Over 6 weken vlieg ik naar Florence waar ik 13 dagen heb waarvan de laatste 3 dagen een bruiloft op een landgoed in de buurt van Pistoia. Nu zat ik te denken om na twee dagen in Florence een auto te huren, maar een scooter lijkt me eigenlijk veel leuker omdat je zo meer van de omgeving kan genieten en het makkelijk is met rijden en parkeren in de oude stadjes. Ik heb vroeger een paar jaar scooter gereden en recent ook nog motorscooter in Vietnam. Ik las dat het met een Europees B-rijbewijs is toegestaan om in Italië tot 125 cc te rijden.
Heeft er iemand tips hoe het is om in Italië met een (motor)scooter te rijden of een roadtrip te doen?
Mijn plan is om een simpele tent, slaapzak en matje etc. mee te nemen om zodoende lekker flexibel te zijn m.b.t. overnachten. Dan kan ik ook wat kleine plaatsjes langs en eventueel op de lokale camping overnachten zonder dat ik van te voren accommodatie hoef te reserveren. Ik heb natuurlijk niet heel veel tijd maar ik zag dat de afstanden tussen leuke (bekende) plaatsen vrij klein zijn. Ik heb een rondje in gedachten maar ik weet niet of dit realistisch is: Florence - Sienna - San Gimignano - Pisa - Lucca - landgoed bij Pistoia - Florence. Over de autosnelweg is dit 300km. Met B-wegen en wat detours zal het denk ik op zo'n 500km uitkomen. Lijkt me goed te doen.
Heeft er iemand tips m.b.t. deze of een andere route? Zijn er op de route, behalve genoemde plaatsen, andere leuke (minder bekende) bezienswaardigheden? Heb al vrij veel reiservaring maar het is alweer een tijd geleden dat ik in Italië ben geweest (2001). Toscane ben ik nog niet eerder geweest.
Scooter roadtrip Toscane