Reis naar Mexico - Cuba

Stel hier je vragen over Canada, de Verenigde Staten en Mexico.
Plaats reactie
KimE

Reis naar Mexico - Cuba

Bericht door KimE »

Hoi allemaal,

Komende zomervakantie wil ik afreizen naar Mexico/Cuba.
Nu heb ik me nog niet echt ingelezen, dus ik sta overal voor open.
Ik heb zo'n 3 a 4 weken de tijd. Deze tijd wil ik verspreiden over beide landen.
Heb m'n PADI dus wil sowieso veel duiken maken.

Mijn 1e en belangrijkste vraag is, hoe vlieg ik?
Moet ik een retourticket boeken naar bv. Mexico of Cuba en vanuit daar een retourvlucht naar het andere land boeken?
Of kan je een combivlucht boeken? Bijv. heen naar Mexico, vlucht naar Cuba, retour naar Nederland?

En wat zijn tips? Wat moet ik zeker zien/doen in beide landen?

Ik ga er niet heen voor een strandvakantie. Dit komt natuurlijk ook voor in het totaalplaatje, maar wil voornamelijk veel doen en zien!

Thanks in advance.
Ralph
Reisexpert

Re: Reis naar Mexico - Cuba

Bericht door Ralph »

Jetairfly vliegt Brussel > Cuba > Cancun > Brussel en is vaak goedkoop (zeker als je de week ervoor boekt).

4 weken schema (2 cuba, 2 mexico):

Cuba: Varadero (zsm verder reizen) > Santa Clara (1 dag / namiddag) > Trinidad (paar dagen) > Cienfuegos (met boot na fort 1 dag) > Vinales (tour pakken naar grotten + tabak boer + muur schilderijen) > Havana (universiteit + begraafplaats in midden zeker bezoeken).

Kan me nog herinneren dat de touristen bus heel erg vroeg vanaf Varadero gaat, eigenlijk gelijk bij aankomst nakijken. Ik kwam toen een lokale tegen waarmee ik de taxi kosten gedeeld heb naar Santa Clara (te laat voor bus). Varadero is een rijk vakantie resort, niet iets waar ik lang wil blijven. Trinidad / Vinales / Havana zijn het beste van Cuba.

Mexico > Tulum (vanaf vliegveld Cancun) 2dgn > Chitzen Itza (heb je 2-3 uur tijd voor je de bus door naar Merida moet pakken) > Merida 1dag > Palenque 1dag > (nachtbus) Cancun (isla mujeres) 3 dagen (2 duiken, dag voor vliegen niet duiken).
Eventueel als je tijd hebt vanaf Palenque nog naar San Cristobal gaan.

Duiken:
Isla Mujeres (eiland buiten Cancun) - Hostel Pocna en duiken bij Scuba Garrido ISLA Mujeres
Tulum (zuidelijk van Cancun) - Hostel The Weary Traveller (rechts, paar honderd meter als je het busstation uit loopt), via hun kan je ook gaan duiken in grotten (cenotes).

Heb je je advanced PADI al? Deze is erg handig ivm extra diepte.
KimE

Bericht door KimE »

Dankjewel Ralph!
Het heeft even op een lager pitje gestaan i.v.m. drukte en ben nu weer bezig met het bekijken en boeken.
Zal je tips zeker meenemen :).

Mexico City geen aanrader?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Mexico City staat vooral bekent als gevaarlijk met name in de avond en nacht. Er zullen net als in iedere grote stad ongetwijfeld leuke dingen te zien zijn. Zelf hebben wij de stad links laten liggen en de tijd besteed aan andere delen van Mexico.
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Op Cuba zou je eventueel nog bij Playa Larga (/ Playa Giron) in de Varkensbaai kunnen duiken. Sowieso vonden wij het een leuke uitstap (klein dorpje, weinig tourisme). Wij hebben er alleen een snorkeltour gedaan, maar er was ook duik center als ik mij niet vergis.
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Erik schreef:Mexico City staat vooral bekent als gevaarlijk met name in de avond en nacht. Er zullen net als in iedere grote stad ongetwijfeld leuke dingen te zien zijn. Zelf hebben wij de stad links laten liggen en de tijd besteed aan andere delen van Mexico.
Ik vond Mexico City erg tof en zou deze zeker niet links laten liggen. Verbleef zelf in Zona Rosa. Nooit het gevoel gehad dat het niet veilig was, dat is in b.v. Guatamala stad wel anders.
KimE

Bericht door KimE »

Tof! Bedankt voor de reacties.

Ik vertrek zaterdag. Heb een retourticket geboekt naar Mexico City, verder nog niet.
Is het een aanraden al hostels vast te zetten en dergelijke?
Vind dit zelf niet zo chill, aangezien ik niet zeker weet wanneer ik waar ben..

En wie heeft er tips voor goede hostels in Mexico en Havana?

Ik wil vanuit Cancun proberen een vlucht naar Havana te pakken..
Het is denk ik het goedkoopst om een ticket te boeken vanaf het vliegveld zelf?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ralph schreef:Ik vond Mexico City erg tof en zou deze zeker niet links laten liggen. Verbleef zelf in Zona Rosa. Nooit het gevoel gehad dat het niet veilig was, dat is in b.v. Guatamala stad wel anders.
Dat je jezelf niet onveilig hebt gevoelt betekent niet dat het niet onveilig is. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... zen/mexico Nu weet ik dat de informatie van BuZa vaak angstaanjagend is maar in de korte tijd dat wij rond het vliegveld zijn verbleven in Mexico-Stad had ik niet de indruk dat het veilig was. Overal klonken geweerschoten en sirenes dus er was blijkbaar net was groots aan de hand.
KimE schreef:Ik vertrek zaterdag. Heb een retourticket geboekt naar Mexico City, verder nog niet.Is het een aanraden al hostels vast te zetten en dergelijke?
Als je s 'avonds aankomt zou ik dat wel doen (als is het maar één of twee dagen van te voren). Wanneer je jezelf onveilig voelt kun je een taxi nemen en jezelf in ieder geval ergens naar toe laten brengen. Ook hoef je niet te zoeken naar slaapruimte die in sommige plekken snel vol zit. In Yucatan valt dit allemaal wel mee, al hebben we daar ook rare situaties meegemaakt. Naar mijn idee kun je er redelijk veilig reizen maar je moet wel op blijven letten en soms wat extra voorzorgsmaatregelen nemen.

Naar welke plaatsen ga je precies voor de hostel suggesties?
Plaats reactie