Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Misschien een hele stomme vraag maar hoe boeken jullie een ticket in het buitenland ? Bijvoorbeeld een binnenlandse vlucht of een vlucht naar het volgende land. Boeken jullie die in een internet cafe of op een tablet of misschien op je smartphone. Ik kan op internet erg weinig over dit onderwerp vinden. En hoe veilig vinden jullie een internet cafe op het gebied van internet bankieren en vliegtickets boeken in landen als Laos en Vietnam ?
Dat doe ik met mijn creditcard en smartphone via een beveiligd wifi-netwerk, bijvoorbeeld van een hostel. Veel luchtvaartmaatschappijen zoals bijvoorbeeld Jetstar hebben daar een handige app voor. Fluitje van een cent.
Internetbankieren en andere zaken met betalingsgegevens of inloggen doe ik niet in internetcafés e.d.
Betalingen en boekingen maken via een computer in een internet café is eigenlijk altijd af te raden. Het is voor criminelen een gemakkelijke manier om snel aan veel data te komen die gemakkelijk verkocht kan word. Denk aan software dat je toetsaanslagen registreert of iemand die gewoon via een speciaal programmatje meekijkt. Helaas gebeurd het ook regelmatig. Je kunt het beste op je eigen apparaat boekingen en betalingen doen. Of je dit nu doet via een beveiligde verbinding of niet maakt voor het risico niet zo veel uit. Op luchthavens free-hotspots gebruiken is ook af te raden.
Wat je beter kunt doen is een beveiligde (VPN) verbinding opzetten zodat je wél van de Wi-fi gebruik kunt maken en dat is dan ook wat ik meestal doe als ik belangrijke dingen moet regelen op het internet via een wazige internet verbinding. Dit is veruit de veiligste manier van internetten in het buitenland.
Bedankt voor de snelle reacties. Zal dan ook zeker een netbook aanschaffen en wat ik overal hoor is dat elke hostel tegenwoordig wel wifi heeft dus dat moet wel goed komen Zal ook zeker naar die ap van Jetstar kijken.