Hoeveel sokken en ondergoed mee op reis?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
hariejak
Reisexpert

Hoeveel sokken en ondergoed mee op reis?

Bericht door hariejak »

El Niño schreef: Mensen die met 2 onderbroeken en 2 paar sokken reizen: smerig.............
Je moet het dan ook niet tegenlijk dragen. :)

Maar goed. Ik heb meestal zo'n 5 onderbroeken bij me. 3 Paar sokken. 1 Langebroek. 5 t shirts. 2 long sleeves. 2 Korte broeken. 1 sarong. 1 Handdoek. Slippers. Wandelschoenen. Zo'n lichte en dunne maar wel warme trui en een windstopper. Met deze gaderobe kan ik het prima doen. Als ik de kans krijg doe ik dan vaak even snel een handwas. Oke, bekentenis. Ik draag dan soms ook wel een onderbroek 2 dagen. Vind ik niet zo erg.
El Niño
Reisexpert

Re: Rugzak!

Bericht door El Niño »

Hmm. Ik vind in jouw geval die 3 paar sokken misschien nog wel smeriger :P

De tip van ome El Niño: neem altijd genoeg sokken en onderbroeken mee. He, wat weegt dat nou ;) :? 8-) !?
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Ik draag niet zo vaak sokken. Als ik ze draag is het koud en na een trekking was ik ze vaak even. Het gewicht is daarin niet de motivatie. Lees: Ik ben toch beresterk ;) . Ik vind de ruimte belangrijk en met mijn backpack vind ik het belangrijk om me makkelijk te kunnen bewegen. Ik persoonlijk hou van een kleine, compacte, stevige tas. Strak op de rug en het liefst moet ik er kilometers mee kunnen lopen.

Iedereen heeft daar natuurlijk zo zijn voorkeur in. Ik gebruik voor mijn dikke warme jas bijvoorbeeld een plasticzak en ik heb altijd 2 van die dunne sjorbanden bij me waarmee ik hem dan voor op mijn tas bind.

Maar je hebt absoluut gelijk met de sokken. Als je veel loopt en/of trekkings doet dan moet je de voeten goed verzorgen en dat betekent regelmatig je sokken verschonen en voeten wassen. Is dat al een topic geweest? Hygiene?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb 2 paar sokken mee. Ik draag ze bijna nooit en als ik ze draag dan kan ik ze wel een week aan *)
Ik heb absoluut geen zweetvoeten. Dat maakt nogal een verschil ;)
Nee, even serieus. Ik heb dus echt geen zweet voeten dus hoef in de praktijk echt niet iedere dag schone sokken aan. Maar ik spoel ze eigenlijk altijd 's avonds even uit en dan kunnen ze de volgende dag weer aan.
Als ik naar een land ga waar ik iedere dag wandelschoenen aan heb dan neem ik wel eens 3 paar mee :Y
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Jullie zijn zeker van die Teva boys & girls _O- .
Ik loop heel vaak op m'n bergschoenen (ook in de stad), en dat moet dus wel met sokken.
Sokken meerdere dagen dragen is echte smerig.
Sokken elke dag uitspoelen? Bezigheidstherapie ofzo :? _O- .
Er is nog geen onderwerp over hygiene geloof ik ;)
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Grappig dat je er over begint maar ik vind teva's ondingen. Op een of andere manier krijg ik er altijd smerige voeten in en als ik ze uit trek vallen de mussen dood van het dak. Zelden van die stink voeten gehad als na het dragen van teva's. Nee, ik loop wat dat betreft prima op slippers of mijn wandelschoenen. Ik gebruik geen bergschoenen meer. Ik geef de voorkeur aan lage stevige wandelschoenen. Heb dan het gevoel dat ik meer in balans loop en meer grip onder de schoen heb. Het is dan ook iets minder broeierig aan de voeten. Ik ondervind hier ook geen problemen mee als ik een stevige bergwandeling maak ofzo. Daarnaast nemen ze minder ruimte in.

En tja, wat is smerig. Ik ben vrij schoon op mezelf en met mijn voeten eet ik niet. ;)
Wat ik pas ransig vind zijn petten dragers. Zegt natuurlijk meer over mij dan de dragers. Zweten en zweten en dan weer die pet op je hoofd. Vandaar misschien het woord zweetband? _O-
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Haha! Ik heb het ook niet op pettendragers (vind het gewoon fout). En vind Teva's ook ondingen. Heb ze wel. Dit jaar weer eens geprobeerd, maar al heel snel weer ergens een schuurplek op m'n poten. Dan kun je ze gelijk een week niet meer aan....Toch maar weer eens wat stellen, en dan nog een keer proberen.

Wat betreft wandelschoenen. Goed punt. Mijn bergschoenen zijn totaal op. Vooral omdat al het "dempingscomfort" inmiddels verdwenen is. Wacht ff op de uitverkoop bij Bever enzo (september), en ga dan nieuwe halen. Maar haal ik dan hoge/"echte" bergschoenen, of idd lage :? . Weet het nog niet. Ik vind het wel een lekker gevoel dat ik tijdens hiken geen enkels kan verstuiken, maar als ik daar bang voor ben dan kan ik voor dat soort gevallen ook iets van een enkelband/brace ofzo meenemen. Lage schoenen nemen idd minder ruimte in en zijn minder warm. Hmmm....lastig!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

na lange twijfel heb ik besloten dat ik iets om mijn enkel wil. Ook al zijn ze zwaarder en lomper in je tas.
Het is ook erg fijn dat je wat dieper in drek of plassen kunt zakken zonder natte voeten te krijgen.

Als alleen het dempingscomfort op is aan je schoenen kan je bij Bever hele fijne gel zolen kopen met speciale dempingszone's. Die heb ik ook in mijn bergschoenen zitten. Is een veel goedkopere oplossing! Ik weet dat ik van mijn huidige bergschoenen geen blaren krijg dus wil nog niet overstappen naar iets wat ik nog moet inlopen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik ben wel echt verbaasd over hoe weinig sokken jullie meenemen. Eigenlijk vind ik het ook vies.
Ook al stinken je voeten niet, je sokken nemen toch zweet op. Sokken 2 dagen dragen kan nog net maar langer dan dat niet hoor. Dan voel ik me toch vies. Thuis doe je toch ook elke dag schone sokken aan.

Naar bijvoorbeeld Nepal had ik mee 3 paar trekking (en koud weer) sokken, 3 paar normale sokken en 2 keer van die lekkere dikke hoge gebreide sokken. Die laatste droeg ik dan over de andere, maar ze nemen zoveel ruimte in dat ik ze na Nepal weg heb gegooid.

Ik had er geen rekening mee gehouden dat je ook s'nachts sokken aan moet, dus achteraf had ik gewoon nog een paar paar meegenomen. Wat weegt een sok nou?

Sokken uitspoelen gaat zo lastig als er alleen koud water is en drogen schiet ook niet op als het vriest.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Helemaal meer eens Tikva!

@bolletje: op zich wel een idee die zooltjes! Maar toch: die dingen van mij zijn al 11 jaar oud, en heb ook al wat zitten lijmen aan de zolen. Toch maar nieuwe kopen in de uitverkoop binnenkort (en dan deze keer maar even zonder bergschoenen naar Berlijn :P ).

ps. Ik heb ook 2 paar van die echte, warme, naadloze, dure trekkingsokken. Als ik meer dan 2 dagen achter elkaar loop, dan komt het dus wel eens voor dat ik die sokken 2 dagen draag. Maar da's echt een uitzondering hoor :P

ps2. Ik heb ook veel last van broeierige voeten. Nu in het trotse bezit van een eelrasp (5 Euro bij de drogist). Hoop dat dat helpt. Verder heb ik ook voetenzalf. Gewohl. Een soort voor voorkomen van gare voeten, en tube voor na de hike.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Voor een bestemming als Nepal zou ik inderdaad ook wel een paar extra sokken meenemen. Ik denk dat ik daar ook niet op mijn lage wandelschoenen de trekkings had gedaan. Het is zeker afhankelijk van je bestemming. Ik denk dat droge sokken op zo'n moment nog het aller belangrijkste is.

Ik persoonlijk heb er niet zoveel last van om sokken meerdere dagen te dragen. En als ik de kans krijg dan was ik ze even uit. Grapig om te lezen hoe dat bij iedereen weer anders ligt. Ik heb echt zoiets van: "Ze ruiken niet en ze zijn nog soepel". "Prima!"
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Je verliest gemiddeld een kwart liter vocht per voet, dus het is zeker niet verkeerd om je sokken per dag te verwisselen en vooral niet als je aan het reizen bent en dus meer vocht verliest. Is niet alleen frisser maar het voorkomt ook nog eens infecties. :)
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Infecties ontstaan volgens mij alleen als je wondjes aan je voeten hebt. De wondjes die je hebt moet je natuurlijk altijd goed verzorgen en nee dan trek ook ik niet ranzige sokken aan. Maar goed, misschien ben ik in het bezit van een paar makkelijke voeten. Heb eigenlijk alleen problemen met mijn voeten als ik het nodig vind om in Lesotho een potje te gaan voetballen op blote voeten. Grote teen er half af en dat soort ongein. :)

In september volgend jaar heb ik het plan om trekkings te gaan doen in Kirgizie en Tadjikistan. Dit ga ik echt niet met 2 paar sokken doen hoor. Er is niets slechter voor je voeten dan natte sokken. Heb je eeen paar keer pech met het weer dan is het hangen.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Hoewel hoge wandelschoenen inderdaad zwaar wegen en veel ruimte innemen, heb ik ze toch ook meegenomen. De extra steun bij je enkels vond ik toch erg prettig.
Qua sokken: drie paar wandelsokken en drie paar gewone sokken. Je neemt toch ook geen drie onderbroeken mee? Bij mij gaat er in elk geval voor een week mee, zodat ik niet elke avond hoef te gaan staan wassen.
El Niño
Reisexpert

Re: Hoeveel sokken en ondergoed mee op reis?

Bericht door El Niño »

Yup. doe ik ook. Ik ga dan ook meestal richting de 7 paar sokken en 7 onderbroeken. Die paar honderd gram extra. Nou, nou, boeien zeg 8-) c_/ .
Plaats reactie