welke route zouden jullie aanraden? En hoeveel dagen op iedere stop ? (3 of 4 weken?)
jorien39

Re: 3/4 weken Cuba, welke route ?

Bericht door jorien39 »

Hoi Celine,

Wij zijn in februari 2015 met drie personen al backbackend door Cuba gegaan, en wat hebben we genoten! Cuba is een super mooi, fotogeniek, authentiek en vriendelijk land!

In drie weken hebben we behoorlijk veel gezien, van het westen tot het oosten. Ik zal even voor je opsommen waar wij zijn geweest, dit was ook onze volgorde van bezoek.

- Havana: Hier zijn wij begonnen en geëindigd. Een heerlijke stad waar je heerlijk kan rondslenteren door de oude straatjes, langs de havens maar ook buiten het centrum. Je kan je hier makkelijk 4 á 5 dagen vermaken, maar 2 dagen is ook prima.
- Pinar del Rio: Vanaf hier kan je makkelijk uitstapjes maken naar Vinales, de regio waar tabaksplantages zijn. Wij hebben een taxi gevonden die ons 1 dag heeft rond gereden voor 20 CUC. Je kan ook rond fietsen, of een dag paardrijden. Wij zijn hier ook weer 2 dagen geweest.
- Trinidad: Wij zijn hier 3 dagen geweest. Je kan natuurlijk het stadje zelf bekijken, maar ook op het strand liggen, salsa dansen of een dagje naar Manaca Iznaga waar vroeger de suikerplantages waren. Ik ken mensen die hier makkelijk een week konden verblijven!
- Moron: Stadje zelf is heel relaxed en rustig, maar vanuit hier kan je in een half uur met de taxi naar het eiland Cayo Coco met z'n super mooie stranden! Op het eiland zelf heb je alleen maar hotels dus wij hebben er niet overnacht.
- Camagüey: Ook weer een heerlijk stadje om rond te slenteren. Het is niet zo groot, dus 2 dagen is voldoende denk ik.
- Santa Lucia: Een eiland waar we vooral heen gingen om met haaien te duiken, helaas geen haai gezien :) Verder wel op een schitterend, verlaten strand kunnen zonnen!
- Las Tunas (1 nacht overnacht omdat anders de busreis te lang duurde)
- Santiago de Cuba: Weer een heerlijke stad, veel muziek, feestjes, strand (Siboney) en gezelligheid. Dus het verblijf kan je zo lang maken als je wilt!

Enige nadeel is dat je vanaf Santiago de Cuba weer helemaal terug moet naar Havana, dit hebben wij met een busreis van +/- 15 uur gedaan. Je kan ook vliegen, maar dat kost wel weer wat meer.

Andere plaatsen waar wij niet zijn geweest maar waar het volgens mij wel mooi is zijn Cienfuegos, Santa Clara (Che Guevara standbeeld) en Baracoa.

Eén tip, spreek een beetje Spaans. Met het regelen van een casa particulare is dat toch wel handig.

Succes en alvast heel veel plezier!

Groetjes
ubiytsa
Reisexpert

Re: 3/4 weken Cuba, welke route ?

Bericht door ubiytsa »

Havana, Viñales, Trinidad, Santa Clara, Santiago de Cuba en Baracoa zou wat mij betreft de basis van je route zijn. Daaromheen kun je detours maken naar andere plaatsjes of stranden. Auto huren raad ik zeker aan, maar is ook vrij prijzig.

Havana om haar mooie koloniale oude stad en unieke sfeer. Trinidad om een koloniaal dorpje te ervaren (blijf hier wel slapen). Santa Clara is een stad met een totaal andere sfeer, een universiteitsstad waar Che Guevara overal aanwezig is. Santiago ook om een unieke sfeer door de koloniale straten. Baracoa om de prachtige omgeving.

Let wel op: Santiago en Baracoa liggen ontzettend ver uit de route (en na Baracoa kun je beter weer via Santiago terug, omdat de andere weg in zeer slechte staat is). Maar je hebt 4 weken, dus prima te doen.

Boek je eerste casa, vraag daarna aan je hosts of zij een casa in de volgende stad kennen. Een '¿Casa Trinidad?' volstaat wel ;) Als je Spaans spreekt, prima. Als het je het niet spreekt, geen enkel probleem in dit toeristische land.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Plaats reactie