Off the beaten path Central America

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
meri
Vakantieganger
Contacteer:

Dagbudget Centraal Amerika

Bericht door meri »

Na de vraag over het dagbudget van zuid amerika, ben ik ook wel benieuwd wat ik in centraal amerika kwijt ben.

De eerste 2 weken ben ik met de uni, dus dan ligt het budget al vast. Daarna reis ik nog 4 tot 6 weken, vanaf Costa Rica naar Nicaragua (San Juan del Sur, spaans leren en surfen), daarna naar Honduras (Utila, duiken) en daarna nog onbekend.

Hoeveel geld zou ik hiervoor moeten uittrekken?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

- Nicaragua is echt het goedkoopst en persoonlijk vond ik het ook het leukst van de landen die je nu gaat bezoeken. Met 25 Euro per dag konden wij echt prima uit, zonder echt op ons budget te letten en met redelijk wat leuke dingen uitgaven. Als we dat wel hadden gedaan 20 eur(let wel op dat als je alleen reist je lang niet overal hostels hebt dus dat dan meer uit bent aan kamers). Nog wat andere tips San juan del sur vond ik niet zo veel aan, wel doen Isla Omtepe. Souveniers verstuur je trouwens veruit het goedkoopst ook Nicaragua (in masaya zelfs naast het grote souvenier shop center).

- Honduras, buiten toeristische plaatsen red je het met hetzelfde budget als in Nicaragua. Maar omdat er zoveel te doen is zul je meer kwijt zijn. Heel lastig iets over te zeggen. Kijk eens bij https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ho ... si541.html
Daar heb ik een indicatie staan van hoe je uit kunt rekenen wat je kwijt bent afhankelijk van al je extra activiteiten.

- Costa Rica, maar heel kort geweest. Van andere backpackers hoorden we verhalen van 1.5-2X zo duur als Nicaragua.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
meri
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door meri »

bedankt voor je tips tikva!
san juan del sur wilde ik heen voor het surfen, en vrienden hebben al een taalcursus geboekt daar. ik al nog eens kijken naar Isla Omtepe!
Souveniers verstuur je trouwens veruit het goedkoopst ook Nicaragua (in masaya zelfs naast het grote souvenier shop center).
hoe bedoel je dat?

ik heb net m'n malariapillen voor utila (honduras) gehaald! hoe hebben jullie dat trouwens gedaan met malariapillen? ik krijg er haaruitval van, dus ik wil het alleen op utila (hoogste risico van de reis?) doen en in nicaragua en de rest niet. daar maar smeren en klamboe.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Nou stel dat je niet alle souveniers die je koopt mee wil slepen naar Nederland dan kan je ze het goedkoopst naar huis sturen vanuit Nicaragua. Masaya is een stadje in de buurt van Granada en dat is de souvenier hoofdstad van Nicaragua.

Wij hebben de hele tijd in midden-amerika malaria pillen geslikt. Paludrine 2 keer daags, geen enkel probleem met de pillen behalve dat ik ze wel eens vergat en dat je ze niet op een lege maag moet nemen (dan moet je gegarandeert binnen een half uurt overgeven). Er zijn wel redelijk wat muggen en geen klamboes ofzo we kochten altijd muskietencoals (in elke supermarkt te krijgen) en die branden we in onze kamer terwijl we sliepen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

In guatemala redden we ons bijzonder goed met 20 euro per dag (voor twee personen), behalve als er veel afstand op een dag afgelegd moet worden. Dan word het iets duurder.

Voor heel centraal amerika worden malaria tabletten aangeraden, maar we slikken niks op het moment. We hebben heel veel mensen gesproken die ook niks slikken en we hebben op veel plekken in guatemala navraag gedaan (hier op school in San Pedro, en bij de touristen bureaus op route). Eigenlijk zeggen ze allemaal dat in de stedelijke gebieden de malaria heel erg meevalt en dat we alleen bij jungle trektochten we pillen moeten slikken. Gezien we zelf de voorkeur geven aan bergen (met aanzienlijk minder muggen dan de laaglanden) en gezien het feit dat we veel deet gebruiken en slapen onder een klamboe hebben we besloten om geen malarie tabletten in te nemen.

Geniet van je reis, en misschien kom ik je tegen want morgen vertrekken we richting Antigua en vervolgens richting El Salvador en Honduras!
Marten!

4-6 maanden centraal Amerika

Bericht door Marten! »

Hey!

Vorig jaar ben ik met een groepsreis drie weken door Costa Rica getrokken en heb daar gelijk mijn hart verloren aan al het natuurschoon en de mensen daar. Costa Rica was een geweldige ervaring, maar CA heeft volgens mij nog veel meer te bieden dan wat ik in CR gezien heb, vandaar dat ik besloten heb dat ik er volgend jaar een half jaar naar CA wil om nog meer moois te zien.
Aangezien het mijn eerste verre reis gaat worden en ik alleen ga reizen ben ik de laatste tijd wat op internet gaan zoeken wat er allemaal bij komt kijken om zoiets te plannen en te financieren. Wat ik daarbij ontdekt heb is dat er zó veel informatie te vinden is dat ik door de bomen het bos niet echt meer kan zien. Wat al wel vast staat is dat ik als eerste in Guatemala een spaanse cursus wil volgen. Dat is opzich niet zo'n probleem om te regelen, maar wat kom er daarna? Ik had het idee dat ik gewoon met mn backpack die kant op zou gaan en dan maar zien wat er op mn pad komt. Aangezien ik dus heel onervaren ben met zulke reizen weet ik niet of dat überhaupt mogelijk en handig is. Ga ik vantevoren al een route en tijdslijn uitstippelen of laat ik me verrassen en plan ik mn bestemmingen als ik daar ben?

Wat ik dus eigenlijk nodig heb zijn wat goede tips en hints die me een beetje op weg kunnen helpen met het plannen en regelen van de reis.. en aangezien hier volgens mij heel wat ervaren globetrotters zitten hoop ik dat jullie me een beetje kunnen helpen. Ik weet dat de beschrijving 'een reis door CA' niet heel concreet is maar er zijn een paar landen die ik zeker wil zien; Guatemala, El Salvador, Costa Rica, Nicaragua en Honduras

thnx voor de reacties alvast!
El Niño
Reisexpert

Re: 4-6 maanden centraal Amerika

Bericht door El Niño »

Wat al wel vast staat is dat ik als eerste in Guatemala een spaanse cursus wil volgen. Dat is opzich niet zo'n probleem om te regelen, maar wat kom er daarna? Ik had het idee dat ik gewoon met mn backpack die kant op zou gaan en dan maar zien wat er op mn pad komt. Aangezien ik dus heel onervaren ben met zulke reizen weet ik niet of dat überhaupt mogelijk en handig is. Ga ik vantevoren al een route en tijdslijn uitstippelen of laat ik me verrassen en plan ik mn bestemmingen als ik daar ben?
Ja, dat is prima mogelijk :-). De meeste mensen denken vantevoren wel aan een route, omdat ze het meestal leuk vinden om een beetje in te lezen. Maar dat hoeft niet. Je kunt je bestemmingen ook prima plannen als je daar bent. Soms hoor je ter plekke iets leuks, en voeg je dat toe aan je route. Een locale bus regelen gaat in dat soort gevallen makkelijker dan in Nederland :-). En hostels zijn er meestal in overvloed. In de wat armere landen hoef je meestal niet te reserveren. Je gaat er gewoon heen, bekijkt de boel even en beslist dan of je er blijft of niet. Ik neem aan dat je in Antigua Spaanse lessen wilt nemen?

Ik zou persoonlijk wel een beetje uitkijken met El Salvador. Het zal wel meevallen en ik ken het land niet persoonlijk, maar volgens mij is daar een nogal geweldadige gang actief....
Laatst gewijzigd door El Niño op 30 apr 2009 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Marten!

Bericht door Marten! »

Dan lijkt het me het praktischt om de Lonely Planets te kopen van de landen waar ik naar toe wil en om dan een beetje te gaan plannen van wat ik wil zien. Als ik dan daar ben kan altijd nog van de route afwijken. Ik denk dat mn ouders dat ook wel een prettiger idee vinden als ik globaal reisschema heb :P
De spaanse cursus wil ik idd in Antigua of Xela volgen. Ik heb op internet verschillende organisaties gevonden die die cursusen aanbieden en bij sommigen kan je ook nog vrijwilligerswerk doen, iets wat ik ook erg graag wil. ActivityInternational bijvoorbeeld; iemand daar ervaring mee?

Ik weet dat El Salvador niet een heel veilig land is, het staat ook nog niet vast dat ik daar heen ga. Eerst nog maar een beetje beter inlezen in dat land..

Over het kostenplaatje, want daar heb ik ook echt geen idee van: ik denk dat ik zo'n 7500 à 8000 euro kan sparen voor volgend jaar. Ik weet dat het natuurlijk heel erg afhankelijk is van wat ik ga doen enzo, maar hoe ver zou ik daar mee kunnen komen?

Ik voel me echt een beetje een reisn00b nu :N :D
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Klinkt goed. LPs (of eentje van heel Centraal Amerika) heb je sowieso nodig :-).
Je budget klinkt goed. Ik denk dat je met 30 Euro per dag rond moet kunnen komen (wacht op de reacties van Tikva; zij heeft meer verstand van Midden Amerika :-)). Voor een half jaar is dat dus ongeveer 5500 Euro. Tel daar nog eens 1000 Euro bij voor je vlucht. Dan heb je nog geld over om wat dure dingen te doen, en voor spullen/vaccinaties enzo vooraf.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

wow, 6 maanden weg, wat relaxed!

van wat ik gehoord heb is el salvador niet zo heel veel gevaarlijker dan bijv. guatemala.
slechte reputaties blijven lang hangen, nicaragua en colombia klinken veel mensen nog steeds gevaarlijk in de oren terwijl het daar inmiddels (relatief) best veilig is.

ik vind het altijd wel fijn om een grove route uit te stippelen. zo kun je je een beetje voorbereiden.
van te voren kijk ik waar ik sowieso heen wil en waar sowieso niet. daar hou je dan rekening mee en zoals gezegd kun je onderweg overal van afwijken. De leukste herrineringen die ik heb zijn die van onverwachte gebeurtenissen.

wat erik zegt ben ik het ook mee eens. in sommige van zulke landen is reizen makkelijker dan in europa.
Ik was laatst een dagje in antwerpen en er wsa nergens een tuktuk die me precies kon brengen waar ik wou, niemand die me wat lekkere hapjes wou verkopen etc :P
amassakoul
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Tsja, ik ben in Colombia geweest dus daar kan ik wel wat over zeggen. In Colombia is het gevaar vrij makkelijk te vermijden. De FARC zijn nl naar zo'n beetje alle grensgebieden verdreven. Als je maar een beetje in de driehoek Bogota, Medellin, Cali blijft (en de Caribische kust) dan kom je de FARC niet tegen.

Het punt met El Salvador is dat die bende denk ik minder makkelijk te ontwijken is.....

Van Wikipedia:
Misdaad

Bendelid MS13 met 'gang-tattoos'Na de vrede in 1992 keerde de rust niet terug in El Salvador. Sinds de jaren '90 kent het land hoge criminaliteitscijfers. Vanaf het midden van de jaren '90 is veel criminaliteit bende-gerelateerd ('gangs'). In de jaren '80 vluchtten veel inwoners van El Salvador naar de Verenigde Staten. Door discriminatie konden zij moeilijk werk en behuizing vinden. Om te overleven zochten velen hun heil in benden. Niet alleen om door het plegen van misdrijven aan geld te komen, maar ook om 'ergens bij te horen'. Halverwege de jaren '90 werden duizenden El Salvadoraanse bendeleden door de V.S. uit het land gezet. Eenmaal terug in El Salvador losten de benden niet op, ze gingen op dezelfde voet verder alleen nu in El Salvador. De grootste bende is MS13, wat staat voor Mara Salvatrucha 13, deze bende is opgericht in de V.S. Maar ook andere benden kwamen vanuit de V.S. naar El Salvador. In 1996 was San Salvador door bende-activiteiten de gevaarlijkste stad op het westelijk halfrond.

De regering heeft talloze programma's ontwikkeld om de benden een halt toe te roepen en om de jeugd uit de bendecultuur te houden, tot nu toe zonder veel succes. In 2004 bedroeg het aantal moorden per 100.000 inwoners 41, in 2006 steeg dit naar 55 moorden per 100.000 inwoners (ter vergelijking: in Nederland bedraagt dit cijfer 1,6 moord per 100.000 inwoners). Veel moorden zijn bende-gerelateerd. Sinds 2007 lijken de acties van de Policía Nacional Civil of El Salvador (de politie) enig resultaat af te werpen. De criminaliteit is ten opzicht van 2006 zo'n 10% gedaald, maar El Salvador heeft nog steeds het hoogste moord-cijfer in Centraal-Amerika.
Marten!

Bericht door Marten! »

El Salvador heeft idd een gruwelijk hoog aantal moorden per 100000 inwoners, wel 30 tot 40 keer zo hoog als hier in NL volgens mij :P maar daar wil ik me dus niet direct door af laten schrikken. Volgens mij heeft El Salvador omdat het zo'n slechte reputatie heeft juist minder massatoerisme en is het een 'puur' land..

Ik zal eens op waarbenjij.nu wat mensen vragen die daar nu zitten of ze zich onveilig voelen o.i.d.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

ErikB schreef:Ik denk dat je met 30 Euro per dag rond moet kunnen komen (wacht op de reacties van Tikva; zij heeft meer verstand van Midden Amerika :-)).
THX Erik ;)
30 euro is denk ik wel een beetje krap. De dollar staat nu ook weer wat beter dan toen ik er was, dus nadeel voor jou. En er zijn in centraal america lang niet in alle plekken dorms dus je zult wellicht wat duurder uit zijn dan wij met zijn 2e

Voor 25-30 euro kan je goed doen: vaste land van Honduras en Nicaragua plus stukken van Guatemala.
Echter voor Honduras de bay island en La Moskitia, Mexico, Belize, toeristisch delen Guatemala heb je (flink) meer nodig. Dat is een flink deel van je route. Hoeveel meer hangt af van het gebied, Cancun of Mexico stad?

Verder hangt het heel erg af van wat je wil doen. Als je nog geen duikbrevet hebt dan zijn de bay island een van de allergoedkoopste plekken om dit te halen (goedkoper dan azie) en maar 20-25 dollar voor duiken daarna. Duiken is ook echt super, Belize heeft ook mooie spots. Je kunt voor jou periode makkelijk 500 euro hiervoor opzij zetten.
Er zijn genoeg andere dure maar gave dingen te doen zoals raften, ziplijnen etc.

4-6 maanden ik ben wel jaloers hoor!

In de landen die je wil zien noem je Mexico en Belize niet op. Ik denk dat je die zeker ook moet bezoeken. Beide hebben veel te bieden en zeker Belize is echt berhoorlijk anders dan de andere landen van CA. Plus je hebt echt genoeg tijd hoor. Er zijn mensen die wat jij nu wil doen in 2 maanden doen. (Ik zelf had 3 maanden maar had graag een paar weken meer gehad).

Mocht je toch nog twijffels hebben over waar je spaans wil leren. Granada in Nicaragua is ook een hele fijne plek.

Ik zou zeker vooraf wel een globale route bedenken vooral omdat door de vorm van CA het heel lastig is een rondje te maken. Als je ergens langs bent moet je vaak dezelfde weg weer terug.
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Ik zou Belize ook wel doen, al is het alleen maar om het contrast met de omliggende landen: een creolen cultuur en echt carribean. Je kan vanaf Honduras de boot nemen naar Belize of vice versa. Verder nog een tip over een spaanse cursus. ik zou dat echt ter plekken regelen, dat is veel goedkoper. En als je eht dan nog ter plekke regelt ook nog even flink afdingen. De cursussen zijn vrij duur en het geld dat een leraar verdient is 10 keer minder dan jij ervoor betaalt.

Over El Salvador heb ik ook veel slechte verhalen gehoord, maar dan voornamelijk over San Salvador. Daar wil je als reiziger volgensmij liever niet zijn. Misschien valt de rest van het land wel mee.
Ik zou ook alleen een globale planning maken, dat je iniedergeval weet wat voor moois een land te bieden heeft. En dan verder op de bonnefooi. Veel plezier alvast.
Marten!

Bericht door Marten! »

hey, thnx voor de reacties allemaal :)

ik heb eens op de site van BuZa naar reisadvies voor El Salvador gekeken, het is iig geen negatief reisadvies maar ik maak er wel uit op dat je niet echt van een veilig land kan spreken.. misschien toch Belize, maar El Salvador lijkt me ook heel mooi.

Ik heb alle reisadviezen eens bekeken voor de landen in CA die ik aan wil doen en kwam veel van deze waarschuwingen tegen:
Het wordt ontraden om na zonsondergang te voet op straat te gaan. Ook overdag dient u op uw hoede te zijn, aangezien ook dan overvallen plaatsvinden. Indien u lopend bent, is het tevens verstandig afgelegen plekken (zoals stille straten en ruïnes) te mijden. Het wordt sterk ontraden na zonsondergang te reizen, zowel per openbaar vervoer als per eigen of gehuurde auto.
U wordt geadviseerd om niet alleen te reizen. Gebruik van het openbaar vervoer wordt ontraden, niet alleen met het oog op overvallen maar ook in verband met verkrachting van vrouwen. Soms zijn ook toeristenbussen doelwit bij overvallen.
en dat geldt dan vooral voor Guatemala, Honduras, Belize. Hmmm...
Ik weet dus niet zo goed hoe ik dat moet interpreteren; heb ik als 'rijke' blanke een cordon ME'ers nodig om over straat te gaan of is gezond verstand(niet decadent gaan doen met je credidcards e.d.) genoeg om veilig over straat te kunnen?
Hebben jullie je wel eens heel onveilig gevoeld tijdens het reizen?
Plaats reactie