onbekende citytrip gezocht?!

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
celinesnijckers
Vakantieganger

onbekende citytrip gezocht?!

Bericht door celinesnijckers »

In mei wil ik 5 dagen (of anders, afhankelijk van de plaats) een citytrip maken. Graag wil ik naar een 'onbekende stad', dus geen Parijs, Rome, Berlijn.

Ik ben net terug van een trip budapest en krakau, dit is mij erg bevallen en een stad zoals deze 2 lijkt me dus wel wat. Wie oh wie weet er nog een mooie stad, niet te 'bekend', mooi, goedkoop, wat te beleven.( geen Praag daar ben ik geweest)
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Re: onbekende citytrip gezocht?!

Bericht door Bird »

Ik vond de Baltische hoofdsteden erg gezellig: Vilnius, Riga, Tallinn. Vijf dagen in deze relatief kleine steden is misschien wat veel, maar je kunt vanuit alle plekken mooie dagtrips maken in de omgeving.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Sevilla/Cordoba, Malaga/Granada, Madrid/Toledo, Florence/Siena of Split/Dubrovnik. Niet onbekend maar ook zeker niet voor de hand liggend.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat interessante plekken in het oosten van Europa:
- Zagreb icm Plitvice
- Ohrid (icm Skopje)
- Belgrado en omgeving
- Kiev
- de Baltische hoofdsteden
- Sofia

Ik heb eigenlijk teveel inspiratie :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
celinesnijckers
Vakantieganger

Bericht door celinesnijckers »

Jenny schreef:Wat interessante plekken in het oosten van Europa:
- Zagreb icm Plitvice
- Ohrid (icm Skopje)
- Belgrado en omgeving
- Kiev
- de Baltische hoofdsteden
- Sofia

Ik heb eigenlijk teveel inspiratie :)
Precies die steden heb ik naar gekeken, maar voor hoelang is Sofia leuk? Want op internet las ik dat je er max 2 dagen om krijgt. Helaas waren de vluchten naar Belgrado en Zagreb heel duur..... Hoelang nodig voor Ohrid?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben 2 keer in Sofia geweest. Ik kan me er makkelijk 3-4 dagen vermaken. Daarnaast kun je dagtrips maken naar bv. het Vitosha gebergte of Rila klooster.

Orhrid zelf is genoeg voor 2 dagen, maar als je een beetje actief bent kun je wandelen in de bergen of verschillende watersporten uitoefenen op het meer. Je kan een dagtocht maken naar bv. Albanië of dorpen in de omgeving. Of je neemt een bus naar bv. Skopje voor een paar dagen.

Draai het om: boek een vlucht en bepaal dan wat je gaat doen. Je tijd krijg je echt wel vol.

P.S. Ik was Boekarest vergeten. Ook erg mooi.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
TimoT1808
Reiziger

Bericht door TimoT1808 »

Hoewel ik Jenny's Voorbeelden eigenlijk hele mooie voorbeelden vind heb ik er ook nog een paar:
Wel duurder:
Zürich
Belfast
Verona
Bilbao

Duitsland heeft ook veel steden die erg de moeite waard zijn, maar misschien vind je dat te dichtbij:
Koblenz, Dresden, Leipzig, Darmstadt, Hamburg & Lübeck.

Nogmaals ik kan mij ook wel vinden in de dingen van Jenny. Bij Sofia moet je opletten dat je dat niet in hartje zomer doet want dan is de hele stad verhuisd naar de kust. Dus super rustig.
Kiev schijnt, ondanks de oorlog, gewoon goed te doen te zijn. Die mensen schijnen het nu heel leuk te vinden als er buitenlanders durven te komen.

Op mijn lijstje staan in dit kader:
Edinburgh
Thessaloniki

Succes met kiezen!
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Kiev, Lissabon, Edinburgh
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ljubljana met uitstapjes in de omgeving o.a. meer van Bled,

Sarajevo, fantastische stad en dan combineren met bijv. dagje Mostar.

Salzburg of Zurich schitterende steden en ook in de omgeving genoeg te doen.

Luxemburg stad en daar nog wat meer van het land zien.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Bird schreef:Ik vond de Baltische hoofdsteden erg gezellig: Vilnius, Riga, Tallinn. Vijf dagen in deze relatief kleine steden is misschien wat veel, maar je kunt vanuit alle plekken mooie dagtrips maken in de omgeving.
Ik ben ook fan van Riga en Tallinn! Vilnius helaas nog niet geweest maar lijkt me ook wel de moeite waard.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Erik schreef:
Bird schreef:Ik vond de Baltische hoofdsteden erg gezellig: Vilnius, Riga, Tallinn. Vijf dagen in deze relatief kleine steden is misschien wat veel, maar je kunt vanuit alle plekken mooie dagtrips maken in de omgeving.
Ik ben ook fan van Riga en Tallinn! Vilnius helaas nog niet geweest maar lijkt me ook wel de moeite waard.
Absoluut! Het is heel anders dan de andere twee steden, ik vond het een hele levendige stad (leuker eigenlijk dan Riga).
Plus, je kunt vanuit Vilnius prachtige dagtochten maken naar Trakai NP, Kaunas of de 'Hill of Crosses' bij Siauliai. Zo kun je dus vanuit Vilnius eenvoudig een groot deel van Litouwen als dagtrip meepakken.
fofo
Vakantieganger

Bericht door fofo »

Edinburgh!! Echt een prachtige stad.
Zelf nog niet geweest maar Turijn schijnt ook een erg leuke stad te zijn.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Bird schreef:
Erik schreef:
Absoluut! Het is heel anders dan de andere twee steden, ik vond het een hele levendige stad (leuker eigenlijk dan Riga).
Plus, je kunt vanuit Vilnius prachtige dagtochten maken naar Trakai NP, Kaunas of de 'Hill of Crosses' bij Siauliai. Zo kun je dus vanuit Vilnius eenvoudig een groot deel van Litouwen als dagtrip meepakken.
Heb je ook ervaring met tripje van Vilnius, Tallinn en Riga en wat mooie gebieden/steden ertussen? Mij leek het wel vet om daar een auto te huren voor 2 weken o.i.d.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

ubiytsa schreef:
Bird schreef:
Erik schreef: Ik ben ook fan van Riga en Tallinn! Vilnius helaas nog niet geweest maar lijkt me ook wel de moeite waard.
Heb je ook ervaring met tripje van Vilnius, Tallinn en Riga en wat mooie gebieden/steden ertussen? Mij leek het wel vet om daar een auto te huren voor 2 weken o.i.d.
Ik heb er toen een kleine maand over gedaan, van Vilnius naar Tallinn met het ov.
Siauliai ligt tussen Vilnius en Riga, het stadje zelf is weinig interessant, maar net erbuiten ligt een hoop zand met de ietwat overmoedige omschrijving 'hill' die volgebouwd staat met religieuze kruizen. Best een rare plek, het is een soort bedevaartsoord.
Iets van de route af, maar zeker de moeite waard voor een dag: in Litouwen het stadje Klaipeda met de Curonian Spit (prachtig natuurgebied!) en in Letland vond ik Liepāja echt de moeite waard. Er is een oude sovjetwijk met dito voormalige gevangenis (inmiddels museum) waar je nu een indrukwekkende rondleiding kunt krijgen. De wijk eromheen is nog gewoon bewoond, maar de flats zijn zo aftands dat het bijna surrealistisch is. Het stadje Liepāja zelf heeft een gezellig centrum en het strand is op loopafstand.
In Estland zijn de eilanden echt de moeite waard. Ik ben op Saaremaa geweest (omdat dat het enige eiland was met openbaar vervoer), maar die andere eilanden wil ik echt nog graag zien. Er wonen maar weinig mensen en ik stond er tijdens een fietstocht in de bossen ineens oog in oog met een eland, wow! Ook leuk voor een dag is Pärnu, het ligt strategisch tussen Riga en Tallinn aan zee. Of Tartu, een oude universiteitsstad. In het noorden is Lahemaa NP erg mooi voor een wandeling.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

@ubiytsa, https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/le ... 10057.html - zeer de moeite waard!! Ook het Lets Etnografisch openluchtmuseum net buiten Riga vonden wij erg leuk.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Plaats reactie